Επειδή δεν το έπιασες να το πω διαφορετικά: πώς βλέπουν οι Νεοέλληνες τους "Βυζαντινούς"; Σαν Ελληνορθόδοξους με ρωμαϊκό φερετζέ. Ο "καθαρισμός" ήταν το πέταμα του ρωμαϊκού φερετζέ και η ανάδειξη της "πραγματικής" ταυτότητας, της ελληνοχριστιανικής.Σέλευκας έγραψε: ↑12 Μάιος 2020, 16:28το εμείς δεν ξέρω για ποιους ισχύει. Τα ονοματα μας είναι βυζαντινα-χριστιανικά, πιστευουμε στην εκκλησια κλπPertinax έγραψε: ↑11 Μάιος 2020, 22:26* Λέω περιούσιου και αυτόματα μου έρχεται στο νου η ιδέα του περιούσιου "βυζαντινού" έθνους που δεν στηριζόταν φυσικά στην προνομιακή σχέση με την ελληνική αρχαιότητα (αυτή η ιδέα προέκυψε μετά το 12ο αιώνα). Οι Βυζαντινοί έβλεπαν την ταυτότητά τους ως ανώτερη των αρχαίων ταυτοτήτων που θα επιβίωνε μέχρι το Τέλος του Κόσμου. Εμείς τη βλέπουμε σαν μια μακρά παρένθεση που έπρεπε κάποτε να κλείσει, για να "καθαρίσει" η ελληνική συνείδηση και να ξαναονομαστούμε Έλληνες.
Την ιστορία τους οι Ελληνες δεν την επέλεξαν. Πολλές σπουδαίες εποχές προήλθαν μετά απο υποδούλωση.
Και στο μάθημα της ιστορίας το βυζάντιο διδάσκεται ως δική μας ιστορία.
Δες απλά τη θεωρία του Ζαμπέλιου, σύμφωνα με την οποία η βυζαντινή ιστορία δεν ήταν τίποτ' άλλο παρά μια μακρά αλλά σταθερή πορεία προς την Ελληνική Αναγέννηση.
«Άρα, αντί Μοίρας επισπευδούσης την Παρακμήν και Πτώσιν τών Ρωμαίων [απαντά στον Γίββωνα], ενεργεί εν τη Βυζαντινή πολιτεία νόμος Ελληνικής και πνευματικής Αναγεννήσεως. Ο δε νόμος ούτος υπερκρατεί τοσούτω μάλλον, όσω εις την ιεραρχίαν των τριών αυτών παραδόσεων, η μεν Ελληνική επέχει τον ανώτατον βαθμόν, η δε Ρωμαϊκή τον κατώτερον, τον δε μέσον η Χριστιανική. Οικοδεσπότης ανήλιξ, ως έπος ειπείν, ο Ελληνισμός• κηδεμών δε η Εκκλησία, απλούς δε ενοικιαστής και φύλαξ της οικίας ο Ρωμαϊσμός.
Εντεύθεν έπεται, ότι ο Ανατολικός μεσαιών έχει νόμον ιστορικόν προόδου την βαθμιαίαν της κραταιοτέρας αρχής υπερίσχυσιν, ήγουν την βραδείαν μεν, αλλ' αδιάκοπον εξελλήνισιν της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, και την υπό πρόσχημα Ορθοδοξίας ένδημοποίησιν τον Χριστιανισμον».
Εδώ η σύγκριση ανάμεσα στον βυζαντινό Ρωμαίο (Παχυμέρη) και στον βυζαντινιστή Νεοέλληνα (Ζαμπέλιο).
Το δεύτερο δεν αναιρεί το πρώτο. Είναι αυτό που συζητούσαμε προηγουμένως. Το κράτος-έθνος ευνοούσε την αφομοίωση κάθε ξένου που συμμετείχε ενεργά στην πολιτεία, αλλά αδιαφορούσε για τη μαζική αφομοίωση των ξένων πληθυσμών της μεθορίου. Ο Κεκαυμένος που και οι δυο του παππούδες ήταν "βάρβαροι" (ο ένας Γεωργιανός και ο άλλος Αρμένης, αν θυμάμαι καλά) ήταν πλέον εθνοτικός Ρωμαίος, με μητρική γλώσσα τα ελληνικά και ιδεολογία Ρωμαίου πατριώτη (η οποία δεν συμπεριλάμβανε ιδιαίτερη μνεία στο ελληνικό ιστορικό παρελθόν).Ομως το Βυζάντιο δεν δημιούργησε βυζαντινό έθνος. Σαν κράτος χρησιμοποιούσε και ξένους σε υψηλές θέσεις και είχε και αλλοεθνείς υπηκόους.