Μη αναγνωσμένη δημοσίευση
από sport billy » 10 Απρ 2019, 18:00
ΛΕΗΛΑΣΙΕΣ-ΦΟΡΟΙ-ΛΗΣΤΕΙΕΣ-ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ-ΑΝΑΤΑΡΑΧΗ ΚΑΙ ΜΠΑΙΡΑΚΙΑ
Η ελληνική επανάσταση τελείωνε και ένας ακόμα ρωσσοτουρκικός πόλεμος άρχιζε.
Όλα τα προηγούμενα χρόνια οι πληθυσμοί των περιοχών θεσσαλίας, ηπείρου , μακεδονίας υπέστησαν τα πάνδεινα από τις τακτικές ή άτακτες τουρκο-αλβανικές στρατιωτικές δυνάμεις που κατέβαιναν ή γύριζαν από τις επαναστατημένες περιοχές. Ήταν μια ευκαιρία για τα ηττημένα οθωμανικά στρατεύματα να πλιατσικολογήσουν, αφού γύριζαν ηττημένα στις βάσεις τους.
1828. Τρίκαλα ό Άρσλάν μπέης
fE’ôâ) καμνο εν’θνμησιν δτι: εις τους 1828 : Οκτωβρίου 29' όταν εϊτον / τερβέ- ναγας εις το βιλαέτι τον τρικκαλου ό άσλάμπήμης κ(α'ι) ο καπλάμπεης / κ(αϊ) ο ρακονμπεής ήτον κ(αί) τά τρία αδέλφια ήτ ον από την άλβαν ιτιάν: / κ( al) εμπήκαν τερβενάγάδες κ(αί) ήλθεν ο καιρός τους διά νά εύγουν άπό την τιμήν / κ(α'ι) αυτή λέγουν δτι δεν εύγένομεν διότι βέλο μεν: 170: πουγκιά διά νά εί'γομεν: I κ(αϊ) ήχαν το άσκέρι τους χωρίς λωφεν'/ χρόνον καιρόν άπλέροτον. / κ(al) ήθελεν νά το [το άρθρον τούτο έκ διορθώσεως] πληρώαη tò άσχέρι τον κ(al) τότε πηγένη κα(ι) πηάνει το κάζρον / κ(αι) συνάζη δλον ληάιπηδες έως πόσους νά είπώ έους τεσσαράκοντα χιλιάδες ήτον / κ(al) εγέμησεν δλως ό τόπος κ(al) τους άπόλησε διά νά κάμουν ζημίες εις τον κόσμον: / κ(α'ι) τούς λέγει κάνετε οίον θέλεται κ(al) αυτή κοντά ωσάν επηραν το ιτζήνη: / κ(ai) έκαμναν δπως ϊξευραν εϋγεναν έξω είς το παζάρη οι άνθρωποι : / κ(al) τούς έπιαναν κ(al) τούς ξε- πλέτζοναν κ(al) γρόσια τούς έπερναν κ(al) εμε τότε με / επήραν ένα φέσιον άπό την κεφαλήν μου κ(αι) πάη: κ(αΐ) έδωκαν οι αν(Ορωπ)οι / γρ: χιλιάδες: 600: κ(al) έως όπου άν δεν τά έπερναν δεν εσικόνονταν1.
Ό Αλβανός Άρσλάν μπέης, επωφελούμενος άπό τήν έκρηξη του ρωσοτουρκικοϋ πολέμου καί τήν έκρυθμη κατάσταση στήν οθωμανική αυτοκρατορία καί περιφερόμενος στο βιλαέτι τής Ρούμελης ανεξέλεγκτος, διαπράττει ληστείες καί αυθαιρεσίες σέ βάρος των ραγιάδων μέσα στήν Κοζάνη καί στά περίχωρα.
Συγκεκριμένα ό Άρσλάν μπέης καί άλλοι ’Αλβανοί υστέρα άπό τήν ήττα τους στή γνωστή μάχη τής Πέτρας (13 Σεπτεμβρίου 1829), τήν τελευταία τής έλληνικής ανεξαρτησίας άποχωρώντας άπό τή Στερεά Ελλάδα κατέφυγαν στήν Τσαρίτσανη καί Ελασσόνα, όπου διαχείμασαν καί άργότερα, τήν 1η Μαΐου 1830, με 2.000 άνδρες κατέλαβαν τήν Κοζάνη, όπου έπί 27 μέρες διέπραξαν κάθε είδους βιαιοπραγίες καί λεηλασίες. Οί κάτοικοι τρομοκρατημένοι έγκατέλειψαν τήν πόλη τους.
Κατόπιν ό Άρσλάν μπέης στράφηκε εναντίον τής Σιάτιστας, άλλά οί κάτοικοί της αγωνίστηκαν καί πάλι γενναία καί κατόρθωσαν ν’ άποφύγουν τον κίνδυνο
’Εδώ δεν είναι Τρίκαλα, ΤαφΙλ κι Άσλάν μπέη!
Δεν είναι ’Ελασσόνα!
’Εδώ τά λένε Σιάτιστα, πρώτο κεφαλοχώρι.
"Οσο είναι ό Νιόπλιος ζωντανός κανένα δεν φοβάται.
’Έχει τρακόσιονς ατό απαθ'ι καί χίλιονς ατό ντουφέκι.
Καί το μπογάζι ’έπιανε το χάνι το δικό τον.
Καιρόν καιρόν κουβέντιαζε μέ τους Άρβανιτάδες.
«Το Μπονρινο να φτάαετε αντίκρυ ατήν Τοερβένα.
Στη Σιάτιατα είν άδύνατο μέθα γιά να πατήατε.
Τ’ έχει Κορούμ πασάς καρτέρ, σπαθιά ξεγυμνωμένα.
Παιδιά γιοροΰαι κάμετε ατό τούρκικο ασκέρι!»
Γιοροναι κάμνουν τά παιδιά τά Σιατιατινά
και πάνε στην Τσερβένα. Κι’ άφοϋ τους κατασκόρπισαν
τά πλιάτσκα τους επήρανε π’ άρπαξαν στην Κοζάνη1
Σαμπάν Γκίκα
Έκτος άπό τούς ’Αλβανούς αύτούς πού έρχονταν άπό τή Νότια Ελλάδα μετά τή λήξη των πολεμικών έπιχειρήσεων εκεί, άλλοι ’Αλβανοί μέ έπικεφαλής τον Σαμπάν Γκίκα ή Γκέκα άπό τό Μάτ τής Βόρειας ’Αλβανίας, μέ μερικούς άτακτους (μπασιμποζούκους) καί ληστές, πού κατέβαιναν άπό τή Σούμλα μετά τή λήξη του Ρωσοτουρκικοϋ πολέμου (1828-1829) όρμησαν στούς καζάδες Κιλκίς, Στρώμνιτσας, Πετριτσίου καί Σιδηροκάστρου λεηλατώντας καί κακοποιώντας τούς κατοίκους, αλλά οί τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις των περιοχών αυτών, καθώς καί των Σερρών τούς νίκησαν καί τούς ανάγκασαν νά τραπούν σέ φυγή προς τήν περιοχή Θεσσαλονίκης. Κατόπιν ατιμώρητοι πέρασαν στον καζά Θεσσαλονίκης, διάβηκαν τόν ’Αξιό καί όδευσαν προς τήν πατρίδα τους2
1830
Ό σουλτάνος κατά τά μέσα τού 1830 στέλνει εναντίον τους τόν μεγάλο βεζίρη του Μεχμέτ Ρεσίτ πασά, τόν επονομαζόμενο Κιουταχή,
Ό πασάς στις πρώτες δύσκολες μέρες ύστερ’ άπό την άφιξη του, στερημένος άπό χρήματα καί πολεμικά εφόδια, βρίσκει ισχυρό οικονομικό στήριγμα στούς Έλληνες έμπορους τού Μοναστηριού. Αυτοί, μολονότι εξαντλημένοι άπό τις άλλεπάλληλες οικονομικές έπιβαρύνσεις καί καταπιέσεις των τουρκικών αρχών καί αναστατωμένοι άπό τήν αναρχία πού βασίλευε στις γειτονικές περιοχές έξαιτίας των επιδρομών των ’Αλβανών, δεί- χθηκαν πρόθυμοι να τόν βοηθήσουν καί τού δάνεισαν ενα μεγάλο ποσό γιά τις πρώτες του άνάγκες.
Ό Μαχμούτ Β' μπορεί νά συγκαταλεχθεΐ στήν πρώτη σειρά τών μεταρρυθμιστών σουλτάνων. Ο Μαχμούτ Β', στά 1830, άπαλλαγμένος άπό τούς μεγάλους άντιπερισπασμούς, άπό τούς γενιτσάρους, άπό τήν έλληνική επανάσταση καί τόν ρωσοτουρκικό πόλεμο τού 1828-1829, στρέφεται προς τήν επιβολή τής τάξης καί τή δημιουργία προϋποθέσεων γιά τόν έξευρωπαϊσμό τού κράτους του.
Παγιώνει τόν θεσμό τού τακτικού στρατού, πού είχε σταθεί άδύνατο νά τόν στερεώσει ό Σελίμ Γ', καί μέ τή συνδρομή τής εκτελεστικής αύτής δυνάμεως θέλει νά εξαλείψει τά κατάλοιπα μακροχρόνιων στοιχείων ανωμαλίας μέσα στό κράτος, όπως τούς άνυπότακτους ’Αλβανούς αρχηγούς τών μισθοφορικών σωμάτων, πού άναστάτωναν τις βόρειες περιοχές τής έλληνικής χερσονήσου,
καθώς καί τούς άνήσυχους "Ελληνες κλεφταρματολούς, πού πηγαινοέρχονταν στήν ελεύθερη Ελλάδα καί στις βόρειες σκλαβωμένες χώρες της.
’Εκτός άπ’ αυτούς, μεγάλο πονοκέφαλο γιά τήν Πύλη δημιουργούσαν οί ανήσυχοι πάντα διάδοχοι τού άντάρτη Καρά Μουσταφά Μπουσάτι της Σκόδρας. Καί γιά τήν εξόντωσή τους βρίσκει τό κατάλληλο εκτελεστικό όργανο, τόν προαναφερμένο ικανό Μεχμέτ Ρεσίτ πασά.
Τώρα ό σουλτάνος μπορούσε νά υπολογίσει στήν αποτελεσματική δύναμη του τακτικού στρατού, του nizam cedit. Ή συγκρότησή του είχε προχωρήσει πολύ, τόσο μέσα στήν πρωτεύουσα, όσο καί σέ ορισμένες πόλεις τής Ευρωπαϊκής Τουρκίας, όπως π.χ. στό Μοναστήρι (Βιτόλια). Τό θέαμα μάλιστα των εντυπωσιακών παρελάσεων καί γυμνασίων τοϋ στρατού αύτοΰ καί μέ άληθινά πυρά ήταν πρωτόφαντο καί άπό τά πιό αγαπητά γιά τό κοινό
Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΚΑΤΣΑΠΛΙΑΔΩΝ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ
Γιά μιά τέτοια ακριβώς επίδειξη έβγαλε έξω άπό τό Μοναστήρι ό Μεχμέτ Ρεσίτ πασάς τούς ’Αλβανούς αρχηγούς Άρσλάν μπέη, Καπλάν μπέη καί Βελίκο Γιάτζο, καθώς καί άλλους μικρότερους αρχηγούς μέ τούς άνδρες τους, πού τούς εΐχε προσκαλέσει στήν έδρα του, γιά νά τούς πληρώσει δήθεν τούς καθυστερημένους μισθούς πού διεκδικοΰσαν.
Οί άνδρες όμως τού τουρκικού στρατού κάποια στιγμή, ΰστερ’ άπό σχετικό σύνθημα, έστρεψαν τά όπλα τους έναντίον τών ’Αλβανών καί τούς έξόντωσαν, έκτος άπό πολύ λίγους πού κατόρθωσαν νά διαφύγουν.
Στήν ανέκδοτη έκθεσή του τής 17ης Αύγούστου 1830 ό Αυστριακός πρόξενος Θεσσαλονίκης άφηγεΐται τά γεγονότα μέ βάση τις ειδήσεις πού περισυνέλεξε άπό τούς ταξιδιώτες διαφόρων καραβανιών καί άπό ιδιωτικές επιστολές. Ξαφνικά, όπως λέγει, ένα τμήμα τού τακτικού στρατού άρχισε τις ομοβροντίες μέ αληθινές σφαίρες έναντίον τών ’Αλβανών, πού —έκτος άπό δύο—έπεσαν όλοι, 800 συνολικά, νεκροί. Κατόπιν ό Μεχμέτ Ρεσίτ πασάς έστειλε έσπευσμένα ενα ταχυδρόμο στον γιό του στά ’Ιωάννινα, γιά νά συλλάβει τρεις άλλους ’Αλβανούς άρχηγούς, τούς πανούργους καί δύσπιστους πού δέν είχαν παρουσιαστεί στο Μοναστήρι. Ό γιός του πραγματικά τα κατάφερε νά τούς ξεγελάσει, να τούς φέρει κοντά του, νά τούς απομονώσει άπό τούς άκολούθους τους καί νά τούς άποκεφαλίσει. Οί άνδρες τους κατέφυγαν τότε σέ δύο γειτονικά σπίτια, γιά νά άμυνθοΰν, άλλά οί τακτικοί έβαλαν φωτιά σ’ αυτά καί τούς έκαψαν ζωντανούς1
Στή Βόρεια Μακεδονία ό Μεχμέτ Ρεσίτ πασάς, άπερίσπαστος πιά άπό κινδύνους, έδρεύει μόνιμα τώρα στό Μοναστήρι. Ή θέση τής πόλης καί τής περιοχής είναι επίκαιρη: μέ τήν ’Αχρίδα καί τά γύρω δερβένια έξουσιάζει τις ψηλές βουνοκορφές καί τά στενά των οροσειρών πού διασταυρώνονται. Έτσι ό Μεχμέτ Ρεσίτ μπορεί νά επιτηρεί τήν ’Αλβανία καί ιδίως τόν Μου- σταφά πασά τής Σκόδρας πού κινείται ύποπτα.
1831 Σκόδρα
Ο Μουσταφά πασάς ξεσηκώνει τους Αλβανούς σε εξέγερση σε συνεργασία με τους Τσάμηδες ήρθε σε ανοικτή σύγκρουση με την Πύλη.
Οι μουσουλμάνοι κάτοικοι Αυλώνας, Βερατίου, Αργυροκάστρου ακολουθώντας τον, σφάζουν όλους τους διορισμένους από την Πύλη διοικητές.
Ο Μεχμέτ Ρεσίτ καταφέρει άλλεπάλληλα πλήγματα έναντίον τού πασά αύτοϋ (πού είχε επαναστατήσει) πρώτα στις 20 ’Απριλίου καί κατόπιν στις 4 Μαΐου, ώστε νά άναγκάσει τούς ’Αλβανούς ν’ άποσυρθοϋν πέρα άπό τά Σκόπια καί νά έγκαταλείψουν στό στρατόπεδό τους τροφές καί πολεμοφόδια. Ταυτόχρονα ή Πύλη κηρύσσει τόν άποκλεισμό τών παραλίων άπό τόν Άμβρακικό ώς τό Κάτταρο, όπου πλέει μοίρα στόλου άπό 5 κορβέτες καί 1 φρεγάτα.
Στις 11 Νοεμβρίου ό Μουσταφά πασάς παραδίδεται καί κατά διαταγή τού Ρεσίτ πασά επιβιβάζεται σέ πλοίο στό Δυρράχιο, γιά ν’ άποσταλεΐ στήν Κωνσταντινούπολη. Ή επανάσταση τής ’Αλβανίας ουσιαστικά έχει κατασταλεΐ.
Τό Μοναστήρι τώρα εξελίσσεται άνεμπόδιστα σ’ ένα άκμαίο οικονομικό κέντρο.
Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ
Ή συντριβή τού Μουσταφά πασά τής Σκόδρας θεωρείται νίκη τών μεταρρυθμιστικών σχεδίων τοϋ σουλτάνου Μαχμούτ Β'.
Παράλληλα οί Τούρκοι κινούνται μέ δραστηριότητα, γιά νά εκμηδενίσουν καί τη δύναμη των Ελλήνων κλεφταρματολών.
Καταδιώκουν τούς καπετάνιους τού Όλύμπου καί καίουν τά διάφορα χωριά του, καθώς καί τό μοναστήρι τού 'Αγίου Διονυσίου, γιατί κατηγορούν τούς μοναχούς ότι έδιναν άσυλο στούς κλέφτες. Οί 'Έλληνες αρχηγοί τού Όλύμπου περιμένουν νέα άπό τήν ελληνική κυβέρνηση, αλλά οί απαντήσεις τόσο τού στρατάρχη Δημ. Ύψηλάντη,τόν Νοέμβριο τού 1828, όσο καί τού Καποδίστρια, τόν ’Ιούλιο τού 1829, τούς έκοβαν καί τις τελευταίες έλπίδες. Έτσι όσοι αρχηγοί έμεναν άκόμη στή Μακεδονία αναγκάζονται νά ύποκύψουν στή σκληρή ανάγκη, ν’ άποκαταστήσουν δηλαδή ομαλές σχέσεις μέ τούς Τούρκους, γιά νά έξασφαλίσουν τ’ άρματολίκια τους. Τά όνειρά τους νά ίδούν έλεύθερη τήν πατρίδα τους ξεγλιστρούν προς τό μακρινό μέλλον.
Τώρα είναι πολύ καλή ή ευκαιρία γιά τούς Τούρκους νά έξοφλήσουν τούς λογαριασμούς των μαζί τους.
"Ετσι, ύστερα άπό μυστική διαταγή τού Μεχμέτ Ρεσίτ πασά, έξοντώνονται μέσα στά Τρίκαλα στις 12 Δεκεμβρίου 1830, τού 'Αγίου Σπυρίδωνος, ό Στέργιος Στορνάρης (πού δεν είχε πάρει καθόλου μέρος στήν έπανάσταση τού 1821 κατ’ αντίθεση προς τόν άδελφό του Νικόλα, άρματολό τού Άσπροποτάμου πού είχε βρει ένδοξο θάνατο κατά τήν έξοδο τού Μεσολογγίου) καί ό Σωτήρης Λιακατάς μέ 100 άνδρες καί έξω άπό τόν Δομοκό ό άρματολός τής περιοχής Σάββας. Τά τουρκικά στρατεύματα τήν άνοιξη τού 1830 έκαψαν μερικά χωριά στήν περιοχή των Άγράφων καί κατέστρεψαν τό χωριό Ριζό. Οί αρματολοί των Χασίων Νάσιος Μάνδαλος, Ψειραίοι καί Θεόδωρος Ζιάκας κατέφυγαν στήν έλεύθερη Ελλάδα. Επίσης άποκλείονται τά παράλια άπό τήν Κατερίνη ως τόν Πλαταμώνα καί Τσάγεζι καί έτσι οί αρματολοί τού Όλύμπου άναγκάζονται νά βρούν άσυλο στήν Ελλάδα μέ τή μεσολάβηση τού προξένου τής Ρωσίας ’Αγγέλου Μουστοξύδη. Μολαταύτα στήν περιοχή τού Όλύμπου καί Βερμίου ή κατάσταση είναι άνώμαλη.
Ό Διαμαντής Νικολάου κατηγορεϊται άπό τούς Τούρκους ότι άπό τήν έλεύθερη Ελλάδα στέλνει ληστές στις παραπάνω περιοχές.
Οί Τούρκοι, έφόσον δέν μπορούν μέ ριζικά μέτρα νά έξαλείψουν τις ληστείες, προσπαθούν μέ ήπιο τρόπο νά επιβάλουν τήν εξουσία τους. Ό θεσμός των κλεφταρματολών διατηρείται μέ ορισμένες τροποποιήσεις, πού δείχνουν συγκαταβατικό πνεύμα. "Αλλωστε αύτό συμβαδίζει μέ τή γενικότερη άλλαγή τής πολιτικής τού Μαχμούτ Β' στά τελευταία του χρόνια. Εγκαινιάζει μιά νέα πολιτική ήπιότητας, ή όποια υπαγορεύεται άπό τή νέα κατάσταση πού προέκυψε μετά τήν άνεξαρτησία τής Ελλάδας καί τήν έναρξη ειρηνικών σχέσεων μαζί της.
Γιά νά κατευνάσουν ασφαλώς τά πνεύματα των Ελλήνων, οί Τούρκοι έγκαινιάζουν τή νέα τακτική άπέναντι των ραγιάδων: εισακούουν τις αιτήσεις τους καί άποκαθιστοΰν ακόμη τούς παλιούς άρματολούς, αν αυτοί δείξουν πώς είναι πρόθυμοι νά συνεργαστούν μαζί τους. ’Έτσι π.χ. άπό έγγραφο τής 16ης Αύγούστου 1834 πληροφορούμαστε ότι ό ’Αθανάσιος Συρόπουλος, άλλοτε καπετάνιος τής περιοχής Κόκοβας (Πολυδενδρίου) τής Βέροιας, δηλώνει υποταγή καί μεταμέλεια καί γίνεται δεκτός νά φρουρεί τήν περιοχή αυτή μέ 40 άνδρες, άπό τούς οποίους όμως οί 20 έπρεπε νά είναι μουσουλμάνοι.
’Αναταραχή παρατηρεΐται καί στή Δυτική Μακεδονία, άλλά γιά λίγο διάστημα, στήν περιοχή τού Ζουπανίου. Ό τελευταίος έκεί καπετάν Γιωργάκης πού έκανε τόν άρματολό, έπειδή άρχισε νά καταπιέζει τούς κατοίκους πιάστηκε στά 1836 καί άποκεφαλίστηκε αύτός καί οί 17 άνδρες του.
Η αναταραχή που ακολούθησε την Ελληνική επανάσταση σε Αλβανία και Ηπειρο συνεχίστηκε με λεηλασίες χριστιανικών χωριών στις περιφέρειες, Πρέβεζας, Αρτας, Ιωαννίνων, Κορυτσάς, Πρεμετής, Οπαρίου από τις Αλβανικές συμμορίες και τις βιαιοπραγίες του Τούρκικου στρατού.
Οι προετοιμασίες και οι μετακινήσεις των τουρκικών στρατευμάτων και η στρατολόγηση των μουσουλμάνων της Πρέβεζας όξυνε ακόμη περισσότερο τον ερεθισμό των Ελληνικών πνευμάτων, ενώ φήμες κυκλοφορούσαν ότι οι Τούρκοι σχεδίαζαν να μετατοπίσουν τους Αλβανικούς πληθυσμούς στην Μικρά Ασία.
Οι Αλβανοί αρχηγοί Ταφίλ Μπούζης, Γκιώνης Λέκας, Μαχμούτ Μπαιρακτάρης και Νούρτζος Τότσκας οι οποίοι γλύτωσαν την μαζική εξόντωση των συμπατριωτών τους από τον Κιουταχή δραστηριοποιήθηκαν ξανά. Εναντίον τους κινήθηκε ο Εμίν πασάς αλλά δεν πέτυχε να τους συλλάβει . Τον Μάιο του 1833 έφτασε στην Αρτα ο Τουρκικός στρατός και την λεηλάτησε ενώ οι Αλβανοί οπλαρχηγοί κατέφυγαν στην Ελλάδα.
1835
Επιστροφή Ταφίλ Μπούζη, Γκιώνη Λέκα, Μαχμούτ Μπαιρακτάρη και Νούρτζο Τότσκα στην ένοπλη δράση και πύκνωση των ληστρικών επιδρομών σε Βεράτιο, Ζαγόρι και Αυλώνα. Τέλος με μεσολάβηση του Τσέλιου Πιτζιάρι συνθηκολόγησαν και τους δόθηκε αμνηστία. Η αμνήστευση τους καταπραυνε προσωρινά την οξυμένη κατάσταση και απάλλαξε τους ελληνικούς πληθυσμούς από μια αληθινή μάστιγα.
1836 Εξέγερση καθολικών Αλβανών βόρειας Αλβανίας
1837 Εξέγερση μουσουλμάνων Τόσκηδων Μουζακιάς, Βερατίου και Αυλώνας με επικεφαλής τον Αλή μπέη Φαγκούλα
1839 Επέκταση της εξέγερσης σε Κοσσυφοπέδιο Πρίσρεν (1839), Σκόπια-Τέτοβο και Πρίστινα (1843,1845)
Τραγικοί μάρτυρες των ταραχών οι ελληνικοί πληθυσμοί Αυλώνας, Δελβίνου, Αργυροκάστρου, Πρεμετής, Κορυτσάς και Μοσχόπολης οι οποίοι υπέμεναν με κουράγιο και μοναδική αντοχή τις καταστροφές και τις λεηλασίες των περιουσιών τους καθώς και τις βιαιοπραγίες και τις κακοποιήσεις τους από τις αλληλομαχίες των Αλβανών μπέηδων και αγάδων, οι οποίοι αντιδρούσαν δυναμικά στα προβλεπόμενα από την εφαρμογή της πρώτης φάσης των Οθωμανικών μεταρρυθμίσεων (ΤΑΝΖΙΜΑΤ) του Γκιουλχανέ Χαττί-Σερίφ (1839).
Οι κατά τόπους ισχυρότατοι Αλβανοί μπέηδες και αγάδες καθώς και οι γαιοκτήμονες (σπαχήδες), των οποίων τα συμφέροντα πλήττονταν σοβαρά από την αποφασιστικότητα της Πύλης να καταστείλει τα στασιαστικά κινήματα τους και να καταργήσει το φεουδαρχικό καθεστώς, επέβαλαν με τις αντιδράσεις τους μια χαώδη κατάσταση στην Βόρεια Ήπειρο και την Αλβανία.
Από το 1846 η Πύλη ήταν αποφασισμένη να επιβάλει και σ’αυτό τον γεωγραφικό χώρο της μεταρρυθμίσεις, την εφαρμογή των οποίων δυναμίτιζαν οι Αλβανοί τοπάρχες με κάθε τρόπο και με όλα τα μέσα που είχαν στην διάθεση τους.
Ο κατακερματισμός των μεγάλων ιδιοκτησιών στρατιωτικού-φεουδαρχικού τύπου, η κατάργηση του τιμαριωτικού συστήματος, η περιστολή των δικαιωμάτων των τσιφλικούχων σε μικρές και μεγάλες ιδιοκτησίες, η δημιουργία παραγωγικών
μονάδων και η προσαρμογή τους στα σύγχρονα δεδομένα της εποχής εκείνης αλλά και η αναχαίτιση της εθνικής αντίστασης των Αλβανών και της ραγδαίας διαδικασίας της εθνικής αφύπνισης τους, αποτελούσαν τους κυριότερος στόχους της κεντρικής εξουσίας.
Η προσπάθεια της Πύλης να κατασιγάσει τις οξυμένες εθνικές αντιστάσεις των εθνικών μειονοτήτων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας με πρόσχημα την εισαγωγή καθεστώτος ισονομίας και ισοπολιτείας για όλους τους υπηκόους της, ουσιαστικά προκάλεσε και στην Ήπειρο και Αλβανία τα αντίθετα αποτελέσματα.
Επιτάχυνε τα εθνικά κινήματα και τις αποσχιστικές τάσεις των εθνικών μειονοτήτων, διεύρυνε το χάσμα χριστιανών-μουσουλμάνων και οδήγησε το χριστιανικό στοιχείο στο έσχατο όριο της αντοχής του.
Οι φόροι γίνονταν διαρκώς βαρύτεροι, οι βιαιοπραγίες του μουσουλμανικού στοιχείου πολλαπλασιάζονταν και οι βίαιοι εξισλαμισμοί αποτελούσαν ένα μόνιμο φαινόμενο.
Η αυθαίρετη φορολογική πολιτική επεκτεινόταν πέρα από την δεκάτη, το φόρο της υποτιθέμενης περιουσίας (βεργκή) και το χαράτσι με συνέπεια την τέλεια εξουθένωση του χριστιανικού πληθυσμού.
Πολυάριθμες ελληνικές κοινότητες της Βόρειας Ηπείρου προσπαθώντας να αντιδράσουν στις επιθέσεις των Αλβανών μπέηδων και των πολυάριθμων λιποτακτών, όπως π.χ στην Μοσχόπολη, εξακολουθούσαν να πληρώνουν μεγάλα χρηματικά ποσά, για να διατηρούν προστατευτικές φρουρές στις περιοχές τους.
1841 δημιουργήθηκαν στην Ήπειρο υγειονομεία και επιβλήθηκαν νέοι φόροι για την κάλυψη των εξόδων.
1842 Κατάργηση υγειονομείων ξηράς και διατήρηση όσων ήταν στα λιμάνια.
Τον ίδιο χρόνο προστέθηκαν οι εξής φόροι:
Α) «Μετζιλχανέ» για κάλυψη ελλειμμάτων Οθωμανικού δημοσίου
Β) «Σουρειχουμαγιούν» για κάλυψη δαπανών Οθωμανών εκπροσώπων στα μουσουλμανικά τεμένη της Αραβίας.
Γ) Ο φόρος για τα έξοδα της υπηρεσίας ληξιαρχείων-στρατολογικών γραφείων
Δ) Ποιμενικός φόρος
Ε) Φόρος «τατζόν» 10% για όλα τα αλιεύματα
Τις παραμονές του Κριμαϊκού πολέμου (1853) προστέθηκαν οι παρακάτω φόροι:
Α) «Ταμιτσάτ» φόρος κατ’ εκτίμηση των προϊόντων
Β) «Εσναφιέ» φόρος επιτηδεύματος
Γ) «Τζεμιγιέ» φόρος φωτιάς
Δ) «Ιμδαδιέ» φόρος βοήθειας
Ε) «Ικραμιέ» φόρος πολυτελείας
ΣΤ) «Τινζαρέτ» φόρος εμπορίου
και άλλοι.
ΠΗΓΕΣ:
«ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ οι Δωριείς του νεώτερου Ελληνισμού» Κώστα Μπίρη
«ΗΠΕΙΡΟΣ ιστορία του Βορείου Ελληνισμού» Κ.Α ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
"Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΜΙΣΘΟΦΟΡΩΝ ΤΗΣ ΠΥΛΗΣ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ (ΜΕΣΑ 1830), Η ΚΑΤΑΔΙΩΞΗ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ ΚΛΕΦΤΑΡΜΑΤΟΛΩΝ (1830-1834)
ΚΑΙ Η ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΟΥΣ"Κ.Α ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
grtex 7381 έγραψε: ↑30 Μαρ 2019, 20:41
Το Γκιωνης βγαίνει και από το πουλί Γκιώνη, ακόμα και οι Τσακωνες και οι Κρητικοί το έχουν
Θες ένα γλυφιτζούρι;