Αἰακίδης Αἰχμητὴς έγραψε: ↑04 Φεβ 2020, 19:47
ΓΑΛΗ έγραψε: ↑04 Φεβ 2020, 13:05
Αἰακίδης Αἰχμητὴς έγραψε: ↑03 Φεβ 2020, 22:47
Ἐπὶ τῆς οὐσίας καὶ σὲ γενικὲς γραμμές, θεωρεῖς ὅτι ὑπάρχουν διαφορὲς μεταξὺ καθαυτὸ ἑλληνισμοῦ καὶ χριστιανισμοῦ, ἢ εὐρύτερα μεταξὺ φυσικῶν-πολυθεϊστικῶν καὶ ἱδρυμένων-μονοθεϊστικῶν συστημάτων;
Επί της ουσίας και σε γενικές γραμμές, θεωρώ ότι υπάρχουν διαφορές και ομοιότητες μεταξύ όλων των θρησκειών.
Και βρίσκω μάλλον άστοχο τον διαχωρισμό που επιχειρείται/ε με τους όρους "φυσική" και "ιδρυμένη" θρησκεία για να προσδιορίσετε τη διαφορά μεταξύ πολυθεϊσμού και μονοθεϊσμού.
Ούτως ή άλλως, ακόμη και οι Έλληνες φιλόσοφοι, θεωρούσαν τον πολυθεϊσμό ως σύνολο των πολλαπλών εκφάνσεων του ενός.
Για το διαχωρισμό μεταξύ του "καθαυτό ελληνισμού" και του "χριστιανισμού" ουδέν σχόλιο γιατί τον βρίσκω απολύτως αφελή.
Καὶ πάλι δὲν ἀπαντᾶς ἐπὶ τῆς οὐσίας, μᾶλλον ὑπεκφεύγεις.
Κατὰ τὸ δόγμα τῆς Ἐκκλησίας, ἡ παροῦσα κατάσταση τῆς ἀνθρωπότητας ἀποτελεῖ ἔκπτωση ἀπὸ ἐκείνη τῆς μακαριότητας τῶν πρωτοπλάστων λόγω τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος. Ὁ θάνατος ἀποτελεῖ τὸν ἔσχατο ἐχθρὸ τοῦ ἀνθρώπου, καθὼς καταλύει τὴν ψυχοσωματική του ἑνότητα, τὸν ὁποῖο ὅμως ἐνίκησε ὁ Ἰησοὺς Χριστὸς ἀνασταινόμενος, ἐγκαινιάζοντας τὴ δυνατότητα τῆς Μέλλουσας Ζωῆς στὴν ἀνακαινισμένη Κτίση, μετὰ τὴν ἀνάσταση τῶν νεκρῶν καὶ τὴν τελικὴ κρίση ποὺ θὰ ἐπακολουθήσουν κατὰ τὴ Δευτέρα Παρουσία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Οἱ διδαχὲς αὐτὲς δὲν ἔχουν σχέση μὲ τὶς ἀντίστοιχες ἑλληνικές. Κατὰ τὴν ἀρχαϊκὴ ἀντίληψη ποὺ ἀπαντᾶ στὰ ὁμηρικὰ ἔπη, ἡ ψυχὴ δὲν ἀποτελεῖ παρὰ σκιώδη ὕπαρξη τοῦ νεκροῦ, ἐνῶ κατὰ τὴν ὀρφικὴ-πλατωνικὴ διδασκαλία οἱ ψυχὲς εἶναι ἀθάνατες καὶ ὑπόκεινται σὲ ἐπανενσαρώσεις-παλιγγενεσίες.
Δεν αντιλαμβάνομαι που ακριβώς διακρίνεις την υπεκφυγή. Γράφω ξεκάθαρα ότι οι φιλόσοφοι της αρχαίας Ελλάδας, δεν είχαν πολυθεϊστική προσέγγιση. Πλάτων, Σωκράτης, Ηράκλειτος, Σωκράτης, Αναξαγόρας, Πυθαγόρας, Ξενοφάνης, Πλούταρχος κά.
Διαφωνείς σ' αυτό; Εσύ υπεκφεύγεις σ’ αυτό το ερώτημα, όχι εγώ.

Αναφορικά δε με την ψυχή, η "δογματική"

άποψη της χριστιανικής εκκλησίας, συνάδει απολύτως με την αθανασία της ψυχής και την σταδιακή της απομάκρυνση από το γήινο σώμα μέχρι την ένωση της με το θείο και σ' αυτό "συμφωνούν" όλες οι μυστικιστικές προσεγγίσεις. Οι επανενσαρκώσεις της ψυχής που αναφέρεις εσύ, εντάσσονται σ' αυτήν τη διαδρομή, που κάθε θρησκεία περιγράφει διαφορετικά. Στην περιγραφή (σχηματοποίηση αυτής της έννοιας) υπάρχουν οι διαφορές.
Περισσότερες λεπτομέρειες θα βρεις στο βιβλίο "Μεγάλοι Μύσται" του Έντουαρντ Συρέ. Σαφώς υπάρχουν και πιο εξειδικευμένα βιβλία αναφορικά με τον κάθε φιλόσοφο, απλώς αναφέρω αυτό γιατί περιλαμβάνει μια συνοπτική άποψη των μυστών όλων των μεγάλων θρησκειών.
Εκτός αν πιστεύεις ότι το χριστιανικό "Ανάσταση Νεκρών" σημαίνει ότι θα βγουν όλοι από τους τάφους τους, από τις κοιλιές των ψαριών (που θ' αναστηθούν κι αυτά), από τις στάχτες κλπ για να γίνουμε όλοι μια χαρούμενη παρέα.
