Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Στο κορυφαίο έργο του, την Πολιτεία, ο Πλάτων μιλά για την Ιδέα του Αγαθού. Κατά την περιγραφή της ιδανικής Πολιτείας, ο Σωκράτης αναφέρει ότι είναι η μέγιστη δυνατή γνώση. Αν ο κυβερνήτης της Πολιτείας δεν διδαχθεί τη σχέση των αρετών με το Αγαθό, η εκπαίδευσή του θα παραμείνει ημιτελής. Δεν την ορίζει ευθέως την Ιδέα του Αγαθού ο Σωκράτης, αλλά την προσεγγίζει μέσω της παραβολής του Ηλίου, της γραμμής και της περίφημης παραβολής του Σπηλαίου.
Τι είναι όμως στην πραγματικότητα; ο Θεός; Τι πιστεύετε;
Τι είναι όμως στην πραγματικότητα; ο Θεός; Τι πιστεύετε;
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
Ζούμε σε ένα σύστημα.
-
- Δημοσιεύσεις: 2826
- Εγγραφή: 05 Αύγ 2022, 11:16
- Phorum.gr user: neon imposter
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Ωραία ερώτηση - να καταθέσω την άποψή μου, ως προς την Ιδέα αλλά ίσως και το Αγαθό (ίσως και όχι ως προς το β σκέλος)
Αν η Ιδέα είναι κάτι που υπάρχει αλλά δεν μπορεί να αγγίξει ο απλοϊκός ανθρώπινος νους, τότε αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από τη Μόνικα Βίτι.
Η Μόνικα Βίτι φυσικά δεν είχε ενσαρκωθεί ως Μόνικα Βίτι την εποχή του Πλάτωνα, γι' αυτό και ο Πλάτωνας είναι ένας Ρεαλιστής, καθώς γνωρίζει πως δεν μπορεί να αγγίξει τη Μόνικα Βίτι. Το ίδιο, βέβαια, συμβαίνει και σε εμένα, που ως Ρεαλιστής που είμαι, και καθώς γεννήθηκα αργότερα, γνωρίζω πως δεν μπορώ να προσεγγίσω τη Μόνικα Βίτι παρά μόνο μέσω του Σπηλαίου.
Το Σπήλαιο, βέβαια, είναι και αυτό κάτι αισθητό μεν αλλά δύσκολο να αποκωδικοποιήσει κανείς - το αποκωδικοποιεί σε κάποιο βαθμό, αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την έννοια αυτή της αποκωδικοποίησης χωρίς να υπερβάλουμε, ο Αντονιόνι. Ο μεγάλος Ιταλός δημιουργός χρησιμοποιεί με αριστοτεχνικό τρόπο (δεν το κατόρθωσε ποτέ πάλι ο ίδιος και είναι φυσικό αυτό) το μέσο της Μεγάλης Οθόνης και το φως (τον Ήλιο δλδ) για να προσεγγίσει αποφατικά το μεγαλείο της Ιδέας μέσω της Μόνικα Βίτι στην περίφημη Έκλειψή του (θα πρότεινα, αν και σπανίως προτείνω σε αισθητικά θέματα- συνήθως επιβάλλω, να το δεις).
Στην Έκλειψη δε, που όπως προαναφέρθηκε ο Αντονιόνι προσεγγίζει αποφατικά την Ιδέα, προσπαθεί να συμπεριλάβει και το Αγαθό κατά τη γνώμη μου, προβάλλοντας το ιδεατό ζεύγος όλων των εποχών Μόνικα Βίτι - Αλαίν Ντελόν (και πολλοί, συμπεριλαμβανομένων εμού και του Πλάτωνος - χωρίς αξιολογική σειρά, τι δεν θα κάναμε για να είμαστε στη θέση του Ντελόν αλλά λεπτές χωροχρονικές συγκυρίες δεν το επέτρεψαν) - διότι σε τι άλλο θα μπορούσε να συμπυκνωθεί ανθρωπίνω τω τρόπω το Αγαθό παρά στην ιδανική ένωση ανδρός και γυναικός - παρά τα αντιθέτως λεγόμενα;
Τούτων λεχθέντων δύο παρατηρήσεις ακόμη
* Μπορείς να δεις τι ακριβώς είναι η Ιδέα του Αγαθού (έχω την αίσθηση), αποφατικά και εσύ, διαβάζοντας τον βδελυρό Πόππερ στου οποίου το κεφάλι ο Λουδοβίκος Βιτγκενστάην είχε τη φαεινή ιδέα (αλλά όχι και Ιδέα φευ) να φέρει τη μασιά καθώς σκάλιζε το τζάκι. Νομίζω πως στην Μπάτε Σκύλοι Αλέστε κοινωνία περιγράφει αυτό που ήθελε να αποφύγει ο Πλάτων με την Ιδανική του Πολιτεία
** Μια και αναφέρθηκε, και ψάχνοντας γρήγορα, στο γιουτουμπ, βρήκα αυτό ως σύντομο ορισμό της φιλοσοφικής βίας - την προσπάθεια του Ντελόν να φέρει την Μόνικα στα μέτρα του φιλώντας την - το βρίσκω ιδιαίτερα εύγλωττο για το πώς πρέπει να μεταχειριστεί κανείς την ιδέα αν θέλει να τη διατυπώσει με τον λόγο - αρκετά όμως! Απόλαυσε υπεύθυνα το μεγαλείο, την αρμονία και τη χάρη της Βίτι (για να παραφράσουμε τον ποιητή
I decree today that Vitti is simply taking and not giving Monica is mine
she owes me everything)
Αν η Ιδέα είναι κάτι που υπάρχει αλλά δεν μπορεί να αγγίξει ο απλοϊκός ανθρώπινος νους, τότε αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από τη Μόνικα Βίτι.
Η Μόνικα Βίτι φυσικά δεν είχε ενσαρκωθεί ως Μόνικα Βίτι την εποχή του Πλάτωνα, γι' αυτό και ο Πλάτωνας είναι ένας Ρεαλιστής, καθώς γνωρίζει πως δεν μπορεί να αγγίξει τη Μόνικα Βίτι. Το ίδιο, βέβαια, συμβαίνει και σε εμένα, που ως Ρεαλιστής που είμαι, και καθώς γεννήθηκα αργότερα, γνωρίζω πως δεν μπορώ να προσεγγίσω τη Μόνικα Βίτι παρά μόνο μέσω του Σπηλαίου.
Το Σπήλαιο, βέβαια, είναι και αυτό κάτι αισθητό μεν αλλά δύσκολο να αποκωδικοποιήσει κανείς - το αποκωδικοποιεί σε κάποιο βαθμό, αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την έννοια αυτή της αποκωδικοποίησης χωρίς να υπερβάλουμε, ο Αντονιόνι. Ο μεγάλος Ιταλός δημιουργός χρησιμοποιεί με αριστοτεχνικό τρόπο (δεν το κατόρθωσε ποτέ πάλι ο ίδιος και είναι φυσικό αυτό) το μέσο της Μεγάλης Οθόνης και το φως (τον Ήλιο δλδ) για να προσεγγίσει αποφατικά το μεγαλείο της Ιδέας μέσω της Μόνικα Βίτι στην περίφημη Έκλειψή του (θα πρότεινα, αν και σπανίως προτείνω σε αισθητικά θέματα- συνήθως επιβάλλω, να το δεις).
Στην Έκλειψη δε, που όπως προαναφέρθηκε ο Αντονιόνι προσεγγίζει αποφατικά την Ιδέα, προσπαθεί να συμπεριλάβει και το Αγαθό κατά τη γνώμη μου, προβάλλοντας το ιδεατό ζεύγος όλων των εποχών Μόνικα Βίτι - Αλαίν Ντελόν (και πολλοί, συμπεριλαμβανομένων εμού και του Πλάτωνος - χωρίς αξιολογική σειρά, τι δεν θα κάναμε για να είμαστε στη θέση του Ντελόν αλλά λεπτές χωροχρονικές συγκυρίες δεν το επέτρεψαν) - διότι σε τι άλλο θα μπορούσε να συμπυκνωθεί ανθρωπίνω τω τρόπω το Αγαθό παρά στην ιδανική ένωση ανδρός και γυναικός - παρά τα αντιθέτως λεγόμενα;
Τούτων λεχθέντων δύο παρατηρήσεις ακόμη
* Μπορείς να δεις τι ακριβώς είναι η Ιδέα του Αγαθού (έχω την αίσθηση), αποφατικά και εσύ, διαβάζοντας τον βδελυρό Πόππερ στου οποίου το κεφάλι ο Λουδοβίκος Βιτγκενστάην είχε τη φαεινή ιδέα (αλλά όχι και Ιδέα φευ) να φέρει τη μασιά καθώς σκάλιζε το τζάκι. Νομίζω πως στην Μπάτε Σκύλοι Αλέστε κοινωνία περιγράφει αυτό που ήθελε να αποφύγει ο Πλάτων με την Ιδανική του Πολιτεία
** Μια και αναφέρθηκε, και ψάχνοντας γρήγορα, στο γιουτουμπ, βρήκα αυτό ως σύντομο ορισμό της φιλοσοφικής βίας - την προσπάθεια του Ντελόν να φέρει την Μόνικα στα μέτρα του φιλώντας την - το βρίσκω ιδιαίτερα εύγλωττο για το πώς πρέπει να μεταχειριστεί κανείς την ιδέα αν θέλει να τη διατυπώσει με τον λόγο - αρκετά όμως! Απόλαυσε υπεύθυνα το μεγαλείο, την αρμονία και τη χάρη της Βίτι (για να παραφράσουμε τον ποιητή
I decree today that Vitti is simply taking and not giving Monica is mine
she owes me everything)
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
δεν ειναι κοινωνικη συμβαση αλλα μερος της ανθρωπινης εξελιξηςAlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:08Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Το δέχομαι. Δηλαδή σε ένα στάδιο προ-ανθρώπινο έγινε αντιληπτό ότι καλύτερα να μη κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουν οι άλλοι σε εμάς.nemo έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:41δεν ειναι κοινωνικη συμβαση αλλα μερος της ανθρωπινης εξελιξηςAlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:08Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
Αυτό βέβαια στο ζωικό βασίλειο δεν ισχύει απόλυτα. Στο ανθρώπινο είδος κατά κανόνα, όταν αυτές οι αρετές παρακάμπτονται, γίνεται με επίγνωση ότι διατελείται κάτι το μεμπτό.
Ζούμε σε ένα σύστημα.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Ενδιαφέρουσα άποψη... Αρα, κατά την γνώμη σου, είναι οι πλατωνικές Ιδέες μια κοινωνική σύμβαση;AlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:08Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Το σίγουρο είναι ότι αν δεν επικρατούσαν αυτές οι ιδέες ως προσέγγιση του αγαθού, η κοινωνία θα καταστρεφόταν. Ίσως μέσα σε λίγα λεπτά κιόλας.Γράφων έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 14:55Ενδιαφέρουσα άποψη... Αρα, κατά την γνώμη σου, είναι οι πλατωνικές Ιδέες μια κοινωνική σύμβαση;AlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:08Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.
Ζούμε σε ένα σύστημα.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Ευχαριστώ για την απάντηση! Αρα, για να καταλάβω την απάντησή σου, ο σκηνοθέτης αξιοποιεί τον Ηλιο, όπως και ο Πλάτων, για να καταλήξει ότι το Αγαθό είναι η ιδανική ένωση ανδρός και γυναικός;neon imposter έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:34Ωραία ερώτηση - να καταθέσω την άποψή μου, ως προς την Ιδέα αλλά ίσως και το Αγαθό (ίσως και όχι ως προς το β σκέλος)
Αν η Ιδέα είναι κάτι που υπάρχει αλλά δεν μπορεί να αγγίξει ο απλοϊκός ανθρώπινος νους, τότε αυτή δεν μπορεί να είναι άλλη από τη Μόνικα Βίτι.
Η Μόνικα Βίτι φυσικά δεν είχε ενσαρκωθεί ως Μόνικα Βίτι την εποχή του Πλάτωνα, γι' αυτό και ο Πλάτωνας είναι ένας Ρεαλιστής, καθώς γνωρίζει πως δεν μπορεί να αγγίξει τη Μόνικα Βίτι. Το ίδιο, βέβαια, συμβαίνει και σε εμένα, που ως Ρεαλιστής που είμαι, και καθώς γεννήθηκα αργότερα, γνωρίζω πως δεν μπορώ να προσεγγίσω τη Μόνικα Βίτι παρά μόνο μέσω του Σπηλαίου.
Το Σπήλαιο, βέβαια, είναι και αυτό κάτι αισθητό μεν αλλά δύσκολο να αποκωδικοποιήσει κανείς - το αποκωδικοποιεί σε κάποιο βαθμό, αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την έννοια αυτή της αποκωδικοποίησης χωρίς να υπερβάλουμε, ο Αντονιόνι. Ο μεγάλος Ιταλός δημιουργός χρησιμοποιεί με αριστοτεχνικό τρόπο (δεν το κατόρθωσε ποτέ πάλι ο ίδιος και είναι φυσικό αυτό) το μέσο της Μεγάλης Οθόνης και το φως (τον Ήλιο δλδ) για να προσεγγίσει αποφατικά το μεγαλείο της Ιδέας μέσω της Μόνικα Βίτι στην περίφημη Έκλειψή του (θα πρότεινα, αν και σπανίως προτείνω σε αισθητικά θέματα- συνήθως επιβάλλω, να το δεις).
Στην Έκλειψη δε, που όπως προαναφέρθηκε ο Αντονιόνι προσεγγίζει αποφατικά την Ιδέα, προσπαθεί να συμπεριλάβει και το Αγαθό κατά τη γνώμη μου, προβάλλοντας το ιδεατό ζεύγος όλων των εποχών Μόνικα Βίτι - Αλαίν Ντελόν (και πολλοί, συμπεριλαμβανομένων εμού και του Πλάτωνος - χωρίς αξιολογική σειρά, τι δεν θα κάναμε για να είμαστε στη θέση του Ντελόν αλλά λεπτές χωροχρονικές συγκυρίες δεν το επέτρεψαν) - διότι σε τι άλλο θα μπορούσε να συμπυκνωθεί ανθρωπίνω τω τρόπω το Αγαθό παρά στην ιδανική ένωση ανδρός και γυναικός - παρά τα αντιθέτως λεγόμενα;
Τούτων λεχθέντων δύο παρατηρήσεις ακόμη
* Μπορείς να δεις τι ακριβώς είναι η Ιδέα του Αγαθού (έχω την αίσθηση), αποφατικά και εσύ, διαβάζοντας τον βδελυρό Πόππερ στου οποίου το κεφάλι ο Λουδοβίκος Βιτγκενστάην είχε τη φαεινή ιδέα (αλλά όχι και Ιδέα φευ) να φέρει τη μασιά καθώς σκάλιζε το τζάκι. Νομίζω πως στην Μπάτε Σκύλοι Αλέστε κοινωνία περιγράφει αυτό που ήθελε να αποφύγει ο Πλάτων με την Ιδανική του Πολιτεία
** Μια και αναφέρθηκε, και ψάχνοντας γρήγορα, στο γιουτουμπ, βρήκα αυτό ως σύντομο ορισμό της φιλοσοφικής βίας - την προσπάθεια του Ντελόν να φέρει την Μόνικα στα μέτρα του φιλώντας την - το βρίσκω ιδιαίτερα εύγλωττο για το πώς πρέπει να μεταχειριστεί κανείς την ιδέα αν θέλει να τη διατυπώσει με τον λόγο - αρκετά όμως! Απόλαυσε υπεύθυνα το μεγαλείο, την αρμονία και τη χάρη της Βίτι (για να παραφράσουμε τον ποιητή
I decree today that Vitti is simply taking and not giving Monica is mine
she owes me everything)
Υ.Γ. Θα δω και τα υπόλοιπα που μου έχεις επισημάνει

ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
AlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 15:01Το σίγουρο είναι ότι αν δεν επικρατούσαν αυτές οι ιδέες ως προσέγγιση του αγαθού, η κοινωνία θα καταστρεφόταν. Ίσως μέσα σε λίγα λεπτά κιόλας.Γράφων έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 14:55Ενδιαφέρουσα άποψη... Αρα, κατά την γνώμη σου, είναι οι πλατωνικές Ιδέες μια κοινωνική σύμβαση;AlienWay έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 13:08Ολες οι θετικές έννοιες που αναφέρει ο Πλάτωνας στην Πολιτεία (καλό, αλήθεια, δικαιοσύνη), είναι χαρακτηριστικά που προκύπτουν από τη διαπίστωση ότι αν κάποιος εφαρμόσει τα αντίθετα, θα βλάψει. ΑΡΑ ο λόγος που τα ασπάζεται ο άνθρωπος ως κάτι το θετικό, είναι ότι δεν επιθυμεί να του κάνει κάποιος άλλος κάτι αντίθετο από αυτά.
Επομένως είναι κοινωνικές συμβάσεις ώστε να μην κάνουμε στους άλλους αυτά που δεν θέλουμε να κάνουνε οι άλλοι σε εμάς.

ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Νομίζω ότι δεν θα πρέπει να θυσιάζεται κάποια από αυτές στο βωμό του να προστατευτεί κάποια άλλη από αυτές. π.χ. να μη θυσιάζεται η "αλήθεια" στο βωμό του να προστατευτεί η "δικαιοσύνη" (λεω εγώ τώρα).
Ζούμε σε ένα σύστημα.
- tanipteros
- Δημοσιεύσεις: 9845
- Εγγραφή: 07 Μάιος 2018, 15:39
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
οι Νεοπλατωνικοί αποδώσαν την έννοια του Αγαθού στον Θεό που άρχει το Εν και το αποκαλούσαν Εν-Αγαθόν.
Αγαθόν = το άριστο αρετών.
Αγαθόν = το άριστο αρετών.
δεν βγαίνουνε...δεν βγαίνουνε, τα δόλια τα κατσίκια μας...
και μεις θα παλαβωσουμε..με όλα μας τα δίκια μας...!!!

και μεις θα παλαβωσουμε..με όλα μας τα δίκια μας...!!!

- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Θεωρω ότι η δικαιοσύνη είναι ανώτερη αφού οι Πύλες του ορθού και του δικαίου υπάρχουν και μετά θάνατο.
Αγαθό...παράγει δίχως να αναμειγνύεται.
Παρατηρητής...
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Ευχαριστώ για την απάντηση! Αρα, το Αγαθό (Εν) άρχει του νοητού κόσμου; Είναι η πηγή όλων των άλλων Ιδεών;tanipteros έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 15:27οι Νεοπλατωνικοί αποδώσαν την έννοια του Αγαθού στον Θεό που άρχει το Εν και το αποκαλούσαν Εν-Αγαθόν.
Αγαθόν = το άριστο αρετών.
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
Οι υπόλοιπες Ιδέες είναι αιώνιες; Το Αγαθό παρήγαγε τις υπόλοιπες Ιδέες;ksk έγραψε: ↑20 Απρ 2023, 16:29Θεωρω ότι η δικαιοσύνη είναι ανώτερη αφού οι Πύλες του ορθού και του δικαίου υπάρχουν και μετά θάνατο.
Αγαθό...παράγει δίχως να αναμειγνύεται.
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- tanipteros
- Δημοσιεύσεις: 9845
- Εγγραφή: 07 Μάιος 2018, 15:39
Re: Τι ορίζει ο Πλάτων ως Ιδέα του Αγαθού;
οι Νεοπλατωνικοί είχαν την εξής κοσμογονία... Εν->Ενάδες->Νους->Ιδέες->Παγκόσμια Ψυχή->Θεοί->Δαίμονες->Ψυχές.
Ο Παγκόσμιος Νους που είναι μετά τις Ενάδες νοεί τις Ιδέες οι οποίες είναι οι Φορείς των Όντων (Θεοί, Δαίμονες, Ψυχές).
Ο Πλάτων και οι Νεοπλατωνικοί κατά την γνώμη μου δημιουργούν την δικιά τους ερμηνεία για τον Κόσμο αλλά αν πας πιο πίσω στους Πυθαγόρειους η Κοσμογονία είναι λίγο διαφορετική.
Ο Πυθαγόρας περιγράφει την Κοσμογονία με την Τετρακτύ.
Η Τετρακτύς είναι 10 σβόλοι τοποθετημένοι ως Ενας, Δύο, Τρεις, Τέσσερεις σε μορφή Ισόπλευρου τριγώνου..
Ο πρώτος σβόλος είναι το Εν το οποίο από τον ίδιο του τον εαυτό δημιουργεί το άλλο του μισό και έτσι έχουμε την Δυάδα ή την Μεγάλη Μητέρα Θεά.
Από την Δυάδα περνάμε στο επόμενο Ον την Τριάδα όπου είναι ο Υιός της Μεγάλης Μητέρας Θεάς που από την ίδια της την ουσία τον δημιουργεί.
Για τον λόγο αυτό η Δυάδα ή αλλιώς η Μεγάλη Μητέρα Θεά είναι και η Παρθένος που χωρίς την παρέμβαση του Ενός γεννά την Τριάδα ή Υιό Θεό.
Τώρα πρόσεξε η πυθαγόρεια θεολογία αναφέρει ότι το Εν είναι ο Πατήρ Νους που νοεί τις Ιδέες που θα διαμορφώσουν τον Κόσμο.
Οι Πυθαγόρειοι πίστευαν στην μαγική δράση της ομιλίας και έτσι βάζουν το Υιό Θεό να προφέρει τις Ιδέες του Ενός-Νου και να τις ρίχνει σαν Λόγους-Κεραυνούς στην μήτρα της Μεγάλης Μητέρας Θεάς.
Έτσι η Δυάδα με την Τριάδα (Πεντάς) δημιουργούν αρχικά τα 4 στοιχεία (Αήρ, Πυρ, Ύδωρ, Γαία) την Τετράδα που είναι ο υλικός κόσμος.
Στην συνέχεια ο Υιός-Λόγος Θεός (που οι Πυθαγόρειοι τον ταύτιζαν με τον Δία) δημιουργεί μέσω της Μεγάλης Μητέρας Θεάς τα όντα Θεούς, Δαίμονες και την Παγκόσμια Ψυχή του Κόσμου. Βλέπεις οι Πυθαγόρειοι θεωρούσαν και πίστευαν ότι ο Κόσμος είναι Ον που ζει και έχει Ψυχή.
Τις υπόλοιπες ψυχές των ανθρώπων, ζώων, φυτών, άστρων τις δημιουργήσαν οι Θεοί πάλι με τον Λόγο και τις Ιδέες του Ενός-Νου και την Μεγάλη Μητέρα Θεά. Απλά εδώ οι Θεοί παίζουν τον ρόλο του Υιού-Λόγου και έτσι οι ψυχές των όντων είναι αθάνατες αλλά χωρίς γνώση.
Οι ψυχές καλούνται να ενσαρκωθούν να βιώσουν την ζωή και να αποκτήσουν εμπειρία και γνώση βιωματική του Κόσμου.
δεν βγαίνουνε...δεν βγαίνουνε, τα δόλια τα κατσίκια μας...
και μεις θα παλαβωσουμε..με όλα μας τα δίκια μας...!!!

και μεις θα παλαβωσουμε..με όλα μας τα δίκια μας...!!!

-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Παλαιστίνη: Ο Αμπάς ορίζει την διαδοχή του - Αποκλείει την Χαμάς απο αυτή
από Golden Age » 28 Νοέμ 2024, 12:34 » σε Διεθνής πολιτική - 10 Απαντήσεις
- 217 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Golden Age
28 Νοέμ 2024, 15:40
-
-
- 196 Απαντήσεις
- 4861 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από seismic
20 Δεκ 2023, 20:21
-
-
Νέα δημοσίευση Να και μια ωραια ιδέα.
από Πασιφάη » 10 Σεπ 2024, 14:08 » σε Phorum.com.gr - Διαδικτυακή κοινότητα - 104 Απαντήσεις
- 2783 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Communio Sancta
03 Οκτ 2024, 17:17
-
-
-
Νέα δημοσίευση ιδιωτικές φυλακές: καλή ιδέα ή όχι;
από Antipnevma » 22 Μάιος 2023, 12:45 » σε Εσωτερική Πολιτική - 42 Απαντήσεις
- 1550 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από waldorf
22 Μάιος 2023, 18:31
-