Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Φωτογραφία, ζωγραφική, γλυπτική, ψηφιδωτά, κ.ά.
Άβαταρ μέλους
Αλιόσα
Δημοσιεύσεις: 9939
Εγγραφή: 23 Ιουν 2021, 15:43
Phorum.gr user: Αλιόσα
Τοποθεσία: Βλαδιβοστόκ

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Αλιόσα » 27 Μάιος 2024, 19:42

George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:17
Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Ένας ορθόδοξος ναός εσωτερικά πλήρως αγιογραφημένος με την βυζαντινή τεχνοτροπία είναι εντυπωσιακός και πανέμορφος στο μάτι, αλλά πρόκειται για κάτι που απαιτεί πολύ χρήμα για να γίνει. Δεν υπάρχει ξένος (ή και έλληνας) που να μπει σε τέτοιο ναό και να μην εντυπωσιαστεί.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Αλιόσα την 27 Μάιος 2024, 19:44, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4674
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Μάιος 2024, 19:44

Γιατί όμως ο πνευματικός συμβολισμός να πρέπει να υπάρχει μέσα από μια βυζαντινή αγιογραφία κι όχι από μια μπαρόκ ;
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

Άβαταρ μέλους
George_V
Δημοσιεύσεις: 34462
Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
Phorum.gr user: George_V
Τοποθεσία: Kαλαμαι

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από George_V » 27 Μάιος 2024, 19:45

Αλιόσα έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:42
George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:17
Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Ένας ορθόδοξος ναός εσωτερικά πλήρως αγιογραφημένος με την βυζαντινή τεχνοτροπία είναι εντυπωσιακός και πανέμορφος στο μάτι, αλλά πρόκειται για κάτι που απαιτεί πολύ χρήμα για να γίνει.
Δεν διαφωνω αλλα παραμενει austere and plain αν τον συγκρινεις με τις αγιογραφιες του Μιχαηλ Αγγελου στην Καπελα Σιστινα π.χ.

Ειναι η διαφορα πως απεικονιζεουν το θειο ορθοδοξοι και καθολικοι. Οι μεν το θεωρουν πολυ πιο πνευματικο και παράθυρο στο Divine οι δε θελουν μια γηινη ομορφια.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.

Άβαταρ μέλους
George_V
Δημοσιεύσεις: 34462
Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
Phorum.gr user: George_V
Τοποθεσία: Kαλαμαι

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από George_V » 27 Μάιος 2024, 19:47

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:44
Γιατί όμως ο πνευματικός συμβολισμός να πρέπει να υπάρχει μέσα από μια βυζαντινή αγιογραφία κι όχι από μια μπαρόκ ;
Γιατι στους ορθοδοξους η "ομορφια" και ο συμβολισμος κρυβεται στην απλοτητα.

Το μπαροκ (το οποιο προσωπικα το μισω και ακομα χειροτερα μισω το Ροκοκο) εχει υπερβολικα πολλες φιοριτουρες και τσιριτσαντζουλες και για το δικο μας PoV θεωρουμε οτι σε βγάζει απο την πνευματικοτητα καθως πλεον δεν στοχευεις στην απεικονιση του θειου αλλα σε μια απλη ομορφη εικονα.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4674
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Μάιος 2024, 19:52

George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:47
έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:44
Γιατί όμως ο πνευματικός συμβολισμός να πρέπει να υπάρχει μέσα από μια βυζαντινή αγιογραφία κι όχι από μια μπαρόκ ;
Γιατι στους ορθοδοξους η "ομορφια" και ο συμβολισμος κρυβεται στην απλοτητα.

Το μπαροκ (το οποιο προσωπικα το μισω και ακομα χειροτερα μισω το Ροκοκο) εχει υπερβολικα πολλες φιοριτουρες και τσιριτσαντζουλες και για το δικο μας PoV θεωρουμε οτι σε βγάζει απο την πνευματικοτητα καθως πλεον δεν στοχευεις στην απεικονιση του θειου αλλα σε μια απλη ομορφη εικονα.
Και η βυζαντινή τέχνη μπορεί να γίνει πολύ εκλεπτισμένη και επιτηδευμένη. Οι εικονομάχοι και οι πρωτοχριαστιοί, όπως και οι εβραίοι η οι ισλαμιστές, συχνά την βρίσκουν μη πνευματική.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4674
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Μάιος 2024, 19:55

Επίσης, γιατί αυτό
https://i.pinimg.com/736x/7b/22/dd/7b22 ... 2b8fc2.jpg

είναι πιο πνευματικό από αυτό;
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... eB_Dfflg&s
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

Άβαταρ μέλους
George_V
Δημοσιεύσεις: 34462
Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
Phorum.gr user: George_V
Τοποθεσία: Kαλαμαι

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από George_V » 27 Μάιος 2024, 19:59

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:52
George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:47
έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:44
Γιατί όμως ο πνευματικός συμβολισμός να πρέπει να υπάρχει μέσα από μια βυζαντινή αγιογραφία κι όχι από μια μπαρόκ ;
Γιατι στους ορθοδοξους η "ομορφια" και ο συμβολισμος κρυβεται στην απλοτητα.

Το μπαροκ (το οποιο προσωπικα το μισω και ακομα χειροτερα μισω το Ροκοκο) εχει υπερβολικα πολλες φιοριτουρες και τσιριτσαντζουλες και για το δικο μας PoV θεωρουμε οτι σε βγάζει απο την πνευματικοτητα καθως πλεον δεν στοχευεις στην απεικονιση του θειου αλλα σε μια απλη ομορφη εικονα.
Και η βυζαντινή τέχνη μπορεί να γίνει πολύ εκλεπτισμένη και επιτηδευμένη. Οι εικονομάχοι και οι πρωτοχριαστιοί, όπως και οι εβραίοι η οι ισλαμιστές, συχνά την βρίσκουν μη πνευματική.
Φυσικα.

Δες εικονες της Επτανησιακης η της Κρητικης σχολης.

Πολυ πιο εκλεπτυσμένες και ομορφες απο τις austere Βυζαντινες.

Εν τουτοις ομως δεν ξεφευγουν απο τα ορια του δογματος απεικονισης του θειου.


Οπως ειπα και πιο πανω αν δεν ειχε γινει η Εικονομαχια το οριο θα ειχε παει 5 βηματα πιο περα αλλα ποτε δεν θα εφτανε το επιπεδο της Δυσης.

Αν θες να δεις πως θα ηταν οι εικονες αν δεν ειχε μεσολαβησει η Εικονομαχια δες εικονες Επτανησιακης/Κρητικης Σχολης.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.

Άβαταρ μέλους
George_V
Δημοσιεύσεις: 34462
Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
Phorum.gr user: George_V
Τοποθεσία: Kαλαμαι

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από George_V » 27 Μάιος 2024, 20:01

έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:55
Επίσης, γιατί αυτό
https://i.pinimg.com/736x/7b/22/dd/7b22 ... 2b8fc2.jpg

είναι πιο πνευματικό από αυτό;
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... eB_Dfflg&s
Δεν ειναι.

Τα fonts δεν ειναι απεικονιση του θειου.

Ειναι ενα μεσο καταγραφης απλα.

Και ο μονος λογος που το χρησιμοποιουμε ακομα ειναι λογω παράδοσης και τιποτε παραπανω. Επειδη για 1500 χρονια ετσι εγραφαν το διατηρουμε και εμεις για λογους παραδοσης και μονο. Δεν ειναι δογμα το ποια fonts θα βαλεις σε ενα βιβλιο. Αλλα ειναι δογμα το πως θα απεικονισεις το θειο.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.

Άβαταρ μέλους
έργο_μακέτο
Δημοσιεύσεις: 4674
Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
Phorum.gr user: έργο μακέτο

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από έργο_μακέτο » 27 Μάιος 2024, 20:03

George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:59
έργο_μακέτο έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:52
George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:47


Γιατι στους ορθοδοξους η "ομορφια" και ο συμβολισμος κρυβεται στην απλοτητα.

Το μπαροκ (το οποιο προσωπικα το μισω και ακομα χειροτερα μισω το Ροκοκο) εχει υπερβολικα πολλες φιοριτουρες και τσιριτσαντζουλες και για το δικο μας PoV θεωρουμε οτι σε βγάζει απο την πνευματικοτητα καθως πλεον δεν στοχευεις στην απεικονιση του θειου αλλα σε μια απλη ομορφη εικονα.
Και η βυζαντινή τέχνη μπορεί να γίνει πολύ εκλεπτισμένη και επιτηδευμένη. Οι εικονομάχοι και οι πρωτοχριαστιοί, όπως και οι εβραίοι η οι ισλαμιστές, συχνά την βρίσκουν μη πνευματική.
Φυσικα.

Δες εικονες της Επτανησιακης η της Κρητικης σχολης.

Πολυ πιο εκλεπτυσμένες και ομορφες απο τις austere Βυζαντινες.

Εν τουτοις ομως δεν ξεφευγουν απο τα ορια του δογματος απεικονισης του θειου.


Οπως ειπα και πιο πανω αν δεν ειχε γινει η Εικονομαχια το οριο θα ειχε παει 5 βηματα πιο περα αλλα ποτε δεν θα εφτανε το επιπεδο της Δυσης.

Αν θες να δεις πως θα ηταν οι εικονες αν δεν ειχε μεσολαβησει η Εικονομαχια δες εικονες Επτανησιακης/Κρητικης Σχολης.
Καλή πάσα για ψάξιμο.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.

Άβαταρ μέλους
hellegennes
Δημοσιεύσεις: 45134
Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από hellegennes » 27 Μάιος 2024, 20:28

George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:17
Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Καθόλου πειστικό. Γιατί δεν έμεινε στην εικονογραφία του 1ου αιώνα; Γιατί προχώρησε η τεχνική μέχρι τον μεσαίωνα;
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.

Άβαταρ μέλους
George_V
Δημοσιεύσεις: 34462
Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
Phorum.gr user: George_V
Τοποθεσία: Kαλαμαι

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από George_V » 27 Μάιος 2024, 20:30

hellegennes έγραψε:
27 Μάιος 2024, 20:28
George_V έγραψε:
27 Μάιος 2024, 19:17
Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Καθόλου πειστικό. Γιατί δεν έμεινε στην εικονογραφία του 1ου αιώνα; Γιατί προχώρησε η τεχνική μέχρι τον μεσαίωνα;
Γιατι το εξηγησα πιο κατω.

Υπηρχε εξελιξη μεχρι τον 8ο αιωνα.

Η Εικονομαχια ομως με τις υπερβολες των Εικονοφιλων και των Εικονομαχων εθεσε σαφη ορια στο τι ειναι εικονα και τι οχι. Εκει σταματησε η εξελιξη και μπηκαν στενα ορια για να αποφυγουν τις υπερβολες που τους εφεραν στην Εικονομαχια.

Αλλα και παλι δεν θα εξελισσοταν οπως στην Δυση ακομα και αν δεν υπηρχε η Εικονομαχια. Υπηρχαν καποια πράγματα που δεν μπορουσαν να κανουν οπως υπηρχαν και νορμες κλπ.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.

Άβαταρ μέλους
Τζιτζιμιτζιχότζιρας
Δημοσιεύσεις: 13043
Εγγραφή: 10 Απρ 2020, 15:13
Phorum.gr user: 2.Χόρχε ντελ Σάλτο 1.Brainstorm
Τοποθεσία: Ίδρυμα

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Τζιτζιμιτζιχότζιρας » 27 Μάιος 2024, 22:03

Φρονω πως η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Ναι μεν ο σκοπός της βυζαντινής αγιογραφίας είναι η απεικόνιση του θείου και έχει διδακτικό χαρακτήρα, από την άλλη η σχηματοποίηση της ήταν και αποτέλεσμα της περιορισμένης τεχνικής και εξέλιξης από ένα σημείο και μετά.
Δηλαδή δεν είναι πως ένας μάστορας αγιογράφος μπορούσε να ζωγραφίσει σαν τον Καραβάτζιο και επέλεγε ντε και καλά να το κάνει βυζαντινή εικόνα.

Η εικονομαχία σίγουρα ήταν καθοριστική, αλλά η τελική μορφή της βυζαντινής εικονογραφίας διαμορφώθηκε και σχηματοποιηθηκε τον 11ο αιώνα. Μέχρι τον 10ο έχουμε και πιο κλασικιζουσες απεικονίσεις (κυρίως σε χειρόγραφα) παράλληλα με τις άκαμπτες μορφές με περίγραμμα που κυριαρχούν στην αγιογραφία.

10οςΕικόνα
11ος
Εικόνα


Επίσης τότε περίπου αποκρυσταλλώνεται και το εικονογραφικό πρόγραμμα των ναών , καθώς και η απεικόνιση των συγκεκριμένων αγίων.
Στον τρούλο ο Παντοκράτορας, γύρω του οι Ευαγγελιστές, άλλου οι στρατιωτικοί άγιοι, στο ιερό οι ιεράρχες, η ζωή του Χριστού κλπ. Υποτίθεται πως απεικονίζεται η τάξη που υπάρχει στους Ουρανούς , σε σύμπνοια με την τάξη και την οργάνωση του κράτους.
Το πλαίσιο γίνεται σχεδόν ασφυκτικό και δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για πρωτοτυπία.

Χαρακτηριστικο παράδειγμα είναι οι στρατιωτικοί άγιοι. Υπάρχει μεγάλη κουβέντα για το αν η απεικόνιση τους είναι ρεαλιστική σύγχρονη της εποχής ή έχει αναχρονισμούς. Προσωπικά τάσσομαι με την πλειοψηφία που θεωρεί πως ο κύριος εξοπλισμός τους είναι αρχαιζων και σχηματοποιημένος και μόνο επιμέρους στοιχεία μπορούν να είναι χρήσιμα ως ρεαλιστικές αναπαραστάσεις (πχ ένα ξίφος η μία ασπίδα)
Όσο προχωράμε προς την παλαιολόγεια περίοδο τόσο πιο έντονο γίνεται αυτό. Θα πρέπει να ψάξει κανείς στην επαρχία σε εκκλησάκια για να βρει πιο ζωντανές και ελεύθερες απεικονίσεις και μάλιστα σε "κομπάρσους" πχ στους στρατιώτες στη σταύρωση και όχι στον Άγιο Γεώργιο πχ.
Φιλαράκι, αν κάποιος μπει φορουμάκι από μαγκιά ή από αδυναμία κάποιας στιγμής, πάει, τελείωσε.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85483
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 27 Μάιος 2024, 22:50

Γιατί γιατί κάποιοι είναι ΤΕΡΜΑ ανίδεα προχωκαγκούρικα ζούδια, που δεν έχουν ιδέα από τα πως και γιατί της βυζαντινής αγιογραφίας...

Γι' αυτό. :e045:
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85483
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 27 Μάιος 2024, 22:55

Παπαρομυρωδιάδες, τρεντοελληναριά, καρμπουναμπουρανόπληκτοι. :e045:
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85483
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 27 Μάιος 2024, 23:07

:e045: Το κωμικό είναι ότι ο κάθε γιδογάμης που θα "εκστασιασθεί" από την έλλειψη προοπτικής στους πίνακες του Πικάσο, δεν έχει καν ιδέα από τα πως και γιατί στην ίδια απόδοση στη βυζαντινή αγιογραφία.

Δεν έχει καν ιδέα από το πόσο επηρέασε ο "θεούσος" Κόντογλου τον Εγγονόπουλο και τον Τσαρούχη.

Και καπάκι, ανοίγουν και θέματα με συγκλονιστικά, καυτά, ρηξικέλευθα ερωτήματα για να ρίξουν κι άλλες αβάσταχτες γροθιές στο στομάχι της συντήρησης...


Προσοχή στα πον πον που έχετε μπλέξει με τις σιδερογροθιές, ζουζούνια. :lol:
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Eικαστικές τέχνες”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών