Εγώ που χάζευα τηλεόραση συνέχεια ως απολιτικ νέος, μου έβγαζε μια μαιντανοχουντομιζερια. Ένα κλικ παραπάνω από τους διάφορους του παραληρουσαν στο, blue sky κατι μεσημέρια του χαμου, όπου η χειρότερη εναλλακτική ήταν να διαβάσεις για το σχολείο. Αυτή η κλάψα για την Ελλάδα που πεθαίνει, κατι συναισθηματικες παρλαπιπες για τους τόνους και τα αρχαία, μια πλήξη δευτερα πρωί οκτωβρη σε σχολικη αιθουσαμ
Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
-
- Δημοσιεύσεις: 29083
- Εγγραφή: 19 Σεπ 2018, 10:47
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Για μένα, το λοιπόν, το πιο εκπληκτικό,
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Εγω τον εκτιμουσα κυριως για την αναγνωση που εκανε στην Ορθοδοξια μεσω της οποιας καταπολεμησε το νομικιστικο ηθικισμο και ευσεβισμο παραεκκλησιαστικων ομαδων οπως η Νικη και ο Σωτηρας που κατεστρεψαν πολλους Χριστιανους κανοντας τους φανατικους κοσμοκαλογερους. Και που ηταν ανεκτικος σε ενα σωρο πραγματα που σκανδαλιζαν αυτες τις οργανωσεις οπως οι προγαμιαιες ερωτικες σχεσεις και αλλα.
.
.
-
- Δημοσιεύσεις: 2684
- Εγγραφή: 28 Ιουν 2024, 11:32
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
έδω αν και ξαπλωμένος μιλάς ορθώς!Αρίστος έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:38Εγω τον εκτιμουσα κυριως για την αναγνωση που εκανε στην Ορθοδοξια μεσω της οποιας καταπολεμησε το νομικιστικο ηθικισμο και ευσεβισμο παραεκκλησιαστικων ομαδων οπως η Νικη και ο Σωτηρας που κατεστρεψαν πολλους Χριστιανους κανοντας τους φανατικους κοσμοκαλογερους. Και που ηταν ανεκτικος σε ενα σωρο πραγματα που σκανδαλιζαν αυτες τις οργανωσεις οπως οι προγαμιαιες ερωτικες σχεσεις και αλλα.
.
Χασκογελάνε τα δάσα.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Το πιο αξιοσημείωτο ήταν ότι μεγάλωσε μέσα σε αυτές τις οργανώσεις.Αρίστος έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:38Εγω τον εκτιμουσα κυριως για την αναγνωση που εκανε στην Ορθοδοξια μεσω της οποιας καταπολεμησε το νομικιστικο ηθικισμο και ευσεβισμο παραεκκλησιαστικων ομαδων οπως η Νικη και ο Σωτηρας που κατεστρεψαν πολλους Χριστιανους κανοντας τους φανατικους κοσμοκαλογερους. Και που ηταν ανεκτικος σε ενα σωρο πραγματα που σκανδαλιζαν αυτες τις οργανωσεις οπως οι προγαμιαιες ερωτικες σχεσεις και αλλα.
.
Πόσοι "προοδευτικοί" επικριτές του είχαν τ' αρχίδια να απαρνηθούν την ιδεολογία του μπαμπά τους και όλους τους τους φίλους και συγγενείς επειδή πολύ απλά έκατσαν, σκέφτηκαν, έκριναν και αποφάσισαν ότι ήταν ένα κάρο μαλακίες;
- Ληστοσυμμορίτης
- Δημοσιεύσεις: 10725
- Εγγραφή: 17 Σεπ 2023, 17:16
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Συμπαθής φυσιογνωμία, στο περιεχόμενο και τη μορφή όσων εξέφραζε διαφωνούσα.
Καπιταλισμός ένα σύστημα που σαπίζει
Έγκλημα της Πύλου: ο θάνατος διακοπές στη μεσόγειο πάει.
Έγκλημα της Πύλου: ο θάνατος διακοπές στη μεσόγειο πάει.
- Κόκκορας
- Δημοσιεύσεις: 21187
- Εγγραφή: 03 Ιουν 2018, 17:20
- Phorum.gr user: Κόκορας
- Τοποθεσία: Συμβασιλεύουσα Πόλις
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
https://www.huffingtonpost.gr/nikos-kor ... 56938.htmlΕίναι ιδιαίτερη χαρά όταν το έργο ενός σημαντικού Νεοέλληνα στοχαστή τιμάται με τη μελέτη και σπουδή του σε διεθνές συνέδριο οργανωμένο υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου του Cambridge, όπως συνέβη πρόσφατα με τον καθηγητή φιλοσοφίας Χρήστο Γιανναρά και το συνέδριο «Polis, Ontology, Ecclesial Event: Enganging with Christos Yannaras' thought». Oι εργασίες του έλαβαν χώρα στις 27-28 Μαρτίου 2017, στο Eastwood Room του γραφείου μεταδιδακτορικών υποθέσεων του Πανεπιστημίου του Cambridge.
To συνέδριο αποτέλεσε καρπό συνεργασίας ερευνητών και εταίρων του Πανεπιστημίου του Cambridge και του Πανεπιστημίου του Winchester: καθηγητές και ερευνητές από 17 Πανεπιστήμια από όλο τον κόσμο--από την Οξφόρδη μέχρι την Αυστραλία--παρουσίασαν την έρευνά τους πάνω στο πλούσιο έργο του καθηγητή στους τομείς της φιλοσοφίας, της θεολογίας και της πολιτικής επιστήμης.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
ζει και ο ΓουδηςΈνοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:11ζει η γαλη τουλάχιστον να συνεχίσει το έργο του, πιο ταπεινά ωστόσο, στα σκοτάδια των φόρουμς.
https://el.metapedia.org/wiki/%CE%A7%CF ... E%B7%CF%82
- Κόκκορας
- Δημοσιεύσεις: 21187
- Εγγραφή: 03 Ιουν 2018, 17:20
- Phorum.gr user: Κόκορας
- Τοποθεσία: Συμβασιλεύουσα Πόλις
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Πρόσωπο, Ἔρως, Κριτικὴ Ὀντολογία: «Ἀνακεφαλαιώνοντας» τὸ φιλοσοφικὸ ἔργο τοῦ Χρήστου Γιανναρᾶ
https://www.antibaro.gr/article/8471Ὁ καθηγητὴς Χρῆστος Γιανναρᾶς εἶναι ἀρκετὰ γνωστὸς στὴν Δύση: ὁ τέως ἀρχιεπίσκοπος Καντουαρίας τῆς ἀγγλικανικῆς ἐκκλησίας καὶ καθηγητὴς τοῦ Cambridge Dr. Rowan Williams τὸν θεωρεῖ «ἕναν ἀπὸ τοὺς σημαντικώτερους χριστιανοὺς φιλοσόφους τῆς Εὐρώπης». Ὁ Olivier Clément τὸν ἀναφέρει ὡς «τὸν μεγαλύτερο στοχαστὴ τῆς σύγχρονης Ἑλλάδος», ἐνῷ ὁ καθηγητὴς Andrew Louth τὸν ἔχει χαρακτηρίσει «χωρὶς ἀμφιβολία τὸν σημαντικώτερο ἐν ζωῇ Ἕλληνα ὀρθόδοξο θεολόγο».
Ὁ Χρῆστος Γιανναρᾶς εἶναι γνωστὸς στὴν Δύση ὄχι γιὰ τὶς πολιτικές του ἑβδομαδιαῖες ἐπιφυλλίδες, ὅπως κυρίως συμβαίνει στὴν Ἑλλάδα, ἀλλὰ γιὰ τὸν κυρίως ὄγκο τῆς δουλειᾶς του, τοῦ μόχθου τῆς ζωῆς του: τὴν κατάθεση τῆς φιλοσοφικῆς του (καὶ θεολογικῆς του, ἂν προτιμᾶτε) πρότασης.
Μολαταῦτα, δύο στοιχεῖα καθιστοῦν δυσχερὲς τὸ νὰ ἀποκτήσει ὁ μὴ-ἑλληνόφωνος μελετητὴς πλήρη ἐποπτεία τῆς συνεισφορᾶς του: ἀφ’ ἑνός, τὸ γεγονὸς ὅτι τὰ μεγάλα ἔργα του μεταφράστηκαν καὶ ἐξεδόθησαν μόλις προσφάτως (τὰ τελευταῖα δέκα χρόνια) στὰ διεθνῆ πλέον ἀγγλικά[1], μὲ ἀποτέλεσμα νὰ ὑφίσταται προηγουμένως πλήρης διεθνὴς πρόσβαση μόνο σὲ μεμονωμένα ἔργα του, χωρὶς νὰ μπορεῖ νὰ ἀποκτηθεῖ αντιπροσωπευτικὴ ἐποπτεία τοῦ συνόλου.
-
- Δημοσιεύσεις: 29083
- Εγγραφή: 19 Σεπ 2018, 10:47
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Οι μεγάλοι στοχαστές δεν ξημεροβραδιαζονται στα τηλεπαραθυρα, μη λέμε σάχλες. Μου θύμιζε εκείνον τον ιατροπουλο το ποιητή, που τον είχαν κι αυτόν ως ποιοτική πινελιά, και πάντα μιλούσε χωρίς να λέει τίποτα.
Για μένα, το λοιπόν, το πιο εκπληκτικό,
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Αυτό είναι μία ακόμη έκθεση βλακωδών επιχειρημάτων, καλό μου.Ένοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:32Εδώ τον κάνει ρόμπα ο Γαβριηλίδης.
https://nomadicuniversality.com/2014/11 ... %81%CE%AE/
Και ο Γιανναράς ήταν ένα από τα τελευταία βότσαλα που τάραζαν για λίγο τα νερά αυτού του βάλτου.
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Τι ηλιθιο κειμενο ειναι αυτο;Ένοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:32Εδώ τον κάνει ρόμπα ο Γαβριηλίδης.
https://nomadicuniversality.com/2014/11 ... %81%CE%AE/
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Υπάρχει λογική εξήγηση για την κρίση του ένοπλου.Bazoomba έγραψε: ↑26 Αύγ 2024, 10:02Τι ηλιθιο κειμενο ειναι αυτο;Ένοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:32Εδώ τον κάνει ρόμπα ο Γαβριηλίδης.
https://nomadicuniversality.com/2014/11 ... %81%CE%AE/
Επειδή δεν καταλαβαίνει Χριστό από τα κείμενα του Γιανναρά, βρίσκει ευφυέστατα τα κείμενα που καταλαβαίνει.
Η ελπίδα είναι παγίδα.
-
- Δημοσιεύσεις: 29083
- Εγγραφή: 19 Σεπ 2018, 10:47
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Ενώ το ότι εσύ χρησιμοποιείς έναν τόνο είναι χειρότερο από την σφαγή και τον εκτοπισμό εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων είναι άποψη σοβαρό λογικού ανθρώπου. Σταματήστε να στηρίζετε τον κάθε ημιτρελο παραληρηματικο εθνοκαμενο γιατί πρέπει ντε και καλά να δείξω σεβασμό.Bazoomba έγραψε: ↑26 Αύγ 2024, 10:02Τι ηλιθιο κειμενο ειναι αυτο;Ένοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:32Εδώ τον κάνει ρόμπα ο Γαβριηλίδης.
https://nomadicuniversality.com/2014/11 ... %81%CE%AE/
Για μένα, το λοιπόν, το πιο εκπληκτικό,
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,
είναι ένας μπαχαλος που τον μποδίζουν να βαδίζει,
είναι ένας μπαχαλος που τον αλυσοδένουνε.
Re: Πέθανε ο καθηγητής φιλοσοφίας Χρήστος Γιανναράς
Τις θυμάμαι αυτές τις αντεπιστημονικές παπαριές του Γιανναρά για το πολυτονικό, παπαριές που κυμαίνονται στα πιο ποταπά επίπεδα ελλαδεμπορίας. Δεν είναι περίεργο που βρίσκουν ανταπόκριση στο πχώρουμ.Ένοπλος σοσιαλμπαχαλάκης έγραψε: ↑25 Αύγ 2024, 13:32Εδώ τον κάνει ρόμπα ο Γαβριηλίδης.
https://nomadicuniversality.com/2014/11 ... %81%CE%AE/
Μια καλή απάντηση σε αυτά είχε γράψει και ο Σαραντάκος.
SpoilerShow
https://sarantakos.wordpress.com/2014/11/25/giannaras/Ο κ. Γιανναράς, η Μικρασιατική καταστροφή και το μονοτονικό
Δεν πολυχρησιμοποιώ τη λέξη «παραλήρημα» κι ούτε μ’ αρέσει που έχει γίνει της μόδας να εκτοξεύεται ο χαρακτηρισμός για οποιαδήποτε σχεδόν τοποθέτηση με την οποία διαφωνούμε (το έχω γράψει κιόλας), αλλά φοβάμαι πως δεν θα έπεφτε και πολύ έξω όποιος χαρακτήριζε έτσι την προχτεσινή επιφυλλίδα του κ. Χρήστου Γιανναρά που, παρά τον τίτλο της («Παγιδευμένοι στον εθνομηδενισμό» !), είχε θέμα της το μονοτονικό σύστημα.
Βέβαια, όταν λέμε παραλήρημα συνήθως εννοούμε ένα κείμενο χωρίς ειρμό και χωρίς συνοχή, με τυχαίες επαναλήψεις αποσπασμάτων κτλ. Τέτοια κουσούρια δεν έχει το άρθρο του κ. Γιανναρά, αλλά πώς αλλιώς από παραληρηματική να χαρακτηρίσει κανείς την πλήρη απώλεια του μέτρου;
Γιατί, τι άλλο από πλήρη απώλεια του μέτρου μαρτυρεί ο εξωφρενικός ισχυρισμός ότι «η επιβολή του μονοτονικού είναι στην ιστορία των Ελλήνων μια καταστροφή, ασύγκριτα ολεθριότερη από τη Μικρασιατική». Προσέξτε, η καθιέρωση (έχουν κι οι ανώδυνες λέξεις τη σημασία τους) του μονοτονικού δεν είναι απλώς μια καταστροφή, δεν είναι απλώς εθνική καταστροφη, δεν είναι απλώς καταστροφή που θα μπορούσε ενδεχομένως, με μια πολύ γενναία δόση ρητορικής αμετροέπειας, να παραβληθεί με τη Μικρασιατική καταστροφή, αλλά είναι, κρατηθείτε, καταστροφή ολεθριότερη από τη Μικρασιατική, και μάλιστα «ασύγκριτα ολεθριότερη» -και μόνο ένας από τους παραπάνω ισχυρισμούς θα αρκούσε για να στοιχειοθετήσουμε απώλεια του μέτρου (αυτής της κατεξοχήν ελληνικής αρετής, νιώθω τον πειρασμό να προσθέσω), όχι ολόκληρη αυτή η αρμαθιά.
Κι εκεί που καταντάει κωμικό το πράγμα, είναι όταν ο κ. Γιανναράς τονίζει ότι αυτόν τον εξωφρενικό ισχυρισμό θα μπορούσε να τον διατυπώσει κανείς όχι υπό το κράτος της συγκίνησης ή υπό την επήρεια ψυχότροπων ουσιών αλλά «πολύ ρεαλιστικά και ψύχραιμα, χωρίς συναισθηματισμούς ή ψυχολογικές εμμονές». Με ανατριχίλα αναλογίζομαι τι είναι σε θέση να γράψει ο κ. Γιανναράς αν τύχει ποτέ και χάσει την ψυχραιμία του: το λιγότερο, να ζητήσει την παραπομπή των Τριάντα προδοτών βουλευτών (βλ. παρακάτω) σε ειδικό δικαστήριο και την εκτέλεσή τους με συνοπτικές διαδικασίες. Έξι πλήρωσαν για τη Μικρασιατική καταστροφή; Τριάντα για τη Μονοτονική, που είναι και «ασύγκριτα ολεθριότερη»!
Δεν είναι μόνο αυτή η διατύπωση που προσβάλλει τη λογική και την καλαισθησία μας -το άρθρο είναι γεμάτο με τέτοιες αμετροεπείς βαναυσότητες όπως «βαρβαρική ολιγόνοια», «ηροστράτειο πραξικόπημα», «γκαγκστερική επιβολή του μονοτονικού», «γλωσσικός αφελληνισμός», για να μην αναφέρουμε και τον τίτλο του άρθρου.
Αλλά ας προσπεράσουμε τις χειροβομβίδες στόμφου και λάμψης και ας δούμε αν και ποια επιχειρήματα προβάλλει ο κ. καθηγητής. Πρώτη ομάδα επιχειρημάτων, ότι η καθιέρωση του μονοτονικού έγινε δήθεν πραξικοπηματικά και αιφνιδιαστικά. Λέει ο κ. Γιανναράς:
Η νύχτα της 11.1.1982 μοιάζει να έκρινε αμετάτρεπτα τις προοπτικές του Ελληνισμού: Η Βουλή συζητούσε νομοσχέδιο «περί εγγραφής μαθητών στα λύκεια», όταν, αιφνιδιαστικά, μετά τα μεσάνυχτα, εισάγεται τροπολογία με αντικείμενο την επιβολή του μονοτονικού στην εκπαίδευση. Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση (Ν.Δ.) διαμαρτύρεται που ένα «μέγα θέμα» έρχεται για να εγκριθεί ως δευτερεύουσα, ήσσονος σημασίας προσθήκη σε άσχετο νομοσχέδιο, σε μεταμεσονύκτιες ώρες. Και αποχωρεί από την αίθουσα, χωρίς να δώσει έστω την ελάχιστη μάχη «επί της ουσίας». Το μονοτονικό επιβάλλεται με την ψήφο τριάντα παρόντων κυβερνητικών βουλευτών.
Ο κ. Γιανναράς μοιάζει να έχει αντιγράψει ένα αφιέρωμα του γνωστού εθνικιστικού περιοδικού Νέμεσις, όπου παρατίθεται μια αγρίως μαγειρεμένη αφήγηση σχετικά με την ψήφιση του μονοτονικού. Μετρήστε ψέματα, ανακρίβειες και μισές αλήθειες:
* Το μονοτονικό καθιερώθηκε με τροπολογία. Πράγματι, αλλά δυστυχώς αυτή είναι η συνήθης πρακτική στη Βουλή των Ελλήνων εδώ και πολλές δεκαετίες. Μάλιστα, παρ’ όλο που η πρακτική αυτή σήμερα έχει θεωρητικά απαγορευτεί με την αναθεώρηση του Συντάγματος (το άρθρο 74 παρ. 5 ορίζει ότι τροπολογία άσχετη με το κύριο αντικείμενο του νομοσχεδίου ή της πρότασης νόμου δεν εισάγεται προς συζήτηση), στην πράξη ο χορός των άσχετων τροπολογιών καλά κρατεί. Για παράδειγμα, και υπάρχουν εκατοντάδες, η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής εισήχθη ως τροπολογία σε νομοσχέδιο με τίτλο «μέτρα ενάντια στη νομιμοποίηση των εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».
* Η τροπολογία κατατέθηκε μετά τα μεσάνυχτα. Ψέμα, η τροπολογία κατατέθηκε γύρω στις 8 το βράδυ. Συζητήθηκε μετά τα μεσάνυχτα, αφού προηγήθηκε η συζήτηση του νομοσχεδίου.
* Η τροπολογία ψηφίστηκε από τριάντα κυβερνητικούς βουλευτές. Ψέμα τουλάχιστον ενμέρει. Την υπερψήφισαν και οι βουλευτές του ΚΚΕ (η Βουλή του 1981 είχε τρία μόνο κόμματα). Όσο για τον αριθμό των βουλευτών, το ότι ψήφισαν 30 βουλευτές βασίζεται σε μαρτυρία του Παν. Κανελλόπουλου, ο οποίος… απουσίαζε εκείνη τη μέρα.
* Η τροπολογία κατατέθηκε αιφνιδιαστικά. Κι αυτό είναι ψέμα. Ήταν γνωστό και είχε ανακοινωθεί από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο ότι επρόκειτο να έρθει στη Βουλή η καθιέρωση του μονοτονικού. Μάλιστα στις 29 Νοεμβρίου 1981 είχε ανακοινωθεί ότι θα έρθει προς ψήφιση πριν από τα Χριστούγεννα. Ο μόνος αιφνιδιασμός είναι ότι δεν κατατέθηκε πριν από τις γιορτές αλλά αμέσως μετά.
Περισσότερα για το ιστορικό πλαίσιο της ψήφισης του μονοτονικού μπορείτε να διαβάσετε σε παλιότερα άρθρα μου στον παλιό μου ιστότοπο (εισαγωγικό άρθρο, που παραπέμπει στα επόμενα).
Αλλά το θέμα δεν είναι οι ανακρίβειες και τα ψέματα της αφήγησης του κ. Γιανναρά. Αυτά θα μπορούσε να τα παραβλέψει κανείς -εκείνο που ακυρώνει όλη τη φιλολογία περί δράκας επίορκων βουλευτών που αιφνιδιαστικά ψήφισαν κτλ. είναι ότι, όπως πολύ καλά ξέρουν όλοι όσοι ζούσαν τότε αλλά και όποιος σήμερα ξεφυλλίσει εφημερίδες της εποχής, η καθιέρωση του μονοτονικού επιδοκιμάστηκε σχεδόν ομόφωνα. Σχετική πανεπιστημιακή μελέτη της Αντωνίας Φασουλιώτη (περί το 2004), η οποία εξέτασε τα δημοσιεύματα τεσσάρων εφημερίδων επί αρκετές εβδομάδες, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η καθιέρωση του μονοτονικού δεν προκάλεσε κανέναν «ηθικό πανικό», αντίθετα με άλλα γλωσσικά θέματα πολύ μικρότερης σημασίας, που όμως απασχόλησαν πολύ τις εφημερίδες, όπως οι «βούλγαροι του Λεξικού Μπαμπινιώτη» ή το επεισόδιο της «αρωγής και της ευδοκίμησης».
Επίσης, όποιος ξεφυλλίσει τις εφημερίδες της εποχής μπορεί να δει ότι γίνονταν μεταξύ των λογίων διάφορες συζητήσεις για το ποιο ακριβώς σύστημα έπρεπε να εφαρμοστεί π.χ. αν θα έμπαινε ενωτικό στα εγκλιτικά (π.χ. ο συμμαθητής-μου ήρθε χτες στο σπίτι-μας και μου ζήτησε να του δανείσω το βιβλίο-μου γιατί ξέχασε το δικό-του στο σχολείο). Τελικά, ο αείμνηστος Εμμ. Κριαράς, που ήταν υπέρ του ενωτικού, άλλαξε γνώμη όταν διαπίστωσε ότι η καθιέρωσή του θα γέμιζε την τυπωμένη σελίδα με παύλες (όπως στο φτιαχτό παράδειγμα που παραθέτω) ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις υπάρχει έδαφος για σύγχυση. Αλλά πλατειάζω. Το βασικό είναι ότι το θέμα δεν είχε περάσει καθόλου απαρατήρητο. Άλλωστε, όλα τα σωματεία των εκπαιδευτικών ζητούσαν, από χρόνια, να καθιερωθεί το μονοτονικό -και όλες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας συμφωνούσαν.
Το άρθρο του κ. Γιανναρά αρχικά αφήνει να εννοηθεί ότι η ΝΔ το 1982 διαφωνούσε και επί της ουσίας με το μονοτονικό. Ο κ. Γιανναράς λογοκρίνει έτσι την τοποθέτηση του Κ. Μητσοτάκη, ο οποίος είχε χαρακτηρίσει το μονοτονικό «μέγα θέμα [εδώ πέφτει το ψαλίδι] το οποίο κατά σύμπτωση δεν μας βρίσκει και αντιθέτους). Βέβαια, στην κατακλείδα του άρθρου του, ο κ. Γιανναράς σχεδόν αυτοαναιρείται, αφού παραδέχεται ότι καμιά αντίδραση της κοινωνίας δεν υπήρξε στο «πραξικόπημα». Αυτό είναι το πρώτο από τα δύο αυτογκόλ του κ. Γιανναρά στο άρθρο.
Ένας άλλος αβάσιμος ισχυρισμός του κ. Γιανναρά, που δείχνει ελάχιστη επαφή με την επιστήμη της γλωσσολογίας, είναι ότι η ελληνική γλώσσα «τα τελευταία δύο χιλιάδες διακόσια χρόνια εξασφαλίζει την ιστορική και λειτουργική της συνέχεια χάρη στην πολυτονική γραφή της«.Εδώ υπάρχει μια αφελής ταύτιση γλώσσας και γραφής. Όμως, αν υπάρχει συνέχεια στη γλώσσα αυτό ασφαλώς δεν είναι θέμα τονικών σημαδιών (που άλλωστε δεν υπήρχαν στην κλασική αρχαιότητα) αλλά λεξιλογίου και σύνταξης.
Βέβαια, εξηγεί ο κ. Γιανναράς: «(δεν υπήρχαν τόνοι στα αρχαία ελληνικά, απλούστατα, επειδή σώζονταν στην προφορική εκφορά τους)». Παρομοίως, υπάρχει ένας μόνο τόνος στα σημερινά ελληνικά, επειδή αυτός μόνο σώζεται στην προφορική εκφορά τους. Εκτός αν ο κ. Γιανναράς πιστεύει ότι κάποιος που γράφει σε πολυτονικό τα νέα ελληνικά τα προφέρει διαφορετικά από τους υπόλοιπους.
Ούτε είναι τίμιος ο υπολογισμός για τα 2.200 χρόνια, αφού τα τονικά σημάδια επινοήθηκαν μεν από τους αλεξανδρινούς γραμματικούς αλλά γενικεύτηκαν πολύ αργότερα, περί τον 9ο αιώνα μ.Χ., μαζί με την καθιέρωση της μικρογράμματης γραφής (περίπου χίλια χρόνια αργότερα!)
Η οποία μικρογράμματη γραφή, να το τονίσουμε αυτό, επιβλήθηκε όχι για την αισθητική της αξία αλλά επειδή, σε σύγκριση με την κεφαλαιογράμματη, έδινε τη δυνατότητα για γρηγορότερο και πυκνότερο γράψιμο, πράγμα που εξοικονομούσε χρόνο και περγαμηνές (το επιχείρημα παρατέθηκε στη σχετική συζήτηση στη Λεξιλογία, από την οποία άντλησα κάποιο υλικό). Ευτυχώς που δεν υπήρχε κανείς βυζαντινός Γιανναράς να τους πει ότι η καθιέρωση της μικρογράμματης γραφής, που διασπά τη συνέχεια της γλώσσας, υπαγορεύεται από λόγους «φτηνιάρικης χρησιμοθηρίας» και «φανερώνει κριτήρια ωμού πρωτογονισμού, βαρβαρικής ολιγόνοιας»!
Αλλά στην κατακλείδα του άρθρου του, ο κ. Γιανναράς πετυχαίνει ένα δεύτερο αυτογκόλ, πολύ πιο θεαματικό από το πρώτο. Συγκεκριμένα, γράφει: Για να κατανοήσει, τώρα πια, ένας Ελλαδίτης τα κείμενα της κλασικής αρχαιότητας ή της «κοινής» ελληνικής (ή τον Παπαδιαμάντη, τον Ροΐδη, το «Τη υπερμάχω»), πρέπει να εισαχθεί εξ υπαρχής στη γραπτή σημαντική μιας άλλης γλωσσικής λογικής (σύνταξης, γραμματικής, ετυμολογίας) – σε μιαν άλλη, ξένη γι’ αυτόν γλώσσα.
Αντιγράφω την καταπελτική απάντηση του φίλου Π2 από τη Λεξιλογία: Παραδόξως, ο Γιανναράς δεν καταλαβαίνει ότι το επιχείρημα αυτό ακυρώνει τον πυρήνα του υποκείμενου ιδεολογήματος το οποίο διαπνέει το κείμενο: εάν το μόνο που συνδέει τη γλώσσα του σημερινού ομιλητή της ελληνικής (τον Ελλαδίτη, όπως τον αποκαλεί με τη συνηθισμένη του δυσκοίλια περιφρόνηση) με την αρχαία γλώσσα είναι τα τονικά σύμβολα που η αρχαία γλώσσα δεν είχε εξαρχής, κι αν χωρίς αυτά τα τονικά σύμβολα διαρρηγνύεται κάθε δεσμός μεταξύ των δύο, τότε πάει περίπατο κι η συνέχεια, πάνε και τα τρεισήμισι χιλιάδες, πάν’ και τα δύο χιλιάδες διακόσια, πάνε όλα, ξένη γλώσσα γίνανε, σκόνη και θρύψαλα. Οπότε προς τι ο θρήνος και ο κοπετός;
Κι επειδή επιχειρήματα δεν υπάρχουν, επιστρατεύεται η κινδυνολογία και τα λογικά άλματα. Τριάντα χρόνια τώρα, οι περισσότεροι οπαδοί του πολυτονικού διατείνονται κινδυνολογώντας ότι το μονοτονικό είναι το πρώτο βήμα, ότι επίκειται η πλήρης κατάργηση των τόνων, η υιοθέτηση φωνη(μα)τικής ορθογραφίας, και μετά η υιοθέτηση του λατινικού αλφαβήτου. Όμως, τριάντα χρόνια έχουν περάσει και το αφιλότιμο το μονοτονικό δεν έχει κάνει ρούπι, έχει μείνει σε αυτό το πρώτο βήμα, και οι προφητείες των πολυτονιατών έχουν διαψευστεί πανηγυρικά -διότι βέβαια η χρήση των γκρίκλις στα κινητά τηλέφωνα δεν συνδέεται με την καθιέρωση του μονοτονικού -αν (ο μη γένοιτο) είχαμε διατηρήσει το πολυτονικό, σήμερα θα έγραφαν όλοι με γκρίκλις στο κινητό τους, ενώ τώρα γράφει μόνο μια μερίδα.
Δυστυχώς, ένα τέτοιο λογικό άλμα (και μάλιστα με αξιώσεις ολυμπιακού μεταλλίου) κάνει και ο καλός ποιητής Γιάννης Πατίλης, ένας πολύ αξιόλογος άνθρωπος και οπαδός του πολυτονικού, όταν, στα αποσπάσματα του βιβλίου του που παραθέτει ο Γιανναράς, υποστηρίζει ότι φυσική συνέπεια των αρχών του μονοτονικού είναι να γράφουμε «όλι ι άνθροπι ίνε ίδιι» -τόσο τυφλώνει η εμμονή έναν αξιόλογο πνευματικό άνθρωπο, που δεν τον αφήνει να δει ότι κανείς απολύτως δεν υποστηρίζει την κατάργηση της ιστορικής ορθογραφίας, και επιπλέον ότι ένας από τους λόγους που δεν καθιερώνεται η φωνηματική ορθογραφία είναι, όσο κι αν φαίνεται ειρωνικό, ακριβώς η ευκολία: εκείνοι που θα κληθούν να εφαρμόσουν την ορθογραφική αλλαγή (και μιλάμε για δυο-τρεις γενιές Ελλήνων) δεν έχουν καμιά διάθεση να ξεμάθουν όσα έχουν ήδη μάθει και να βρουν άλλους τρόπους για να ξεχωρίζουν το «παίζεται» από το «παίζετε» και τα λίπη απο τη λύπη που λείπει, χώρια το απερίγραπτο αλαλούμ που θα γίνει με όλο τον όγκο κειμένων που έχουμε με την υπάρχουσα ορθογραφία. Οι τόνοι και τα πνεύματα, επειδή ήταν περιττά, δηλαδή επειδή δεν είχαν καμιά σχέση με την πραγματικότητα μιας γλώσσας που δεν έχει μακρά και βραχέα, ήταν πολύ εύκολο να αποβληθούν.
***Διόρθωση: Αναγκάζομαι με χαρά μου όμως να… αφαιρέσω το ολυμπιακό μετάλλιο λογικού άλματος από τον φίλο Γιάννη Πατίλη και να του ζητήσω συγνώμη για τη φράση «τυφλώνει η εμμονή», για τον απλούστατο λόγο ότι ο ΓΠ δεν το έγραψε ΠΟΤΕ αυτό. Πρόκειται για παραπλανητική χαρτοκοπτική του κ. Γιανναρά, δείτε την επιστολή του Γ. Πατίλη στο τέλος του άρθρου.
Κι ένα άλλο κακό που κάνει ο Γιανναράς, ακόμα κι από τον τίτλο του άρθρου του, όπου χρησιμοποιεί τον σταμπαρισμένο όρο «εθνομηδενισμός», που μόνο ακροδεξιοί και καραμπελιάδες καταδέχονται να χρησιμοποιούν, είναι ότι κολλάει σε όλους τους οπαδούς του πολυτονικού τη ρετσινιά του ακροδεξιού. Αλλά οπαδοί του πολυτονικού υπάρχουν σε όλους τους πολιτικούς χώρους, φυσικά και στην Αριστερά, όπως ήταν ο αείμνηστος Άγγελος Ελεφάντης, που βέβαια σε αυτό το θέμα δεν είχε δίκιο, και είμαι βέβαιος ότι αποδοκιμάζουν την έξαλλη ρητορεία του κ. Γιανναρά.
Και για να κλείσουμε από εκεί που αρχίσαμε, θα συμφωνήσω με την εύστοχη πρόταση του Άκη Γαβριηλίδη, ο οποίος, σχολιάζοντας τη σύγκριση της καθιέρωσης του μονοτονικού με τη Μικρασιατική καταστροφή, που έκανε ο κ. Γιανναράς, λέει ότι θα ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ενεργοποιηθεί ο νέος νόμος που ποινικοποιεί την άρνηση των γενοκτονιών και τον ευτελισμό τους, όσο κι αν δεν συμφωνεί με την ποινικοποίηση. Ούτε κι εγώ συμφωνώ, αλλά εκείνοι που εμπνεύστηκαν τον νόμο, αν είναι συνεπείς με τον εαυτό τους, θα πρέπει πράγματι να κάνουν μήνυση στον κ. Γιανναρά -γιατί, τι άλλο από περιφρόνηση και ευτελισμός των θανάτων, του ξεριζωμού, του απερίγραπτου πόνου όλων των προσφύγων που ξεσπιτώθηκαν, είναι το να θεωρείται μια τονική μεταρρύθμιση «ασύγκριτα ολεθριότερη» από τη Μικρασιατική καταστροφή;
ΥΓ Κι ένα τελευταίο οξύμωρο. Αν είναι τόσο ολέθριο το μονοτονικό, γιατί άραγε ο κ. Γιανναράς δημοσιεύει τα κείμενά του σε αυτό το επάρατο τονικό σύστημα; Δεν εννοώ την εφημερίδα, δέχομαι ότι εκεί δεν μπορεί να επιβάλει τη θέλησή του. Όμως ο κ. Γιανναράς έχει και δικόν του, προσωπικόν ιστότοπο, στον οποίο αναδημοσιεύει τις επιφυλλίδες του και ο οποίος κοσμείται με το όνομά του, γραμμένο σε πολυτονικό, με δυο ευμεγέθεις περισπωμένες. Όμως, ως εκεί. Παρόλο που η σημερινή τεχνολογία προσφέρει τη δυνατότητα για εμφάνιση σελίδων σε πολυτονικό (αν και με κάποια προβλήματα για ορισμένους χρήστες) ο κ. Γιανναράς τα άρθρα του τα αφήνει «ακρωτηριασμένα», μονοτονικά. Προφανώς, το πολυτονικό είναι μόνο προς το θεαθήναι, για γαρνιτούρα, μόνο για τις δυο περισπωμένες της προμετωπίδας.
Επισήμανση-διόρθωση: Ο φίλος ποιητής Γιάννης Πατίλης μου έστειλε την επιστολή που παραθέτω πιο κάτω, και που επιθυμεί να δημοσιευτεί:
Ἀγαπητὲ Νίκο,
σὲ θαυμάζω –εἰλικρινῶς!– γιὰ πολλὰ πράγματα, πλὴν τῆς ἐμμονῆς σου στὸ μονοτονικό!… Ὡστόσο τὸ «ξύλο» ποὺ ἔφαγα σήμερα μαζὶ μὲ τὸν Χρῆστο Γιανναρᾶ, δὲν μοῦ ἄξιζε! Ἁπλούστατα, διότι ἐγὼ δὲν ἔγραψα ποτὲ στὸ βιβλιαράκι μου ὅτι «φυσική συνέπεια των αρχών του μονοτονικού είναι να γράφουμε «όλι ι άνθροπι ίνε ίδιι»«, ἀλλὰ καὶ κάποια ἀκόμη ποὺ ἀποδίδονται στὸ ἄρθρο τοῦ Χρ. Γιανναρᾶ ἐντὸς εἰσαγωγικῶν σὲ μένα, ἐνῶ εἶναι λόγια τῆς… Σοφίας Σκοπετέα!… Φυσικὰ δὲν φταῖς ἐσύ. Στὸ συγκεκριμένο σημεῖο τοῦ παραθέματος ποὺ ἀποδίδεται σὲ μένα ἔχει γίνει ἕνα ἀπερίγραπτο «χαρτοκοπτικοραπτικό» σαρδάμ, γιὰ τὸ ὁποῖο θέλω νὰ πιστεύω ὅτι δὲν φταίει ὁ ἴδιος ὁ Χρῆστος Γιανναρᾶς, ἀλλὰ ὁ γνωστὸς δαίμων! Πρὸς πιστοποίηση τῶν ἀνωτέρω σοῦ ἐπισυνάπτω δύο εἰκόνες τῶν συγκεκριμένων σελίδων τοῦ βιβλίου μου, ἀλλὰ σπεύδω καὶ νὰ σοῦ ταχυδρομήσω τὸ πόνημά μου γιὰ τὴν Ἱστορικὴ Ὀρθογραφία, ὥστε νὰ τὸ «περιποιηθεῖς», ὅποτε θέλεις ἂν θέλεις, ἀλλὰ αὐτοτελῶς!…
Κάνε, ὅμως, σὲ παρακαλῶ μιὰ ἐπανόρθωση, διότι μπορεῖ νὰ μὴν ἀξίζω τέτοιο «ὀλυμπιακὸ μετάλλιο» τύφλας ποὺ εἰσέπραξα δίχως τελικὰ νὰ φταίει κανεὶς ἀπὸ τοὺς δυό μας…
Μὲ τὴν εὐκαιρία, ὡστόσο, σοῦ σημειώνω ὅτι (μαῦρο) «μακάρι» νὰ εἶχαν μείνει τὰ γρήκλις τῶν νέων μόνο στὰ κινητά τους – δυστυχῶς ἔχουν «κατέβει» καὶ στὰ πρόχειρά τους στὸ σχολικὸ θρανίο (σοῦ ἐπισυνάπτω ὡς γλωσσικὸ «μεζεδάκι» μιὰ τέτοια σελιδίτσα), γλωσσικὸ «ἔνδυμα» τῶν πιὸ ἰδιωτικῶν τους στιγμῶν… Τὰ ἔβλεπα χρόνια μὲ τὰ μάτια μου στὸ σχολεῖο, ὅπως τὰ βλέπει συχνὰ καὶ ἡ ἐκπαιδευτικὸς γυναίκα μου στὸ γυμνάσιο ποὺ ἐργάζεται, ὅπως μποροῦν νὰ μαρτυρήσουν ἐν προκειμένῳ καὶ πολλοὶ ἄλλοι συνάδελφοι ἐκπαιδευτικοί… Τὸ συγκεκριμένο σημεῖο ἴσως θὰ πρέπει νὰ τὸ ξανασκεφτεῖς… (Σοῦ ἐπισυνάπτω ἐπίσης καὶ τὸ κείμενο τοῦ Δημήτρη Κουτσογιάννη «Λατινοελληνικὰ καὶ Παγκοσμιοποίηση» ποὺ παρουσιάστηκε στὸ «10ο Διεθνὲς Συνέδριο Ἑλληνικῆς Γλωσσολογίας»στὸ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης» γιὰ νὰ τὸ συναξιολογήσεις σχετικῶς…)
Ἂν θέλεις μπορεῖς καὶ νὰ δημοσιεύσεις τὴν ἐπιστολή μου (θὰ τὸ ἤθελα) – κρατώντας τὰ ἀπεχθῆ σου –κατὰ Βουρνᾶ!– «σκουληκάκια» τῶν τόνων!…
Πολὺ φιλικά
Γιάννης Πατίλης
Otto Weininger έγραψε: ↑19 Απρ 2024, 20:19Ορθά να τιμωρηθεί ο αστυνομικός, αφού δεν έχει μάθει ακόμα τρόπους να ακινητοποιεί τέτοια άτομα χωρίς να τα τραυματίζει τόσο πολύ και τόσο εμφανώς.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Πέθανε ο καθηγητής Γιώργος Γραμματικάκης
από Ίακχος » 25 Οκτ 2023, 11:12 » σε Θετικές Επιστήμες - 1 Απαντήσεις
- 618 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Λοξίας
27 Οκτ 2023, 19:20
-
-
-
Νέα δημοσίευση Αυτός ο Γιανναράς είναι ο ορισμός του σκοταδιστή.
από έργο_μακέτο » 09 Σεπ 2023, 20:54 » σε Φιλοσοφία - 329 Απαντήσεις
- 8620 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Scouser
14 Σεπ 2023, 07:29
-
-
-
Νέα δημοσίευση Ποιά είναι η χρησιμότητα της φιλοσοφίας;
από Antipnevma » 04 Ιουν 2023, 19:20 » σε Φιλοσοφία - 116 Απαντήσεις
- 5844 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από ksk
14 Μάιος 2024, 16:24
-
-
- 2 Απαντήσεις
- 990 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Antipnevma
30 Απρ 2024, 02:15