Η Προέλευση της θρησκείας. Σχόλιο Νο .15
27.2 Μην κάνεις το πορθμείο κυρίαρχο του ποταμού
Εννοείται η διάβαση του ποταμού. Αν ο φρουρός κάνει ότι θέλει και δεν λαμβάνει υπόψη του τους κριτές, γίνεται αυτός ο κυρίαρχος του ποταμού και, κατά συνέπεια, και της κρίσης.
Στην συνέχεια, ο Αμενεμόπε συμβουλεύει τον φρουρό (τον πορθμέα) να μην δωροδοκείται και να παίρνει ‘ναύλο’ μόνο από τους ευγενείς που μπαίνουν στην Περίφραξη για να ψυχαγωγηθούν βιάζοντας τις γυναίκες.
Εδώ βρίσκεται η λύση του μυστηρίου της προέλευσης της ιερής πορνείας. Για να μην βαρύνεται το θησαυροφυλάκιο του βασιλιά με τα έξοδα της Περίφραξης, οι ευγενείς ‘Ταύροι’ αναγκάζονταν να πληρώνουν.
Η απαίτηση αυτή δεν εξαλείφτηκε όταν τα χαρέμια της Περίφραξης μετατράπηκαν σε ναούς.
Ο όρος «ναύλος» στα αιγυπτιακά έχει προσδιοριστικό σύμβολο τρόφιμα και ποτά επειδή στην αρχαία Αίγυπτο δεν υπήρχαν νομίσματα (υπήρχαν όμως πολύτιμα μέταλλα), στα Κείμενα των Σαρκοφάγων, ωστόσο, παρουσιάζεται και με το σύμβολο για την γυναίκα που σημαίνει ότι μερικοί πίστευαν πως ο ναύλος ήταν για τις γυναίκες.
Όσον αφορά το ποτάμι, την κρίση, τον πορθμέα, και το πορθμείο, στην εικόνα παρουσιάζεται η αρχή από το πρώτο κεφάλαιο της Βίβλου των Νεκρών. Εκεί φαίνεται καθαρά ότι οι προσευχές αποσκοπούσαν στο να έχει αίσιο τέλος η κρίση του νεκρού από τους θεούς και να μπορέσει αυτός να περάσει με το πορθμείο τον ποταμό και να αποβιβαστεί στη χώρα των θεών. Η ταφή μετά την μετάβαση, στην τελευταία πρόταση, αναφέρεται στο έθιμο που υπήρχε να πρέπει το φέρετρο να περάσει πάνω από νερό πριν ταφεί.
Η κρίση αληθινών ανθρώπων, στην οποία αναφέρεται ο Αμενεμόπε, μετατράπηκε από τους αρχαίους θεολόγους σε κρίση μετά θάνατο και δημιούργησε τις ιδέες περί ψυχής, ψυχοπομπού βαρκάρη, και μετά θάνατο ζωής στις οποίες πιστεύουν οι αποβλακωμένοι σύγχρονοι άνθρωποι.