Ποιός μπορεί να κρίνει;

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.
Άβαταρ μέλους
Χουργιατς
Δημοσιεύσεις: 6700
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 02:06

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Χουργιατς » 15 Ιουν 2018, 12:56

nik_killthemall έγραψε:
14 Ιουν 2018, 16:08

Μετά τον Διαφωτισμό και την Αναγέννηση ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ !

Κι αν μιλάμε μάλιστα για τις ιερές θρησκευτικές γραφές ειδικά εκεί ισχύει το ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ, αφού όλα τα ευαγγέλια απευθύνονταν σε απλούς και αμόρφωτους ανθρώπους που δεν είχαν κανένα γνωστικό υπόβαθρο και προαπαιτούμενο !

Το ποιος θα έχει την πιο αξιόπιστη κρίση και θέση για να διατυπώνει κρίσεις, αυτό θα αναδεικνύεται (και όχι μονοσήμαντα) ΜΟΝΟ εκ των υστέρων από την ευγενική και ορθολογιστική αντιπαράθεση ιδεών, και ΠΟΤΈ εκ των πρωτέρων λόγω επίκλησης αυθεντίας ή απυρόβλητου ιερού δόγματος και προσωπικής πίστης που απαγορεύεται να τα αγγίξουμε.

Η πίστη στο υπέρλογο είναι προσωπική και είναι ο ορισμός της αυτοαναίρεσης το να την εκθέτεις σε ένα μέσον (φορουμ) που το εργαλείο της αλληλεπίδρασης των ιδεών είναι η λογική.


Δηλαδή ρε συ μπλακσαντ, επειδή με μπερδέβγεις με τις μεγάλες λέξεις, λες πως

αμόρφωτος = πιστός
μορφωμένος=αναγεννησιακός=άθεϊστ

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Δημοσιεύσεις: 7237
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:35

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nik_killthemall » 15 Ιουν 2018, 13:21

όχι καμιά σχέση χουργιατς ! δεν εξάγεται με κανένα τρόπο αυτό που λες, από αυτό που γράφω, παρά μόνον αν επειδή έτσι γουστάρεις !

Ειδικά μάλιστα αν λάβεις υπόψη σου πως το επιχείρημα πως οι θρησκευτικές γραφές απευθύνονταν σε αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δεν είναι επιχείρημα των άπιστων όπως εγώ, αλλά είναι επιχείρημα των πιστών (και το χρησιμοποιούν μάλιστα για να "εξηγήσουν" γιατί ο χριστός μίλαγε με παραβολές που προφανώς είναι "ευκολονόητες" σε εξαθλιωμενους ... ), τότε αυτό που λες βαρύνει τους πιστούς κι όχι εμένα.

Εγώ το μόνο που κάνω είναι να παίρνω 2 επιχειρήματα που αρθρώνουν οι πιστοί (και ΟΧΙ εγώ) :

1) οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δίχως να θέτουν κανένα γνωστικό προαπαιτούμενο. Και μάλιστα αν θέλουμε να έχουμε και σύνδεση με την ιστορία διαχρονικά δεν γινόταν ούτε καν αυτό ! Τα πλήθη των απολίτιστων ούτε καν έπιασαν την ελάχιστη συνειδότητα ούτε καν άκουσαν ποτέ τις γραφές, έγιναν χριστιανοί βλέποντας τον Συμεών τον Στυλίτη να κάθεται πάνω σε έναν στύλο ...

2) για την ερμηνεία των γραφών δεν μπορεί να πάρει θέση και να διατυπώσει άποψη/κρίση όποιος κι όποιος, κι όχι καν όποιος κι όποιος από τους εξαθλιωμένους εκείνης της εποχής, αλλά ούτε καν όποιος κι όποιος από τους μελλοντικούς ανθρωπους 2 χιλιετίες μετά, γιατί θα πρέπει να έχει γνωστικά και πνευματικά προαπαιτούμενα

και καταδεικνύω την αντίφασή τους : Οι γραφές δεν μπορεί να έχουν "κβαντική" φύση, δηλ. ή θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά ή δεν θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά !

Και τα δύο, δηλ. και να έχουν και να μην έχουν ταυτόχρονα, ΔΕΝ γίνεται και ελπίζω να μην χρειάζεται να το αιτιολογήσω το γιατί δεν γίνεται ...
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος nik_killthemall την 15 Ιουν 2018, 16:20, έχει επεξεργασθεί 2 φορές συνολικά.
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.

mrx0

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mrx0 » 15 Ιουν 2018, 14:06

nik_killthemall έγραψε:
15 Ιουν 2018, 13:21
όχι καμιά σχέση χουργιατς ! δεν εξάγεται με κανένα τρόπο αυτό που λες, από αυτό που γράφω, παρά μόνον αν επειδή έτσι γουστάρεις !

Ειδικά μάλιστα αν λάβεις υπόψη σου πως το επιχείρημα πως οι θρησκευτικές γραφές απευθύνονταν σε αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δεν είναι επιχείρημα των άπιστων όπως εγώ, αλλά είναι επιχείρημα των πιστών (και το χρησιμοποιούν μάλιστα για να "εξηγήσουν" γιατί ο χριστός μίλαγε με παραβολές που προφανώς είναι "ευκολονόητες" σε εξαθλιωμενους ... ), τότε αυτό που λες βαρύνει τους πιστούς κι όχι εμένα.

Εγώ το μόνο που κάνω είναι να παίρνω 2 επιχειρήματα που αρθρώνουν οι πιστοί (και ΟΧΙ εγώ) :

1) οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δίχως να θέτουν κανένα γνωστικό προαπαιτούμενο. Και μάλιστα αν θέλουμε να έχουμε και σύνδεση με την ιστορία διαχρονικά δεν γινόταν ούτε καν αυτό ! Τα πλήθη των απολίτιστων ούτε καν έπιασαν την ελάχιστη συνειδότητα ούτε καν άκουσαν ποτέ τις γραφές, έγιναν χριστιανοί βλέποντας τον Συμεών τον Στυλίτη να κάθεται πάνω σε έναν στύλο ...

2) για την ερμηνεία των γραφών δεν μπορεί να πάρει θέση και να διατυπώσει άποψη/κρίση όποιος κι όποιος, κι όχι καν όποιος όποιος από τους εξαθλιωμένους εκείνης της εποχής, αλλά όποιος κι όποιος από τους μελλοντικούς ανθρωπους 2 χιλιετίες μετά, γιατί πρέπει να έχει γνωστικά και πνευματικά προαπαιτούμενα

και να καταδεικνύω την αντίφασή τους !
Ε τότε πώς εξηγείς αυτά εδώ τα λόγια του Γκέντελ;

I like Islam, it is a consistent idea of religion and open-minded.

Ninety percent of [contemporary philosophers] see their principal task as that of beating religion out of men's heads. … We are far from being able to provide scientific basis for the theological world view.

https://en.wikiquote.org/wiki/Kurt_G%C3%B6del

Άβαταρ μέλους
Φινγκόλφιν
Μέλη που αποχώρησαν
Δημοσιεύσεις: 1347
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 23:05

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Φινγκόλφιν » 15 Ιουν 2018, 14:20

Νικ, η άποψή μου έχει δύο σκέλη, δεν είναι μόνο η δεύτερη παράγραφος. Για να την γράψω πιο απλά, όλοι έχουν το δικαίωμα στην άποψη για ένα θέμα, αλλά όχι απαραίτητα και την ικανότητα να έχουν άποψη.

Άβαταρ μέλους
Nandros
Δημοσιεύσεις: 28817
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 18:41
Phorum.gr user: Nandros
Τοποθεσία: Όπου συχνάζουν ναυτικοί και λοιπά κακοποιά στοιχεία

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Nandros » 15 Ιουν 2018, 14:40

nik_killthemall έγραψε:
15 Ιουν 2018, 13:21
όχι καμιά σχέση χουργιατς ! δεν εξάγεται με κανένα τρόπο αυτό που λες, από αυτό που γράφω, παρά μόνον αν επειδή έτσι γουστάρεις !

Ειδικά μάλιστα αν λάβεις υπόψη σου πως το επιχείρημα πως οι θρησκευτικές γραφές απευθύνονταν σε αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δεν είναι επιχείρημα των άπιστων όπως εγώ, αλλά είναι επιχείρημα των πιστών (και το χρησιμοποιούν μάλιστα για να "εξηγήσουν" γιατί ο χριστός μίλαγε με παραβολές που προφανώς είναι "ευκολονόητες" σε εξαθλιωμενους ... ), τότε αυτό που λες βαρύνει τους πιστούς κι όχι εμένα.

Εγώ το μόνο που κάνω είναι να παίρνω 2 επιχειρήματα που αρθρώνουν οι πιστοί (και ΟΧΙ εγώ) :

1) οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δίχως να θέτουν κανένα γνωστικό προαπαιτούμενο. Και μάλιστα αν θέλουμε να έχουμε και σύνδεση με την ιστορία διαχρονικά δεν γινόταν ούτε καν αυτό ! Τα πλήθη των απολίτιστων ούτε καν έπιασαν την ελάχιστη συνειδότητα ούτε καν άκουσαν ποτέ τις γραφές, έγιναν χριστιανοί βλέποντας τον Συμεών τον Στυλίτη να κάθεται πάνω σε έναν στύλο ή υπακούοντας στις διαταγές του αυτοκράτορα, βούλγαρου τσάρου, σλάβου, γότθου, βάνδαλου φύλαρχου, κοκ. Πόσοι από αυτές τις μάζες - μέσα στην τύφλα της αμορφωσιάς τους - καταλάβαιναν ή ακόμα καταλαβαίνουν το τί πιστεύουν;

2) για την ερμηνεία των γραφών δεν μπορεί να πάρει θέση και να διατυπώσει άποψη/κρίση όποιος κι όποιος, κι όχι καν όποιος όποιος από τους εξαθλιωμένους εκείνης της εποχής, αλλά όποιος κι όποιος από τους μελλοντικούς ανθρωπους 2 χιλιετίες μετά, γιατί πρέπει να έχει γνωστικά και πνευματικά προαπαιτούμενα

και να καταδεικνύω την αντίφασή τους !
Με την άδεια σου συμπλήρωσα το μπλε κείμενο.
.
ΚΚΕ 6η Ολομέλεια: Κάναμε το διεθνιστικό μας καθήκον (εννοεί τον Συμμοριτοπόλεμο)
ΧΑ: Είμαστε η σπορά των ηττημένων του '45. Οι εθνικοσοσιαλιστές, οι φασίστες!

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Δημοσιεύσεις: 7237
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:35

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nik_killthemall » 15 Ιουν 2018, 16:04

Φινγκόλφιν έγραψε:
15 Ιουν 2018, 14:20
Νικ, η άποψή μου έχει δύο σκέλη, δεν είναι μόνο η δεύτερη παράγραφος. Για να την γράψω πιο απλά, όλοι έχουν το δικαίωμα στην άποψη για ένα θέμα, αλλά όχι απαραίτητα και την ικανότητα να έχουν άποψη.
Εδώ τότε φινγκ οφείλει να μας διευκρινήσει ο νηματοθέτης τι ακριβώς ρωτά στο νήμα του

Α) Ποιός μπορεί να κρίνει; = ποιος έχει την ικανότητα ώστε να κρίνει ?

ή

Β) Ποιός μπορεί να κρίνει; = ποιος έχει το δικαίωμα να κρίνει !

Γιατί εγώ τόσην ώρα τοποθετούμαι με βάση τη Β) εκδοχή του ερωτήματος και γιαυτό αναπαράγω την δεύτερη παράγραφο του μηνύματός σου !

Ωστόσο ακόμα κι αν ο νηματοθέτης εννοεί το Β), το ποιος δηλ. έχει την ικανότητα να κρίνει, τότε Φινγκ σε ένα φόρουμ όπως αυτό που είμαστε εμείς εδώ τώρα, οφείλει αυτή η ικανότητα του καθενός μας να κρίνεται μετά την αντιπαράθεση ιδεών και όχι πριν την αντιπαράθεση ιδεών με επίκληση πτυχίων ή αυθεντίας.

Η τελευταία λοιπόν παρατήρηση που κάνω έχει ισχύ και στις 2 εκδοχές της ερώτησης !
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος nik_killthemall την 15 Ιουν 2018, 16:21, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Δημοσιεύσεις: 7237
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:35

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nik_killthemall » 15 Ιουν 2018, 16:10

mrx0 έγραψε:
15 Ιουν 2018, 14:06
nik_killthemall έγραψε:
15 Ιουν 2018, 13:21
όχι καμιά σχέση χουργιατς ! δεν εξάγεται με κανένα τρόπο αυτό που λες, από αυτό που γράφω, παρά μόνον αν επειδή έτσι γουστάρεις !

Ειδικά μάλιστα αν λάβεις υπόψη σου πως το επιχείρημα πως οι θρησκευτικές γραφές απευθύνονταν σε αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δεν είναι επιχείρημα των άπιστων όπως εγώ, αλλά είναι επιχείρημα των πιστών (και το χρησιμοποιούν μάλιστα για να "εξηγήσουν" γιατί ο χριστός μίλαγε με παραβολές που προφανώς είναι "ευκολονόητες" σε εξαθλιωμενους ... ), τότε αυτό που λες βαρύνει τους πιστούς κι όχι εμένα.

Εγώ το μόνο που κάνω είναι να παίρνω 2 επιχειρήματα που αρθρώνουν οι πιστοί (και ΟΧΙ εγώ) :

1) οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δίχως να θέτουν κανένα γνωστικό προαπαιτούμενο. Και μάλιστα αν θέλουμε να έχουμε και σύνδεση με την ιστορία διαχρονικά δεν γινόταν ούτε καν αυτό ! Τα πλήθη των απολίτιστων ούτε καν έπιασαν την ελάχιστη συνειδότητα ούτε καν άκουσαν ποτέ τις γραφές, έγιναν χριστιανοί βλέποντας τον Συμεών τον Στυλίτη να κάθεται πάνω σε έναν στύλο ...

2) για την ερμηνεία των γραφών δεν μπορεί να πάρει θέση και να διατυπώσει άποψη/κρίση όποιος κι όποιος, κι όχι καν όποιος όποιος από τους εξαθλιωμένους εκείνης της εποχής, αλλά όποιος κι όποιος από τους μελλοντικούς ανθρωπους 2 χιλιετίες μετά, γιατί πρέπει να έχει γνωστικά και πνευματικά προαπαιτούμενα

και να καταδεικνύω την αντίφασή τους !
Ε τότε πώς εξηγείς αυτά εδώ τα λόγια του Γκέντελ;

I like Islam, it is a consistent idea of religion and open-minded.

Ninety percent of [contemporary philosophers] see their principal task as that of beating religion out of men's heads. … We are far from being able to provide scientific basis for the theological world view.

https://en.wikiquote.org/wiki/Kurt_G%C3%B6del
θα επιχειρήσω να εξηγήσω ό,τι θες ΜΟΝΟ αν μου υποδείξεις πρώτα με σαφήνεια ποια ακριβώς είναι η σχέση της συγκεκριμένης αντιφασης που υποδεικνύω με τα συγκεκριμένα λόγια του Γκεντελ ...

Διαφορετικά, αν δεν το κάνεις με ρωτάς κάτι που είναι οφ τοπικ οπότε άνοιξε άλλο νήμα να πούμε για τον Γκεντελ τα άπαντα ...
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Δημοσιεύσεις: 7237
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:35

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nik_killthemall » 15 Ιουν 2018, 16:11

Nandros έγραψε:
15 Ιουν 2018, 14:40

Με την άδεια σου συμπλήρωσα το μπλε κείμενο.
.
:smt023
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.

mrx0

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mrx0 » 15 Ιουν 2018, 20:37

nik_killthemall έγραψε:
15 Ιουν 2018, 16:10
θα επιχειρήσω να εξηγήσω ό,τι θες ΜΟΝΟ αν μου υποδείξεις πρώτα με σαφήνεια ποια ακριβώς είναι η σχέση της συγκεκριμένης αντιφασης που υποδεικνύω με τα συγκεκριμένα λόγια του Γκεντελ ...

Διαφορετικά, αν δεν το κάνεις με ρωτάς κάτι που είναι οφ τοπικ οπότε άνοιξε άλλο νήμα να πούμε για τον Γκεντελ τα άπαντα ...
και καταδεικνύω την αντίφασή τους : Οι γραφές δεν μπορεί να έχουν "κβαντική" φύση, δηλ. ή θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά ή δεν θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά !

Και τα δύο, δηλ. και να έχουν και να μην έχουν ταυτόχρονα, ΔΕΝ γίνεται και ελπίζω να μην χρειάζεται να το αιτιολογήσω το γιατί δεν γίνεται ...
Η αντίφαση που εντοπίζεις, αν σε κατάλαβα καλά, είναι πως οι πιστοί υποστηρίζουν ότι τα ιερά τους κείμενα προορίζονται και για αυτούς που γνωρίζουν μα και για αυτούς που δε γνωρίζουν. Οπότε λες, πώς γίνεται αυτό; Αλλά και γιατί να μη γίνεται; Μπορεί να πει κανείς πως άλλα καταλαβαίνει αυτός που γνωρίζει πέντε πράγματα και άλλα αυτός που δε γνωρίζει τίποτα, όπως συμβαίνει και σε μη θρησκευτικά, επιστημονικά, κείμενα άλλωστε.
1) οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους δίχως να θέτουν κανένα γνωστικό προαπαιτούμενο. Και μάλιστα αν θέλουμε να έχουμε και σύνδεση με την ιστορία διαχρονικά δεν γινόταν ούτε καν αυτό ! Τα πλήθη των απολίτιστων ούτε καν έπιασαν την ελάχιστη συνειδότητα ούτε καν άκουσαν ποτέ τις γραφές, έγιναν χριστιανοί βλέποντας τον Συμεών τον Στυλίτη να κάθεται πάνω σε έναν στύλο ...

2) για την ερμηνεία των γραφών δεν μπορεί να πάρει θέση και να διατυπώσει άποψη/κρίση όποιος κι όποιος, κι όχι καν όποιος κι όποιος από τους εξαθλιωμένους εκείνης της εποχής, αλλά ούτε καν όποιος κι όποιος από τους μελλοντικούς ανθρωπους 2 χιλιετίες μετά, γιατί θα πρέπει να έχει γνωστικά και πνευματικά προαπαιτούμενα
Αλλά μετά, ή μάλλον πριν, στο 2) δε λες για τους ποιους προορίζονται, αλλά για ποιους μπορούν να εκφέρουν κρίση σχετικά με αυτά (πάντα σύμφωνα με το τι πρεσβεύουν οι πιστοί). Οπότε από τη στιγμή που είναι διαφορετικό το σε ποιους απευθύνονται τα κείμενα και ποιοι μπορούν να εκφέρουν κρίση, δε βλέπω να υπάρχει η αντίφαση που λες, ούτε να συνδυάζονται το 1) + 2) στο "Οι γραφές δεν μπορεί να έχουν "κβαντική" φύση, δηλ. ή θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά ή δεν θα πρέπει να έχουν γνωστικά προαπαιτούμενα και τότε και τώρα 2 χιλιετίες μετά !"

Δεν ξέρω αν με καταλαβαίνεις...

Ας πούμε, οι πιστοί μπορεί να λένε τα εξής:

1. Οι γραφές απευθύνονται σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαιρέτως των γνωστικών και πνευματικών χαρακτηριστικών τους.
2. Όσο μεγαλύτερα τα γνωστικά και πνευματικά χαρίσματα κάποιου, τόσο περισσότερα πράγματα θα καταλαβαίνει.
3. Για να μπορεί κανείς - εύστοχα τουλάχιστον - να εκφέρει κάποιου είδους κρίση για δογματικά ζητήματα, θα πρέπει να είναι πάρα πολύ καλός γνώστης αυτών, οπότε εκεί υπάρχουν προαπαιτούμενα και μάλιστα βαρβάτα.

Αυτά είναι που λένε οι πιστοί; Ξέρω και γω; Ε άμα είναι αυτά που λένε, τότε δε βλέπω να υπάρχει αντίφαση.

----

Αλλά εγώ δε σε ρώτησα για αυτά, αλλά για αυτό που έγραψες στο 1), ότι δηλαδή οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους. Οπότε σου έφερα το παράδειγμα του Γκέντελ, ο οποίος προφανώς και δεν ήταν ούτε αμόρφωτος ούτε εξαθλιωμένος, γιατί αυτός να ασχολούνταν τόσο με τα θρησκευτικά; Δεν είναι βέβαια μόνο ο Γκέντελ, μα και άλλοι πολλοί που ασχολήθηκαν, εμμονικά σχεδόν, με τις θρησκείες, όπως ο Νίτσε που αναφέρθηκε, ο οποίος μάλλον θα ήξερε απέξω και ανακατωτά τη Βίβλο. Ίσως να μου απαντήσεις πως απλά μετέφερες την άποψη των πιστών, οκ, αλλά η δική σου ποια είναι, σε ποιους απευθύνονται κυρίως οι γραφές;

Όσο για το ον και οφ τόπικ, δε με απασχολεί και ιδιαίτερα, αλλά για να υποστηρίξω πως βρίσκομαι και βρισκόμαστε ον τόπικ, θα πω πως η ερώτησή μου θέλησα να είναι η αφορμή για να δούμε εν τέλει ποιος μπορεί να κρίνει το οτιδήποτε, από τη στιγμή που κρίσεις και απόψεις εκφράζονται εδώ.

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Δημοσιεύσεις: 7237
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 19:35

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nik_killthemall » 15 Ιουν 2018, 23:21

Καταρχάς, επειδή και μένα μου αρέσει ο βερμπαλισμός, να διευκρινήσω πως όταν έγραψα πως σύμφωνα με τους χριστιανούς οι γραφές απευθύνονταν σους αμόρφωτους και τους εξαθλιωμένους 2000 ετών πριν, δεν εννοούσα πως προορίζονταν μόνον για αυτούς και όχι για τους άλλους, αλλά πως σύμφωνα πάντα με τους χριστιανούς οι γραφές ήταν γραμμένες έτσι ώστε να γίνονται κατανοητές από όλους τους ανθρώπους χωρίς γνωστικά υπόβαθρα και προαπαιτούμενα.

Το "απευθύνονταν" λοιπόν έχει έννοια κατανόησης γραπτού λόγου χωρίς να αξιώνονται γνωστικά προαπαιτούμενα (Α), και δεν έχει την έννοια αυτοί (οι αμόρφωτοι) ναι, οι άλλοι (οι μορφωμενοι) όχι.

Επίσης, να διευκρινήσω και το εξής : το τι καταλαβαίνεις διαβάζοντας την χ γραφή (Β) εμπεριέχεται στο τι κρίση/άποψη (Γ) διαμορφώνεις όταν διαβάζεις την χ γραφή ! Δηλ. δεν γίνεται να έχεις το (Γ) χωρίς να έχεις πρώτα το (Β).

Επομένως, αυτό που μου γράφεις εδώ :
mrx0 έγραψε:
15 Ιουν 2018, 20:37
Ας πούμε, οι πιστοί μπορεί να λένε τα εξής:

1. Οι γραφές απευθύνονται σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαιρέτως των γνωστικών και πνευματικών χαρακτηριστικών τους.
2. Όσο μεγαλύτερα τα γνωστικά και πνευματικά χαρίσματα κάποιου, τόσο περισσότερα πράγματα θα καταλαβαίνει.
3. Για να μπορεί κανείς - εύστοχα τουλάχιστον - να εκφέρει κάποιου είδους κρίση για δογματικά ζητήματα, θα πρέπει να είναι πάρα πολύ καλός γνώστης αυτών, οπότε εκεί υπάρχουν προαπαιτούμενα και μάλιστα βαρβάτα.

Αυτά είναι που λένε οι πιστοί; Ξέρω και γω; Ε άμα είναι αυτά που λένε, τότε δε βλέπω να υπάρχει αντίφαση.
Κατά τη γνώμη μου εχει αντίφαση διότι προϋποθέτει πως το λίγο ή πολύ της κατανόησης του θεϊκού λόγου, ακόμα και για αυτούς που θα διατυπώσουν κρίσεις στις οποίες όπως είπα εμπεριέχεται η κατανόηση, το καθορίζει το γνωστικό προαπαιτούμενο το οποίο όμως εξαρχής δεχτήκαμε πως δεν υπάρχει (Α) = αντίφαση !

Επίσης, επειδή βλέπω όλους τους αντιλόγους να κρύβονται πίσω από τα πολύπλοκα δογματικά ζητήματα, οι κρίσεις στις οποίες αναφερόμαστε δεν έχουν να κάνουν με την θεολογική δογματική δηλ. με τις υπόστασεις του θείου και με την μεταξύ τους αλληλεπίδραση / εκπορευση και τα ρέστα.

Εχουν να κάνουν με πολύ πιο πεζά ζητήματα απλής κατανόησης κειμένου η οποία, για να ρίξω κι εγώ την βολή μου, από την μεριά του αντιλόγου διατηρεί μια υποκριτική ματιά η οποία συνοψίζεται στο εξής :

"Αν συμφωνήσεις με την γραφή τότε καταλαβαίνεις και δεν σου ζητάμε προαπαιτούμενα, αν όμως τολμήσεις και διαφωνήσεις με την γραφή τότε θα σου πούμε πως δεν έχεις τα προαπαιτούμενα που χρειάζονται για να κατανοήσεις και να διαφωνήσεις και τα οποία αν θα συμφωνούσες δεν θα στα ζητάγαμε ποτέ"

Αυτό, στην βάση του αντικειμενισμού, δεν είναι αποδεκτό ! ή τα γνωστικά προαπαιτούμενα θα ζητιούνται και όταν συμφωνείς με την χ γραφή ή δεν θα ζητιούνται και μάλιστα μόνο όταν διαφωνείς με αυτήν.
mrx0 έγραψε:
15 Ιουν 2018, 20:37
Αλλά εγώ δε σε ρώτησα για αυτά, αλλά για αυτό που έγραψες στο 1), ότι δηλαδή οι γραφές απευθύνονται στους πάντες και κυρίως στους αμόρφωτους και εξαθλιωμένους. Οπότε σου έφερα το παράδειγμα του Γκέντελ, ο οποίος προφανώς και δεν ήταν ούτε αμόρφωτος ούτε εξαθλιωμένος,
Αν αυτός ήταν ο λόγος που μου ανέφερες τον Γκεντελ, τότε δεν νομίζω πως χρειάζεται να σου απαντήσω πολύ απλά γιατί αυτό έγινε επειδή εστίασες σε σημείο το οποίο έγραψα για άλλο λόγο και δεν εστίασες στο σημείο που αφορούσε τον δικό σου λόγο, και το σημείο αυτό το τονίζω τώρα με μπολντ ! Στους πάντες περιλαμβάνεται προφανώς και ο μορφωμένος Γκέντελ !
Πούστρα Αλέξανδρε Μαυροκορδάτε σκατά στο τάφο σου και τη ψυχή σου καριόλη τουρκόσπορε.

mrx0

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mrx0 » 17 Ιουν 2018, 03:33

nik_killthemall έγραψε:
15 Ιουν 2018, 23:21
Καταρχάς, επειδή και μένα μου αρέσει ο βερμπαλισμός, να διευκρινήσω πως όταν έγραψα πως σύμφωνα με τους χριστιανούς οι γραφές απευθύνονταν σους αμόρφωτους και τους εξαθλιωμένους

2000 ετών πριν, δεν εννοούσα πως προορίζονταν μόνον για αυτούς και όχι για τους άλλους, αλλά πως σύμφωνα πάντα με τους χριστιανούς οι γραφές ήταν γραμμένες έτσι ώστε να γίνονται κατανοητές

από όλους τους ανθρώπους χωρίς γνωστικά υπόβαθρα και προαπαιτούμενα.
Ναι, αυτό το διευκρίνησες αργότερα, μετά την παρέμβαση του Χουργιατς, όταν σε ερώτησε αν εννοείς "αμόρφωτος = πιστός, μορφωμένος=αναγεννησιακός=άθεϊστ".

Να τι έγραψες:
(14 ιουν 16:08) Κι αν μιλάμε μάλιστα για τις ιερές θρησκευτικές γραφές ειδικά εκεί ισχύει το ΟΙ ΠΑΝΤΕΣ, αφού όλα τα ευαγγέλια απευθύνονταν σε απλούς και αμόρφωτους ανθρώπους που δεν είχαν κανένα γνωστικό υπόβαθρο και προαπαιτούμενο !
(14 ιουν 22:04) Πόσο μάλλον όταν αυτή αναφέρεται σε κρίση επί των ευαγγελίων τα οποία απευθύνονταν σε αμόρφωτους και εξαθλιωμένους ανθρώπους που δεν είχαν κανένα γνωστικό και εκπαιδευτικό αντικείμενο και προαπαιτούμενο (εκτός κι αν δεν απευθύνονταν σε τέτοιους)
(15 ιουν 11:33) ...τότε από την στιγμή που ο "θεϊκός" λόγος των ευαγγελίων απευθυνόταν σε ανθρώπους αμόρφωτους δίχως κανένα γνωστικό και επιστημονικό υπόβαθρο και προαπαιτούμενο...
Τα βλέπει αυτά ο Χουργιατς, σου λέει τι γίνεται εδώ, υποστηρίζει ο νικ πως οι γραφές μόνο σε αμόρφωτους απευθύνονται; Πως θα ήταν κουτό για έναν μορφωμένο να ασχοληθεί με αυτές; Οπότε μετά το διόρθωσες λέγοντας πως απευθύνονται σε όλους αλλά κυρίως στους αμόρφωτους.
Επίσης, να διευκρινήσω και το εξής : το τι καταλαβαίνεις διαβάζοντας την χ γραφή (Β) εμπεριέχεται στο τι κρίση/άποψη (Γ) διαμορφώνεις όταν διαβάζεις την χ γραφή ! Δηλ. δεν γίνεται να έχεις το (Γ) χωρίς να έχεις πρώτα το (Β).
Δε νομίζω πως είναι απαραίτητο αυτό, μπορεί να μη διαμορφώνεις άποψη κατά τη μελέτη ενός κειμένου, αλλά να κάνεις διάφορες υποθέσεις σχετικά, suspended judgement που λένε κι οι εγγλέζοι.

https://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_of_judgment
Κατά τη γνώμη μου εχει αντίφαση διότι προϋποθέτει πως το λίγο ή πολύ της κατανόησης του θεϊκού λόγου, ακόμα και για αυτούς που θα διατυπώσουν κρίσεις στις οποίες όπως είπα εμπεριέχεται η κατανόηση, το καθορίζει το γνωστικό προαπαιτούμενο το οποίο όμως εξαρχής δεχτήκαμε πως δεν υπάρχει (Α) = αντίφαση !
Μα δεν είπαμε πως δεν υπάρχει για όλους, είπαμε πως δεν υπάρχει η αξίωση να υπάρχει, άλλο αυτό: το ότι κάτι δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει δε σημαίνει πως κι αυτό το κάτι αναγκαστικά δεν υπάρχει κιόλας για κανέναν.
Επίσης, επειδή βλέπω όλους τους αντιλόγους να κρύβονται πίσω από τα πολύπλοκα δογματικά ζητήματα, οι κρίσεις στις οποίες αναφερόμαστε δεν έχουν να κάνουν με την θεολογική δογματική

δηλ. με τις υπόστασεις του θείου και με την μεταξύ τους αλληλεπίδραση / εκπορευση και τα ρέστα.

Εχουν να κάνουν με πολύ πιο πεζά ζητήματα απλής κατανόησης κειμένου η οποία, για να ρίξω κι εγώ την βολή μου, από την μεριά του αντιλόγου διατηρεί μια υποκριτική ματιά η οποία συνοψίζεται στο εξής :

"Αν συμφωνήσεις με την γραφή τότε καταλαβαίνεις και δεν σου ζητάμε προαπαιτούμενα, αν όμως τολμήσεις και διαφωνήσεις με την γραφή τότε θα σου πούμε πως δεν έχεις τα προαπαιτούμενα που χρειάζονται για να κατανοήσεις και να διαφωνήσεις και τα οποία αν θα συμφωνούσες δεν θα στα ζητάγαμε ποτέ"

Αυτό, στην βάση του αντικειμενισμού, δεν είναι αποδεκτό ! ή τα γνωστικά προαπαιτούμενα θα ζητιούνται και όταν συμφωνείς με την χ γραφή ή δεν θα ζητιούνται και μάλιστα μόνο όταν διαφωνείς με αυτήν.
Ναι, έτσι συνήθως συμβαίνει, παντού όμως, όχι μόνο στις θρησκείες, αλλά και στην επιστήμη ή τη φιλοσοφία, είναι μια πολεμική που χρησιμοποιείται κατά κόρον. Του Χρήστου Τσόλκα για παράδειγμα, αν τον ξέρεις, ο οποίος καταρρίπτει τη θεωρία της σχετικότητας, έτσι του είπανε εν τέλει, πως δεν κατέχει το αντικείμενο, πως δεν καταλαβαίνει, δεν έχει τις γνώσεις που απαιτούνται για να κάνει κριτική, και τον στείλανε στο καλό. Κάτι τέτοιο σηματοδοτεί και τον τερματισμό των συζητήσεων, με ένα "δεν καταλαβαίνεις, πιάσε διάβασε και όταν πλέον καταλάβεις κάτι, εδώ είμαστε για να τα ξανασυζητήσουμε, αν και στην περίπτωση σου, δε νομίζω πως θα συμβεί αυτό, γιατί είσαι ηλίθιος". Αλλά βέβαια, αυτά τα πράγματα δεν είναι και τόσο ευχάριστα ή ωραία, θα πρέπει να υπάρχει κάποιος τρόπος να συνεχιστούν οι συζητήσεις χωρίς τέτοια.
Αν αυτός ήταν ο λόγος που μου ανέφερες τον Γκεντελ, τότε δεν νομίζω πως χρειάζεται να σου απαντήσω πολύ απλά γιατί αυτό έγινε επειδή εστίασες σε σημείο το οποίο έγραψα για άλλο λόγο και δεν εστίασες στο σημείο που αφορούσε τον δικό σου λόγο, και το σημείο αυτό το τονίζω τώρα με μπολντ ! Στους πάντες περιλαμβάνεται προφανώς και ο μορφωμένος Γκέντελ !
Δεν ξέρω γιατί μου ήρθε ο Γκέντελ και τον ανέφερα, αφού θα μπορούσε να ήταν οποιοσδήποτε άλλος, ίσως επειδή τον μελετούσα τελευταία. Αλλά ανάμεσα σε αυτά που είχε πει είδα και αυτό που δεν είχα προσέξει παλιότερα:

Ninety percent of [contemporary philosophers] see their principal task as that of beating religion out of men's heads. … We are far from being able to provide scientific basis for the theological world view.

Είναι όντως στο πνεύμα των καιρών αυτή η προσπάθεια εξοβελισμού της θρησκείας από το μυαλό των ανθρώπων, πάραυτα υπάρχει σθεναρή αντίσταση θα έλεγα. Έτσι λοιπόν έχεις τύπους σαν τον Ντώκινς να λένε πως όλοι οι πιστοί όλων των θρησκειών είναι ηλίθιοι, και πως η θρησκεία είναι η πηγή όλων των κακών (root of all evil). Είχα δει παλιότερα που τον ρώταγαν και το είχε αναρτήσει στο site του, κάτι του στυλ: "με αυτά που λέτε, αφήνετε υπονοούμενα πως ένας πιστός είναι βλάκας και κάποιος που δεν πιστεύει είναι έξυπνος ή πιο έξυπνος τουλάχιστον, τι έχετε να πείτε περί αυτού; Ναι, λέει, δεν υπάρχει κανένα υπονοούμενο, γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε; Όλοι οι πιστοί είναι ηλίθιοι". Ε αυτό για μένα δεν είναι τρόπος, δε μου αρέσει, αλλά δεν έχει σημασία αν εμένα μου αρέσει ή όχι, δε νομίζω πως αυτή η συγκεκριμένη εξήγηση έχει επιστημονικό κύρος και βάθος, πού είναι αυτό που έλεγε ο Γκέντελ παραπάνω, η επιστημονική βάση για τη θεολογική κοσμοθεωρία;

Άβαταρ μέλους
tipiti klop
Δημοσιεύσεις: 167
Εγγραφή: 31 Μαρ 2018, 09:24

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από tipiti klop » 17 Ιουν 2018, 11:35

Για μένα η διαφορά ανάμεσα στον θρησκευτικό και τον ορθολογιστικό τρόπο σκέψης δεν είναι διαφορά μόρφωσης και αμορφωσιάς ή ευφυίας και ηλιθιότητας.

Είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν παιδικό τρόπο σκέψης και σε έναν ώριμο. Παρόλο που η διάκριση αυτή πριμοδοτεί σαφώς τον δεύτερο, τα πράγματα περιπλέκονται γιατί όλοι έχουμε έναν παιδικό τρόπο σκέψης , λιγότερο ή περισσότερο συγκαλυμμένο, που διαρκώς υπονομεύει τον έλλογο. Επομένως το να αναδείξεις τον έλλογο τρόπο, δεν είναι αυτονόητο, είναι ένας αγώνας.

Ο παιδικός τρόπος σκέψης δεν είναι μόνο ένας τρόπος αγάπης και αθωότητας, ή "καθαρού" συναισθήματος. Για κακή μας τύχη, είναι και ένας τρόπος φοβικός, γεμάτος δεισιδαιμονίες, εξαρτημένος, ξεροκέφαλος και καθόλου διαλεκτικός- δεν είναι σε θέση να χειριστεί αντιφάσεις. Προφανώς δεν ανιχνεύεται μόνο στις θρησκείες, αλλά σε όλες τις "Μεγάλες Αφηγήσεις" που αφορούν εξίσου κομματικούς μηχανισμούς και επαναστατικές θεωρίες.

Αυτό που εισειγείται ο kill them all, (με τον ορθολογιστικό τρόπο γραφής και το παντελώς παιδικό όμως νικ :lol:), είναι ζωτικής σημασίας, επί της ουσίας είναι μια κατάκτηση.
Το περιγράφει με μεστό κατά τη γνώμη μου τρόπο, ο Καστοριάδης με τον περίφημο όρο του της "αυτονομίας".
Και επειδή ξέρω ότι βαριέστε και να βλέπετε βίντεο και να διαβάζετε, σας παραθέτω κάποια απομαγνητοφωνημένα του σχόλια:

Τα 98/100 της ανθρωπινης ιστοριας οι ανθρωποι δεχοντουσαν ως απολυτως αναμφισβητητα, αυτά που η θεσμισμενη κοινωνια τους επεβαλε, και με τα οποια τους ανεθρεψε, ως κριτηρια, ως αξιες ως επιδιωξεις ζωης κλπ.
Πχ για έναν Εβραιο το ερωτημα αν ο νομος είναι δικαιος δεν μπορει να τεθει, δεν εχει νοημα. Γιατι ο νομος αυτος είναι δοσμενος από τον Θεο, από τον Ιεχωβα στον Μωυση, και αυτό ισχυει φυσικα για ολες τις κοινωνιες τις ασιατικες, αμερικανικες, για τις πρωτογονες φυλες, ακομα και για τις παραδοσιακες μεσαιωνικες, οπως και για τη βυζαντινη ασφαλεστατα.


Κάθε κοινωνια δημιουργει τους θεσμους της , αλλα η ιδεα ότι αυτοι οι θεσμοι είναι ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ, δεν υπαρχει στις περισσοτερες κοινωνιες.
Υπαρχει η ιδεα ότι οι θεσμοι, ηρθαν ΑΠΟ ΑΛΛΟΥ.

Υπαρχουν δυο και μονο δυο, καθοσον εγω ξερω, κοινωνιες και ιστορικες περιοδοι, οπου αρχισε να υπαρχει μια κινηση οπου οι ανθρωποι αρχισαν να αμφισβητουν τις παραδοσιακες παραστασεις για τον κοσμο, τις παραδοσιακες ιδεες για το τι αξιζει και τι όχι, για το τι είναι είναι η δεν είναι δικαιο, και αρχισαν να βαζουν ερωτηματα όπως , πως πρεπει να θεσμιστει η κοινωνια, πως πρεπει να σκεπτομαστε, κλπ.

Αυτές οι δυο κοινωνιες είναι από τη μια μερια η αρχαια ελληνικη, και από την άλλη πλευρα η δυτικοευρωπαικη, από το τελος του μεσαιωνα και μετα.

Αυτό που ονομαζω αυτονομη κοινωνια είναι αυτή που ξερει ότι δεν υπαρχει υπερβατικοτητα, δεν υπαρχει υπερβατικη πηγη των θεσμων και των νομων, ότι δεν υπαρχει μετα θανατον ζωη, κατι που ξερανε οι αρχαιοι ελληνες, η αν υπηρχε της δινανε ένα περιεχομενο σαν της οδυσσειας, δλδ εκατο φορες χειροτερο από τη ζωη, αρα που ξερει πως ο τι γινεται γινεται εδώ κατω, αρα εμεις ειμαστε αυτοι που πρεπει να δωσουμε κανονες και νομους που να μας επιτρεπουν να υπαρχουμε σαν αυτονομη κοινωνια
.

Το δικαίωμα να κρίνεις είναι λοιπόν αυτό που δημιουργεί πολιτισμούς και στην μικροκλίμακα ενός φόρουμ, πολιτισμένες συζητήσεις.

mrx0

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mrx0 » 17 Ιουν 2018, 16:51

ας μη βγάζουμε γρήγορα συμπεράσματα, μπορεί να είναι και kill the mall, αυτό κει στο μαρούσι, εκφράζοντας έτσι στην αντίθεσή του στην εμπορευματοποίηση και καταναλωτισμό της εποχής, το οποίο είναι κάτι το ώριμο (μάλλον)

Άβαταρ μέλους
omg kai 3 lol
Δημοσιεύσεις: 7434
Εγγραφή: 03 Απρ 2018, 14:03

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από omg kai 3 lol » 18 Ιουν 2018, 12:36

η υπαρξη, η ζωη, η πλαση με την ευρεια εννοια σε καμια περιπτωση δεν ειναι επικριτικη πουθενα στη φυση δεν υπαρχει σωστο ή λαθος, καλο ή κακο ολα αυτα ειναι ανθρωπινες επινοησεις μεσω της συγκρισης με το διπλα και του αναποφευκτου δυισμου που ενυπαρχει

συνεπως η μοιρολατρια συνηθως ειναι η δικαιολογιση των δικων μας αβλεψιων, η θεοσταλτη βουληση ειναι η "αυτοβουλη" παραχωρηση της δικης μας αυτοκυριαρχιας σε τριτους

ακομα και ο ορθολογισμος στον πυρηνα του διδασκει να κρινουμε τα παντα και να μη πιστευουμε σε καμια αυθεντια παρα μονο οτι υπαγορευει ο λογισμος και η συνειδηση μας

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85504
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Ποιός μπορεί να κρίνει;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 18 Ιουν 2018, 18:37

Εγώ έχω μόνον μια απορία, που αν και την έχω διατυπώσει αρκετές φορές, δεν έχω πάρει απάντηση.

Ποια η διαφορά μεταξύ πολιτικού (κομματικού) και θρησκευτικού δόγματος;
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Φιλοσοφία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών