Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Άβαταρ μέλους
Qvidam Graecus
Δημοσιεύσεις: 8
Εγγραφή: 12 Φεβ 2019, 21:15

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Qvidam Graecus » 20 Φεβ 2019, 22:46

Ίφιδα έγραψε:
20 Φεβ 2019, 18:41
Ζαποτέκος έγραψε:
19 Φεβ 2019, 21:22
O Ιουλιανός ήταν αρνησίθρησκος.
Δεν τον σκότωσε χριστιανός.
H παιδεία ήταν ελληνοχριστιανική.
Η τέχνη κάργα ελληνική. Βιντεάκι του φίλου Quidam Graecus :

Για την καταγωγή των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων δές αν θές εδώ : Ζαποτέκος @ Βυζαντινες Δυναστειες
Στις ανοησίες των νεοπαγανιστών βαριέμαι να απαντήσω.
Στις ανοησίες φανατικών χριστιανών που θεωρούν τα αποστεωμένα κάργα ελληνική τέχνη, να δεις
[

Αρκετοί πάντως βυζαντινοι συγγραφείς αποθεώνουν την τέχνη των αρχαίων ελληνών καλλιτεχνών, όπως τον Απελλή, τον Φειδία και άλλους και μιλούν για την απαράμιλλη τέχνη των έργων τους.
Per duodena regit mundi Sol aureus astra

Άβαταρ μέλους
Μπίστης
Δημοσιεύσεις: 17402
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:39
Τοποθεσία: Helsingør

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Μπίστης » 20 Φεβ 2019, 22:59

Qvidam Graecus έγραψε:
20 Φεβ 2019, 22:41
Ο Πορφυρογέννητος δεν γράφει επίσης ότι η αυτοκρατορία μας ήταν ρωμαϊκή αλλά εξελληνίστηκε με τα χρόνια και χάθηκε η πατριός φωνή;
Αν έπηζε ... η Ρουμανία ήταν εκτός αυτοκρατορίας ;
"I beseech you, in the bowels of Christ, think it possible you may be mistaken".

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1524
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 20 Φεβ 2019, 23:09

Ζαποτέκος έγραψε:
20 Φεβ 2019, 22:25
Pertinax έγραψε:
20 Φεβ 2019, 22:09
Ποντάρω στο ότι εννοεί πως οι παγανιστές Μανιάτες αποκαλούνταν Έλληνες σαν τους παλιούς παγανιστές (που δεν υπήρχαν πουθενά αλλού πλέον). Αλλά τίποτα δεν αποκλείεται, δεδομένου ότι σε άλλο σημείο αποκαλεί "Γραικούς" τους ελληνόφωνους πληθυσμούς της Πελοποννήσου.
Δεν ξέρω αν θυμάμαι καλά , αλλά νομίζω πως Γραικούς αναφέρει τους Πατρινούς/Αχαιούς. ( Δεν λογαριάζω τους Γραικούς του Γρανικού. :lol: ). Και πάλι δεν θυμάμαι αν είχα διαβάσει κάπου ( ίσως σε μιά από τις εργασίες που είχε ανεβάσει στο scribd ο αρχικλέφταρος ; :p2: ) πως αυτό το "Γραικοί" ίσως οφείλεται στο ότι μεγάλη μερίδα των Πατρινών ήταν παλιννοστούντες από την Ιταλία. Δηλαδή είχαν φύγει κατά την σλαβική κάθοδο ( βλ. Χρονικό της Μονεμβασίας ) και πήγαν στο Ρήγιο της Ιταλίας ( ή μήπως στο Ρήγιο της Αχαϊας ; ή μήπως το Ρήγιο της Αχαϊας ιδρύθηκε από Ιταλιώτες/παλιννοστούντες ; ) . Όταν ηρέμησαν τα πράγματα στην Πελ/σο, επέστρεψαν. Και θές γιατί στην Ιταλία οικειοποιήθηκαν για τον αυτοπροσδιορισμό τους το "Γραικός", θές για άλλον λόγο ( π.χ. να δείξει ο Πορφυ την λατινομάθειά του/ την γνώση της πατρίου φωνής ), ο Πορφυ τους αποκαλεί "Γραικούς".
Και αυτό το χωρίο σηκώνει πολλή συζήτηση.

Από το άλλο με τους Μανιάτες κρατάω:

1) Αν ισχύει η ερμηνεία που δίνεις (αρχίζει και μου αρέσει ολοένα και πιο πολύ) τότε έχουμε μια ακόμα έμμεση μαρτυρία για τη θεωρία της διπλής καταγωγής των Βυζαντινών Ρωμαίων από αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους. Αλλού ο Πόρφυ θεωρεί "πάτριο φωνή" τα λατινικά και γράφει ότι η πρόγιαγιά του (η μητέρα του Βασίλειου Α') καταγόταν από τον (Έλληνα) Αλέξανδρο και τον (Ρωμαίο) Κωνσταντίνο.

2) Ασχέτως του τι πίστευε ο Πόρφυ για την ταυτότητα αυτών των Μανιατών, από αυτά που γράφει φαίνεται ότι οι ντόπιοι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι θεωρούσαν "στάμπα" τον χαρακτηρισμό "Έλληνες" και τους Μανιάτες-Έλληνες τους είχαν περιθωριοποιημένους.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10197
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 20 Φεβ 2019, 23:39

Pertinax έγραψε:
20 Φεβ 2019, 23:09

Και αυτό το χωρίο σηκώνει πολλή συζήτηση.

Από το άλλο με τους Μανιάτες κρατάω:

1) Αν ισχύει η ερμηνεία που δίνεις (αρχίζει και μου αρέσει ολοένα και πιο πολύ) τότε έχουμε μια ακόμα έμμεση μαρτυρία για τη θεωρία της διπλής καταγωγής των Βυζαντινών Ρωμαίων από αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους. Αλλού ο Πόρφυ θεωρεί "πάτριο φωνή" τα λατινικά και γράφει ότι η πρόγιαγιά του (η μητέρα του Βασίλειου Α') καταγόταν από τον (Έλληνα) Αλέξανδρο και τον (Ρωμαίο) Κωνσταντίνο.

2) Ασχέτως του τι πίστευε ο Πόρφυ για την ταυτότητα αυτών των Μανιατών, από αυτά που γράφει φαίνεται ότι οι ντόπιοι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι θεωρούσαν "στάμπα" τον χαρακτηρισμό "Έλληνες" και τους Μανιάτες-Έλληνες τους είχαν περιθωριοποιημένους.
Θυμάσαι αν το "πάτριος φωνή" το λέει για όλους τους υπηκόους ; Νομίζω πως το λέει για τους αυτοκράτορες.

Στην πραγματικότητα η αρχαιολογική σκαπάνη έχει δείξει πως ο Πορφυ έγραφε μπαρουφίτσες και οι Μανιάτες είχαν γίνει χριστιανοί τουλάχιστον απ' τον 6ο αι. Αλλά ήθελε να προσθέσει άλλο ένα θρησκευτικό επίτευγμα στον παππού του. Γενικά αυτή την τραχύτητα που είχαν οι Μανιάτες μέχρι τον 19ο αι. , την είχαν και οι πρόγονοί τους.


Λέει ο Ιωάννης Αργυρόπουλος για τους Μανιάτες ( ή μήπως όλους τους Πελ/σιους :p2: ) στην προσπάθειά του να δείξει πως ο Μανουήλ Β΄που επισκέφτηκε την Πελ/σο το 1415 – 1416 έκανε να παύσει η κακοδαιμονία της περιοχής. :

Εν ώ γένος ου μικρόν ουδ ‘ ολίγον Ελλήνων ουκ ασφαλεί γλώττη χρώμενον , λόγω μέν ευσεβείς , έργω δέ τό πάν άθεοι και θηρίων απάντων ωμότεροι , μήτε Θεώ , μήτε φύσεως όροις πειθόμενοι , αλλά πλεονεξία και αρπαγή και τοις των ομοφύλων αίμασι χαίροντες :o , ανδραποδιστάς περί κακίας άθλων μιμούμενοι , στεφανηφορούσιν ασέβειαν :smt005: , αυτούς προς υπερβάλλοντες .

http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/bitstr ... /1/doc.pdf
σελ. 12 – 15 του pdf

Να επαναλάβω κάτι που είχα σκεφτεί και παλαιότερα. Ο αρχηγός των Βανδάλων Γιζέριχος, ο πορθητής της Ρώμης , είπε να επιδράμει κατά της Πελ/σου. Και πού σκέφτηκε να πάει με τον στόλο του ο δυστυχής ; Από όλη την Πελ/σο διάλεξε το Ταίναρο. Εκεί όμως υπήρχαν πιο βάρβαροι από αυτόν. Βαρβαρότεροι των βαρβαροτέρων. Τον κοίταζαν από μακρυά να έρχεται και να αράζει και σκέφτονταν ότι και οι ιθαγενείς του Αμαζονίου βλέποντας την σχεδία του Αγκίρε: Να, να, έρχεται το φαγητό.* Αντί να τους λεηλατήσει τον λεηλάτησαν. Έφαγε τέτοια καταπρακία που κοκκίνισε ο σβέρκος του :hammer: . Από το ξύλο που έφαγε έβαλε και στις τσέπες. Όπου φύγει – φύγει : ανεχώρησεν ουδενί κόσμω. Απ’ την φούρκα του ξέσπασε στους καημένους τους Ζακυνηθνούς.

* Θυμήσου και τους Κουρσάρους του Αιγαίου του Ιουλίου Βέρν.

Λέει ο Προκόπιος :
Γιζέριχος γάρ, επισκήψας ποτέ τοις έν Πελοποννήσω χωρίοις, Ταινάρω προσβαλείν ενεχείρησεν. Ενθένδε τε κατά τάχος αποκρουσθείς καί πολλούς των οι επομένων αποβαλών ανεχώρησεν ουδενί κόσμω. Διό δή τω θυμώ έτι έχόμενος Ζακύνθω προσέσχε, και πολλούς μεν των εν ποσί κτείνας, των δε δοκίμων ές πεντακοσίους ανδραποδίσας δι’ ολίγου απέπλευσεν. Επειδή τε γέγονεν εν μέσω τω Αδριατικώ καλουμένω πελάγει, ένταύθα κρεουργήσας τών πεντακοσίων τα σώματα, πανταχή τής θαλάσσης ουδέν υπολογισάμενος έρριψεν .

Δηλαδή βλέπουμε πως η κοινωνία των Ταιναρίων ήταν μια πολεμική κοινωνία στην οποία δεν πρέπει να βασίλευε ο νόμος του βυζαντινού κράτους. Γι' αυτό και πλήρωναν φόρους όπως και οι αναφομοίωτοι γείτονές τους Σλάβοι , Μηλιγγοί και Εζερίτες, και όχι όπως οι υπόλοιποι Βυζαντινοί.

Όπως είχε γράψει ο φιλέλληνας και βυζαντινολόγος Φίνλεϋ ( 19ος αι. ) :

Έχει ειπωθεί ότι η Μάνη δεν υποτάχτηκε ποτέ σε ξένο κατακτητή. Αν και πολλοί συγγραφείς με κύρος επαναλαμβάνουν αυτό τον ισχυρισμό , ωστόσο κι αυτό είναι ένα χοντροκομμένο λάθος. Θα μπορούσε ίσως να ειπωθεί , και θα ήταν περισσότερο αληθινό, ότι ποτέ δεν εβασίλεψε στη Μάνη τάξη και δικαιοσύνη. Ξένοι στρατοί πολλές φορές επέβαλαν την κατοχή των ξένων μετά την εξάλειψη της ρωμαϊκής κυριαρχίας. Το γεγονός είναι πως η Μάνη υποτάχτηκε στην κυριαρχία των Ρωμαίων, των Βυζαντινών αυτοκρατόρων, των Σλάβων, των Φράγκων , των Βενετών και των Οθωμανών σουλτάνων. Ποτέ όμως δεν ήταν δουλική, σπάνια δε μιά υπάκουη επαρχία. ( Φίνλεϋ, Ιστορία της τουρκοκρατίας και της ενετοκρατίας στην Ελλάδα ).

Και αυτό το χωρίο σηκώνει πολλή συζήτηση.
Καλά, τώρα που το σκέφτομαι , το πιθανότερο είναι πως ήθελε να διακρίνει τους ντόπιους από τους Σλάβους. Γιατί θυμήθηκα και τον πατέρα του, τον Λέοντα Στ΄, που χρησμοποιεί το γραικώσας ( για την γλώσσα βέβαια ) για την αφομοίωση των Σλάβων της Νοτίου Βαλκανικής.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Perp
Δημοσιεύσεις: 479
Εγγραφή: 08 Σεπ 2018, 14:51
Phorum.gr user: Perp

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Perp » 21 Φεβ 2019, 00:08

Πάντως για το σχετικό χωρίο του πορφυρογέννητου έχει διατυπωθεί και η μη κρατούσα άποψη ότι αναφέρεται στους Τσάκωνες και όχι στη Μάνη. Εκκινεί από την γεωγραφική αναφορά του ακρωτηρίου μαλέα (Διάκειται δε ο τοιούτος τόπος εις άκραν του Μαλέα), στοιχείο το οποίο όμως είναι αδύναμο καθώς πολλές φορές συγχέονταν τα δύο ακρωτήρια Ταινάρου και Μαλέα, σύγχυση που πιθανώς έκανε και ο πορφυρογέννητος. Έχει και κάποια άλλα επιχειρήματα (αναφορά στις σλαβικές εγκαταστάσεις μέχρι και το Οίτυλο στην μάνη σε αντίθεση με την ανατολική περιοχή της λακωνίας), αλλά αγνοεί άλλα.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10197
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 21 Φεβ 2019, 00:12

Perp έγραψε:
21 Φεβ 2019, 00:08
Πάντως για το σχετικό χωρίο του πορφυρογέννητου έχει διατυπωθεί και η μη κρατούσα άποψη ότι αναφέρεται στους Τσάκωνες και όχι στη Μάνη. Εκκινεί από την γεωγραφική αναφορά του ακρωτηρίου μαλέα (Διάκειται δε ο τοιούτος τόπος εις άκραν του Μαλέα), στοιχείο το οποίο όμως είναι αδύναμο καθώς πολλές φορές συγχέονταν τα δύο ακρωτήρια Ταινάρου και Μαλέα, σύγχυση που πιθανώς έκανε και ο πορφυρογέννητος. Έχει και κάποια άλλα επιχειρήματα (αναφορά στις σλαβικές εγκαταστάσεις μέχρι και το Οίτυλο στην μάνη σε αντίθεση με την ανατολική περιοχή της λακωνίας), αλλά αγνοεί άλλα.
:smt023
Έτσι είναι.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1524
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 21 Φεβ 2019, 00:25

Ζαποτέκος έγραψε:
20 Φεβ 2019, 23:39
Θυμάσαι αν το "πάτριος φωνή" το λέει για όλους τους υπηκόους ; Νομίζω πως το λέει για τους αυτοκράτορες.
Για τους αυτοκράτορες το έλεγε. Σύμφωνα με την ιδέα της διπλής καταγωγής, η βυζαντινή ταυτότητα δημιουργήθηκε από την ιστορική ένωση των Ρωμαίων αυτοκρατόρων (της ρωμαϊκής Αρχής) με τους ελληνικούς και εξελληνισμένους πληθυσμούς.
Να επαναλάβω κάτι που είχα σκεφτεί και παλαιότερα. Ο αρχηγός των Βανδάλων Γιζέριχος, ο πορθητής της Ρώμης , είπε να επιδράμει κατά της Πελ/σου. Και πού σκέφτηκε να πάει με τον στόλο του ο δυστυχής ; Από όλη την Πελ/σο διάλεξε το Ταίναρο. Εκεί όμως υπήρχαν πιο βάρβαροι από αυτόν. Βαρβαρότεροι των βαρβαροτέρων. Τον κοίταζαν από μακρυά να έρχεται και να αράζει και σκέφτονταν ότι και οι ιθαγενείς του Αμαζονίου βλέποντας την σχεδία του Αγκίρε: Να, να, έρχεται το φαγητό.* Αντί να τους λεηλατήσει τον λεηλάτησαν. Έφαγε τέτοια καταπρακία που κοκκίνισε ο σβέρκος του :hammer: . Από το ξύλο που έφαγε έβαλε και στις τσέπες. Όπου φύγει – φύγει : ανεχώρησεν ουδενί κόσμω. Απ’ την φούρκα του ξέσπασε στους καημένους τους Ζακυνηθνούς.
:lol: ωραίο

Καλαβρία
Δημοσιεύσεις: 970
Εγγραφή: 19 Φεβ 2019, 11:23
Phorum.gr user: Πέτρος

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Καλαβρία » 22 Φεβ 2019, 14:31

Pertinax έγραψε:
20 Φεβ 2019, 23:09
Ζαποτέκος έγραψε:
20 Φεβ 2019, 22:25
Pertinax έγραψε:
20 Φεβ 2019, 22:09
Ποντάρω στο ότι εννοεί πως οι παγανιστές Μανιάτες αποκαλούνταν Έλληνες σαν τους παλιούς παγανιστές (που δεν υπήρχαν πουθενά αλλού πλέον). Αλλά τίποτα δεν αποκλείεται, δεδομένου ότι σε άλλο σημείο αποκαλεί "Γραικούς" τους ελληνόφωνους πληθυσμούς της Πελοποννήσου.
Δεν ξέρω αν θυμάμαι καλά , αλλά νομίζω πως Γραικούς αναφέρει τους Πατρινούς/Αχαιούς. ( Δεν λογαριάζω τους Γραικούς του Γρανικού. :lol: ). Και πάλι δεν θυμάμαι αν είχα διαβάσει κάπου ( ίσως σε μιά από τις εργασίες που είχε ανεβάσει στο scribd ο αρχικλέφταρος ; :p2: ) πως αυτό το "Γραικοί" ίσως οφείλεται στο ότι μεγάλη μερίδα των Πατρινών ήταν παλιννοστούντες από την Ιταλία. Δηλαδή είχαν φύγει κατά την σλαβική κάθοδο ( βλ. Χρονικό της Μονεμβασίας ) και πήγαν στο Ρήγιο της Ιταλίας ( ή μήπως στο Ρήγιο της Αχαϊας ; ή μήπως το Ρήγιο της Αχαϊας ιδρύθηκε από Ιταλιώτες/παλιννοστούντες ; ) . Όταν ηρέμησαν τα πράγματα στην Πελ/σο, επέστρεψαν. Και θές γιατί στην Ιταλία οικειοποιήθηκαν για τον αυτοπροσδιορισμό τους το "Γραικός", θές για άλλον λόγο ( π.χ. να δείξει ο Πορφυ την λατινομάθειά του/ την γνώση της πατρίου φωνής ), ο Πορφυ τους αποκαλεί "Γραικούς".
Και αυτό το χωρίο σηκώνει πολλή συζήτηση.

Από το άλλο με τους Μανιάτες κρατάω:

1) Αν ισχύει η ερμηνεία που δίνεις (αρχίζει και μου αρέσει ολοένα και πιο πολύ) τότε έχουμε μια ακόμα έμμεση μαρτυρία για τη θεωρία της διπλής καταγωγής των Βυζαντινών Ρωμαίων από αρχαίους Έλληνες και Ρωμαίους. Αλλού ο Πόρφυ θεωρεί "πάτριο φωνή" τα λατινικά και γράφει ότι η πρόγιαγιά του (η μητέρα του Βασίλειου Α') καταγόταν από τον (Έλληνα) Αλέξανδρο και τον (Ρωμαίο) Κωνσταντίνο.

2) Ασχέτως του τι πίστευε ο Πόρφυ για την ταυτότητα αυτών των Μανιατών, από αυτά που γράφει φαίνεται ότι οι ντόπιοι ελληνόφωνοι ορθόδοξοι θεωρούσαν "στάμπα" τον χαρακτηρισμό "Έλληνες" και τους Μανιάτες-Έλληνες τους είχαν περιθωριοποιημένους.
Από το χρονικό του Μωρέως πάντως δεν φαίνεται αυτό...
'''Διαβόντα γαρ χρόνοι πολλοί αυτείνοι οι Ρωμαίοι / Έλληνες είχαν το όνομα, ούτως τους ωνομάζαν / -πολλά ήταν αλαζονικοί, ακόμη το κρατούσιν – / από την Ρώμη απήρασιν το όνομα των Ρωμαίων.'''

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1524
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 22 Φεβ 2019, 17:46

Καλαβρία έγραψε:
22 Φεβ 2019, 14:31
Από το χρονικό του Μωρέως πάντως δεν φαίνεται αυτό...
'''Διαβόντα γαρ χρόνοι πολλοί αυτείνοι οι Ρωμαίοι / Έλληνες είχαν το όνομα, ούτως τους ωνομάζαν / -πολλά ήταν αλαζονικοί, ακόμη το κρατούσιν – / από την Ρώμη απήρασιν το όνομα των Ρωμαίων.'''
Δεν υπήρχε μόνο μία εκδοχή για την προέλευση των Ρωμαίων του Βυζαντίου.

Αλλά ειδικά την ιδέα της διπλής καταγωγής μέχρι και σήμερα οι μελετητές την εντοπίζουν στην περίοδο των Παλαιολόγων.

λέει λ.χ. ο Μανουήλ Β΄Παλαιολόγος προς τους Θεσσαλονικείς που πολιορκούνταν από τους Οθωμανούς:

«Μνημονευτέον υμίν εστίν ότι Ρωμαίοι εσμέν, ότι η Φιλίππου και Αλεξάνδρου υμίν υπάρχει πατρίς και ως τούτοιν τοιν γενοίν τοις διαδόχοις ώσπερ τις κλήρος έλαχε κατιών επί μακρού διαρκής το εφ’ ους αν των πολεμίων παρατάξωνται»

Δηλαδή:
«Πρέπει να σας θυμίσω ότι είμαστε Ρωμαίοι, ότι πατρίδα σας είναι η πατρίδα του Φιλίππου και του Αλέξανδρου και ότι στους διαδόχους των δύο αυτών γενών έλαχε σαν κλήρος διαρκής να νικούν κατά κράτος όποιους εχθρούς και αν πρόκειται ν' αντιμετωπίσουν»

Γι' αυτό είναι σημαντικές οι σχετικές μαρτυρίες από προγενέστερες περιόδους.

Καλαβρία
Δημοσιεύσεις: 970
Εγγραφή: 19 Φεβ 2019, 11:23
Phorum.gr user: Πέτρος

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Καλαβρία » 22 Φεβ 2019, 18:05

Pertinax έγραψε:
22 Φεβ 2019, 17:46
Καλαβρία έγραψε:
22 Φεβ 2019, 14:31
Από το χρονικό του Μωρέως πάντως δεν φαίνεται αυτό...
'''Διαβόντα γαρ χρόνοι πολλοί αυτείνοι οι Ρωμαίοι / Έλληνες είχαν το όνομα, ούτως τους ωνομάζαν / -πολλά ήταν αλαζονικοί, ακόμη το κρατούσιν – / από την Ρώμη απήρασιν το όνομα των Ρωμαίων.'''
Δεν υπήρχε μόνο μία εκδοχή για την προέλευση των Ρωμαίων του Βυζαντίου.

Αλλά ειδικά την ιδέα της διπλής καταγωγής μέχρι και σήμερα οι μελετητές την εντοπίζουν στην περίοδο των Παλαιολόγων.

λέει λ.χ. ο Μανουήλ Β΄Παλαιολόγος προς τους Θεσσαλονικείς που πολιορκούνταν από τους Οθωμανούς:

«Μνημονευτέον υμίν εστίν ότι Ρωμαίοι εσμέν, ότι η Φιλίππου και Αλεξάνδρου υμίν υπάρχει πατρίς και ως τούτοιν τοιν γενοίν τοις διαδόχοις ώσπερ τις κλήρος έλαχε κατιών επί μακρού διαρκής το εφ’ ους αν των πολεμίων παρατάξωνται»

Δηλαδή:
«Πρέπει να σας θυμίσω ότι είμαστε Ρωμαίοι, ότι πατρίδα σας είναι η πατρίδα του Φιλίππου και του Αλέξανδρου και ότι στους διαδόχους των δύο αυτών γενών έλαχε σαν κλήρος διαρκής να νικούν κατά κράτος όποιους εχθρούς και αν πρόκειται ν' αντιμετωπίσουν»

Γι' αυτό είναι σημαντικές οι σχετικές μαρτυρίες από προγενέστερες περιόδους.
Μα δεν λεει απλά μια θεωρία ,αλλα μια πραγματικότητα
όταν λέει ''ακομα το κρατούσι'''.
Αρα ήταν κάτι γενικό και αξιοπαρατηρητο

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10197
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 22 Φεβ 2019, 18:06

Pertinax έγραψε:
22 Φεβ 2019, 17:46
Γι' αυτό είναι σημαντικές οι σχετικές μαρτυρίες από προγενέστερες περιόδους.

Από πόσο παλιά ; :P

Ζαποτέκος @ Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;
Ένα άλλο που με είχε εντυπωσιάσει.
Γράφει ο Ιωάννης Δαμασκηνός ( ή Ψευδοδαμασκηνός ) αντλώντας από τον Φιλοστόργιο ( και άλλους ) στο Μαρτύριο του Αγίου Αρτεμίου :

Ταῦτα τοῦ μάρτυρος φιλοσοφήσαντος, ὁ παράνομος καὶ ἀποστάτης ἔφη Ἰουλιανός· Ὁρᾶτε, ἄνδρες Ῥωμαῖοι καὶ Ἕλληνες, τουτονὶ τὸν παλαμναῖον καὶ ἀλιτήριον, πόσον ἐκ τῶν Ἑλληνικῶν μαθημάτων κατὰ τῆς ἡμετέρας ἐσχεδίασεν ὕθλον; Μὰ τὸν ἐμοὶ προσφιλέστατον ἥλιον τὸν χρυσαυγῆ καὶ παγκόσμιον, οὐκέτι ἀνέξομαι τοῖς Ἑλλήνων μαθήμασι τὸ Χριστιανῶν ἀθεώτατον ἐκπαιδεύεσθαι γένος· ἰδοὺ γὰρ τῆς ἱερᾶς τῶν λόγων παιδείας καὶ οὗτος ὁ κύων μεταλαβὼν, κἂν οὐκ ἐπ' εὐθείας καὶ ὁμαλοῦ, ἀλλ' ὅμως πολλήν τινα καὶ ἀτερπῆ περὶ τὴν ἱστορίαν μωρολογίαν κατέχεεν τῶν ἱερῶν ἐκείνων καὶ φιλοσόφων ἀνδρῶν. :smt005::smt005::smt005:
(…)
Ταῦτα θεολογοῦσιν Ἕλληνες καὶ Ῥωμαῖοι, Ἀρτεμιε, καὶ οὐκ ἀδίκως, ἀλλὰ πρεπόντως καὶ μετὰ δικαίου τοῦ κρίματος. Τί γὰρ ἡλίου τηλαυγέστερον; ἢ τί σελήνης αὐγοειδέστερον; ἢ τί τοῦ χοροῦ τῶν ἀστέρων ἡδύτερόν τε καὶ εὐπρεπέστερον; Ταῦτα τοίνυν Ἕλληνες καὶ Ῥωμαῖοι θειάζουσίν τε καὶ σέβουσιν, καὶ πρὸς αὐτὰ τὰς ἑαυτῶν ἐλπίδας ἐναπεκρέμασαν· καὶ τὸν μὲν ἥλιον Ἀπόλλωνα προσαγορεύουσιν, τὴν δὲ σελήνην Ἄρτεμιν, καὶ τοὺς μεγίστους τῶν ἀστέρων οὓς προσαγορεύουσιν πλανήτας τοὺς τὰς ἑπτὰ ζώνας τὰς οὐρανίους ἐπέχοντας, ὃν μὲν Κρόνον, ὃν δὲ ∆ία, ὃν δὲ Ἑρμῆν, ὃν δὲ Ἄρεα, ὃν δὲ Ἀφροδίτην κατονομάζουσιν.
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Καλαβρία
Δημοσιεύσεις: 970
Εγγραφή: 19 Φεβ 2019, 11:23
Phorum.gr user: Πέτρος

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Καλαβρία » 22 Φεβ 2019, 18:16

Ιουλιανός και αναφορά περί ''ελληνικής καταγωγής'' και ταυτοχρονα ''ελληνικου θρησκευματος'' χωρίς να προκαλειτε η σημερνικη συγχυση.

[Ιουλιανού, ό.π., 40.10-15: ]
«Και βέβαια», γράφει εκεί ο Ιουλιανός, «πρωτύτερα σας επαινούσα με όσο μεγαλύτερη θέρμη μπορούσα, χωρίς να σκεφθώ να περιμένω να δω στην πράξη πώς θα ταιριάξουμε μεταξύ μας. Αλλά, επειδή θεώρησα ότι εσείς μεν είστε Έλληνες στην καταγωγή, και εγώ, αν και είμαι Θράκας στο γένος, είμαι Έλληνας στον τρόπο ζωής, νόμιζα ότι θα αγαπηθούμε μεταξύ μας πάρα πολύ». [487]

Καλαβρία
Δημοσιεύσεις: 970
Εγγραφή: 19 Φεβ 2019, 11:23
Phorum.gr user: Πέτρος

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Καλαβρία » 22 Φεβ 2019, 19:15

’''''οι του κάστρου Μαΐνης ουκ εισίν από της γενεάς των προρρηθέντων Σκλάβων,
αλλ’ εκ των παλαιοτέρων Ρωμαίων, οι και μέχρι τον νυν παρά των εντοπίων Έλληνες προσαγορεύονται δια το εν τοις προπαλαιοίς χρόνοις ειδωλολάατρας είναι και προσκυνητάς των ειδώλων κατά τους παλαιούς Έλληνας,'''''


Εχουμε και λέμε...

α]Οι Μανιάτες δεν είναι από τους νεοφερμένους Σκλάβους
β]Αλλά οι Μανιατες είναι μάλιστα εκ των παλαιοτέρων Ρωμαίων
Ερωτημα -Ποιοι είναι οι παλιοτεροι [και αρα οι νεοτεροι ] Ρωμαιοι;;;
Ασφαλώς δεν εννοεί τίποτα ..λατινόφωνους εξ Ιταλίας.


γ]Υπάρχουν οι ντόποιοι [ μη Σκλαβηνοι ] .Γιατί τους ονομάζει ντόπιους;;
Μήπως είναι στη κυριολεξία ντόπιοι - απόγονοι Πελοπονησίων-Ελληνες;;;

δ]Από αυτούς τους ντόπιους -μη Σλάβους - οι μη εξίσου Σκλαβοι και άρα ντόπιοι και αυτοί , οι Μανιατες ,καλούντε ως ''Ελληνες''.

ε]Εξηγεί ότι η προσφωνηση αυτή οφείλεται στις ως πρόσφατα λατρευτικές συνήθιες πολλων εκ των Μανιατών.

στ]Αναφέρει τους ''παλαιους Ελληνας''πράγμα που υπονοεί προφανώς και '''μη παλαιους Ελληνας'',
και λογικά τους νόπιους χριστιανους και ειδολολατρες.
Ειδικά αυτό συνεπάγεται με την αναφορά που κάνει για τους ''''παλαιοτέρων Ρωμαίων'''
με την έννοια και λογικά ότι οι εκτος των Μανιατών και των νεοφερμένων Σλάβων - εντόπιοι είναι ποιοι άλλοι παρά οι ''νεοι Ρωμαίοι''...



Αναφέρει αλλού ο Πορφυρογέννητος [ για τα γεγονοτα της Πατρας ]…
””[Οἱ Σκλάβοι] πρῶτον μὲν τὰς τῶν γειτόνων οἰκείας τῶν Γραικῶν ἐξεπόρθουν καὶ εῖς ἁρπαγή ἐτἰθεντο, ἔπειτα δὲ καὶ κατὰ τῶν οἰκητόρων τῆς τῶν Πατρῶν ὁρμήσαντες πόλεως … μεθ΄ἐαυτῶν ἔχοντες καὶ Ἀφρίκους καὶ Σαρακηνοῦς.''
'''Δηλαδή διαχωρίζει τους νεοφερμένους και ''ανησυχους'' Σλάβους από τους Γραικούς .
Ποιοι είναι οι Γραικοί;;;
Μα φυσικά ντόπιοι Ρωμιοί .
Οι ιδιοι που καλούσανε τους εξίσου ντόπιους Μανιατες ως Ελληνας.

Μια πηγη = χιλιες λέξεις ανάλυσεις
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Καλαβρία την 22 Φεβ 2019, 19:25, έχει επεξεργασθεί 3 φορές συνολικά.

lolek1
Δημοσιεύσεις: 2059
Εγγραφή: 18 Απρ 2018, 15:27

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από lolek1 » 22 Φεβ 2019, 19:20

Καλαβρία έγραψε:
22 Φεβ 2019, 19:15

Μια πηγη = χιλιες λέξεις ανάλυσεις
:smt023

Καλαβρία
Δημοσιεύσεις: 970
Εγγραφή: 19 Φεβ 2019, 11:23
Phorum.gr user: Πέτρος

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Καλαβρία » 22 Φεβ 2019, 19:21

lolek1 έγραψε:
22 Φεβ 2019, 19:20
Καλαβρία έγραψε:
22 Φεβ 2019, 19:15

Μια πηγη = χιλιες λέξεις ανάλυσεις
:smt023
:smt023

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών