ST48410 έγραψε: ↑12 Ιουν 2019, 16:02
Δεν είναι εύκολο πράγμα η κριτική ενός έργου τέχνης, ούτε μπορεί να γίνει έτσι στο πόδι χωρίς κάποια επαφή με το κρινόμενο αντικείμενο και την καλλιτεχνική δημιουργία της εποχής του. Επίσης τα έργα τέχνης (εκτός της καθαρά εμπορικής) φτιάχνονται συνήθως με σκοπό να διατηρηθούν στο χρόνο οπότε οποιαδήποτε σύνδεση με συγκεκριμένες κομματικές ιδεολογίες είναι πρόσκαιρη και πολλές φορές επιφανειακή. Δεν γίνεται να κρίνονται υπό αυτό το πρίσμα. Δεν έχει λογική στο πεδίο των πνευματικών επιτευγμάτων όπου εκεί μετριέται η αξία τους.
Είναι τελείως διαφορετικό το να μην καταλαβαίνω κάτι, να μην με συγκινεί ή να μην μου αρέσει από το να θεωρώ πως πρέπει να καταστραφεί.
Φαντασου τωρα να δει καποιος τη Γκουερνικα εξω απο το ιστορικο της υποβαθρο. Τι αξια θα της εδινε ε;
Φαντασου τις κονσερβες του Γουορχολ, χωρις την τοτε εποχη και την τρελουτσικη προσωπικοπητα του Γουορχολ. Τι αξια θα τις διναμε;
Για εμενα ορισμος του εργου καλης τεχνης, ειναι η δυνατοτητα ενος τετοιου να μεταφερει απο τον καλλιτεχνη βιωματα, συναισθηματα, νοηματα στον παρατηρητη. Κατι τετοιο ειναι μεν μετρησιμο (σε ποσους και ποσο ασκησε επιρροη;) αλλα οχι αμεσα παρατηρησιμο (αν δε σου πει ο παρατηρητης την εμπειρια του δεν μπορεις να το ξερεις). Απο τις τοιχογραφιες στις σπηλιες μεχρι τις πιο ιντελεκτουελ και ιδιορυθμες γκαλερι του σημερα το παιχνιδι ειναι το ιδιο. Παρ ολο που εχει εργα που μιλαν απο μονα τους και εργα που μιλαν μεσα στο ιστορικο πλαισιο που εμφανιστηκαν. Αν κλαψουν η εντυπωσιαστουν ενα εκατομμυριο ανθρωποι με ενα σαχλο εργο, τοτε η σαχλαμαρα εγινε εκ των πραγματων τεχνη.
Σε ολο αυτο το παιχνιδι της τεχνης υπαρχουν πολλες "παγιδες" βεβαια. Η τεχνη προπαγανδα, η κουφια τεχνη χωρις γνησια προσπαθεια εκφρασης του καλλιτεχνη, η χυδαια και προβληματικη τεχνη, οτι γουσταρει ο καθενας. Εμενα για παραδειγμα με ενθουσιασε η ταινια "σπιρτοκουτο" παρ ολο που ξερω πολυ καλα οτι αυτο που ηθελε να πει ο σκηνοθετης δεν ειναι αυτο τελικα το νοημα που βρηκα καταπληκτικο εγω στην ταινια. Για εμενα ειναι ενα καταλαθος αριστουργημα απο τα λιγα που εχω δει μεχρι τωρα.
Αλλα η λογικη της εκκαθαρισεως του χωρου της τεχνης ειναι λαθος εξ αρχης. Δεν ειναι ολα τα εργα σε μουσειο. Η τεχνη συμβαινει καθημερινα και παντου. Οποιος θελει κανει την τεχνη του και οποιος θελει την ασπαζεται και εμπνεεται απο αυτην. Τα εργα αποκτουν νοηματα ακομα και αν δεν ειχαν, αλλαζουν νοηματα, μπορει ακομα και να χανουν τα νοηματα που ειχαν. Η τεχνη ειναι κατι σαν την τηλεπαθεια, υπαρχει οταν ενα μυαλο επηρεαζει ενα αλλο για θεματα που δεν καλυπτει η γλωσσα, ειναι οποτε και σαν δευτερη γλωσσα, οταν δεν το κανει απλα παει στα σκουπιδια γιατι κανεις δεν ενδιαφερεται γι αυτη.
Γι εμενα υπαρχουν πολλα πραγματα που ειναι για τα σκουπιδια αλλα που για αλλους δεν ειναι. Κριτες της εκαστοτε τεχνης ειμαστε ολοι. Το να καταστρεψεις ομως ενα εργο προσβαλει τον κοσμο που τον εκφραζει. Αν και στην προκειμενη περιπτωση μαλλον καποιος απο αγνοια πεταξε τα ανθρωπακια.