Κατ' αρχάς να πούμε πως οι θέσεις που εκφράζεις εδώ είναι μάλλον η κλασσική θέση της Ελληνικής ιστοριογραφίας όπως την πρωτο-διατύπωσε ο Κ. Παπαρρηγόπουλος τον 19ο αιώνα και όπως την "ακολουθούν" (=παπαγαλίζουν) όλοι οι Έλληνες μεταγενέστεροι ιστορικοί (και "ιστορικοί"). Στο θέμα βέβαια αυτό υπάρχει και μία δεύτερη, διαφορετική και αρκετά πιο ορθολογική άποψη, την οποία ακολουθούν στο σύνολο τους όλοι οι ξένοι ιστορικοί. Ας δούμε αυτές τις απόψεις μέσα από ένα κείμενο του Florin Curta (Florin Curta,The Edinburgh History of the Greeks, c. 500 to 1050 σελίδες 2 &3).deCaritaine έγραψε: ↑05 Ιουν 2018, 17:51Αυτά που έγραψα παραπάνω είναι από δύο κυρίως πηγές:
1. Φ.Μαλιγκούδης, Σλάβοι στη μεσαιωνική Ελλάδα, Εκδ. Κυριακίδη, 2013
2. Α. Αβραμέα, Η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ 4ο ΩΣ ΤΟΝ 8ο ΑΙΩΝΑ, ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, Εκδ. ΜΙΕΤ, 2012
εκτός από τα άρθρα του Ν. Παντελίδη, Η. Αναγνωστάκη κλπ
Εκτενή αποσπάσματα είχαν μπει κατά καιρους στο αείμνηστο φόρουμ, υπήρχε και ενα ειδικό νήμα. Προσωπικά δεν έχω την διάθεση να ξαναβρω όλον αυτόν τον όγκο πληροφορίας, επίσης υπήρξε συλλογική δουλειά από πολλούς χρήστες. Θυμάμαι ένα πολύ καλό νήμα από χρήστρια Αμορ κάτι...
Δεν έχω το βιβλίο του Φλόριν Κούρτα, για να σχολιάσω. Απλά το να παραθέτει κανείς ένα εξώφυλλο και διάφορες θέσεις που τουλάχιστον εμένα με τα λίγα που ξέρω μου φαίνονται προσωπικές (όχι του Κούρτα, αν δεν δω σχετικά αποσπάσματα) και αστήρικτες απο πηγές και άλλα δεδομένα.
...

Το κείμενο που μας ενδιαφέρει εδώ είναι το παρακάτω (που αναφερεται στις δύο κυρίαρχες απόψεις για το θέμα).
"Much, if not all, of the subsequent literature on the Slavs in Greece may be divided into two groups of studies: those that follow Paparrigopoulos, and those that follow Vasiliev. Almost all studies published in Greek fall into the former category. Like Paparrigopoulos, Greek historians for a long time maintained that the presence of the Slavs in Peloponnesos cannot be dated earlier than 700, and that the Slavs came to Greece not as invaders or hordes of barbarians to attack the country, but in family groups that sought out deserted areas in which to settle peacefully (Zakythinos 1945; Karagiannopoulos 1971: 460 and 1996: 189; Stratos 1975: 180; Nystazopoulou-Pelekidou 1986: 348; Anagnostakis 2000: 25). Most other historians dealing with the early history of the Slavs followed Vasiliev’s lead (rarely, if ever, citing him) and argued instead that the earliest Slavic settlements in Greece must be dated back to the 580s (Niederle 1906: 51 and 1910: 212, 215, and 444; Charanis 1959: 40; Herrin 1973: 115; Zasterovâ 1976: 62; Dunn 1977: 72; Haldon 1997: 45)."
Ας το μεταφράσουμε...
"Στην πλειοψηφία της, αν όχι όλη, η μεταγενέστερη βιβλιογραφία για τους Σλάβους στην Ελλάδα μπορεί να διαιρεθεί σε δύο ομάδες μελετών: αυτές που ακολουθούν τον Παπαρρηγόπουλο και αυτές που ακολουθούν τον Vasiliev. Σχεδόν όλες οι μελέτες που δημοσιεύθηκαν στα Ελληνικά ανήκουν στην πρώτη κατηγορία. Όπως ο Παπαρρηγόπουλος, οι Έλληνες ιστορικοί, για μεγάλο χρονικό διάστημα υποστήριζαν πως η παρουσία των Σλάβων στην Πελοπόννησο δεν μπορεί να χρονολογηθεί νωρίτερα από το 700, και πως οι Σλάβοι ήλθαν στην Ελλάδα, όχι σαν ορδές από βαρβάρους για να επιτεθούν στην χώρα, αλλά σαν οικογένειες που αναζητούσαν έρημες εκτάσεις για να εγκατασταθούν ειρηνικά... Οι περισσότεροι άλλοι ιστορικοί που ασχολήθηκαν με την πρώιμη ιστορία των Σλάβων ακουλούθησαν την αρχή του Vasilev (σναφερόμενοι σπάνια η και ποτέ σε αυτόν) και ισχυρίσθηκαν πως οι πρώιμες εγκαταστάσεις Σλάβων στην Ελλάδα θα πρέπει να χρονολογηθούν στα 580..."
Αν τώρα κανείς διαβάσει τα προηγούμενα θα καταλάβει πως η δική σου θέση ακολουθεί γενικά την "θέση Παπαρρηγόπουλου" την οποία ακολουθούν (=παπαγαλίζουν) στο σύνολο τους και οι Έλληνες ιστορικοί (και "ιστορικοί").
Ένα από τα κύρια επιχειρήματα της θέσης Παπαρρηγόπουλου σχετίζεται με τον χρόνο εισόδου των Σλάβων στην Ελλάδα, την οποία την τοποθετεί χρονικά μεταγενέστερα από τον Vasiliev, κάτι το οποίο το αναφέρεις και εσύ. Και εδώ εισέρχεται το θέμα της "αλλαγής την ιστορίας" στην οποία αναφέρεται το άρθρο το οποίο παρέθεσα στα προηγούμενα (βλέπε: Δύο νεκροταφεία αλλάζουν την Ιστορία). Γιατί τα αρχαιολογικά ευρήματα του Δ. Αθανασούλη στα οποία αναφέρεται στο άρθρο αποδεικνύουν πως μάλλον αυτοί που ακολουθούν τον Vasiliev έχουν δίκιο. Και αυτό σίγουρα "αλλάζει την ιστορία" (του Κ. Παπαρρηγόπουλου) και φέρνει ξανά στο προσκήνιο και εκείνες τις ορδές στις οποίες αναφέρεται και ο Florin Curta.
Τι σχέση θα μπορούσαν να έχουν όλα αυτά με τους Αρβανίτες; Μπορεί οι Αρβανίτες να μην υπήρχαν ακόμη ως τέτοιοι, όταν μεταγενέστερα χρειάσθηκε να πολεμηθούν και τελικά να υποταγούν οι Σλάβοι της Πελοποννήσου, αλλά πιθανότατα είχαν κάποια (μάλλον σημαντική) συμβολή σε αυτήν την προσπάθεια της Βυζαντινής αρχής να τους υποτάξει.
Αυτά προς το παρόν. Θα τα ξαναπούμε σύντομα και για τα υπόλοιπα.