Ειναι προφανες οτι η φραση του δεν εχει μονο πνευματικο χαρακτηρα.Maspoli έγραψε: ↑02 Φεβ 2024, 10:39Αν ισχύει το 1528 που λες τότε είναι λίγους μήνες πριν την πολιορκία της Βιέννης αλλά μετά από την καταστροφική για τους χριστιανούς μάχη στο Μόχατς (το 1526) που διαλύθηκε ο ουγγρικός στρατός και σκοτώθηκε ο Ούγγρος βασιλιάς.
Διατηρώ τις μεγάλες επιφυλάξεις μου για το αν αναφέρεται και σε πόλεμο όπλων όταν λέει "πολεμώ μέχρι θανάτου", θεωρώ πως λέει για πνευματική αντίσταση ακόμα κι αυτή προκαλέσει το θάνατο. Ποτέ άλλωστε, όση κριτική κι αν δέχθηκε, δεν αναίρεσε το ότι δεν πρέπει να γίνει πόλεμος κατά των Τούρκων για την υπεράσπιση της θρησκείας.
Εκεινη την περιοδο ο Σουλειμαν ετοιμαζοταν να εισβάλλει στην Αυστρία.
Ο Αυτοκράτορας Καρολος Ε' ηταν απασχολημένος με τον Γάλλο Βασιλια και ενεκα αυτου δεν μπορουσε να στειλει ενισχυσεις παρα μονο καποιους Ισπανους στρατιωτες.
Ο Φερδινανδος ηταν outnumbered και εκτος αυτου ειχε να αντιμετωπισει τους Προτεστάντες Γερμανους Πριγκιπες οι οποιοι δεν ηθελαν να τον συνδράμουν για θρησκευτικους λογους.
Η διατυπωση λοιπον του Λουθηρου ειχε να κανει περισσοτερο με φυσικο πολεμο παρα με πνευματικο. Δειχνοντας οτι και αυτος δεχεται να πολεμησει μεχρι θανατου τους Τουρκους ουσιαστικα ελεγε στους ομοδοξους του Γερμανους Πριγκιπες "μη καθεστε και τριβελιζεται τα θρησκευτικα. Τρεξτε γιατι χανομαστε".
Αυτο ειναι ολο το context. Aν μη τι αλλο ο Λουθηρος ηταν Γερμανος. Δεν νομιζω οτι θα αφηνε τους Τουρκους να φτάσουν μεχρι Φρανκφουρτη μονο και μονο για να μην αλλαξει γνωμη η να βαλει τη θρησκεια πανω απο την πατριδα του. Αλλωστε ο Προτεσταντισμος ενισχυε το εθνικο εναντι του υπερεθνικου (αντιθετα με την Καθολικη Εκκλησια).