Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Μας έχει απομείνει άραγε κάτι να πούμε που να μην έχει ήδη ειπωθεί;
Κι αν ναι, για ποιο λόγο θα το πούμε; Για να ακουστούμε, να ξεχωρίσουμε, ή μήπως απλώς για να γεμίσουμε το κενό που αφήνουν πίσω τους τα απομεινάρια της σκέψης των προηγούμενων εποχών;
Ζούμε σε μια εποχή που το "γνώθι σαυτόν" έγινε τάση και το "εν οίδα ότι ουδέν οίδα" ένα ακόμη σύνθημα σε μπλουζάκια για τουρίστες. Διαβάζουμε Νίτσε για να φανούμε βαθυστόχαστοι στις καφετέριες και Σαρτρ στην παραλία για να μας κοιτάξουν με δέος οι γείτονες της ξαπλώστρας. Τι απέγινε, λοιπόν, η αλήθεια της φιλοσοφίας; Μήπως, όπως και η τέχνη, έγινε άλλο ένα αντικείμενο κατανάλωσης;
Δεν είναι η πρώτη φορά που η πνευματικότητα καταλήγει στα ράφια της μόδας. Σκεφτείτε την "παγκόσμια αγκαλιά" της mindfulness – έναν άλλοτε βαθύ στοχασμό που συρρικνώθηκε σε οδηγούς "πέντε λεπτών" για καλύτερο ύπνο. Σκεφτείτε το "carpe diem", που από σπαρακτική παραίνεση να ζήσεις την κάθε στιγμή έγινε hashtag στις φωτογραφίες από ταξίδια με drones. Ακόμη και οι πιο βαρύγδουπες ιδέες της υπαρξιακής φιλοσοφίας έφτασαν να εξυπηρετούν απλοϊκά συμπεράσματα, όπως: "Ζήσε τη ζωή σου όπως γουστάρεις".
Η φιλοσοφία, όμως, δεν είναι εύκολη. Δεν είναι ευχάριστη, ούτε πάντα κατανοητή. Είναι γεμάτη ρήγματα και αντιφάσεις. Ο Χάιντεγκερ δεν θα έγραφε ποτέ για το “πώς να βρεις το νόημα της ζωής σε 10 βήματα”. Ο Ντεριντά δεν θα χωρούσε ποτέ τις αναλύσεις του σε ένα TikTok. Κι όμως, βλέπουμε τη φιλοσοφία να κατακερματίζεται, να διαλύεται σε κομμάτια εύπεπτα, προσαρμοσμένα για έναν κόσμο που δεν έχει χρόνο να σκεφτεί, αλλά πάντα βρίσκει χρόνο να εντυπωσιάσει.
Το παράδοξο βρίσκεται ακριβώς εκεί. Ζητούμε μια αλήθεια που να μας χωράει όλους, που να ταιριάζει στο πρόγραμμά μας, που να μας χαϊδεύει τα αυτιά. Αλλά η αλήθεια δεν είναι δημοκρατική. Δεν μπαίνει σε κουτάκια και δεν προσαρμόζεται στις ανάγκες μας. Είναι αιχμηρή, δύσκολη, ακόμη και ενοχλητική. Όποιος τη ζήτησε για άλλους λόγους πέρα από το να την κατανοήσει, δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να φτιάξει μια ακόμη τάση.
Κι έτσι φτάσαμε να κουβαλάμε βιβλία του Ντοστογιέφσκι στην παραλία και να μιλάμε για το "Υπόγειο" σαν να είναι το νέο best seller της εβδομάδας. Φτάσαμε να λέμε ότι διαβάζουμε Φουκώ, ενώ στην πραγματικότητα τον χρησιμοποιούμε ως διακοσμητικό στο Instagram.
Το ερώτημα παραμένει: Θέλουμε να κατανοήσουμε ή απλώς να φαινόμαστε ότι κατανοούμε; Θέλουμε τη φιλοσοφία για να μας "ανυψώσει" ή για να μας δώσει ταυτότητα;
Μην απαντήσετε αμέσως. Σκεφτείτε πρώτα. Ίσως κάπου ανάμεσα στα ψίχουλα των βιβλιοθηκών και την κούφια επανάληψη των τσιτάτων, κρύβεται κάτι που αξίζει να ειπωθεί.
Κι αν ναι, για ποιο λόγο θα το πούμε; Για να ακουστούμε, να ξεχωρίσουμε, ή μήπως απλώς για να γεμίσουμε το κενό που αφήνουν πίσω τους τα απομεινάρια της σκέψης των προηγούμενων εποχών;
Ζούμε σε μια εποχή που το "γνώθι σαυτόν" έγινε τάση και το "εν οίδα ότι ουδέν οίδα" ένα ακόμη σύνθημα σε μπλουζάκια για τουρίστες. Διαβάζουμε Νίτσε για να φανούμε βαθυστόχαστοι στις καφετέριες και Σαρτρ στην παραλία για να μας κοιτάξουν με δέος οι γείτονες της ξαπλώστρας. Τι απέγινε, λοιπόν, η αλήθεια της φιλοσοφίας; Μήπως, όπως και η τέχνη, έγινε άλλο ένα αντικείμενο κατανάλωσης;
Δεν είναι η πρώτη φορά που η πνευματικότητα καταλήγει στα ράφια της μόδας. Σκεφτείτε την "παγκόσμια αγκαλιά" της mindfulness – έναν άλλοτε βαθύ στοχασμό που συρρικνώθηκε σε οδηγούς "πέντε λεπτών" για καλύτερο ύπνο. Σκεφτείτε το "carpe diem", που από σπαρακτική παραίνεση να ζήσεις την κάθε στιγμή έγινε hashtag στις φωτογραφίες από ταξίδια με drones. Ακόμη και οι πιο βαρύγδουπες ιδέες της υπαρξιακής φιλοσοφίας έφτασαν να εξυπηρετούν απλοϊκά συμπεράσματα, όπως: "Ζήσε τη ζωή σου όπως γουστάρεις".
Η φιλοσοφία, όμως, δεν είναι εύκολη. Δεν είναι ευχάριστη, ούτε πάντα κατανοητή. Είναι γεμάτη ρήγματα και αντιφάσεις. Ο Χάιντεγκερ δεν θα έγραφε ποτέ για το “πώς να βρεις το νόημα της ζωής σε 10 βήματα”. Ο Ντεριντά δεν θα χωρούσε ποτέ τις αναλύσεις του σε ένα TikTok. Κι όμως, βλέπουμε τη φιλοσοφία να κατακερματίζεται, να διαλύεται σε κομμάτια εύπεπτα, προσαρμοσμένα για έναν κόσμο που δεν έχει χρόνο να σκεφτεί, αλλά πάντα βρίσκει χρόνο να εντυπωσιάσει.
Το παράδοξο βρίσκεται ακριβώς εκεί. Ζητούμε μια αλήθεια που να μας χωράει όλους, που να ταιριάζει στο πρόγραμμά μας, που να μας χαϊδεύει τα αυτιά. Αλλά η αλήθεια δεν είναι δημοκρατική. Δεν μπαίνει σε κουτάκια και δεν προσαρμόζεται στις ανάγκες μας. Είναι αιχμηρή, δύσκολη, ακόμη και ενοχλητική. Όποιος τη ζήτησε για άλλους λόγους πέρα από το να την κατανοήσει, δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να φτιάξει μια ακόμη τάση.
Κι έτσι φτάσαμε να κουβαλάμε βιβλία του Ντοστογιέφσκι στην παραλία και να μιλάμε για το "Υπόγειο" σαν να είναι το νέο best seller της εβδομάδας. Φτάσαμε να λέμε ότι διαβάζουμε Φουκώ, ενώ στην πραγματικότητα τον χρησιμοποιούμε ως διακοσμητικό στο Instagram.
Το ερώτημα παραμένει: Θέλουμε να κατανοήσουμε ή απλώς να φαινόμαστε ότι κατανοούμε; Θέλουμε τη φιλοσοφία για να μας "ανυψώσει" ή για να μας δώσει ταυτότητα;
Μην απαντήσετε αμέσως. Σκεφτείτε πρώτα. Ίσως κάπου ανάμεσα στα ψίχουλα των βιβλιοθηκών και την κούφια επανάληψη των τσιτάτων, κρύβεται κάτι που αξίζει να ειπωθεί.
Σαν άνθρωπος είναι ο Θεός σας. Δεν τον θέλω.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Δεν διαβάζετε φιλοσοφία;
Σαν άνθρωπος είναι ο Θεός σας. Δεν τον θέλω.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Ο περισσότερος κόσμος δεν διαβάζει, δεν νομίζω να έχει ακούσει καν τον Χάιντεγγερ. Υπάρχει ένα παγκόσμιο ερώτημα, κατά πόσο η φιλοσοφία μπορεί να λειτουργήσει στις μέρες μας, κυρίως λόγω της κυριαρχίας της τεχνολογίας (πες το και αμερικανοποίηση του τρόπου ζωής).
Προσωπικά δεν έχω πετύχει άνθρωπο να διαβάζει Σαρτρ στην παραλία, οι νεώτεροι παίζει να μην τον ξέρουν ούτε σαν όνομα. Μαρξ, Λένιν σίγουρα και ειδικά στην Ελλάδα και κάποιος που δεν ακούγονται αλλού τόσο πολύ, όπως σχολή της Φραγκφούρτης...
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Το ερώτημα για το αν η φιλοσοφία μπορεί να λειτουργήσει στις μέρες μας είναι εξίσου παλιό με τη φιλοσοφία την ίδια. Η τεχνολογία και η 'αμερικανοποίηση' που λες δεν ακυρώνουν την ανάγκη για σκέψη, αντιθέτως την κάνουν πιο επιτακτική. Ίσως το πρόβλημα είναι ότι πλέον συζητάμε για φιλοσοφία ως προϊόν ή μόδα (βλέπε 'Νίτσε στην παραλία') και όχι ως εργαλείο που διαμορφώνει τις συνειδήσεις μας.sharp έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 11:40Ο περισσότερος κόσμος δεν διαβάζει, δεν νομίζω να έχει ακούσει καν τον Χάιντεγγερ. Υπάρχει ένα παγκόσμιο ερώτημα, κατά πόσο η φιλοσοφία μπορεί να λειτουργήσει στις μέρες μας, κυρίως λόγω της κυριαρχίας της τεχνολογίας (πες το και αμερικανοποίηση του τρόπου ζωής).
Προσωπικά δεν έχω πετύχει άνθρωπο να διαβάζει Σαρτρ στην παραλία, οι νεώτεροι παίζει να μην τον ξέρουν ούτε σαν όνομα. Μαρξ, Λένιν σίγουρα και ειδικά στην Ελλάδα και κάποιος που δεν ακούγονται αλλού τόσο πολύ, όπως σχολή της Φραγκφούρτης...
Όσο για το αν διαβάζει κανείς Χάιντεγκερ στην Ελλάδα, δεν ξέρω αν είναι τόσο ζήτημα πολιτισμικής απόστασης ή απλά τεμπελιάς. Στο τέλος της ημέρας, η φιλοσοφία δεν χρειάζεται hype· χρειάζεται ανάγκη για κατανόηση. Όταν αυτή λείπει, ούτε ο Σαρτρ, ούτε ο Μαρξ, ούτε ο Χάιντεγκερ μπορούν να βοηθήσουν.
Σαν άνθρωπος είναι ο Θεός σας. Δεν τον θέλω.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Που κανομε καταγγελια για λογοκλοπη;
- Καραμελίτσα
- Δημοσιεύσεις: 11056
- Εγγραφή: 17 Σεπ 2020, 17:35
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Αν θέλεις φιλοσοφία γράφεσαι έστω σε διαδικτυακά μαθήματα και μαθαίνεις συστηματικά. Πότε δεν υπήρχαν τόσες ευκαιρίες πρόσβασης στον κόσμο όσο τώρα. Βέβαια ποτέ δεν υπήρχε και τόσο σκουπίδι να αυτοαποκαλείται φιλοσοφία.
Σε κάθε περίπτωση, όποιο κομμάτι της φιλοσοφίας δένει με τη βιομηχανία της ευεξίας, προφανώς θα πουληθεί με τέτοιους όρους, γιατί υπάρχει κοινό να το αγοράσει. Σοβαρή φιλοσοφία, αναλυτικού τύπου, πάντως δε χωρά σε μπλουζάκια.
Σε κάθε περίπτωση, όποιο κομμάτι της φιλοσοφίας δένει με τη βιομηχανία της ευεξίας, προφανώς θα πουληθεί με τέτοιους όρους, γιατί υπάρχει κοινό να το αγοράσει. Σοβαρή φιλοσοφία, αναλυτικού τύπου, πάντως δε χωρά σε μπλουζάκια.
Z
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
πωπω με εκανες και διαβασα παλι την νηματαρα μου. Εχω οντως υπαρξει σωστος μαθητης της Γαλης.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Η φιλοσοφία ποτε δεν ήταν μόδα. Μόδα ήταν και είναι τα αποσπασματικά τσιτάτα. Κατά τα άλλα, σαφώς και μπορείς να διαβάσεις Νίτσε στην παραλία, αν είναι ήσυχη η παραλία.marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 11:52Το ερώτημα για το αν η φιλοσοφία μπορεί να λειτουργήσει στις μέρες μας είναι εξίσου παλιό με τη φιλοσοφία την ίδια. Η τεχνολογία και η 'αμερικανοποίηση' που λες δεν ακυρώνουν την ανάγκη για σκέψη, αντιθέτως την κάνουν πιο επιτακτική. Ίσως το πρόβλημα είναι ότι πλέον συζητάμε για φιλοσοφία ως προϊόν ή μόδα (βλέπε 'Νίτσε στην παραλία') και όχι ως εργαλείο που διαμορφώνει τις συνειδήσεις μας.sharp έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 11:40Ο περισσότερος κόσμος δεν διαβάζει, δεν νομίζω να έχει ακούσει καν τον Χάιντεγγερ. Υπάρχει ένα παγκόσμιο ερώτημα, κατά πόσο η φιλοσοφία μπορεί να λειτουργήσει στις μέρες μας, κυρίως λόγω της κυριαρχίας της τεχνολογίας (πες το και αμερικανοποίηση του τρόπου ζωής).
Προσωπικά δεν έχω πετύχει άνθρωπο να διαβάζει Σαρτρ στην παραλία, οι νεώτεροι παίζει να μην τον ξέρουν ούτε σαν όνομα. Μαρξ, Λένιν σίγουρα και ειδικά στην Ελλάδα και κάποιος που δεν ακούγονται αλλού τόσο πολύ, όπως σχολή της Φραγκφούρτης...
Όσο για το αν διαβάζει κανείς Χάιντεγκερ στην Ελλάδα, δεν ξέρω αν είναι τόσο ζήτημα πολιτισμικής απόστασης ή απλά τεμπελιάς. Στο τέλος της ημέρας, η φιλοσοφία δεν χρειάζεται hype· χρειάζεται ανάγκη για κατανόηση. Όταν αυτή λείπει, ούτε ο Σαρτρ, ούτε ο Μαρξ, ούτε ο Χάιντεγκερ μπορούν να βοηθήσουν.
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Νίτσε και Καζαντζάκης είναι εδώ και 40 χρόνια της μόδας.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Ναι Sharp, σωστά το λες αλλά μήπως αυτή η "μόδα" είναι περισσότερο μια ανάγκη να φανούμε βαθυστόχαστοι, παρά μια πραγματική κατανόηση του τι λένε αυτοί οι δύο; Πόσοι που παραθέτουν Καζαντζάκη έχουν διαβάσει κάτι περισσότερο από τον 'Ζορμπά'; Και πόσοι που μιλάνε για Νίτσε έχουν πιάσει στα χέρια τους το 'Τάδε έφη Ζαρατούστρα' χωρίς να χαθούν στις πρώτες σελίδες;
Αν είναι μόδα, είναι η μόδα της επιφάνειας. Αλλά ας μην είμαστε αυστηροί, γιατί τουλάχιστον δείχνει ότι υπάρχει μια έλξη προς το βαθύτερο, έστω κι αν μένουμε συχνά στην πρόσοψη. Το ερώτημα είναι πώς από τη μόδα περνάμε στην ουσία. Ή μήπως, τελικά, μας αρκεί το να δείχνουμε 'φιλοσοφημένοι';
Σαν άνθρωπος είναι ο Θεός σας. Δεν τον θέλω.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:08Ναι Sharp, σωστά το λες αλλά μήπως αυτή η "μόδα" είναι περισσότερο μια ανάγκη να φανούμε βαθυστόχαστοι, παρά μια πραγματική κατανόηση του τι λένε αυτοί οι δύο; Πόσοι που παραθέτουν Καζαντζάκη έχουν διαβάσει κάτι περισσότερο από τον 'Ζορμπά'; Και πόσοι που μιλάνε για Νίτσε έχουν πιάσει στα χέρια τους το 'Τάδε έφη Ζαρατούστρα' χωρίς να χαθούν στις πρώτες σελίδες;

Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Ο Καζαντζάκης είναι παιδί του Νίτσε. Και ο λόγος που είναι μοδάτοι στην Ελλάδα, είναι το αμφότεροι είναι επικοί. Οι Έλληνες γουστάρουν ψηλούς και όχι χαμηλούς τόνους.
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Ξέρεις ποιο είναι το θέμα, Bazoomba; Κάποτε η μόδα είχε τα δικά της 'ιερά κείμενα', όπως ο Καζαντζάκης και ο Νίτσε. Σήμερα όμως η μόδα της 'διανόησης' είναι τα viral quotes στο Instagram και τα motivational βιντεάκια στο TikTok.Bazoomba έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:10marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:08Ναι Sharp, σωστά το λες αλλά μήπως αυτή η "μόδα" είναι περισσότερο μια ανάγκη να φανούμε βαθυστόχαστοι, παρά μια πραγματική κατανόηση του τι λένε αυτοί οι δύο; Πόσοι που παραθέτουν Καζαντζάκη έχουν διαβάσει κάτι περισσότερο από τον 'Ζορμπά'; Και πόσοι που μιλάνε για Νίτσε έχουν πιάσει στα χέρια τους το 'Τάδε έφη Ζαρατούστρα' χωρίς να χαθούν στις πρώτες σελίδες;
Πλέον, αντί να χανόμαστε στις πρώτες σελίδες του Ζαρατούστρα, χανόμαστε στο να βρούμε το σωστό φίλτρο για να κάνουμε repost μια φράση τύπου 'What doesn’t kill you makes you stronger'. Σκέψου το: ίσως ο Νίτσε να είχε γίνει influencer αν ζούσε σήμερα. Ποιος ξέρει, μπορεί να είχε και δική του σειρά 'inspirational mugs'.

Έχεις άλλη οπτική πάνω στο πώς η φιλοσοφία μετατρέπεται σε pop culture;
Σαν άνθρωπος είναι ο Θεός σας. Δεν τον θέλω.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Εγώ αυτό το έπαθα με τον Τσελεμεντέ και όχι με τον Νίτσε.Bazoomba έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:10marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:08Ναι Sharp, σωστά το λες αλλά μήπως αυτή η "μόδα" είναι περισσότερο μια ανάγκη να φανούμε βαθυστόχαστοι, παρά μια πραγματική κατανόηση του τι λένε αυτοί οι δύο; Πόσοι που παραθέτουν Καζαντζάκη έχουν διαβάσει κάτι περισσότερο από τον 'Ζορμπά'; Και πόσοι που μιλάνε για Νίτσε έχουν πιάσει στα χέρια τους το 'Τάδε έφη Ζαρατούστρα' χωρίς να χαθούν στις πρώτες σελίδες;
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Η Τραγωδία της Κατανάλωσης της Πνευματικότητας
Πρεπει να επανεκτιμησω τις δυνατοτητες του chat gpt.marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:19Ξέρεις ποιο είναι το θέμα, Bazoomba; Κάποτε η μόδα είχε τα δικά της 'ιερά κείμενα', όπως ο Καζαντζάκης και ο Νίτσε. Σήμερα όμως η μόδα της 'διανόησης' είναι τα viral quotes στο Instagram και τα motivational βιντεάκια στο TikTok.Bazoomba έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:10marabou έγραψε: ↑16 Ιαν 2025, 12:08
Ναι Sharp, σωστά το λες αλλά μήπως αυτή η "μόδα" είναι περισσότερο μια ανάγκη να φανούμε βαθυστόχαστοι, παρά μια πραγματική κατανόηση του τι λένε αυτοί οι δύο; Πόσοι που παραθέτουν Καζαντζάκη έχουν διαβάσει κάτι περισσότερο από τον 'Ζορμπά'; Και πόσοι που μιλάνε για Νίτσε έχουν πιάσει στα χέρια τους το 'Τάδε έφη Ζαρατούστρα' χωρίς να χαθούν στις πρώτες σελίδες;
Πλέον, αντί να χανόμαστε στις πρώτες σελίδες του Ζαρατούστρα, χανόμαστε στο να βρούμε το σωστό φίλτρο για να κάνουμε repost μια φράση τύπου 'What doesn’t kill you makes you stronger'. Σκέψου το: ίσως ο Νίτσε να είχε γίνει influencer αν ζούσε σήμερα. Ποιος ξέρει, μπορεί να είχε και δική του σειρά 'inspirational mugs'.
Έχεις άλλη οπτική πάνω στο πώς η φιλοσοφία μετατρέπεται σε pop culture;
Αλλα πως σου ηρθε να ξεθαψεις δικο μου κειμενο για αυτον τον λογο;
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
- 8 Απαντήσεις
- 1000 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Citroenakias
01 Αύγ 2023, 20:38
-
-
Νέα δημοσίευση Παραλίγο νέα τραγωδία στη Θεσσαλία
από killzone » 29 Ιουν 2023, 11:18 » σε Εσωτερική Πολιτική - 3 Απαντήσεις
- 475 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Unique
29 Ιουν 2023, 11:35
-
-
-
Νέα δημοσίευση Τραγωδία με μετανάστες ανοιχτά της Μυκόνου
από Jimmy81 » 30 Μάιος 2023, 15:47 » σε Κοινωνικά θέματα - 13 Απαντήσεις
- 771 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Jimmy81
30 Μάιος 2023, 17:27
-
-
-
Νέα δημοσίευση Oι κυβερνητικές ευθύνες για την τραγωδία στη Θεσσαλία
από Αρίστος » 10 Σεπ 2023, 09:51 » σε Εσωτερική Πολιτική - 121 Απαντήσεις
- 4837 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από The Rebel
03 Νοέμ 2023, 19:46
-