ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
- regarding_to_Being
- Δημοσιεύσεις: 285
- Εγγραφή: 27 Ιούλ 2024, 03:43
ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
J. Robert Oppenheimer: "I am become Death, the destroyer of worlds."
ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Σημείωση
Το κείμενο αυτό του Χανς Πρίμας (Hans Primas) είναι απ’ τον συλλογικό τόμο «Ο διάλογος Πάουλι – Γιουνγκ και η σημασία του για τη μοντέρνα (σύγχρονη) επιστήμη» (Der Pauli - Jung –Dialog und seine Bedeutung für die moderne Wissenschaft) που εκδόθηκε το 1995 απ’ τις «εκδόσεις Σπρίνγκερ» (Springer –Verlag Berlin Heidelberg 1995) και περιέχει τις συμβολές διαφόρων επιστημόνων «στο πρόβλημα της αλληλεπίδρασης μεταξύ πνεύματος και ύλης, ένα απ’ τα κεντρικά προβλήματα της ευρωπαϊκής ιστορίας του πνεύματος», όπως αναφέρεται στον πρόλογο του τόμου. Το επιλέξαμε ξεκινώντας μια προσπάθεια μετάφρασης στα ελληνικά σημαντικών, κατά τη γνώμη μας, αποσπασμάτων απ’ την αλληλογραφία που αναπτύχθηκε απ’ το 1932 ως το 1958 ανάμεσα σε δυό κορυφαίους επιστήμονες του 20ου αιώνα: τον φυσικό Βόλφγκανγκ Πάουλι (1900-1958) και τον ψυχολόγο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ (1875-1961). Ελπίζοντας πως αυτό θα προσφέρη και στη δική μας σκέψη και εμπειρία κάποια σημαντικά στοιχεία.
Μετάφραση: Σταύρος Νικολαΐδης
συνεχεια
.....το Φρέαρ.....
- regarding_to_Being
- Δημοσιεύσεις: 285
- Εγγραφή: 27 Ιούλ 2024, 03:43
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Χανς Πρίμας
1. Δεσπόζουσες και κατώτερες λειτουργίες
Οι σκοτεινές όψεις της φυσικής επιστήμης αφορούν σ’ αυτό, το οποίο φοβόμαστε εμείς οι φυσικοί επιστήμονες ως μιαν απειλή για την επιστημονική μας αυτο-εικόνα, και για το οποίο τις περισσότερες φορές δεν μιλάμε σε πανηγυρικούς λόγους. Παρ’ όλ’ αυτά, η σκοτεινή πλευρά της φυσικής επιστήμης είναι τόσο πραγματική όσο κι η φωτεινή. Στο όλον της φυσικής επιστήμης ανήκει κι ο τρόμος κι «η ατομική βόμβα ως σύμβολο του πολιτισμού μας (της κουλτούρας μας)». Όμως οι σκοτεινές όψεις έχουν και θετικές ποιότητες, που μπορούμε να τις ξανακερδίσουμε, αν συμπεριλάβουμε το κατ’ αρχάς αποποιημένο ή αποκηρυγμένο στην επιστημονικο-φυσική συνομιλία. Μόνον αν αναγνωρίσουμε τις δυνάμεις του σκότους, μπορεί να αναπτυχθή περαιτέρω η φυσική επιστήμη, χωρίς να πέση η ίδια θύμα. Αυτή είναι μια προβληματική, την οποία δεν μπορούν να πλησιάσουν με ελπίδα επιτυχίας μόνο με τη δική τους μεθοδολογία οι φυσικοί επιστήμονες. Χρειαζόμαστε βοήθεια γι’ αυτό, μεταξύ άλλων απ’ τη φιλοσοφία και την ψυχολογία – όχι ως ακαδημαϊκή απασχόληση, αλλ’ ως modus vivendi (τρόπο ζωής).
Είναι στη φύση του πράγματος, ότι αυτά που αναπτύσσω μένουν σχεδιογραφικά. Θέλω προσέτι να περιοριστώ εδώ σε δυό επιμέρους όψεις: τον συστηματικό αποχωρισμό της αισθητικής λειτουργίας απ’ τη θεωρία της ύλης και τον ρόλο της διαίσθησης και της μαγείας-γοητείας στις φυσικές επιστήμες. Χρησιμοποιώ σ’ αυτό τη γιουγκιανή τυπολογία ακόμα και για συλλογικά φαινόμενα, γιατί είναι μια αρωγός (βοηθητική) ρυθμιστική αρχή για τη συζήτηση συλλογικά ενεργών αυτόνομων ψυχικών δυνάμεων στην εξέλιξη στην επιστήμη, την ιατρική και την τεχνική. Δημιουργικότητα, μαγεία-γοητεία, τυφλότητα και ψευδαίσθηση-φαντασίωση εμφανίζονται όχι μόνον ατομικά, αλλά και σε αντικειμενικά ορατές συλλογικές ενέργειες-λειτουργίες (σ.σ.: Μιλάω λοιπόν κυρίως για τις «φυσικές επιστήμες» και ό χ ι για τους φυσικούς επιστήμονες ως άτομα, έτσι ώστε το «ψυχολογικό» δεν πρέπει να κατανοηθή εδώ με την έννοια του ατομικά ψυχολογικού).
Ο Γιουνγκ ορίζει τη συνείδηση ως τη σχέση ψυχικών γεγονότων προς ένα ονομαζόμενο «Εγώ» γεγονός, το οποίο σχετίζεται προς τον εξωτερικό κόσμο μέσα απ’ τις τέσσερις λειτουργίες, αίσθηση, σκέψη, αντίληψη (επαίσθηση) και διαίσθηση (σ.σ.: Η καθομιλούμενη ορολογία προκαλεί σύγχυση. Είναι σημαντικό να διακρίνουμε σαφώς τους όρους αίσθηση, διαίσθηση, φαντασία, αντίληψη και συγκίνηση. Πρέπει να προσεχθή ιδιαίτερα η καθομιλούμενη διπλή σημασία της λέξης «αντίληψη». Ο Γιουνγκ μιλάει για «αντίληψη», όταν πρόκειται για αισθήματα – με την έννοια της γαλλικής λέξης sentiment. Χρησιμοποιούμε όμως την ίδιαν έννοια και για να εκφράσουμε μια διαίσθηση: «Είχα το αίσθημα, ότι…». Αντίληψη είναι περαιτέρω για τον Γιουνγκ μια ε κ τ ι μ η τ ι κ ή λ ε ι τ ο υ ρ γ ί α , έτσι ώστε να επιδεικνύη η διαφοροποιημένη αντίληψη έναν ορθολογικό κι όχι συγκινησιακό χαρακτήρα. Και τα δυό, σκέψη και αντίληψη, παράγουν-γεννούν μιαν ε κ τ ί μ η σ η και είναι ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς λειτουργίες. «Η διαίσθηση, για την οποία χρησιμοποιούμε επίσης τη λέξη αντίληψη, είναι αντίθετα μια π α ρ ά λ ο γ η λειτουργία». Η αίσθηση είναι συνειδητή, κι η διαίσθηση ασυνείδητη αντίληψη). Στη διάλεξή του «Ψυχολογική τυπολογία» χαρακτήρισε ο Γιουνγκ αυτές τις τέσσερις ψυχικές βασικές λειτουργίες ως εξής:
«Το αισθητικό συμβάν διαπιστώνει κυρίως, ότι κάτι είναι (υπάρχει), η σκέψη, τί σημαίνει, το αίσθημα, τί αξίζει, κι η διαίσθηση είναι υπόθεση και προαίσθηση για το από πού και προς τα πού. Χαρακτηρίζω την αίσθηση και την προαίσθηση ως παράλογες (μη ορθολογικές) λειτουργίες, καθώς στρέφονται κι οι δυό προς το αυτόχρημα (εντελώς) υπαρκτό και δεδομένο. Σκέψη και αντίληψη είναι αντίθετα ως κριτικές λειτουργίες ορθολογικές».
Οι τέσσερις βασικές λειτουργίες είναι κατ’ αρχήν εντελώς ισότιμες, βρίσκονται όμως αναμεταξύ τους σε σχέση ανά δ ύ ο α ν τ ί θ ε τ ω ν ζ ε υ γ α ρ ι ώ ν . Στη δ ι α φ ο ρ ο π ο ι η μ έ ν η κατάσταση είναι η σκέψη κι η αντίληψη ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς, η αίσθηση (το αίσθημα) κι η διαίσθηση α ν ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς (παράλογες) λειτουργίες. Αυτά τα δυό αντίθετα ζεύγη σκέψη/αντίληψη και αίσθηση/διαίσθηση αντιπροσωπεύουν συμπληρωματικές όψεις, που δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα υψηλά διαφοροποιημένες. Οι τέσσερις βασικές λειτουργίες και τα δυό αντίθετα ζεύγη παριστάνονται συνήθως διασταυρωμένα με τον τρόπο της μαντάλα απ’ τον Γιουνγκ. Η λειτουργία που βρίσκεται απέναντι απ’ την περισσότερο διαφοροποιημένη είναι σχετικά αδιαφοροποίητη, κυριευμένη απ’ το ασυνείδητο και ονομάζεται η κ α τ ώ τ ε ρ η λ ε ι τ ο υ ρ γ ί α. Αν είναι π.χ. η σκέψη ανώτερη, τότε είναι η αντίληψη κατώτερη˙ αν είναι η αίσθηση υψηλά διαφοροποιημένη, τότε είναι η διαίσθηση αδιαφοροποίητη. Η κατώτερη λειτουργία συνδυάζεται πάντα με μιαν αρχαϊκή όψη.
Τρεις απ’ τις τέσσερις βασικές λειτουργίες μπορούν να είναι σχετικά διαφοροποιημένες και στη διάθεση της συνείδησης. Όμως ο Γιουνγκ δεν πιστεύει, πως είναι ανθρωπίνως δυνατό να διαφοροποιήσουμε ομοιόμορφα και τις τέσσερις λειτουργίες και παρατηρεί σ’ αυτό: «Θα καθιστούσαμε εξάλλου τις τέσσερις λειτουργίες, αν μπορούσαμε να τις διαφοροποιήσουμε ομοιόμορφα, μόνο συνειδητά αξιοποιήσιμες λειτουργίες. Θα χάναμε όμως τότε την πολυτιμότατη σχέση με το ασυνείδητο μέσα απ’ την κατώτερη λειτουργία». Το αυτόνομο σύμπλεγμα ελλιπώς αναπτυγμένων λειτουργιών, όλ’ αυτά δηλαδή που δεν βρίσκονται στο φως της συνείδησης, το χαρακτηρίζει ο Γιουνγκ ως σ κ ι ά.
Οι σύγχρονες φυσικές επιστήμες οφείλουν την επιτυχία τους σ’ έναν λεπτό συνδυασμό της εμπειρικής πράξης ενός Φράνσις Μπέικον (1561-1626) με τον τρόπο σκέψης ενός Ρενέ Ντεκάρτ (1596-1650). Από σημερινής πλευράς είναι σημαντικό σ’ αυτό, ότι επιχειρήθηκε τότε να οροθετήσουν συμπερασματικά (κατά συνέπεια) το υλικό απ’ το ψυχικό και το θρησκευτικό πεδίο. Στην εμπειρικά προσανατολισμένη βακωνική (του Μπέικον-Βάκωνα) επιστήμη κυριαρχεί η αισθητηριακή αντίληψη αντικειμένων του έξω κόσμου – η συγκεκριμένη αίσθηση. Στην καρτεσιανή επιστήμη είναι η αφηρημένη σκέψη η βασική λειτουργία, η οποία επιχειρεί να αντιληφθή τα γεγονότα του έξω κόσμου σε γενικές έννοιες. Την εποχή αυτή είναι η σκέψη και η αίσθηση οι κυριαρχούσες και υψηλά αναπτυγμένες λειτουργίες στις φυσικές επιστήμες. Προσδιορίζουν τους συλλογικά ισχύοντες φυσικο-επιστημονικούς κανόνες, την εξωτερική φαινομενική εικόνα – τη μάσκα – δηλαδή της φυσικής επιστήμης. Στην ουσία της φυσικής επιστήμης δεν ανήκει όμως μόνον αυτή η όψη της «περσόνας», αλλά και η σκιά, που δρα συμψηφιστικά στον κόσμο του βάθους.
Αυτή η σκοτεινή πλευρά της φυσικής επιστήμης είναι συνδεδεμένη με τις αναφερόμενες στον ψυχικό εσωτερικό κόσμο λειτουργίες της αντίληψης και της διαίσθησης. Οι οποίες είναι, σε αντίθεση προς τις δεσπόζουσες λειτουργίες αίσθηση και σκέψη, λιγότερο διαφοροποιημένες στις νεώτερες και σύγχρονες φυσικές επιστήμες. Είναι ωστόσο θεμελιώδους σημασίας, γιατί μόνον αυτές επιτρέπουν μιαν είσοδο στην πραγματικότητα του «φανταστικού»-«imaginal» στις φυσικές επιστήμες (σ.σ.: Η λέξη «φανταστικό»-«imaginal» εισήχθη απ’ τον Henry Corbin, για να μπορέση να κατονομάση το εικονικό είδος ύπαρξης της ψυχικής πραγματικότητας, χωρίς να πρέπη να χρησιμοποιήση τις συχνά υποτιμητικά μεταχειρισμένες εκφράσεις «φαντασιώδες»-«imaginär» ή «παράλογο»-«irrational» γι’ αυτό). Η σημερινή επιστημονική θεωρία ενδιαφέρεται ωστόσο αποκλειστικά για τις φωτεινές όψεις, όπως π.χ. τις εμπειρικές και θεωρητικές αιτιολογικές συνάφειες και παραμελεί τη γεννητική συνάφεια και ερωτήματα της συνάρτησης των αισθήσεων. Η εριστική είναι βέβαια ένας κλασσικός τόπος της γνωστικής θεωρίας, η «ars inveniendi» - ως ο ορισμός μη απαγωγικών κανόνων, που παρατηρούνται σε ανακαλύψεις και εφευρέσεις – παίζει όμως έναν μετριόφρονα ρόλο στην επιστημονική πράξη. Η εριστική μπορεί να μας διδάσκη, πώς μπορούμε να ασχολούμαστε με αναλογίες, υποθέσεις, ιδέες και εμπνεύσεις, αλλά για το αποφασιστικό ερώτημα, α π ό π ο ύ έρχονται εντέλει «καλές και αυθόρμητες ξαφνικές ιδέες», δεν έχει να μας αναφέρη η μοντέρνα γνωστική θεωρία σχεδόν τίποτα.
2. Η Μεγάλη Μητέρα και το περιβάλλον ως συμπληρωματικές όψεις.
Συστατική είναι για κάθε επιστήμη μια διάκριση υποκειμένου και αντικειμένου. Η διάκριση αυτή δεν είναι όμως τόσο απλή, όσο μπορεί να φαίνεται με την πρώτη ματιά. Η φυσική επιστήμη της νεώτερης εποχής έχει ηλικία περίπου τεσσάρων αιώνων, όμως ο αρχαϊκός δεσμός εσωτερικού και εξωτερικού κόσμου του ανθρώπου είχε ήδη πολύ πρωτύτερα θραυσθή. Διέκριναν έτσι ήδη οι πρώιμοι Έλληνες φιλόσοφοι μεταξύ σώματος και ψυχής, όμως ο σύγχρονος ορισμός του Εγώ (που αντιπαρατίθεται στον περιβάλλοντα κόσμο ως το μη-εγώ) δεν εμφανίζεται ακόμα ούτε στους κλασσικούς ‘Ελληνες. Γιατί για τον Αριστοτέλη ήταν και η επιστήμη της ψυχής ένα μέρος της φυσικής του. Κατ’ αρχάς πριν περίπου τετρακόσια χρόνια άλλαξε αυτός ο τρόπος θέασης της επιστήμης της φύσεως.
Μπορούμε να καταλάβουμε αυτήν τη βαθειά τομή ως μια μεταβολή της μορφής τού είναι. Βασική για τη νέα όψη είναι μια δυαλιστική θεωρία σώματος-ψυχής. Ο άνθρωπος δεν γίνεται πια αισθητός ως ενότητα σώματος και ψυχής, η εσωτερική του πλευρά αποδεσμεύεται απ’ την εξωτερική. Αντίστοιχα κατανοείται στη γεννηθείσα τότε «φυσική επιστήμη των νεώτερων χρόνων» η φύση όχι πια ως Μ ε γ ά λ η Μ η τ έ ρ α, αλλά παρατηρείται ως φυσική πραγματικότητα, ως π ε ρ ι β ά λ ο ν του ανθρώπου.
«Μ ε γ ά λ η Μ η τ έ ρ α» και «π ε ρ ι β ά λ λ ο ν» είναι δυό ισότιμες, αλλά αντίθετες όψεις της φύσης (σ.σ.: Πρβλ. εδώ και του Wolfgang Giegerich, «Η ατομική βόμβα ως ψυχική πραγματικότητα», σ. 17-22). Αυτές οι δυό σ υ μ π λ η ρ ω μα τ ι κ έ ς ό ψ ε ι ς υπάρχουν πάντοτε. Στη νεώτερη και τη μοντέρνα φυσική επιστήμη προσέλαβε το διαμορφούμενο τεχνικά από ’μάς περιβάλλον έκτακτη σημασία, ενώ η περιγραφόμενη με τη μεταφορά «Μεγάλη Μητέρα» έννοια της φύσης, που απεικονίζει αυτό που φέρει την ύπαρξή μας, απωθήθηκε ισχυρά στο βάθος.
Στη διάρκεια της ιστορικής εξέλιξης της φυσικής επιστήμης κατανοήθηκε όλο και περισσότερο η φύση ως «περιβάλλουσα φύση», ως αντιτασσόμενη δηλαδή στο Εγώ, ως εμπειρικά επιδεικνύμενη, ως ορθολογικά εξηγήσιμη, ως τεχνικο-πραγματική, και μ’ αυτό τελικά ως εκείνο που είναι δυνατόν να κατασκευαστή. Τα φυσικά όντα εννοήθηκαν όλο και περισσότερο ως τεχνικώς φτιαγμένα πράγματα, και όλα τα τεχνικά πράγματα έγιναν μαγευτικά. Η π ε ρ ι β α λ λ ο ν τ ι κ ή ε π ι σ τ ή μ η που γεννήθηκε έτσι έχει μιαν ιδιαίτερη τάση να απωθή τη σκιώδη πλευρά της και να αμφισβητή στο ιδεατό σύμπλεγμα «Μητέρα Φύση» κάθε επιστημονική σημασία. Οι μοντέρνοι φυσικοί επιστήμονες είναι πεφωτισμένοι, δεν σκέφτονται ούτε στον ύπνο τους, πως θα μπορούσε να χορηγήση η «Μεγάλη Μητέρα Φύση» την οποιαδήποτε αρωγή. Το ορθολογικό των τεχνικών επιστημών δεν πρέπει όμως να μας εξαπατά: η θεϊκότητα της αρχέγονης φύσης υφίσταται ως σκιώδης πλευρά της μοντέρνας τεχνολογίας όπως και πριν. Το δημιουργημένο απ’ τη μοντέρνα φυσική επιστήμη και τεχνική καταστροφικό δυναμικό και τα σημερινά μας παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα δεν μπορούν να υπερνικηθούν, αν δεν έχουμε μιαν καλύτερη κατανόηση, από ποιες «μυθικές εικόνες» διαμορφώνεται η εποχή μας. Μια βαθύτερη υπ’ αυτήν την έννοια κατανόηση της φυσικής επιστήμης απαιτεί αναπόφευκτα την αναγνώριση και τη συμπερίληψη της σκιάς.
Σημείωση
Το κείμενο αυτό του Χανς Πρίμας (Hans Primas) είναι απ’ τον συλλογικό τόμο «Ο διάλογος Πάουλι – Γιουνγκ και η σημασία του για τη μοντέρνα (σύγχρονη) επιστήμη» (Der Pauli - Jung –Dialog und seine Bedeutung für die moderne Wissenschaft) που εκδόθηκε το 1995 απ’ τις «εκδόσεις Σπρίνγκερ» (Springer –Verlag Berlin Heidelberg 1995) και περιέχει τις συμβολές διαφόρων επιστημόνων «στο πρόβλημα της αλληλεπίδρασης μεταξύ πνεύματος και ύλης, ένα απ’ τα κεντρικά προβλήματα της ευρωπαϊκής ιστορίας του πνεύματος», όπως αναφέρεται στον πρόλογο του τόμου. Το επιλέξαμε ξεκινώντας μια προσπάθεια μετάφρασης στα ελληνικά σημαντικών, κατά τη γνώμη μας, αποσπασμάτων απ’ την αλληλογραφία που αναπτύχθηκε απ’ το 1932 ως το 1958 ανάμεσα σε δυό κορυφαίους επιστήμονες του 20ου αιώνα: τον φυσικό Βόλφγκανγκ Πάουλι (1900-1958) και τον ψυχολόγο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ (1875-1961). Ελπίζοντας πως αυτό θα προσφέρη και στη δική μας σκέψη και εμπειρία κάποια σημαντικά στοιχεία.
συνεχιζεται
1. Δεσπόζουσες και κατώτερες λειτουργίες
Οι σκοτεινές όψεις της φυσικής επιστήμης αφορούν σ’ αυτό, το οποίο φοβόμαστε εμείς οι φυσικοί επιστήμονες ως μιαν απειλή για την επιστημονική μας αυτο-εικόνα, και για το οποίο τις περισσότερες φορές δεν μιλάμε σε πανηγυρικούς λόγους. Παρ’ όλ’ αυτά, η σκοτεινή πλευρά της φυσικής επιστήμης είναι τόσο πραγματική όσο κι η φωτεινή. Στο όλον της φυσικής επιστήμης ανήκει κι ο τρόμος κι «η ατομική βόμβα ως σύμβολο του πολιτισμού μας (της κουλτούρας μας)». Όμως οι σκοτεινές όψεις έχουν και θετικές ποιότητες, που μπορούμε να τις ξανακερδίσουμε, αν συμπεριλάβουμε το κατ’ αρχάς αποποιημένο ή αποκηρυγμένο στην επιστημονικο-φυσική συνομιλία. Μόνον αν αναγνωρίσουμε τις δυνάμεις του σκότους, μπορεί να αναπτυχθή περαιτέρω η φυσική επιστήμη, χωρίς να πέση η ίδια θύμα. Αυτή είναι μια προβληματική, την οποία δεν μπορούν να πλησιάσουν με ελπίδα επιτυχίας μόνο με τη δική τους μεθοδολογία οι φυσικοί επιστήμονες. Χρειαζόμαστε βοήθεια γι’ αυτό, μεταξύ άλλων απ’ τη φιλοσοφία και την ψυχολογία – όχι ως ακαδημαϊκή απασχόληση, αλλ’ ως modus vivendi (τρόπο ζωής).
Είναι στη φύση του πράγματος, ότι αυτά που αναπτύσσω μένουν σχεδιογραφικά. Θέλω προσέτι να περιοριστώ εδώ σε δυό επιμέρους όψεις: τον συστηματικό αποχωρισμό της αισθητικής λειτουργίας απ’ τη θεωρία της ύλης και τον ρόλο της διαίσθησης και της μαγείας-γοητείας στις φυσικές επιστήμες. Χρησιμοποιώ σ’ αυτό τη γιουγκιανή τυπολογία ακόμα και για συλλογικά φαινόμενα, γιατί είναι μια αρωγός (βοηθητική) ρυθμιστική αρχή για τη συζήτηση συλλογικά ενεργών αυτόνομων ψυχικών δυνάμεων στην εξέλιξη στην επιστήμη, την ιατρική και την τεχνική. Δημιουργικότητα, μαγεία-γοητεία, τυφλότητα και ψευδαίσθηση-φαντασίωση εμφανίζονται όχι μόνον ατομικά, αλλά και σε αντικειμενικά ορατές συλλογικές ενέργειες-λειτουργίες (σ.σ.: Μιλάω λοιπόν κυρίως για τις «φυσικές επιστήμες» και ό χ ι για τους φυσικούς επιστήμονες ως άτομα, έτσι ώστε το «ψυχολογικό» δεν πρέπει να κατανοηθή εδώ με την έννοια του ατομικά ψυχολογικού).
Ο Γιουνγκ ορίζει τη συνείδηση ως τη σχέση ψυχικών γεγονότων προς ένα ονομαζόμενο «Εγώ» γεγονός, το οποίο σχετίζεται προς τον εξωτερικό κόσμο μέσα απ’ τις τέσσερις λειτουργίες, αίσθηση, σκέψη, αντίληψη (επαίσθηση) και διαίσθηση (σ.σ.: Η καθομιλούμενη ορολογία προκαλεί σύγχυση. Είναι σημαντικό να διακρίνουμε σαφώς τους όρους αίσθηση, διαίσθηση, φαντασία, αντίληψη και συγκίνηση. Πρέπει να προσεχθή ιδιαίτερα η καθομιλούμενη διπλή σημασία της λέξης «αντίληψη». Ο Γιουνγκ μιλάει για «αντίληψη», όταν πρόκειται για αισθήματα – με την έννοια της γαλλικής λέξης sentiment. Χρησιμοποιούμε όμως την ίδιαν έννοια και για να εκφράσουμε μια διαίσθηση: «Είχα το αίσθημα, ότι…». Αντίληψη είναι περαιτέρω για τον Γιουνγκ μια ε κ τ ι μ η τ ι κ ή λ ε ι τ ο υ ρ γ ί α , έτσι ώστε να επιδεικνύη η διαφοροποιημένη αντίληψη έναν ορθολογικό κι όχι συγκινησιακό χαρακτήρα. Και τα δυό, σκέψη και αντίληψη, παράγουν-γεννούν μιαν ε κ τ ί μ η σ η και είναι ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς λειτουργίες. «Η διαίσθηση, για την οποία χρησιμοποιούμε επίσης τη λέξη αντίληψη, είναι αντίθετα μια π α ρ ά λ ο γ η λειτουργία». Η αίσθηση είναι συνειδητή, κι η διαίσθηση ασυνείδητη αντίληψη). Στη διάλεξή του «Ψυχολογική τυπολογία» χαρακτήρισε ο Γιουνγκ αυτές τις τέσσερις ψυχικές βασικές λειτουργίες ως εξής:
«Το αισθητικό συμβάν διαπιστώνει κυρίως, ότι κάτι είναι (υπάρχει), η σκέψη, τί σημαίνει, το αίσθημα, τί αξίζει, κι η διαίσθηση είναι υπόθεση και προαίσθηση για το από πού και προς τα πού. Χαρακτηρίζω την αίσθηση και την προαίσθηση ως παράλογες (μη ορθολογικές) λειτουργίες, καθώς στρέφονται κι οι δυό προς το αυτόχρημα (εντελώς) υπαρκτό και δεδομένο. Σκέψη και αντίληψη είναι αντίθετα ως κριτικές λειτουργίες ορθολογικές».
Οι τέσσερις βασικές λειτουργίες είναι κατ’ αρχήν εντελώς ισότιμες, βρίσκονται όμως αναμεταξύ τους σε σχέση ανά δ ύ ο α ν τ ί θ ε τ ω ν ζ ε υ γ α ρ ι ώ ν . Στη δ ι α φ ο ρ ο π ο ι η μ έ ν η κατάσταση είναι η σκέψη κι η αντίληψη ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς, η αίσθηση (το αίσθημα) κι η διαίσθηση α ν ο ρ θ ο λ ο γ ι κ έ ς (παράλογες) λειτουργίες. Αυτά τα δυό αντίθετα ζεύγη σκέψη/αντίληψη και αίσθηση/διαίσθηση αντιπροσωπεύουν συμπληρωματικές όψεις, που δεν μπορούν να είναι ταυτόχρονα υψηλά διαφοροποιημένες. Οι τέσσερις βασικές λειτουργίες και τα δυό αντίθετα ζεύγη παριστάνονται συνήθως διασταυρωμένα με τον τρόπο της μαντάλα απ’ τον Γιουνγκ. Η λειτουργία που βρίσκεται απέναντι απ’ την περισσότερο διαφοροποιημένη είναι σχετικά αδιαφοροποίητη, κυριευμένη απ’ το ασυνείδητο και ονομάζεται η κ α τ ώ τ ε ρ η λ ε ι τ ο υ ρ γ ί α. Αν είναι π.χ. η σκέψη ανώτερη, τότε είναι η αντίληψη κατώτερη˙ αν είναι η αίσθηση υψηλά διαφοροποιημένη, τότε είναι η διαίσθηση αδιαφοροποίητη. Η κατώτερη λειτουργία συνδυάζεται πάντα με μιαν αρχαϊκή όψη.
Τρεις απ’ τις τέσσερις βασικές λειτουργίες μπορούν να είναι σχετικά διαφοροποιημένες και στη διάθεση της συνείδησης. Όμως ο Γιουνγκ δεν πιστεύει, πως είναι ανθρωπίνως δυνατό να διαφοροποιήσουμε ομοιόμορφα και τις τέσσερις λειτουργίες και παρατηρεί σ’ αυτό: «Θα καθιστούσαμε εξάλλου τις τέσσερις λειτουργίες, αν μπορούσαμε να τις διαφοροποιήσουμε ομοιόμορφα, μόνο συνειδητά αξιοποιήσιμες λειτουργίες. Θα χάναμε όμως τότε την πολυτιμότατη σχέση με το ασυνείδητο μέσα απ’ την κατώτερη λειτουργία». Το αυτόνομο σύμπλεγμα ελλιπώς αναπτυγμένων λειτουργιών, όλ’ αυτά δηλαδή που δεν βρίσκονται στο φως της συνείδησης, το χαρακτηρίζει ο Γιουνγκ ως σ κ ι ά.
Οι σύγχρονες φυσικές επιστήμες οφείλουν την επιτυχία τους σ’ έναν λεπτό συνδυασμό της εμπειρικής πράξης ενός Φράνσις Μπέικον (1561-1626) με τον τρόπο σκέψης ενός Ρενέ Ντεκάρτ (1596-1650). Από σημερινής πλευράς είναι σημαντικό σ’ αυτό, ότι επιχειρήθηκε τότε να οροθετήσουν συμπερασματικά (κατά συνέπεια) το υλικό απ’ το ψυχικό και το θρησκευτικό πεδίο. Στην εμπειρικά προσανατολισμένη βακωνική (του Μπέικον-Βάκωνα) επιστήμη κυριαρχεί η αισθητηριακή αντίληψη αντικειμένων του έξω κόσμου – η συγκεκριμένη αίσθηση. Στην καρτεσιανή επιστήμη είναι η αφηρημένη σκέψη η βασική λειτουργία, η οποία επιχειρεί να αντιληφθή τα γεγονότα του έξω κόσμου σε γενικές έννοιες. Την εποχή αυτή είναι η σκέψη και η αίσθηση οι κυριαρχούσες και υψηλά αναπτυγμένες λειτουργίες στις φυσικές επιστήμες. Προσδιορίζουν τους συλλογικά ισχύοντες φυσικο-επιστημονικούς κανόνες, την εξωτερική φαινομενική εικόνα – τη μάσκα – δηλαδή της φυσικής επιστήμης. Στην ουσία της φυσικής επιστήμης δεν ανήκει όμως μόνον αυτή η όψη της «περσόνας», αλλά και η σκιά, που δρα συμψηφιστικά στον κόσμο του βάθους.
Αυτή η σκοτεινή πλευρά της φυσικής επιστήμης είναι συνδεδεμένη με τις αναφερόμενες στον ψυχικό εσωτερικό κόσμο λειτουργίες της αντίληψης και της διαίσθησης. Οι οποίες είναι, σε αντίθεση προς τις δεσπόζουσες λειτουργίες αίσθηση και σκέψη, λιγότερο διαφοροποιημένες στις νεώτερες και σύγχρονες φυσικές επιστήμες. Είναι ωστόσο θεμελιώδους σημασίας, γιατί μόνον αυτές επιτρέπουν μιαν είσοδο στην πραγματικότητα του «φανταστικού»-«imaginal» στις φυσικές επιστήμες (σ.σ.: Η λέξη «φανταστικό»-«imaginal» εισήχθη απ’ τον Henry Corbin, για να μπορέση να κατονομάση το εικονικό είδος ύπαρξης της ψυχικής πραγματικότητας, χωρίς να πρέπη να χρησιμοποιήση τις συχνά υποτιμητικά μεταχειρισμένες εκφράσεις «φαντασιώδες»-«imaginär» ή «παράλογο»-«irrational» γι’ αυτό). Η σημερινή επιστημονική θεωρία ενδιαφέρεται ωστόσο αποκλειστικά για τις φωτεινές όψεις, όπως π.χ. τις εμπειρικές και θεωρητικές αιτιολογικές συνάφειες και παραμελεί τη γεννητική συνάφεια και ερωτήματα της συνάρτησης των αισθήσεων. Η εριστική είναι βέβαια ένας κλασσικός τόπος της γνωστικής θεωρίας, η «ars inveniendi» - ως ο ορισμός μη απαγωγικών κανόνων, που παρατηρούνται σε ανακαλύψεις και εφευρέσεις – παίζει όμως έναν μετριόφρονα ρόλο στην επιστημονική πράξη. Η εριστική μπορεί να μας διδάσκη, πώς μπορούμε να ασχολούμαστε με αναλογίες, υποθέσεις, ιδέες και εμπνεύσεις, αλλά για το αποφασιστικό ερώτημα, α π ό π ο ύ έρχονται εντέλει «καλές και αυθόρμητες ξαφνικές ιδέες», δεν έχει να μας αναφέρη η μοντέρνα γνωστική θεωρία σχεδόν τίποτα.
2. Η Μεγάλη Μητέρα και το περιβάλλον ως συμπληρωματικές όψεις.
Συστατική είναι για κάθε επιστήμη μια διάκριση υποκειμένου και αντικειμένου. Η διάκριση αυτή δεν είναι όμως τόσο απλή, όσο μπορεί να φαίνεται με την πρώτη ματιά. Η φυσική επιστήμη της νεώτερης εποχής έχει ηλικία περίπου τεσσάρων αιώνων, όμως ο αρχαϊκός δεσμός εσωτερικού και εξωτερικού κόσμου του ανθρώπου είχε ήδη πολύ πρωτύτερα θραυσθή. Διέκριναν έτσι ήδη οι πρώιμοι Έλληνες φιλόσοφοι μεταξύ σώματος και ψυχής, όμως ο σύγχρονος ορισμός του Εγώ (που αντιπαρατίθεται στον περιβάλλοντα κόσμο ως το μη-εγώ) δεν εμφανίζεται ακόμα ούτε στους κλασσικούς ‘Ελληνες. Γιατί για τον Αριστοτέλη ήταν και η επιστήμη της ψυχής ένα μέρος της φυσικής του. Κατ’ αρχάς πριν περίπου τετρακόσια χρόνια άλλαξε αυτός ο τρόπος θέασης της επιστήμης της φύσεως.
Μπορούμε να καταλάβουμε αυτήν τη βαθειά τομή ως μια μεταβολή της μορφής τού είναι. Βασική για τη νέα όψη είναι μια δυαλιστική θεωρία σώματος-ψυχής. Ο άνθρωπος δεν γίνεται πια αισθητός ως ενότητα σώματος και ψυχής, η εσωτερική του πλευρά αποδεσμεύεται απ’ την εξωτερική. Αντίστοιχα κατανοείται στη γεννηθείσα τότε «φυσική επιστήμη των νεώτερων χρόνων» η φύση όχι πια ως Μ ε γ ά λ η Μ η τ έ ρ α, αλλά παρατηρείται ως φυσική πραγματικότητα, ως π ε ρ ι β ά λ ο ν του ανθρώπου.
«Μ ε γ ά λ η Μ η τ έ ρ α» και «π ε ρ ι β ά λ λ ο ν» είναι δυό ισότιμες, αλλά αντίθετες όψεις της φύσης (σ.σ.: Πρβλ. εδώ και του Wolfgang Giegerich, «Η ατομική βόμβα ως ψυχική πραγματικότητα», σ. 17-22). Αυτές οι δυό σ υ μ π λ η ρ ω μα τ ι κ έ ς ό ψ ε ι ς υπάρχουν πάντοτε. Στη νεώτερη και τη μοντέρνα φυσική επιστήμη προσέλαβε το διαμορφούμενο τεχνικά από ’μάς περιβάλλον έκτακτη σημασία, ενώ η περιγραφόμενη με τη μεταφορά «Μεγάλη Μητέρα» έννοια της φύσης, που απεικονίζει αυτό που φέρει την ύπαρξή μας, απωθήθηκε ισχυρά στο βάθος.
Στη διάρκεια της ιστορικής εξέλιξης της φυσικής επιστήμης κατανοήθηκε όλο και περισσότερο η φύση ως «περιβάλλουσα φύση», ως αντιτασσόμενη δηλαδή στο Εγώ, ως εμπειρικά επιδεικνύμενη, ως ορθολογικά εξηγήσιμη, ως τεχνικο-πραγματική, και μ’ αυτό τελικά ως εκείνο που είναι δυνατόν να κατασκευαστή. Τα φυσικά όντα εννοήθηκαν όλο και περισσότερο ως τεχνικώς φτιαγμένα πράγματα, και όλα τα τεχνικά πράγματα έγιναν μαγευτικά. Η π ε ρ ι β α λ λ ο ν τ ι κ ή ε π ι σ τ ή μ η που γεννήθηκε έτσι έχει μιαν ιδιαίτερη τάση να απωθή τη σκιώδη πλευρά της και να αμφισβητή στο ιδεατό σύμπλεγμα «Μητέρα Φύση» κάθε επιστημονική σημασία. Οι μοντέρνοι φυσικοί επιστήμονες είναι πεφωτισμένοι, δεν σκέφτονται ούτε στον ύπνο τους, πως θα μπορούσε να χορηγήση η «Μεγάλη Μητέρα Φύση» την οποιαδήποτε αρωγή. Το ορθολογικό των τεχνικών επιστημών δεν πρέπει όμως να μας εξαπατά: η θεϊκότητα της αρχέγονης φύσης υφίσταται ως σκιώδης πλευρά της μοντέρνας τεχνολογίας όπως και πριν. Το δημιουργημένο απ’ τη μοντέρνα φυσική επιστήμη και τεχνική καταστροφικό δυναμικό και τα σημερινά μας παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα δεν μπορούν να υπερνικηθούν, αν δεν έχουμε μιαν καλύτερη κατανόηση, από ποιες «μυθικές εικόνες» διαμορφώνεται η εποχή μας. Μια βαθύτερη υπ’ αυτήν την έννοια κατανόηση της φυσικής επιστήμης απαιτεί αναπόφευκτα την αναγνώριση και τη συμπερίληψη της σκιάς.
Σημείωση
Το κείμενο αυτό του Χανς Πρίμας (Hans Primas) είναι απ’ τον συλλογικό τόμο «Ο διάλογος Πάουλι – Γιουνγκ και η σημασία του για τη μοντέρνα (σύγχρονη) επιστήμη» (Der Pauli - Jung –Dialog und seine Bedeutung für die moderne Wissenschaft) που εκδόθηκε το 1995 απ’ τις «εκδόσεις Σπρίνγκερ» (Springer –Verlag Berlin Heidelberg 1995) και περιέχει τις συμβολές διαφόρων επιστημόνων «στο πρόβλημα της αλληλεπίδρασης μεταξύ πνεύματος και ύλης, ένα απ’ τα κεντρικά προβλήματα της ευρωπαϊκής ιστορίας του πνεύματος», όπως αναφέρεται στον πρόλογο του τόμου. Το επιλέξαμε ξεκινώντας μια προσπάθεια μετάφρασης στα ελληνικά σημαντικών, κατά τη γνώμη μας, αποσπασμάτων απ’ την αλληλογραφία που αναπτύχθηκε απ’ το 1932 ως το 1958 ανάμεσα σε δυό κορυφαίους επιστήμονες του 20ου αιώνα: τον φυσικό Βόλφγκανγκ Πάουλι (1900-1958) και τον ψυχολόγο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ (1875-1961). Ελπίζοντας πως αυτό θα προσφέρη και στη δική μας σκέψη και εμπειρία κάποια σημαντικά στοιχεία.
συνεχιζεται
.....το Φρέαρ.....
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Που τα ξεθάβεις όλα αυτά βρε συ, ούτε τον είχα ακουστά, πολύ ενδιαφέρον θέμα, μπράβο.
Δεν έχω ξαναδεί κανέναν να κάνει τέτοιες συγκρίσεις σε τέτοιους τομείς! Καλή συνέχεια.
Δεν έχω ξαναδεί κανέναν να κάνει τέτοιες συγκρίσεις σε τέτοιους τομείς! Καλή συνέχεια.
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Yπάρχει και άλλο ένα βιβλίο από την Springer με την ίδια θεματολογία, κάποιας Suzanne Gieser
https ://www.amazon.co.uk/Innermost-Kernel-Psych ... 3540208569
Δυστυχώς είναι πανάκριβα, αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολλά άρθρα σχετικά σκόρπια στο Ίντερνετ.
https ://www.amazon.co.uk/Innermost-Kernel-Psych ... 3540208569
Δυστυχώς είναι πανάκριβα, αλλά ευτυχώς υπάρχουν πολλά άρθρα σχετικά σκόρπια στο Ίντερνετ.
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
.
Ο Γιούνγκ ειναι μη "αποδεκτός" στην Παγκόσμια Ψυχιατρική Κοινότητα.....Διαίσθηση και Πούτσες Μπλέ λέει.....
.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Τι να την κάνεις την διαίσθηση όταν μπορείς να χαπακώνεις τον κόσμο κάργα;
Το μόνο που δεν θέλουμε....
Το μόνο που δεν θέλουμε....

Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
?
Κατι θες να πείς αλλά δεν εχω Διαίσθηση τι.....

.
Ταφόπλακα τού Μέλλοντος τών Παιδιών μας η Γραφειοκρατεία καί οί Συντάξεις άνω τών 400 € ....
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Δουλειά δέν έχει ό Διάολος γαμάει τά Παιδιά του .... Έλληνική Λαική Σοφία
Δέν ξέρεις κάν τό Λόγο ..........γιά νά μάς Ύποτάξης .........Σαδιστάκο ...
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Άσε, πονεμένη ιστορία.
Είναι να μην τύχει σε κοντινό σου άτομο.
Είναι να μην τύχει σε κοντινό σου άτομο.
- Αχθος Αρουρης
- Δημοσιεύσεις: 1511
- Εγγραφή: 02 Ιουν 2022, 21:27
- Phorum.gr user: Αχθος Αρουρης
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
..........
ποιος θα ξοδεψει λιγο χρονο
για να διαβασει εστω ενα κεφαλαιο ;
https://archive.org/details/the-innermo ... lis-dialog ...... (για κατεβασμα)
εγω θα του χρωστω 10 ευρω μετρητα ...
.........
ποιος θα ξοδεψει λιγο χρονο
για να διαβασει εστω ενα κεφαλαιο ;
https://archive.org/details/the-innermo ... lis-dialog ...... (για κατεβασμα)
εγω θα του χρωστω 10 ευρω μετρητα ...
.........
- ksk
- Δημοσιεύσεις: 11897
- Εγγραφή: 15 Απρ 2018, 12:10
- Phorum.gr user: ksk
- Τοποθεσία: Στην ομορφοτερη χωρα του κοσμου, στην Ελλαδα μας
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Το χάδι που θα μπορούσε να προσφέρει στην λογική παραμερίστηκε... το χαπακωμα συμφέρει περισσότερο για πολλούς λόγους...
Το χάσμα των δυο ημισφαιρίων μεγαλώνει και η ποιότητα ζωής πέφτει ...
Σε ελεύθερη πτώση ο Άνθρωπος... Ζήτω ο ανθρωπάκος.
Παρατηρητής...
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Μπράβο εύρημα!!!Αχθος Αρουρης έγραψε: ↑07 Απρ 2025, 21:56..........
ποιος θα ξοδεψει λιγο χρονο
για να διαβασει εστω ενα κεφαλαιο ;
https://archive.org/details/the-innermo ... lis-dialog ...... (για κατεβασμα)
εγω θα του χρωστω 10 ευρω μετρητα ...
.........
Ούτε που θα μου περνούσε απ' το νου να ψάξω εκεί.
Πάρε το 10αρικο που μου χρωστάς και κέρνα τα φιλαράκια μια μπύρα

- Αχθος Αρουρης
- Δημοσιεύσεις: 1511
- Εγγραφή: 02 Ιουν 2022, 21:27
- Phorum.gr user: Αχθος Αρουρης
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
............Imperium έγραψε: ↑07 Απρ 2025, 22:35Μπράβο εύρημα!!!Αχθος Αρουρης έγραψε: ↑07 Απρ 2025, 21:56..........
ποιος θα ξοδεψει λιγο χρονο
για να διαβασει εστω ενα κεφαλαιο ;
https://archive.org/details/the-innermo ... lis-dialog ...... (για κατεβασμα)
εγω θα του χρωστω 10 ευρω μετρητα ...
.........
Ούτε που θα μου περνούσε απ' το νου να ψάξω εκεί.
Πάρε το 10αρικο που μου χρωστάς και κέρνα τα φιλαράκια μια μπύρα
κι εγω παραξενευτηκα ....... το κατεβασες ;
γιατι μπορει να το αφαιρεσουν ......
εχει ενα κεφαλαιο για τον arthur schopenhauer,
εριξα μια ματια .....
Schopenhauer’s ‘will which reveals itself in representation’
aroused in Jung the idea that mental energy has its origin
in the unconscious ...... (kerasma)
..............
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Ναι φυσικά το κατέβασα και θα το ξεψάχνισω με την ησυχία μου κάποια στιγμή. Διάβασα την εισαγωγή και τα κεφάλαια και φαίνεται καλή φάση. Θέλω να δω και τι άλλο θα ανεβάσει εδώ ο νηματοθέτης.
Re: ΠΕΡΙ ΣΚΟΤΕΙΝΩΝ ΟΨΕΩΝ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ - Χανς Πρίμας
Μπράβο πάντως. Συχνά ψάχνω στο archive.org αλλά συνήθως για πιο παλιά βιβλία.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Περιοδικά φυσικής ή γενικά επιστημονικά.
από Antares » 28 Αύγ 2023, 16:44 » σε Θετικές Επιστήμες - 0 Απαντήσεις
- 992 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Antares
28 Αύγ 2023, 16:44
-
-
-
Νέα δημοσίευση Υπάρχει σύγκρουση επιστήμης και θρησκείας;
από gmoutzour » 18 Μαρ 2025, 14:16 » σε Θρησκειολογία - 99 Απαντήσεις
- 10220 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από hellegennes
20 Μαρ 2025, 15:36
-
-
-
Νέα δημοσίευση Ο καθηγητής φυσικής Κώστας Φουντάς πρόεδρος του CERN
από Ίακχος » 28 Σεπ 2024, 09:52 » σε Θετικές Επιστήμες - 8 Απαντήσεις
- 375 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Machine ghost
28 Σεπ 2024, 16:47
-
-
-
Νέα δημοσίευση Ο εκλαικευτής της επιστήμης Astronio στον Αρναούντογλου.
από έργο_μακέτο » 09 Δεκ 2023, 15:41 » σε Θετικές Επιστήμες - 1 Απαντήσεις
- 474 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Cecily Anne
09 Δεκ 2023, 16:06
-