Συμφωνώ με κάποια από αυτά που λες αλλά όχι με όλα. Και σε κάποια πράγματα οι διατυπώσεις παίζουν το ρόλο τους.
Θα σου πω τι νομίζω και βγάλε τα συμπεράσματά σου.
hellegennes έγραψε: ↑28 Αύγ 2020, 00:43
Δεν είναι όλες οι μορφές ανάλυσης επιστήμη. Και σωστά επισημαίνεις ότι σ' αυτό το επίπεδο μιλάς για ανάλυση δομικών στοιχείων, που είναι διαφορετικό από το θέμα που τέθηκε,
δηλαδή αν η επιστήμη και η επιστημονική διαδικασία μπορούν να ορίσουν την σπουδαιότητα ενός έργου με αντικειμενικά κριτήρια.
Το ίδιο και για την ιστορία, δηλαδή αν η ιστορική επιστήμη μπορεί να ορίσει την σπουδαιότητα ενός γεγονότος ή ενός ατόμου στον ρου της ιστορίας.
Για να βοηθήσω στην συζήτηση, ένα συμπέρασμα δεν μπορεί να περιγραφεί ως επιστημονικό αν ταυτόχρονα αποτελεί αντικείμενο άποψης. Αν ρωτήσεις 1500 κριτικούς και αναλυτές τέχνης αν ήταν σημαντικότερος ο Πάουλους Πότερ ή ο Ντιρκ Χαλς, τι πιθανότητα πιστεύεις υπάρχει να πάρεις 99% υπέρ του ενός ή του άλλου;
Αντιθέτως, αν ρωτήσεις 1500 φυσικούς ποια είναι η τιμή του ανώμαλης μαγνητικής ροπής του ηλεκτρονίου, θα πάρεις 1500 ταυτόσημες απαντήσεις.
Η συζήτηση για τον αν ένα έργο είναι σπουδαιότερο από ένα άλλο μπορεί να βασιστεί σε παράθεση επιχειρημάτων με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από την ανάλυση, την επίδραση που είχαν στην εποχή τους και αργότερα και το τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν αυτά τα έργα. Υπάρχουν έργα που η απουσία τους θα δημιουργούσε πρόβλημα στην ροή των πραγμάτων όπως την γνωρίσαμε. Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι ένα άλλο έργο θα έφερνε κάποια στιγμή τις ίδιες καινοτόμες ιδέες αλλά αυτό είναι υπόθεση. Υπάρχουν έργα που αν δεν είχαν γίνει, δεν θα μπορούσε να συνεχιστεί η ιστορία όπως την ξέρουμε. Θα ήταν κάπως αλλιώς.
Η όλη παραπάνω συζήτηση είναι τεχνική και με συγκεκριμένα στοιχεία βγαίνει αποτέλεσμα. Αυτό καλύτερο εκείνου. Αν προκύψουν άλλα μπορεί να αλλάξει η εκτίμηση, αλλά με αυτά τα στοιχεία είναι αυτό. Δεν είναι εύκολη συζήτηση ούτε τόσο απλή όσο το να τρέξεις ένα μαθηματικό τύπο και να υπολογίσεις το αποτέλεσμα. Δεν είναι πάντοτε όλα τα στοιχεία διαθέσιμα και δεν τα γνωρίζουν όλοι ακόμα κι αν αυτή είναι η δουλειά τους.
Το πρόβλημα των πολλών εκτιμήσεων σε έργα τέχνης που βρίσκεται; Όταν δεν μιλάμε για άγνοια, κυρίως στο ότι οι εκτιμητές/ειδικοί δεν περιορίζονται όλοι αποκλειστικά στο καλλιτεχνικό επίτευγμα. Ας πούμε η Μόνα Λίζα οφείλει μέρος της φήμης της σε εξωκαλλιτεχνικούς λόγους και φυσικά δεν είναι το μόνο παράδειγμα. Υπάρχουν έργα που συνδέονται με κοινωνικά κινήματα, που συμβολίζουν αυτή η εκείνη την ιστορική αλλαγή που συνέδεσαν το όνομά τους με σπουδαίους ανθρώπους ή γεγονότα και τέλος πάντων όταν αποτιμάται η αξία τους μπαίνουν στη ζυγαριά πολλά άλλα στοιχεία που δεν έχουν να κάνουν με τέχνη. Αν λοιπόν πας να αγοράσεις ένα πίνακα που ας πούμε ότι έχει μια Χ τιμή λόγω σπανιότητας, τεχνοτροπίας, ευφυίας τους καλλιτέχνη κλπ κλπ, μπορεί η τιμή αυτή να πολλαπλασιαστεί από την παραφιλολογία γύρω από τον πίνακα: επειδή εκλάπη και βρέθηκε μετά από δεκαετίες, επειδή ανήκε στην τάδε διάσημη συλλογή του δείνα συλλέκτη, επειδή κάποιος σκότωσε για να τον αποκτήσει, επειδή συνδέθηκε με μία ερωτική ίντριγκα κοκ.
Έτσι λοιπόν αν ρωτήσεις δύο ειδικούς ο ένας μπορεί να επικεντρωθεί στην καλλιτεχνική αξία του έργου και ο άλλος στην εξωκαλλιτεχνική και θα πάρεις διαφορετικές απαντήσεις.
Βάλε τώρα στη συζήτηση και έναν άλλο σημαντικό παράγοντα. Σε τέτοιου είδους εκτιμήσεις δεν υπάρχουν δεκαδικά και υποδιαιρέσεις. Υπάρχουν έργα κορυφαία, πολύ καλά, καλά, μέτρια, βαρετά, αφόρητα, του σωρού κοκ. Όταν δύο έργα βρίσκονται στην ίδια κατηγορία, θα βαρύνει και το γούστο και οι προσωπικές προτιμήσεις του εκτιμητή. Ανθρώπινο είναι και δεν μπορείς να το αποφύγεις. Ίσως στο μέλλον η ΑΙ να βοηθήσει.
Συμπερασματικά. Αν βάλεις ειδικούς να αναλύσουν ένα έργο τέχνης (για τα καλλιτεχνικά του στοιχεία και μόνο), τα πορίσματα που θα λάβεις εκτιμώ ότι θα συγκλίνουν και η όλη διαδικασία αξιολόγησης είναι μια καθαρά τεχνική διαδικασία αναγνώρισης δομών, συμβόλων, λειτουργιών, η οποία μου φαίνεται ως μια καθαρά επιστημονική διαδικασία. Όταν ας πούμε σε μια τάξη δίνεις να αναλύσουν μία φούγκα, δεν περιμένεις 20 διαφορετικές αναλύσεις από τους μαθητές. Σε γενικές γραμμές μία είναι η σωστή ανάλυση απλά οι πιο ικανοί θα μυριστούν και μερικά στοιχεία παραπάνω που είναι πιο "κρυμμένα".
Αν όμως ζητήσεις να σου πουν πιο είναι πιο σημαντικό μεταξύ δύο έργων και δεν θέσεις κριτήρια, τότε σίγουρα θα μπλεχτούν και εξωκαλλιτεχνικά στοιχεία και οι απαντήσεις θα διαφέρουν.
Αν πας σε 20 γιατρούς με τα ίδια συμπτώματα, θα πάρεις και διαγνώσεις που διαφέρουν. Η ιατρική εξακολουθεί να είναι επιστήμη.