North American B-25 Mitchell , ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΣΑΜΗΣ , περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία , εκδόσεις Γνώμων
Το αεροσκάφος αυτό αποτέλεσε το πολυαριθμότερο ΗΠΑνικό δικινητήριο βομβαρδιστικό του Β΄ΠΠ. Έδρασε σε Β. Αφρική , Ευρώπη, Βιρμανία, Κιίνα και Ειρηνικό. Ορισμένες χώρες της Λατινικής Αμερικής το διατήρησαν σε υπηρεσία ως τη δεκαετία του '70.
Το 1938 -39 η North American δημιούργησε το ΝΑ-40.
Το ΝΑ-62 ονομάστηκε Β-25 Μitchell προς τιμή του στρατηγού Μπίλυ Μπίτσελ ( 1879 - 1936 ) που το 1924 είχε περάσει από στρατοδικείο

για την πίστη του στο αεροπορικό όπλο. Ο Μίτσελ ήταν από τους πρώτους οραματιστές του αεροπορικού πολέμου , αλλά δικαιώθηκε μετά τον θάνατό του. Στην τελετή ονομασίας του σκάφους ήταν παρούσα η αδελφή του Ρουθ , που έγραψε με κιμωλία στην αριστερή θυρίδα της αποθήκης βομβών :
Για τον μαχητή Μπίλυ, το βομβαρδιστικό του.
Γραμμή συναρμολόγησης Β-25 . Κάνσας, Οκτώβριος 1942.
ΕκδόσειςΒ-25
Στο Β-25 το πιλοτήριο είχε τροποποιηθεί και ο κυβερνήτης καθόταν δίπλα στον συγκυβερνήτη. Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος ήταν ένας βομβαρδιστής, ένας πλοηγός ασυρματιστής και ένας πολυβολητής. Ο υψηλός θόρυβος ήταν κύριο χαρακτηριστικό του αεροσκάφους λόγω της εγγύτητας των κινητήρων στο πιλοτήριο.
Το πρώτο Β-25 πέταξε στις 19/8/1940.
Κατασκευάστηκαν 24 τέτοια σκάφη.
Β-25Α
Η πρώτη πτήση του ήταν στις 25/2/1941. Κατασκευάστηκαν 40 Β-25Α.
Β-25Β
Πρωτοπέταξε τον Ιούλιο του '41. Κατασκευάστηκαν 120 Β-25Β.
Από τον Οκτώβριο του 1942 τα Β-25Α/Β ανέλαβαν εκπαιδευτικές αποστολές με την ονομασία RB-25A/B και ΤΒ-25.
Β-25Β στο αεροπλανοφόρο Hornet πριν από τον βομβαρδισμό του Τόκυο και άλλων ιαπωνικών πόλεων ( 18/4/1942)
Β-25C ( NA-82 )
Το πρώτο Β-25C ( 41-12434) πέταξε στις 9/11/1941. Κατασκευάστηκαν 605 Β-25C και 258 Β-25C-1. Ακολούθησαν κατασκευές B-25C-15 , C-20 και C-25. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.620 B-25C από τα οποία 365 κατέληξαν στην RAF ,
182 στην Σοβιετική Ένωση και 50 στους ΗΠΑνούς πεζοναύτες ( ως PBJ-1C , Φεβρουάριος 1943 ). Ορισμένα μετατράπηκαν σε εκπαιδευτικά ΑΤ-24C και ΤΒ-25C.
Το πενταμελές πλήρωμα αποτελείτο από κυβερνήτη , συγκυβερνήτη , βομβαρδιστή και δύο πολυβολητές.
Μέλη του πληρώματος μπροστά απ' το αεροσκάφος OH-7 ( έδρασε με πάνω από 80 αποστολές σε Βόρεια Αφρική και Ιταλία το 1943-44 ) , ένα B-25C-1 ( 41-13207 ) με σύμβολα 42 πολεμικών αποστολών.
Β-25D ( NA-87 )
Πρωτοπέταξε στις 3/1/1942. Μέχρι τον Μάρτιο του 1944 κατασκευάστηκαν 2.290 Β-25D. 212 ( ως Mitchell 2 ) δόθηκαν στην RAF και 152 ( ως PBJ-1D ) στους ΗΠΑνούς πεζοναύτες.
Το PBJ ήταν αξιόπιστο βομβαρδιστικό που μπορούσε να παραμείνει στον αέρα με τον ένα κινητήρα σε λειτουργία. Μειονέκτημα ήταν η έλλειψη ταχύτητας. Τα τελευταία PBJ παρέμειναν σε υπηρεσία για δευτερεύουσε αποστολές και ερευνητικά προγράμματα ως το 1948. Ορισμένα Β-25D μετατράπηκαν σε ΑΤ-24Α ( αργότερα TB-25D ) και 10-45 σε αναγνωριστικά F-10.
B-25D-30 για την Σοβιετική Αεροπορία στην Αλάσκα το 1944. Διακρίνονται στο βάθος τα σοβιετικά εθνόσημα.
PBJ των πεζοναυτών με τεράστια ρουκέτα Tiny Tim. Παρατηρούμε το σημαντικό μέγεθος της ρουκέτας σε σχέση με τους οπλουργούς που ετοιμάζουν ένα Mitchell για αποστολή στην Ιβοτζίμα.
B-25G
Πρωτοπέταξε ( XB-25G ) στις 22/10/1942. Πέντε B-25C ( 42-32384/32388 ) μετατράπηκαν σε G-1 . Έπειτα παρήχθησαν 400 B-25 G. Και έπειτα 63 B-25C μετατράπηκαν σε B-25 G.
B-25H
Ήταν το πρώτο Μitchell δεύτερης γενιάς , με σημαντικά αναβαθμισμένο οπλισμό. Το πρωτότυπο προήλθε από ένα B-25C.
Πρωτοπέταξε στις 15/5/1943.
Το B-25H υπήρξε η βαρύτερη παραλλαγή της οικογένειας , με αποτέλεσμα η ταχύτητα πλεύσης να περιοριστεί.
Η θέση του συγκυβερνήτη είχε απαλειφθεί και δεξιά του κυβερνήτη βρισκόταν πλέον ο πλοηγός, που εκτελούσε χρέη ασυρματιστή και πυροβολητή. Το υπόλοιπο πλήρωμα ήταν ο ραχιαίος πολυβολητής/ιπτάμενος μηχανικός, ο πολυβολητής και ο ουραίος πολυβολητής. Ο πιλότος είχε και το καθήκον του βομβαρδιστή.
B-25J
Ήταν η πολυπληθέστερη έκδοση παραγωγής, με 4.390 μονάδες που κατασκευάστηκαν αποκλειστικά στο Κάνσας. Το πρώτο σκάφος πέταξε στις 14/12/1943.
Τα B-25J-25 διέθεταν πλήρως θωρακισμένες θέσεις για τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη.
Με μέγιστο οπλισμό 18 πολυβόλα ( στην πράξη όμως 13-14 πολυβόλα επειδή εκείνα στο ρύγχος πάθαιναν συχνά εμπλοκές και η επιδιόρθωση κατά την διάρκεια της πτήσης ήταν περίπλοκη ) και 8 ρουκέτες HVAR το B-25J ήταν το βαρύτερα εξοπλισμένο αεροσκάφος προσβολών εδάφους στο Συμμαχικό οπλοστάσιο.
North American B-25J-27-NC Mitchell
B-25J στην Κίνα το 1944.Το αεροσκάφος φέρει τα κινεζικά εθνόσημα.
Μεταπολεμικά , αρκετά Mitchell αναπτύχθηκαν για εκπαίδευση πιλότων ( 700 TB-25J/L/N ) , για εκπαίδευση χειριστών ραντάρ ( TB-25K/M ) , για μεταφορές VIP ( VB-25 ) και ως μεταφορικά ( CB-25 ).
Συνολικά κατασκευάστηκαν 9.989 Mitchell όλων των εκδόσεων. Το τελευταίο αποσύρθηκε απ' την υπηρεσία της USAF τον Ιανουάριο του '59.
Η πρώτη προσνήωση B-25 ( Heavenly Body ) μετά από 50 χρόνια στο αεροπλανοφόρο Ranger τον Απρίλιο του 1992, επέτειο της επιδρομής του Ντούλιτλ στην Ιαπωνία.
Το Β-25 Old Glory συμμετέχει σε πολλές αεροπορικές επιδείξεις στις ΗΠΑ.
Τα Mitchell στη RAF και στη Σοβιετική Ένωση
Τον Αύγουστο του 1941 πήρε η RAF 23 Β-25Β ( Mitchell 1 ) στις Μπαχάμες, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά για εκπαίδευση. Το Β-25C ήταν η πρώτη έκδοση που χρησιμοποιήθηκε επιχειρησιακά απ' την RAF.
Η πρώτη επιχείρηση έγινε στις 22/1/1943 όταν 6 αεροσκάφη βομβάρδισαν πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στη Γάνδη. Αντιμετώπισαν ισχυρά αντιαεροπορικά πυρά . Ένα αεροσκάφος καταρρίφθηκε απ' τα πυρά και δύο από μαχητικά Fw 190.
To Noέμβριο του 1944 η RAF παρέλαβε τα Mitchell 3.( Τα Mitchell 2 ήταν πιο δημοφιλή διότι ελέγχονταν πιο εύκολα, εξαιτίας του μικρότερου βάρους ).
Τον Δεκέμβριο του 1944 τα Β-25 στην υπηρεσία της RAF έφτασαν τα 517. Ένα χρόνο αργότερα παρέμεναν σε υπηρεσία 393 αεροσκάφη. Στις 2/5/1945 πραγματοποιήθηκε η τελευταία αποστολή των Mitchell της RAF, όταν 47 από αυτά έπληξαν σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις.
Ο συνολικός αριθμός των Β-25 που παραχωρήθηκαν στη RAF έφθασε τα 910 αεροσκάφη , όμως ο αριθμός που εντάχθηκε σε υπηρεσία ήταν μικρότερος διότι ορισμένα αεροπλάνα επέστρεψαν στη USAAF ή παραχωρήθηκαν σε άλλους συμμάχους.
Με βάση το νόμο περί Δανεισμού και Εκμίσθωσης παραχωρήθηκαν στην Σοβιετική Ένωση 870 Β-25B/C/D/G/J από τα οποία 862 χρησιμοποιήθηκαν επιχειρησιακά. Μερικά μεταράπηκαν σε μεταφορικά για νυκτερινές αποστολές ανεφοδιασμού παρτιζάνων. Οι χειμερινές συνθήκες στο Ανατολικό Μέτωπο μείωσαν τη διάρκεια ζωής αρκετών υποσυστημάτων , αλλά το Mitchell παρέμεινε ιδιαίτερα αγαπητό στα πληρώματά του.
Oi Σοβιετικοί πήραν τα πρώτα Β-25 το καλοκαίρι του 1942. Τα αεροσκάφη που παρέμειναν μεταπολεμικά σε υπηρεσία στην Σοβιετική Ένωση απέκτησαν από το ΝΑΤΟ την κωδική ονομασία Bank. Από την δράση των Β-25 στα μέτωπα του πολέμουΕιρηνικός
Η αρχή έγινε στις 25/2/1942 όταν μερικά Β-25C επιτέθηκαν σε ιαπωνικούς στόχους στη νέα Γουινέα.
H διασημότερη επιδρομή των Β-25 στον Β΄ΠΠ ήταν ο βομβαρδισμός του Τόκυο στις 18 Απρίλιο του 1942 ( επιδρομή του αντισυνταγματάρχη Τζέημς Ντούλιτλ ) . 16 Β-25Β απογειώθηκαν από το αεροπλανοφόρο Hornet . Τα καύσιμα δεν ήταν αρκετά και τα αεροσκάφη θα αναζητούσαν καταφύγιο στην Κίνα μετά την επιδρομή. 13 αεροσκάφη βομβάρδισαν το Τόκυο και 3 βομβάρδισαν τις πόλεις Ναγκόγια, Γιοκοχάμα και Κόμπε . Η επιδρομή προκάλεσε μικρές ζημιές, αλλά αναπτέρωσε το ηθικό των Συμμάχων.
Ένα B-25C πετά πολύ χαμηλά μετά από την προσβολή ιαπωνικών πλοίων.
Η 499 μοίρα Bats out of Hell της 345 Σμηναρχίας στον Ειρηνικό διακοσμούσε τα αεροσκάφη της με μια τεράστια μπλε νυχτερίδα. Η 501 Black Panthers και η 500 Mustangs με κεφάλι πάνθηρα και αλόγου αντίστοιχα. Απ' τον Ιούλιο του 1944 τα αεροσκάφη της Σμηναρχίας απέκτησαν το κεφάλι Ινδιάνου στα κάθετα φτερά.
Στις 11/9/1944 ένα Β-25D στη Νέα Γουινέα είχε μια περιπέτεια. Μετέφερε τα άπλυτα ρούχα , αλλά κατέπεσε στους βάλτους της Νέας Γουινέας , κοντά σε μια ιαπωνική βάση στη Βεβάκ. Οι άνδρες του σκάφους δέχτηκαν επίθεση από σμήνη κουνουπιών του βάλτου . Η λάσπη του βάλτου ήταν τέτοια που μετακινούσαν τα πόδια τους με την βοήθεια των χεριών τους. Η στάθμη του νερού έφτανε στους ώμους τους. Σε 1 ώρα είχαν καταφέρει να διασχίσουν μόλις 400 μέτρα. Οι αναθυμιάσεις θείου δυσχέραιναν την αναπνοή. Εμφανίστηκαν δυο ιθαγενείς. Ο ένας είχε ένα κόκαλο περασμένο στην μύτη του.

Το πλήρωμα του σκάφους φοβήθηκε πως ήταν κυνηγοί κεφαλών. Μόλις όμως ένα μέλος του πληρώματος εμφανίσθηκε μπροστά τους , ανέβηκαν σε ένα δένδρο. Τελικά ανέπτυξαν φιλικές σχέσεις . Οι ιθαγενείς τους βοήθησαν δίνοντάς τους για φαγητό καρύδες. Ακόμη γνώριζαν τον βάλτο τόσο καλά που το νερό του μόλις που έβρεξε τις μπότες των ΗΠΑνών. Τέλος τους οδήγησαν σε ένα αυστραλιανό φυλάκιο και όλα έληξαν καλά.
Βόρεια Αφρική
Στο Ελ Αλαμέιν τα Β-25 κατέστρεψαν το κέντρο επικοινωνιών του Afrika Korps ( 24/10/1942 ). Ο Ρόμμελ έχασε τον κύριο χώρο επικοινωνιών του την παραμονή της κρίσιμης μάχης του Ελ Αλαμέιν. Επίσης τα Β-25 πέτυχαν να προβάλουν και κινούμενα άρματα που ήταν από τους δύσκολους στόχους.
Ιταλία
Στις 22/6/1944 , 30 αεροσκάφη συμμετείχαν στον βομβαρδισμό της σιδηροδρομικής γέφυρας στην Γκριτσιλιάνα , στην περιοχή ανάμεσα στην Μπολόνια και τη Φλωρεντία. Η γέφυρα ήταν σημαντική επειδή αποτελούσε την οδό ανεφοδιασμού των Γερμανών και η καταστροφή της θα διευκόλυνε την εξέλιξη των μαχών βόρεια της Ρώμης.
Το Β-25J-5 του κυβερνήτη Τομ Κάσεϊ και του συγκυβερνήτη Χάρυ Τζωρτζ είχε κατασκευαστεί με τη συνδρομή των μαθητών ενός γυμνασίου , οι οποίοι είχαν κατορθώσει να συγκεντρώσουν το ποσό των 250.000 δολαρίων μέσω των πωλήσεων πολεμικών ομολόγων.

Μόλις το αεροσκάφος έριξε τις βόμβες του , κτυπήθηκε από αντιαεροπορικά. Τυλίχτηκε στις φλόγες. Ο κυβερνήτης τραυματίστηκε σοβαρά. Το αίμα του βρισκόταν ολόγυρα μέσα στο σκάφος και είχε χάσει τμήμα του κρανίου του. Λίγο πριν ξεψυχήσει , άνοιξε τα μάτια του και πρόλαβε να πει στο υπόλοιπο πλήρωμα
- Για όνομα του Θεού, εγκαταλείψετε το αεροσκάφος.
Μόλις το πλήρωμα εγκατέλειψε το αεροσκάφος , ανατινάχτηκε η μια δεξαμενή καυσίμου. Ο συγκυβερνήτης έπεσε πίσω από τις εχθρικές γραμμές και για 3 μήνες κατόρθωνε να ξεφεύγει απ' τον εχθρό με την βοήθεια του τοπικού πληθυσμού , έως ότου διασώθηκε.
Κίνα
Κατά τον κινεζικό Εμφύλιο οι εθνικιστές χρησιμοποίησαν B-25C/J .
131 B-25J παραδόθηκαν απ' τις ΗΠΑ στους εθνικιστές.
Μετά τον Εμφύλιο , μερικά από αυτά χρησιμοποιήθηκαν για μικρό χρονικό διάστημα απ' τον Μάο Τσε Τούνγκ.
Καναδάς
Η Βασιλική Καναδική Αεροπορία ( RCAF ) παρέλαβε 62 Β-25 απ' την RAF ( Μάιος 1944 ). Χρησιμοποιήθηκαν για αεροφωτογράφηση από μεγάλα ύψη. To 1951 η RCAF παρέλαβε 75 B-25J απ' την USAF. Χρησιμοποιήθηκαν για δευτερεύουσες αποστολές ως το 1960.
Αυστραλία
Η Αεροπορία της Αυστραλίας ( RAAF ) απ' τον Ιούνιο του 1944 χρησιμοποίησε 30 B-25D κατά των Ιαπώνων. Αργότερα ενισχύθηκε με άλλα 19 Β-25.
Ολλανδικές Ανατολικές Ινδίες
Η Ολλανδική Αεροπορία των Ανατολικών Ινδιών έλαβε 270 B-25D/J.
Τον Δεκέμβριο του 1949 η Ινδονησία έγινε ανεξάρτητη και η Αεροπορία της Ινδονησίας ( AURI ) χρησιμοποίησε B-25 την δεκαετία του '50 κατά των ανταρτών. Τον Αύγουστο του 1958 ουσιαστικά οι αντάρτες είχαν εξαλειφθεί , αλλά η AURI συνέχισε να χρησιμοποιεί Β-25J ως τα μέσα της δεκαετίας του '70.
Σε μια αεροπορική επιδρομή κατά ανταρτών στη νήσο Σουλαουέζι ένας αξιωματικός του στρατού εντόπισε τον ασύρματο των ανταρτών σε ένα σπίτι. Υπέδειξε το σπίτι στην αεροπορική δύναμη βομβαρδισμού , αλλά δημιουργήθηκε ένα δίλημμα. Ανάλογα με την κατεύθυνση της επίθεσης θα προκαλούντο ζημιές στην παρακείμενη οικία. Ο αξιωματικός ανέφερε πως δεξιά βρισκόταν το σπίτι ενός συγγενή του και αριστερά το σπίτι ενός πολύ καλού φίλου του. Έτσι επιλέχθηκε η πίσω πλευρά που είχε το σπίτι της μια οικογένεια Κινέζων.
Βραζιλία
Συνολικά απέκτησε 10 Β-25Β ( το πρώτο τον Αύγουστο του 1941 ). Οι προσβολές γερμανικών υποβρυχίων δεν είχαν ιδιαίτερη επιτυχία. Το φθινόπωρο του 1944 η Βραζιλία πήρε 21Β-25J , 1 Β-25C και 1 Β-25Β. Το 1946 - 48 πήρε απ' τις ΗΠΑ 64-65 B-25J .
Η Βραζιλία απέσυρε τα τελευταία της Mitchell το 1974.
Μεξικό
Συνολικά πήρε 10 Β-25J-30 ( το πρώτο τον Δεκέμβριο του 1945 ).
Βενεζουέλα
Υπήρξε ο δεύτερος μεγαλύτερος αποδέκτης Mitchell στη Λατινική Αμερική μετά τη Βραζιλία. Συνολικά απέκτησε 40 Mitchell ( το πρώτο τον Αύγουστο του 1947 ). Η Βενεζουέλα τα χρησιμοποίησε ως το 1973.
Βολιβία
Απέκτησε 7 Mitchell ( κάποια χρησιμοποιήθηκαν ως μεταφορικά ). Τα χρησιμοποίησε ως τα τέλη της δεκαετίας του '70.
Χιλή
Απέκτησε 12 Β-25J το 1947. Αποσύρθηκαν το 1957.
Κολομβία
Απέκτησε 3 Β-25J το 1947 . Αποσύρθηκαν το 1957.
Περού
Απέκτησε 8 B-25 το 1947.
Ουρουγουάη
Απέκτησε το 1950 11 Β-25J. Το 1958 απέκτησε 3 Β-25J και 1 Β-25H. Αποσύρθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του '60.
Κούβα
Ο Μπατίστα χρησιμοποίησε Mitchell κατά του Κάστρο.
Δομινικανή Δημοκρατία
Το 1950 απέκτησε 5 Mitchell. Χρησιμοποιήθηκαν για πολύ λίγο.