- Υπήρχε η γεωγραφική έννοια της Ελλάδας πριν την ίδρυση του Θέματος Ελλάδος;Το «Ελλαδικοί» σχετίζεται με το «θέμα Ελλάδος» μόνο στην μετά το 690 περίοδο, δηλ. μετά την ίδρυση του Θέματος Ελλάδος. Τότε μετατρέπεται το «Ελλαδικός» σε όνομα κυρίως διοικητικό, όπως βλέπουμε π.χ. στον Θεοφάνη: ‘μεγάλη ναυμαχία συμφωνήσαντες Ελλαδικοί’(PG 108,817B). Όμως, πριν την ίδρυση του Θέματος Ελλάδος, στην προ του 690 περίοδο, το «Ελλαδικός» είναι όνομα εθνοτικό.
Είχαμε δείξει επ’ αυτού, με ξεκάθαρες μαρτυρίες, ότι ο Παν. Χαρανής επιβεβαιώνεται πλήρως όταν λέει ότι το «Ελλαδικοί» αποτελεί εθνωνύμιο μέχρι να δημιουργηθεί το Θέμα Ελλάδος δηλ. μέχρι το 690 περίπου: βλέπουμε πως ο Μαλάλας (6ος αι.), τους βυζαντινούς της εποχής του που κατοικούν στην Πελοπόννησο και των οποίων η ιστορία ξεκινά από τα χρόνια του Πέλοπα και του Αιγιαλέα, τους μυθικούς ήρωες της ελληνικής αρχαιότητας, τους ονομάζει «Ελλαδικούς». Επίσης, για την ορολογία του 7ου αιώνα, ονομάζεται πάλι «Ελλαδικός» ο βυζαντινός που είναι γέννημα-θρέμμα της Αθήνας της ίδιας ακριβώς πόλης που έκαψε ο Ξέρξης, στην ίδια ακριβώς χώρα του μυθικού γενάρχη Έλληνα. Μάλιστα, το Πασχάλιο Χρονικό μας δίνει ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το πώς μπορούσαν να συνυπάρχουν στο ίδιο κείμενο χωρίς να συγχέονται, το θρησκευτικό και το εθνικό όνομα: Η Αθηναΐδα ονομάζεται «Ελληνίς» ως προς το ειδωλολατρικό της παρελθόν και «Ελλαδική» ως προς την εθνοτική της ταυτότητα.
- Ναι. Στην πρώτη συλλογή των Θαυμάτων του Αγίου Δημητρίου (αρχές 7ου αι.) γίνεται λόγος για κάποιον «εκ της Ελλάδος τη Θεσσαλονίκη επιδημήσαντι» [10,86].
Επομένως ο όρος Ελλαδικός και πριν την ίδρυση του θέματος Ελλάδος ήταν γεωγραφικός και όχι εθνοτικός.
Εδώ ο Chronicle θυμίζει μανιασμένους μακεδονομάχους που υποστηρίζουν ότι κατά τον 19ο αιώνα δεν υπήρχε η έννοια της ευρύτερης Μακεδονίας, γιατί δεν υπήρχε κάποια οθωμανική επαρχία με το όνομα αυτό... Οι τύποι ούτε που έχουν ακούσει για γεωγραφικά ονόματα που επιζούν μέσω της προφορικής παράδοσης...
- Το Ελλήνων Χώρα των Θαυμάτων του Αγίου Δημητρίου είχε εθνοτική σημασία, όπως υποστηρίζει ο Charanis και, μαζί με αυτόν, ο Chronicle;Πάμε τώρα και στο τελευταίο ζήτημα που αφορά τις δύο αυτές μαρτυρίες του 620 (Θαύματα αγ. Δημητρίου) και 680 (ΣΤ΄ Οικ. Σύνοδος) που μιλούν για «Ελλήνων χώρα».
Όπως είπαμε, ούτε στα 620, ούτε στα 680 υπάρχει Θέμα Ελλάδος. Κατά συνέπεια, στην πρώιμη αυτή εποχή είναι εντελώς ανούσια η επίκληση του Σκυλίτζη, αφού χωρίς Θέμα Ελλάδος δεν έχει νόημα μια μαρτυρία που ισχύει για ένα εντελώς διαφορετικό διοικητικό καθεστώς.
.......................
Το «Έλληνας» λοιπόν, αν και στην πρώιμη περίοδο χρησιμοποιείται πιο συχνά με την έννοια του «ειδωλολάτρης», εντούτοις, ως προς τις άλλες σημασίες του δεν είναι όρος «γεωγραφικός» αλλά παρέμεινε όρος εθνοτικός.
- Η πηγή κάνει λόγο για νεαρούς επίλεκτους στρατιώτες που απουσίαζαν από τη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της από τους Σλάβους (586 μ.Χ.), γιατί είχαν μεταβεί στη «Χώρα των Ελλήνων»: «πλειόνων δε και αυτών των επιλέκτων νεανιών [...] κατά την Ελλήνων χώραν δημοσίων ένεκα χρειών αποδεδημηκότων» [13,128].
Αν εδώ το Έλληνες είναι εθνοτικό και όχι γεωγραφικό, τότε οι Θεσσαλονικείς Μακεδόνες που μετέβησαν στη Χώρα των Ελλήνων δεν ήταν εθνοτικά Έλληνες...
Παντού μέσα πέφτει ο μπαγάσας ο Chronicle...
