Ώπα...οι δελφικοι χρησμοί δίδονταν κατόπιν ερωτήσεων γιαυτο υπάγονταν στο νόμο του Λοξια.
Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Παρατηρητής...
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Ναι, δεν αντιλέγω. Απλά μοιάζουν με τέτοιους, διότι πολλές φορές φαίνονται πολύσημα
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Λοιπόν...δυο ερωτήσεις που θα ορίσουν οδοδεικτες...
Γιατί επιμένεις τόσο στον τίτλο του Ηρακλείτου ως Σκοτεινός και γιατί έβαλες αυτή την υπογραφή.
Παρατηρητής...
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Δεν επιμένω στον τίτλο αυτόν. Απλά μου έκανε εντύπωση και προσπάθησα να βρω την αιτιολόγηση πίσω από αυτόν με την αρωγή σας, από την οποία έμαθα πολλά πράγματα που δεν ήξερα!
Η υπογραφή που έβαλα δεν έχει σχέση με το παρόν νήμα ή με αυτόν τον τίτλο. Απλά, μου άρεσε, επειδή κρύβει έξυπνα έναν βασικό πυλώνα της κοσμοθεωρίας του Ηρακλείτου!
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Πολύ πιο έξυπνος απ ότι δείχνεις...Γράφων έγραψε: ↑10 Μάιος 2023, 19:16Δεν επιμένω στον τίτλο αυτόν. Απλά μου έκανε εντύπωση και προσπάθησα να βρω την αιτιολόγηση πίσω από αυτόν με την αρωγή σας, από την οποία έμαθα πολλά πράγματα που δεν ήξερα!
Η υπογραφή που έβαλα δεν έχει σχέση με το παρόν νήμα ή με αυτόν τον τίτλο. Απλά, μου άρεσε, επειδή κρύβει έξυπνα έναν βασικό πυλώνα της κοσμοθεωρίας του Ηρακλείτου!
Μελέτησε τον πάπυρο του Δερβενίου που είναι σχετικός και με το νήμα.
Ορφνος.

Παρατηρητής...
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
ksk έγραψε: ↑11 Μάιος 2023, 22:45Πολύ πιο έξυπνος απ ότι δείχνεις...Γράφων έγραψε: ↑10 Μάιος 2023, 19:16Δεν επιμένω στον τίτλο αυτόν. Απλά μου έκανε εντύπωση και προσπάθησα να βρω την αιτιολόγηση πίσω από αυτόν με την αρωγή σας, από την οποία έμαθα πολλά πράγματα που δεν ήξερα!
Η υπογραφή που έβαλα δεν έχει σχέση με το παρόν νήμα ή με αυτόν τον τίτλο. Απλά, μου άρεσε, επειδή κρύβει έξυπνα έναν βασικό πυλώνα της κοσμοθεωρίας του Ηρακλείτου!
Μελέτησε τον πάπυρο του Δερβενίου που είναι σχετικός και με το νήμα.
Ορφνος.

ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Από εκεί άλλωστε το έκλεψε κι ο Άγιος Παΐσιος, όταν είπε το περίφημο "θα είναι σαν να μπαίνετε στο ποτάμι, αλλά δεν θα μπαίνετε".

Lando ή Oscar; Ιδού η απορία... 

Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;

ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- Αχθος Αρουρης
- Δημοσιεύσεις: 1514
- Εγγραφή: 02 Ιουν 2022, 21:27
- Phorum.gr user: Αχθος Αρουρης
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
οι πηγες .............
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"Αχθος Αρουρης έγραψε: ↑23 Μάιος 2023, 22:52οι πηγες .............
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- Αχθος Αρουρης
- Δημοσιεύσεις: 1514
- Εγγραφή: 02 Ιουν 2022, 21:27
- Phorum.gr user: Αχθος Αρουρης
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
συμφωνω με την ευλογωτερη αιτια της ονομασιας ..... την ασαφεια .....Γράφων έγραψε: ↑24 Μάιος 2023, 15:25
Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"
απο ποιους προερχεται η καθιερωση σκοτεινος ;;
απο γιατρους, μαθηματικους, φυσικους, αστρονομους ......;;
......ή απο φιλοσοφους.......στην ελληνικη φιλοσοφια
δεν γινεται δεκτος ο φιλοσοφικος λογος που παραχωρει
πρωταγωνιστικο ρολο στην ασαφεια ......... σοφον το σαφες ......
το ναι ναι και το οχι οχι ........δεν συμφωνουν τα αντιθετα ......
βλεπουμε και εναν αντικτυπο στην πολιτικη...... τα κομματα
αν δεν επιδειξουν αποφασιστικοτητα σε ξεκαθαρες θεσεις ......
.....ειναι χαμενα....... το ειδαμε μπροστα μας......
........η πιο ξεκαθαρη θεση, πιο ξεκαθαρη δεν γινεται,
δεν ειναι ο αυτονοητος ισχυρισμος οτι δεν συμφωνουμε,
αλλα οτι δεν μπορουμε και δεν θα μπορεσουμε να συμφωνησουμε.......
.... τα υπολοιπα, αναλογικη, συγκυβερνηση....... ειναι πολυτελη
καταναλωτικα αγαθα υψηλων εισοδηματων..........στοπ.
αν παρακολουθησεις την ινδικη φιλοσοφια, θα δεις οτι τα αντιθετα
θεωρουνται διαλληλα, τα αντιθετα δεν ειναι αντιθετα αλλα αντιμεταθετά
και ναι και οχι, αλλο και αλλως ταυτον, το ναι στη θεση του οχι, το οχι
στη θεση του ναι ........
ο ηρακλ. αν ειχε γεννηθει στην ινδια, θα γινοταν δεκτος απο τους
ινδους φιλοσοφους ως φωτεινος .....................
- taxalata xalasa
- Δημοσιεύσεις: 20676
- Εγγραφή: 27 Αύγ 2021, 20:52
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Σίσερο ή Τσίτσερο... (Μπιζέλι, Αρακάς ή και Ρεθύθι [ίσως λόγω σχήματος])Γράφων έγραψε: ↑24 Μάιος 2023, 15:25Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"SpoilerShowΑχθος Αρουρης έγραψε: ↑23 Μάιος 2023, 22:52οι πηγες .............
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
Το «Κικέρωνας» είναι αρχαίο διαιωνισμένο λάθος...
Πολλών δ’ ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνων.
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Όντως;taxalata xalasa έγραψε: ↑25 Μάιος 2023, 02:24Σίσερο ή Τσίτσερο... (Μπιζέλι, Αρακάς ή και Ρεθύθι [ίσως λόγω σχήματος])Γράφων έγραψε: ↑24 Μάιος 2023, 15:25Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"SpoilerShowΑχθος Αρουρης έγραψε: ↑23 Μάιος 2023, 22:52οι πηγες .............
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
Το «Κικέρωνας» είναι αρχαίο διαιωνισμένο λάθος...

ποταμοῖς τοῖς αὐτοῖς ἐμβαίνομέν τε καὶ οὐκ ἐμβαίνομεν, εἶμέν τε καὶ οὐκ εἶμεν.
- taxalata xalasa
- Δημοσιεύσεις: 20676
- Εγγραφή: 27 Αύγ 2021, 20:52
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
κίκερροι∙ ὠχροί. Μακεδόνες (Ησύχ.), ‘ρεβίθι, λαθούρι (φάβα)’ (ουσ.) / ‘ωχρός’ (επιθ.)Γράφων έγραψε: ↑25 Μάιος 2023, 13:12Όντως;taxalata xalasa έγραψε: ↑25 Μάιος 2023, 02:24Σίσερο ή Τσίτσερο... (Μπιζέλι, Αρακάς ή και Ρεθύθι [ίσως λόγω σχήματος])Γράφων έγραψε: ↑24 Μάιος 2023, 15:25Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"SpoilerShow
Το «Κικέρωνας» είναι αρχαίο διαιωνισμένο λάθος...Δεν το ήξερα. Πάντα νόμιζα ότι η Ελληνική απόδοση του ονόματος ήταν "Κικέρων"
__________________
τσιτακισμός. (γλωσσολογία, φωνολογία) το φαινόμενο ουράνωσης υπερωικών συμφώνων, όπου το σύμφωνο [k] ή προφέρεται ως [t͡s] και το [ɡ] ή [ɟ] ως [d͡z] όταν ακολουθεί [e], ή [ʝ]
__________________
Πηγαίνει στην Κρήτη ένας τύπος με πολλά λεφτά και μαγεύεται από τις ομορφιές της. Κάποια στιγμή συναντάει ένα ντόπιο ο οποίος κρατά ένα κρητικό μαχαίρι.
– Φίλε, του λέει, πόσα θέλεις για να μου δώσεις το μαχαίρι σου;
– Δεν το δίνω, απαντά ο Κρητικός.
– Θα σου δώσω όσα θες, λέει πάλι ο πλούσιος.
– Όι (όχι), ξαναλέει ο Κρητικός.
– Να, θα σου δώσω το χρυσό μου ρόλεξ, λέει με λαχτάρα ο πλούσιος.
– Σου ‘πα, δεν σου τη δίνω τη μαχαίρα!
– Μα γιατί; ρωτά ο πλούσιος.
– Γροίκα (άκου) θα να δεις, του λέει ο Κρητικός. Αν μου δώκεις το ρόλεξ τσε σου δώκω τη μαχαίρα, τσε πάω στο χωριό, τσαι κάτσω στον καφενέ, τσαι πιω δυο ρατσιές, τσαι με πιάκει ο πεντοζάλης, τσαι έρθει κάποιος τσαι μου πει: «τση μάνας σου το μουνί», εγώ ίντα θα πω; Εννιά παρά τέταρτο;

1+1+1=> Κ = C = Τσ
Πολλών δ’ ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνων.
- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: Γιατί ονομάστηκε ο Ηράκλειτος "σκοτεινός" φιλόσοφος;
Ναι αν δεν εναι έτσι θα είναι γιουβέτσι...Γράφων έγραψε: ↑24 Μάιος 2023, 15:25Ευχαριστώ πολύ! Ωραίες πληροφορίες. Κάποιες από αυτές δεν τις ήξερα! Είχα ακούσει κάπου αυτό που παραθέτεις με τον Κικέρωνα. Απ' ό,τι καταλαβαίνω, συμφωνείς και εσύ ότι η πιθανότερη αιτία αυτής της ονομασίας ήταν το αινιγματικό ύφος, αλλά θα μπορούσε να είναι η "μελαγχολική διάθεση"Αχθος Αρουρης έγραψε: ↑23 Μάιος 2023, 22:52οι πηγες .............
ερωτηθεις ο σωκρατης, ποια ειναι η γνωμη του
για το βιβλιο του ηρακλ. ειχε πει ..............
<<οσα καταλαβα τα βρισκω σπουδαια, και οσα δεν
καταλαβα, επισης πρεπει να ειναι σπουδαια...>>
η απαντηση κορο.ι.δευτικα παραπεμπει στην διαλεκτικη
του ηρακλ. συμφωνα με την οποια τα αντιθετα ειναι ιδια,
δηλ. ειτε καταλαβαινω ειτε δεν καταλαβαινω, ειναι το ιδιο .......
<<...θα χρειαστει ομως καποιος δηλιος κολυμβητης
για να μην πνιγει μεσα σ’ αυτο (το βιβλιο)>>.........
πότε γαρ δει λεγειν δηλιον κολυμβητην ;; τον επι των ακρως
νηχομενων, και τον επι των εμπειρων νηχεσθαι,
δηλ. δηλιος, ο επιδεξιος κολυμβητης, ο δεινος βουτηχτης,
που μπορει να φθασει στον πατο (στο τελος του βιβλιου)
στο ακροτατο και απροχωρητο οριο του βυθου ..... .......
..... αυτο που προξενει την μεγαλυτερη αισθηση στην καταδυση
ειναι οτι το εξωτερικο φως του ηλιου λιγοστευει σταδιακα
και τελικα επικρατει εωτερικο ΣΚΟΤΑΔΙ ......
κειμενο του σκυθινου (ποιητης ιαμβων, 4ος-3ος αιωνας π.χ.)
<<μην βιαζεσαι να φθασεις στο τελος (επ’ομφαλον) του
βιβλιου (του ηρακλ.) δυσβατο πολυ το μονοπατι,
ζοφος (όρφνη/μαυρη νυχτα) παντου και σκοταδι πυκνο,
(ΣΚΟΤΟΣ αλαμπετον), αν ομως σε οδηγησει καποιος
μυημενος (απο τα ελευσινια ;;;) πιο λαμπρο κι απο τον
φωτεινο ηλιο, θα φανερωθει (το μονοπατι.) ..............
(θα τα βρης διογ. λαερτιος, βιοι, βιβλιο 9, ηρακλειτος.)
ο κικερων, διακρινει δυο ειδη σκοτεινου λογου (obscuritas)
αμφοτερα συγγνωστα (αξια συγχωρησεως) .....
,,,το ειδος ηρακλειτος, δηλ. η εξεπιτηδες σκοτεινη εκφραση ...
<<the surname of obsure who bore,
so dark his philosphy lore >>.........................
(θα το βρης de finibus, II. 5, 15)
το περι κοσμου θεωρειται απο την πλειοψηφια των μελετητων ψευδοαριστοτελικο.....μεταγενεστερο.....1ος αιωνας μ.χ......
....η αναφορα σκοτεινος ως δυσωνυμο, απαντα στον
λουκρητιο (επικουριος) heraclitus clarus ob obscuram linguam
δηλ. διασημος για το σκοτεινο υφος, (de rerum natura 1.635-644.)
.... δες και παρακατω στο κειμενο αυτο, πως προσπαθει
ο λουκρητιος να αμαυρωσει την μνημη του ηρακλ. ..... στομα
ανερρωγός (μεγαλο, καρχαροδοντο, ορθανοιχτο στομα, ετοιμο
να σε κανει μια μπουκια.)
.................. ....................... ..................... .........................
ο ηρακλ. στοχαζομενος ποιητικα στο συνορο περατου και απειρου,
καταληπτου και ασυλληπτου, χωρις συστηματικη κοσμοθεωρια,
χωρις συνεκτικη διδασκαλια, ειναι ο μονος απο τους
προσωκρατικους που συνεχιζει ακομη και σημερα να επιδρα
παγκοσμιως στα βαθυτερα πνευματικα ρευματα της φιλοσοφιας.....
.... ο ακαταστατος εγκατασταθηκε προτυπο μεγαλων φιλοσοφων
(βλ. χεγκελ, νιτσε), ο σκοτεινος φωτισε την οδο αναζητησης νεωτερων
σχολων φιλοσοφιας...... γιατι σκοτεινος !!
σημειωνω δυο ακραιες διαφορες απο αποψη ιστορικη .................
... εποχη του ηρακλ. - βασιλευει παντου, 1 προφορικος λογος 2 πανιεροτητα,
ιερα φυσις, ιερα βιβλος, ιερα νοσος ......
... η δικη μας εποχη - βασιλευει παντου, 1 γραπτος λογος 2 πανβεβηλοτητα,
(μ)πανανιεροτητα, ιερες εικονες μπανανα ............
ο ηρακλ. ηταν φυσει βαθυτατα θρησκευομενος (fragm. 86 diels).....
...τα διασωθεντα αποσπασματα ειναι στιχοι σε προζα, αδρος λογος,
συλλογη αφορισμων δηλ. συντομες προτασεις ορισμοι,
με καθολικο κυρος και αδιαμφισβητητη αληθεια για τον συγγραφεα,
παρομοιες με τα αποφθεγματα των επτα σοφων, αλλα κατα μικρον
εκτενεστερες ........ (ο αναξ [απολλων] που ειναι δικο του το μαντειο
των δελφων ουτε λεγει, ουτε κρυπτει, αλλα σημαινει, fragm. 2 diels).....
............ (συντομευω αφοριζοντας a la network).........
.... στην ερμηνευτικη, η χρηση του επιθετου σκοτεινος δεν αποτελει σημειο
αποδοκιμασιας, απορριψις ενος εργου στο συνολο του, δεν στοχευει ελαττωμα,
σκαιοτητα, ανικανοτητα του συγγραφεα... σκοτεινα χωρια υπαρχουν σε ολη
την αρχαια γραμματεια ..... εν προκειμενω σκοτεινος σημαινει, το ασαφες και το
δυσνοητο υφος του συγγραφεα... ο ηρακλ. <<επιτηδεύσας ασαφεστερον γραψαι>>
δηλ. φροντιζε επιτηδες να γραφει επι τω ασαφεστερον με αινιγματικο υφος,
<< υφος επιτετηδευμένο κακοσχόλως [επιπολαια] εις ασαφειαν αποκρύπτουσα
το νοούμενον>>..... μια δευτερη εξηγηση του επιθετου σκοτεινος προερχεται
απο τον θεοφραστο <<θεοφραστος δε φησιν, υπο μελαγχολιας
τα μεν ημιτελη, τα δ’ αλλοτε αλλως εχοντα γραψαι>> δηλ. με μελαγχολικη
διαθεση, οτι εγραφε δεν το τελειωνε αλλα το ξαναεγραφε πότε ετσι
πότε αλλιως, (μελαγχολια τοτε σημαινε παρορμητικοτητα, εξαψη,
οχι αυτο που εννοουμε σημερα.) ......
ιστορικα, η καθιερωση του επιθετου σκοτεινος, εχόμενη (εξαρτώμενη)
αμμεσα των προ.υ.ποθεσεων της ελληνικης φιλοσοφιας, ειναι μεταγενεστερη
του επιθετου αινικτης που αναφερει ο τιμων δηλ. ειναι μετα τον αρστ. .....
.....φιλοσοφια εστιν ΖΗΤΗΣΙΣ αληθειας..... <<ουκ ισμεν [δεν γνωριζομε]
το αληθες ανευ της αιτιας>> στον ηρακλ. δεν βλεπομε γνωση αιτιας,
απουσιαζουν συμπερασμος, προτιθέμενοι αποδεικτικοι λογοι, η ερευνα....
...αντι ζητησεως, αποκαλυπτόμενη αληθεια ........ εξ ου η καθιερωση σκοτεινος...
....αναρωτιεμαι, για καποια αποσπ. του ηρακλ., αν δικαιουνται να
συμπεριληφθουν στα φιλοσοφικα κειμενα των ουπανισαδων (ινδιο.ι.σμος)
ή ακομη αν θα γινοταν αποδεκτα και σαν σουτρας (βουδδισμος) ..............
............................... (το ηξερες αυτο ;;) ....................................
νασαι καλα ....................
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Χυμοπαθολογία
Παρατηρητής...
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Ένας σύγχρονος φιλόσοφος τοποθετείται
από Golden Age » 14 Φεβ 2024, 16:25 » σε Φιλοσοφία πολιτικής - 2 Απαντήσεις
- 364 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Parrot
14 Φεβ 2024, 16:45
-
-
-
Νέα δημοσίευση Ποιός ήταν ο πιο σημαντικός φιλόσοφος της νεώτερης Ευρώπης ;
από έργο_μακέτο » 05 Ιαν 2024, 00:32 » σε Φιλοσοφία - 198 Απαντήσεις
- 6164 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από ΓΑΛΗ
18 Μαρ 2024, 18:24
-