Αλλαγή ή Σταθερότητα;
Αλλαγή ή Σταθερότητα;
Υφίσταται η έννοια της αλλαγής; Όταν ένα πράγμα Α αλλάζει κα γίνεται Β τι συμβαίνει; Μπορούμε να πούμε ότι έχει αλλάξει σε Β από τη στιγμή που το Α δεν υφίσταται καν; Για κάποιους φιλόσοφους (βλ. Παρμενίδης) ο κόσμος είναι Ένα. Και το Ένα δεν αλλάζει. Οι αλλαγές που βλέπουμε είναι απλά ψευδαισθήσεις. Για άλλους η συνεχής αλλαγή είναι η ουσία του κόσμου.
Λοιπόν;
Μπορούμε να πατήσουμε πάλι στο ίδιο ποτάμι;
Λοιπόν;
Μπορούμε να πατήσουμε πάλι στο ίδιο ποτάμι;
Re: Αλλαγή ή Σταθερότητα;
Πάνω σε αυτό στηρίχτηκε η πολεμική του Παρμενίδη προς τον Ηράκλειτο, όταν μιλάει για δίκρανους* μέσα στο ποίημά του, χωρίς να κατονομάζει τον Εφέσιο. Ο μεν Ηράκλειτος πίστευε πως η αλλαγή ήταν θεμελιώδης στα πράγματα, ο δε Παρμενίδης ψευδαίσθηση. Για τον Παρμενίδη, φαίνεται πως υπήρχε συσχέτιση της "αλλαγής" και της "κινήσεως", δηλαδή θεωρούσε πως δεν υφίσταται "κίνηση", καθότι δεν υφίσταται "αλλαγή". Η κίνηση ήταν αιτία κάθε αλλαγή (ή το ανάποδο, δεν θυμάμαι τώρα) όπως την όριζε ο Αριστοτέλης. Αφού το ον μένει ως έχει, είναι ένα ως προς τη φύση του και δεν αλλάζει, δηλαδή η ύπαρξη δεν διασπάται, τότε δεν έχει νόημα να μιλάμε για κίνηση.
Εντάξει, και ο Ηράκλειτος αντιλαμβανόταν την αλλαγή ως έκφανσεις του όντος, και όχι ως διαφορετικές ουσίες. Δηλαδή η πολλαπλότητα μέσα στην ενότητα, στο ένα. Τι ισχύει εν τέλει ; εξαρτάται τι παραδοχές κάνουμε, για μένα η διαφωνία είναι καθαρά θεωρητική και ίσως γλωσσική.
*ειρωνικά έτσι κατονομάζει την θεωρία των αντιθέτων.
Εντάξει, και ο Ηράκλειτος αντιλαμβανόταν την αλλαγή ως έκφανσεις του όντος, και όχι ως διαφορετικές ουσίες. Δηλαδή η πολλαπλότητα μέσα στην ενότητα, στο ένα. Τι ισχύει εν τέλει ; εξαρτάται τι παραδοχές κάνουμε, για μένα η διαφωνία είναι καθαρά θεωρητική και ίσως γλωσσική.
*ειρωνικά έτσι κατονομάζει την θεωρία των αντιθέτων.
Re: Αλλαγή ή Σταθερότητα;
σταθερη αλλαγη.
Μαλακίαν φυγείν αδύνατον.
Στου Κουνγκφού τη πόρτα, όσο θέλεις βρόντα.
Στου Κουνγκφού τη πόρτα, όσο θέλεις βρόντα.
Re: Αλλαγή ή Σταθερότητα;
Και εγώ γενικά είμαι της άποψης πως πολλές από τις "διαμάχες" των μεγάλων φιλοσόφων μπορούμε να τις λύσουμε αν ξεκαθαρίσουμε λίγο το σε τι αναφέρεται ο καθένας. Για εμένα είναι πιο λογικό να είναι Ένα ο κόσμος και όλα όσα βλέπουμε να είναι ψευδαισθήσεις που προκαλούνται από τις ατελείς αισθήσεις μας. Η πάλη των αντιθέτων μπορεί απλά να θέλει να μας δείξει πως δεν υπάρχουν αυτά τα αντίθετα...Αίγαγρος έγραψε: ↑24 Αύγ 2018, 15:59Πάνω σε αυτό στηρίχτηκε η πολεμική του Παρμενίδη προς τον Ηράκλειτο, όταν μιλάει για δίκρανους* μέσα στο ποίημά του, χωρίς να κατονομάζει τον Εφέσιο. Ο μεν Ηράκλειτος πίστευε πως η αλλαγή ήταν θεμελιώδης στα πράγματα, ο δε Παρμενίδης ψευδαίσθηση. Για τον Παρμενίδη, φαίνεται πως υπήρχε συσχέτιση της "αλλαγής" και της "κινήσεως", δηλαδή θεωρούσε πως δεν υφίσταται "κίνηση", καθότι δεν υφίσταται "αλλαγή". Η κίνηση ήταν αιτία κάθε αλλαγή (ή το ανάποδο, δεν θυμάμαι τώρα) όπως την όριζε ο Αριστοτέλης. Αφού το ον μένει ως έχει, είναι ένα ως προς τη φύση του και δεν αλλάζει, δηλαδή η ύπαρξη δεν διασπάται, τότε δεν έχει νόημα να μιλάμε για κίνηση.
Εντάξει, και ο Ηράκλειτος αντιλαμβανόταν την αλλαγή ως έκφανσεις του όντος, και όχι ως διαφορετικές ουσίες. Δηλαδή η πολλαπλότητα μέσα στην ενότητα, στο ένα. Τι ισχύει εν τέλει ; εξαρτάται τι παραδοχές κάνουμε, για μένα η διαφωνία είναι καθαρά θεωρητική και ίσως γλωσσική.
*ειρωνικά έτσι κατονομάζει την θεωρία των αντιθέτων.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Η σταθερότητα στις νέες εκλογές
από Sol » 04 Ιουν 2023, 16:40 » σε Εσωτερική Πολιτική - 3 Απαντήσεις
- 245 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Ληστοσυμμορίτης
06 Απρ 2024, 03:01
-