Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις, αναδρομές
Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 06 Ιούλ 2019, 21:23

Pertinax έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 19:57
Είναι όμως ευνόητο ότι με αυτή τη διατύπωση πάρα πολλοί απλοί άνθρωποι θα καταλάβαιναν ότι και οι (αρχαίοι) Έλληνες ήταν Ρωμιοί
Φυσικά όχι.
Αν υποθέσουμε ότι οι απλοί άνθρωποι μάθαιναν επειδή "δεν ήξεραν", αυτό σημαίνει ότι θα μάθαιναν αυτό που τους δίδασκαν. Το να ισχυρίζεται κάποιος είτε πως οι λόγιοι που διδάσκουν είναι εκ των προτέρων αποτυχημένοι ή ηλίθιοι και επιπλέον, ο αγράμματος αντί να μαθαίνει αυτό που του διδάσκουν, αντιθέτως, παραποιεί τις γνώσεις που λαμβάνει και μάλιστα προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, αυτήν ακριβώς που βολεύει τους ρωμαϊστές σήμερα, και από αυτό το σενάριο προκύπτει η... ελληνική ιστορία, είναι μόνο για το Σταρ Τρεκ.

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 06 Ιούλ 2019, 21:34

Chronicle έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 21:23
Pertinax έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 19:57
Είναι όμως ευνόητο ότι με αυτή τη διατύπωση πάρα πολλοί απλοί άνθρωποι θα καταλάβαιναν ότι και οι (αρχαίοι) Έλληνες ήταν Ρωμιοί
Φυσικά όχι.
Αν υποθέσουμε ότι οι απλοί άνθρωποι μάθαιναν επειδή "δεν ήξεραν", αυτό σημαίνει ότι θα μάθαιναν αυτό που τους δίδασκαν. Το να λέει κάποιος ότι ΠΡΩΤΟΝ, ο λόγιος που διδάσκει είναι εκ των προτέρων αποτυχημένος ή ηλίθιος και ΔΕΥΤΕΡΟΝ, ο αγράμματος αντί να μαθαίνει αυτό που του διδάσκουν, αντιθέτως, παραποεί τις γνώσεις που λαμβάνει και μάλιστα προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, αυτήν ακριβώς που βολεύει τους ρωμαϊστές σήμερα, είναι (ένα ακόμη) σενάριο για το Σταρ Τρεκ.
Μη συγχύζεσαι ρε συ Χρον. Φυσικά και μπορούσε να το ερμηνεύσει όπως ήθελε ο απλός άνθρωπος, καθώς ο λόγιος δεν του έκανε συστηματικό φροντιστήριο.

Ακόμα και ο Σκούφος εξηγεί στους απλούς αναγνώστες το Έλληνας ως "Ρωμαίος το γένος". Δεν γράφει ότι Ρωμαίοι = "Έλληνες το γένος".

Γι' αυτό βλέπουμε και περιπτώσεις σαν τον Φορτουνάτο:

ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ: Ρήγας τσι Μυκήνης και γενεραλίσιμος στα φουσσάτα τα Ρωμαιϊκα
ΑΧΙΛΛΕΑΣ: στρατηγός των Ρωμαίων

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 07 Ιούλ 2019, 00:42

Pertinax έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 21:34
Ακόμα και ο Σκούφος εξηγεί στους απλούς αναγνώστες το Έλληνας ως "Ρωμαίος το γένος". Δεν γράφει ότι Ρωμαίοι = "Έλληνες το γένος".
Γι' αυτό βλέπουμε και περιπτώσεις σαν τον Φορτουνάτο:
ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ: Ρήγας τσι Μυκήνης και γενεραλίσιμος στα φουσσάτα τα Ρωμαιϊκα
ΑΧΙΛΛΕΑΣ: στρατηγός των Ρωμαίων
Εδώ πρόκειται για προσπάθεια αλχημείας έτσι;
Για τον Σκούφο ήδη το παραδέχτηκες, ότι καμία ακαδημαϊκή μόρφωση δεν δίνει γελοίες πληροφορίες του στιλ ότι "ο Θαλής ήταν... ρωμαίος".

Και εδώ είναι το πρόβλημα για τους ρωμαϊστές που η μόνη τους διέξοδος, το τονίζω, Η ΜΟΝΗ, είναι τυχόν περιπτώσεις ΑΣΑΦΕΙΑΣ που προσπαθούν να τις μετατρέψουν σε υποκείμενα της θεωρίας τους.

Εδώ όμως ο Σκούφος δεν εξηγεί στους αναγνώστες του γενικότητες, αλλά μιλάει για τον Θαλή συγκεκριμένα και έτσι έχουμε ένα ακλόνητο δεδομένο, ότι ο Θαλής είναι όντως Έλληνας.

Κατά συνέπεια, η φράση του Σκούφου είναι ξεκάθαρη: διδάσκει στον σύγχρονο απλό "ρωμιό" ότι "ρωμαίος το γένος" σημαίνει Έλληνας και μάλιστα Έλληνας σε σύνδεση με την ελληνική αρχαιότητα όπως ο Θαλής.

Και το ίδιο ολίσθημα κάνεις και με τον Φορτουνάτο. Πουθενά δεν θα δεις ότι ο συγγραφέας του ήταν αγράμματος. Στο κείμενο του υπάρχει αρχαιογνωσία καταγεγραμμένη, προϊόν κάποιας ελληνομάθειας και κάποιου επιπέδου ακαδημαϊκής μόρφωσης.

Όμως, καμία ακαδημαϊκή μόρφωση δεν διδάσκει ηλιθιότητες του στιλ, ότι ο Αγαμέμνων είχε στρατό... Ρωμαίων. Εδώ λοιπόν τα πράγματα είναι απλά. Και το βλέπουμε και σε έναν στίχο που μιλάει για ένα πολύ συγκεκριμένο μέρος, την Αρχαία Ελλάδα.

Η ακαδημαϊκή γνώση διδάσκει ότι η Αρχαία Ελλάδα όπου βρίσκεται η Ελένη του Αγαμέμνονα λέγεται "Αρχαία Ελλάδα" και όχι... "Ρωμικάτο"!
Όπως λοιπόν γράφουν και τα λεξικά της δημώδους γλωσσικής μορφής, ο δημώδης όρος "Ρωμαίος", είχε επεξήγηση, δεν ήταν κάποιος "αμετάφραστος" όρος που είχε τη σημασία κάποιας αποκλειστικής δήθεν "ρωμέικης συνείδησης". Ο όρος "Ρωμαίος" ήταν ΤΑΥΤΟΣΗΜΟΣ με τους όρους Γραικός και Έλλην, όπως και ο όρος "Ρωμέικος" ήταν ΤΑΥΤΟΣΗΜΟΣ με τους όρους Ελληνικός, Γραικικός που ταιριάζει και στην περίπτωση μας:

Εικόνα

Κατά συνέπεια, εδώ έχουμε μια αρχαιογνωστική εικόνα και από τη χρήση της γλώσσας μαθαίνουμε πως όταν στη δημώδη γλωσσική μορφή ήθελαν να πουν "Αρχαία Ελλάδα" ή "ο τόπος των Αρχαίων Ελλήνων" χρησιμοποιούσαν (και) τον όρο "ρωμικάτο", όπως ακριβώς χρησιμοποιούσαν το "ρωμαίος στο γένος" για τον Έλληνα Θαλή:

Εικόνα

Άβαταρ μέλους
LOUROS
Δημοσιεύσεις: 1009
Εγγραφή: 19 Απρ 2018, 23:31

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από LOUROS » 07 Ιούλ 2019, 01:31

@pertinax, Αν σε πονάει ο σβέρκος, μπορείς να παραδεχτείς την ήττα σου, είναι σεβαστή λύση για την περίπτωση σου.
#καρπαζοεισπράκτορας #τούρμπο
We're on a mission from God 777

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 07 Ιούλ 2019, 01:36

Chronicle έγραψε:
07 Ιούλ 2019, 00:42
Κατά συνέπεια, η φράση του Σκούφου είναι ξεκάθαρη: διδάσκει στον σύγχρονο απλό "ρωμιό" ότι "ρωμαίος το γένος" σημαίνει Έλληνας και μάλιστα Έλληνας σε σύνδεση με την ελληνική αρχαιότητα όπως ο Θαλής.
Δηλαδή από ένα κείμενο που γράφει "Έλληνας ήγουν (δηλαδή) Ρωμαίος εις το γένος" εσύ λες ότι ο απλός αναγνώστης αυτόματα καταλάβαινε το αντίθετο :lol: Φοβερός!
Και το ίδιο ολίσθημα κάνεις και με τον Φορτουνάτο. Πουθενά δεν θα δεις ότι ο συγγραφέας του ήταν αγράμματος. Στο κείμενο του υπάρχει αρχαιογνωσία καταγεγραμμένη, προϊόν κάποιας ελληνομάθειας και κάποιου επιπέδου ακαδημαϊκής μόρφωσης.

Όμως, καμία ακαδημαϊκή μόρφωση δεν διδάσκει ηλιθιότητες του στιλ, ότι ο Αγαμέμνων είχε στρατό... Ρωμαίων. Εδώ λοιπόν τα πράγματα είναι απλά. Και το βλέπουμε και σε έναν στίχο που μιλάει για ένα πολύ συγκεκριμένο μέρος, την Αρχαία Ελλάδα.

Η ακαδημαϊκή γνώση διδάσκει ότι η Αρχαία Ελλάδα όπου βρίσκεται η Ελένη του Αγαμέμνονα λέγεται "Αρχαία Ελλάδα" και όχι... "Ρωμικάτο"!
Δεν έπαιζε πάντοτε καθοριστικό ρόλο η μόρφωση. Και ο Καταρτζής μια χαρά μορφωμένος ήταν, αλλά γούσταρε να είναι Ρωμιός και όχι Έλληνας. Ο Φώσκολος παρουσιάζει τα πράγματα με ρωμαίικο πρίσμα αποκαλώντας Ρωμιούς* (δλδ βυζαντινο-ρωμαίους, όχι... αρχαίους λατινο-ρωμαίους :lol: ) τους αρχαίους Έλληνες και Ρωμικάτο την αρχαία Ελλάδα. Το ίδιο κάνει και ο Σταυρινός στο έργο του για τον βοεβόδα της Βλαχίας Μιχαήλ τον Γενναίο (1601): μιλάει μόνο για Ρωμαίους (τους οποίους διακρίνει εθνοτικά από τους Βλάχους) και τέτοιον θεωρεί και τον Μέγα Αλέξανδρο:

Αλέξανδρος ο βασιλεύς όλην την οικουμένη
με τους Ρωμαίους ώρισεν, διατ΄ήσαν ανδρειωμένοι


Πουθενά στο έργο του δεν φαίνεται ότι έβλεπε τους Ρωμαίους του καιρού του σαν Νέους Έλληνες.

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 07 Ιούλ 2019, 04:11

Chronicle έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 21:17
4) Η μαρτυρία του Μάμμα που επικαλούνται οι Ρωμαϊστές. Αυτή όπως και εκείνη του Ιωσήφ Βρυεννίου δεν απομακρύνονται ούτε βήμα από την γνωστή ανάγκη επίκλησης της αυτοκρατορικής διαδοχής και της συνέχειας των θεσμών για να μην απωλεσθεί η ρωμαίκότητα και άρα η αυτοκρατορία, λόγω της ελληνικότητας των Βυζαντινών.
Καταρχάς ο Μάμμας δεν κάνει διακήρυξη. Απλώς απαντά στον Εφέσου που τον κατηγορεί ως "Γραικολατίνο", δηλ. ως Γραικό Βυζαντινό που ασπάζεται τα λατινικά δόγματα. Ο Μάμμας ξέρει τη σημασία τς λέξης, απλά ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ένα λογοπαίγνιο, και με το "λατίνος" παραπέμπει στο αυτοκρατορικό ρωμαϊκό παρελθόν και κατά τα άλλα παραδέχεται ότι οι Βυζαντινοί είναι Έλληνες, αφού όπως λέει, "Γραικοί λέγονται οι Έλληνες".

Πρόκειται λοιπόν για μια μαρτυρία που κινείται επάνω ακριβώς σε όσα έχουμε πει:

Εικόνα

5) Όσο για τον Βρυέννιο έχουμε μία από τα ίδια. Το ρωμαϊκό παρελθόν το χρειάζεται για την αυτοκρατορική διαδοχή. Σε άλλο σημείο στην προσφώνηση του Αμφιλοχίου ονομάζει τους Βυζαντινούς Γραικούς, αλλά έτσι κι αλλιώς όταν λέει "για το αν οι άρχοντες είναι Έλληνες", βάζει το ερώτημα μόνο για τους άρχοντες και όχι για τον λαό το οποίο είναι αυτονόητο ότι μιλάει για Έλληνες στην καταγωγή αφού οι άρχοντες έφυγαν από τα λατινικά εδάφη και τώρα υιοθέτησαν την ελληνική.
Δεν καταλαβαίνω γιατί κόβεις τα υπόλοιπα λόγια του Μάμμα:

«οι βασιλεύοντες ημών Ρωμαίοι εισιν εκείθεν έλκοντες τό γένος»

Αφού, έτσι και αλλιώς, τη μεγαλοπρεπή κωλοτούμπα την έκανες:
όταν λέει "για το αν οι άρχοντες είναι Έλληνες", βάζει το ερώτημα μόνο για τους άρχοντες [...] αφού οι άρχοντες έφυγαν από τα λατινικά εδάφη και τώρα υιοθέτησαν την ελληνική

Παραδέχεσαι τις αναφορές στην αρχαία ρωμαϊκή καταγωγή των αυτοκρατόρων που ήταν σημαντικές για τη δικαιολόγηση της αυτοκρατορικής κληρονομιάς. Μέχρι τώρα, σε όλα τα κείμενά σου, μίλαγες μόνο για πολιτική κληρονομιά από τους αρχαίους Ρωμαίους (Βατάτζης style). Όχι για ιστορική ρωμαϊκή καταγωγή των αυτοκρατόρων, έστω και συμβολική.

Αυτή η κωλοτούμπα φυσικά έχει και τα εξής επακόλουθα:

- ότι η ιδέα της "διπλής καταγωγής" αναφερόταν στην ιστορική καταγωγή του λαού από τους Έλληνες και των αυτοκρατόρων από τους αρχαίους Ρωμαίους. Δλδ μιλάμε για την ένωση δύο διαφορετικών ιστορικών καταβολών.

- ότι τα καταληκτικά λόγια του Λιουτπράνδου ("επειδή αλλάξατε και γλώσσα και έθιμα και ενδυμασία, ο Πάπας συμπέρανε ότι δεν θέλετε και το ρωμαϊκό όνομα") δείχνουν ότι και αυτός και οι Βυζαντινοί είχαν συναίσθηση πως η βυζαντινή αριστοκρατία καταγόταν από τη Ρώμη, αλλά είχε υιοθετήσει τη γλώσσα των Ελλήνων. Ό,τι έλεγε δλδ και ο Μάμμας και ο Ιωσήφ Βρυέννιος.

Σ' αυτά, αν προσθέσεις την μέγιστη συνεισφορά του Καλδέλλη, ο οποίος δείχνει ότι οι ρωμαϊκοί κρατικοί θεσμοί (είτε αρχαιο-ρωμαϊκοί, είτε βυζαντινο-ρωμαϊκοί) είχαν εθνο-δομητική δυναμική, ανάλογη των σύγχρονων κρατών, τότε ίσως καταλάβεις γιατί το μακράν κυρίαρχο εθνωνύμιο του απλού Βυζαντινού σχετιζόταν με την πολιτική του ταυτότητα και όχι με την αρχαία του καταγωγή ή τη γλώσσα του. Και μετά την Άλωση σχετιζόταν με την ανάμνηση αυτής της εθνο-πολιτικής ταυτότητας. Οπότε την παπάτζα ότι το όνομα Ρωμιοί δεν μπορούσε να σταθεί μόνο του, αλλά σήμαινε πάντοτε Γραικοί-Έλληνες (γιατί έτσι το απέδιδαν τα λεξικά που έγραφαν λόγιοι - οι οποίοι κατά τ' άλλα παραδέχονταν ότι η κυρίαρχη λαϊκή ονομασία ήταν Ρωμιοί) είναι καιρός να την εγκαταλείψεις και αυτή.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 08 Ιούλ 2019, 09:13

Pertinax έγραψε:
07 Ιούλ 2019, 04:11
Μέχρι τώρα, σε όλα τα κείμενά σου, μίλαγες μόνο για πολιτική κληρονομιά από τους αρχαίους Ρωμαίους (Βατάτζης style).
Όχι για ιστορική ρωμαϊκή καταγωγή των αυτοκρατόρων, έστω και συμβολική.
Πάλι τα ίδια;

Στο έχω πει αμέτρητες φορές ότι ο εγωισμός σου δημιουργεί παρωπίδες και αυτό δυστυχώς είναι το μοναδικό που σε εμποδίζει να παρατήσεις επιτέλους τον Καλδέλλη και τις ακραίες του θεωρίες.

Πρέπει να διαβάσεις εφόσον ενδιαφέρεσαι για τη βυζαντινή ταυτότητα. Έτσι θα διαπιστώσεις ότι δεν υπάρχει άλλη προσέγγιση που να κινείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ και μόνο επάνω στις ημικές κυρίως πηγές και μάλιστα επάνω ΣΕ ΟΛΕΣ τις πηγές ανεξαιρέτως το οποίο δεν έκαναν ούτε η Gill Page, ούτε o Καλδέλλης ούτε φυσικά ο "φλωρινιώτης" που έχει φτιάξει μια άλλη ιστορία που υπάρχει μόνο στη φαντασία του.

Αν λοιπόν διάβαζες, θα έβλεπες και την συμβολική αυτή σχέση διατυπωμένη ξεκάθαρα.
:

Εικόνα

Για τους Βυζαντινούς δεν υπάρχει αυτοκρατορία χωρίς σύνδεση με την αυτοκρατορική διαδοχή ή τη συνέχεια των πολιτειακών θεσμών. Έτσι το "Ρωμαίος" είναι δεσμευτικό και ζωτικό για την ταυτότητα του βυζαντινού (και όχι "πουκάμισο αδειανό" όπως γράφει μια άλλη προσέγγιση, με πολλά θετικά στοιχεία αλλά υποβάθμιση του "Ρωμαίος").

Οι ιστορικές συνδέσεις δεν έχουν αξία μόνο εκεί που βολεύουν τον Καλδέλλη, όπως π.χ. με την πολιτειακή συγκρότηση που είναι επίτευγμα των αρχαίων Ρωμαίων. Οι ιστορικές συνδέσεις έχουν αξία για όλο το φάσμα των ημικών πηγών. Γι' αυτό είναι εξίσου ζωτικής σημασίας ότι ο Βυζαντινός μπορεί να επικαλείται τη σύνδεση του με την ιστορία ενός "έθνους", ΜΗ ΡΩΜΑΪΚΟΥ. Όφειλαν να αφυπνίσουν τον Καλδέλλη τα εθνωνύμια των Ελλήνων (πόσο μάλλον οι διατυπώσεις μύθου καταγωγής) με τα οποία οι βυζαντινοί μπορούσαν να αναφέρονται στην ΙΔΙΑ τη ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ συλλογικότητα, την οποία ονόμαζαν και με το "ιερό" ρωμαϊκό όνομα.

Από το αρχαίο ρωμαϊκό παρελθόν πήγαζε η υπερηφάνεια για την πολιτειακή τάξη πραγμάτων, όπως από το παρελθόν των Αρχαίων Ελλήνων πήγαζε η υπερηφάνεια για την πολιτισμική τους ΥΠΟΣΤΑΣΗ η οποία αποτελεί ΚΑΙ ΑΥΤΗ διακριτό και ΕΠΩΝΥΜΟ (μή ρωμαϊκό) άξονα ταυτότητας:

Εικόνα

Ακόμα και με βάση τις θεωρίες των κοινωνικών ταυτοτήτων (που φυσικά δεν προηγούνται στη μελέτη του Βυζαντίου, μόνο οι πηγές προηγούνται) ο Καλδέλλης εντελώς αυθαίρετα, έχει πετάξει έξω από τον προσδιορισμό της ταυτότητας του υποκειμένου ένα πλήθος παραμέτρων για τις οποίες ο βυζαντινός είναι υπερήφανος, από τις οποίες αντλεί αυτοεκτίμηση ή αυτοεπιβεβαίωση, παραμέτρους τις οποίες αποτιμά με θετικό τρόπο και μάλιστα εκδηλώνοντας ταυτόχρονα περιφρόνηση για τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά της αντίπαλης ταυτότητας. Όλα αυτά τα στοιχεία δηλώνουν ταυτότητα.

Έτσι, η ταυτότητα του Βυζαντινού είναι μια σύνθετη ταυτότητα και όχι μονολιθική και μονοδιάστατη όπως ατυχώς την έχει περιγράψει ο Καλδέλλης.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Chronicle την 08 Ιούλ 2019, 11:03, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 08 Ιούλ 2019, 10:50

Pertinax έγραψε:
07 Ιούλ 2019, 04:11
τα καταληκτικά λόγια του Λιουτπράνδου δείχνουν ότι και αυτός και οι Βυζαντινοί είχαν συναίσθηση πως η βυζαντινή αριστοκρατία καταγόταν από τη Ρώμη
Καταρχάς, από τη μελέτη περί Λιουτπράνδου σας ήρθε το πρώτο χτύπημα, καθώς ακόμα τότε ζούσατε στις νεφέλες, ότι δήθεν το κείμενο φανερώνει πως οι Βυζαντινοί... απεχθάνονταν το όνομα Γραικός! Και όπως ξέρεις είναι η μοναδική μελέτη που αναδεικνύει όλο το μέγεθος της παρανόησης (επιεικώς) έως και συνειδητής καταδολίευσης της συγκεκριμένης πηγής από κάποιους.

Οπότε, άσε τα μαθήματα περί Λιουτπράνδου, τουλάχιστον σε μένα.

Ο Λιουτπράνδος σε όλο του το κείμενο θεωρεί σαφώς τους βυζαντινούς ως Γραικούς, ένα άλλο έθνος, με άλλη γλώσσα κα άλλα ΠΑΤΡΙΑ έθιμα. Και φυσικά, αν πίστευε ο ίδιος ότι οι Βυζαντινοί είχαν δικαίωμα στη ρωμαϊκότητα, δεν θα έλεγε... "πιστεύαμε ότι το όνομα Ρωμαίος σας δημιουργεί αίσθημα ΑΠΑΡΕΣΚΕΙΑΣ"! Λες να άλλαξε γνώμη;

Εικόνα

Δεν την γνωρίζεις την πηγή και πας και μπλέκεσαι και μπερδεύεσαι περισσότερο. Αλλά αρκούσε και το εξής να σκεφτείς: είναι ποτέ δυνατόν, μέσα στη σκέψη του Λιουτπράνδου να υπήρχε έστω και η παραμικρή αποδοχή ότι αυτοί οι παλιο-Γραικοί είχαν κληρονομικά δικαιώματα στη ρωμαϊκότητα;!! Μα όλος ο σκοτωμός για τη ρωμαίκότητα γινόταν, σε ποιον από τους δύο ανήκε! Και εσύ λες ότι ο Λιουτπράνδος πίστευε ότι η ρωμαίκότητα ανήκει στους... μισητούς εχθρούς του;! Είναι ακριβώς οι αντιλήψεις της Δύσης που αναλύουν ο Clemens Gantner όπως και ο Ευάγγελος Χρυσός στο τελευταίο του άρθρο:

Εικόνα

Όπως είχα γράψει λοιπόν, πρόκειται για διπλωματικό τέχνασμα και ο Λιουτπράνδος εκεί λέει απλώς στους Βυζαντινούς αυτά που ΘΕΛΟΥΝ να ακούσουν, όμως έτσι προκύπτει μία ακόμη απόδειξη για την ευμενή αποδοχή που έδειχναν οι Βυζαντινοί στην ημική τους γραικότητα, οι οποίοι φυσικά σύμφωνα με την translatio imperii που έφτιαξαν διεκδικούν αυτό που είπαμε χίλιες φορές τώρα, το αποκλειστικό δικαίωμα στην αυτοκρατορική διαδοχή.

Όμως ούτε ο πλέον αρχάριος στο ζήτημα της βυζαντινής ταυτότητας δεν θα έλεγε ότι οι δυτικοί όντως πίστευαν και αποδέχονταν την... translatio imperii των Βυζαντινών!
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Chronicle την 08 Ιούλ 2019, 13:38, έχει επεξεργασθεί 4 φορές συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10206
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 08 Ιούλ 2019, 11:03

Chronicle έγραψε:
06 Ιούλ 2019, 21:17


3) Συνεχιστής Θεοφάνη.
Εδώ, σκέφτομαι ότι θα μπορούσε να παρουσιαστεί ως ένσταση ότι αυτή η διαδοχή κατακτητών μπορεί να αναφέρεται στο αρχαίο παρελθόν των Συρακουσών, πριν ακόμα πέσουν στα χέρια των Ρωμαίων:

Εικόνα
Δηλαδή μέχρι την εποχή του Αρχιμήδη και αφήνει απέξω τις αραβικές επιθέσεις του 9ου αι. ; https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Syracuse
Έρχεται σε δίλημμα για το αν η ρωμαϊκή κατάκτηση του 212 π.Χ. ανήκει στις ελληνικές ή τις βαρβαρικές επιθέσεις και γι' αυτό σταματάει εκεί ; :p2:


------------------------------------------------------------
Πώς είδες τον Νικηφόρο Βρυέννιο και τον Ευστάθιο Θεσσαλονίκης ; Ζαποτέκος @ Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;
O Ευστάθιος προβάλει την αρχαία εποχή στην σύγχρονή του.


__________________________________________________
Chronicle έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 10:50
Λιουτπράνδος
Υπάρχει και αυτή η επιστολή , αλλά λένε πως μπορεί να μην είναι αυθεντική : Ζαποτέκος @ Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 08 Ιούλ 2019, 11:45

Ζαποτέκος έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 11:03
Δηλαδή μέχρι την εποχή του Αρχιμήδη και αφήνει απέξω τις αραβικές επιθέσεις του 9ου αι. ; https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Syracuse
Έρχεται σε δίλημμα για το αν η ρωμαϊκή κατάκτηση του 212 π.Χ. ανήκει στις ελληνικές ή τις βαρβαρικές επιθέσεις και γι' αυτό σταματάει εκεί ; :p2:
Αν δεν υπήρχε προ-ρωμαϊκό παρελθόν θα ήταν πιο απλό. Διότι έχει μια αντίθεση: οι κατακτητές ήταν αυτοί που "κατασκαφήναι" και "πυρί δοθήναι". Ενώ όταν ήταν ρωμαϊκή, ήταν "περιφανής και λαμπρά". Άρα, ανάμεσα στις δυνάμεις που "καταβαλούσαν" ήταν και οι Ρωμαίοι; Μήπως το "καταβαλούσαν" είναι αρκετά αρνητικό για κάποιους που έκαναν την πόλη "περιφανή και λαμπρά" και άρα δεν τους συμπεριλαμβάνει σε αυτούς;
Σκέφτομαι απλά έναν πιθανό αντίλογο.

Ζαποτέκος έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 11:03
Πώς είδες τον Νικηφόρο Βρυέννιο και τον Ευστάθιο Θεσσαλονίκης ; Ζαποτέκος @ Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;
O Ευστάθιος προβάλει την αρχαία εποχή στην σύγχρονή του.
Για τον Ν. Βρυέννιο έχει και άλλους παρόμοιους συσχετισμούς και παραδείγματα η Παπαδοπούλου στη διατριβή της (σελ. 159).

Για τον Ευστάθιο, το παράδειγμα αυτό το αναφέρει στο τελευταίο του άρθρο και ο Γουναρίδης, μαζί με το εξαιρετικό "Ελλήνιο" των Μικρασιατών:

Εικόνα

Ζαποτέκος έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 11:03
Υπάρχει και αυτή η επιστολή , αλλά λένε πως μπορεί να μην είναι αυθεντική
Την επικαλείται ο Ευάγγελος Χρυσός, εξαιρετική μαρτυρία:

Εικόνα

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 08 Ιούλ 2019, 20:00

Chronicle έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 09:13
Pertinax έγραψε:
07 Ιούλ 2019, 04:11
Μέχρι τώρα, σε όλα τα κείμενά σου, μίλαγες μόνο για πολιτική κληρονομιά από τους αρχαίους Ρωμαίους (Βατάτζης style).
Όχι για ιστορική ρωμαϊκή καταγωγή των αυτοκρατόρων, έστω και συμβολική.
Πάλι τα ίδια;

Στο έχω πει αμέτρητες φορές ότι ο εγωισμός σου δημιουργεί παρωπίδες και αυτό δυστυχώς είναι το μοναδικό που σε εμποδίζει να παρατήσεις επιτέλους τον Καλδέλλη και τις ακραίες του θεωρίες.

Πρέπει να διαβάσεις εφόσον ενδιαφέρεσαι για τη βυζαντινή ταυτότητα. Έτσι θα διαπιστώσεις ότι δεν υπάρχει άλλη προσέγγιση που να κινείται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ και μόνο επάνω στις ημικές κυρίως πηγές και μάλιστα επάνω ΣΕ ΟΛΕΣ τις πηγές ανεξαιρέτως το οποίο δεν έκαναν ούτε η Gill Page, ούτε o Καλδέλλης ούτε φυσικά ο "φλωρινιώτης" που έχει φτιάξει μια άλλη ιστορία που υπάρχει μόνο στη φαντασία του.

Αν λοιπόν διάβαζες, θα έβλεπες και την συμβολική αυτή σχέση διατυπωμένη ξεκάθαρα.
:

Εικόνα
Την παλεύεις καθόλου ρε συ Χρον;

Εδώ μιλάμε συγκεκριμένα για τη γενεαλογία των Βυζαντινών αυτοκρατόρων και αριστοκρατών της Κωνσταντινούπολης. Με τη λέξη "συμβολική" εννοώ ότι διατηρούσαν πάντα το μύθο της φυλετικής καταγωγής τους από τη Ρώμη, ο οποίος φυσικά δεν ήταν για όλους τους αυτοκράτορες κυριολεκτικός (αφού προέρχονταν από διάφορες κοινωνικές τάξεις και περιοχές). Διατηρούσαν όμως τον συμβολικό μύθο καταγωγής από τους Ρωμαίους πατρίκιους που έφερε από τη Ρώμη ο Κωνσταντίνος.

Το έγραψες κι εσύ (μπορεί ασυναίσθητα, αλλά "γλώσσα λανθάνουσα τ' αληθή λέγει"):
"όταν λέει [ο Βρυέννιος] "για το αν οι άρχοντες είναι Έλληνες", βάζει το ερώτημα μόνο για τους άρχοντες [...] αφού οι άρχοντες έφυγαν από τα λατινικά εδάφη και τώρα υιοθέτησαν την ελληνική"

«οι βασιλεύοντες ημών Ρωμαίοι εισιν εκείθεν έλκοντες τό γένος» σου λέει ο Μάμμας.

Έτσι και η αναφορά του Χρονικού των Τόκκων στους "θαυμαστούς βασιλείς της Ρώμης, τους προπάτορες της Κωνσταντινούπολης" παραπέμπει πρωτίστως στη γενεαλογία των Βυζαντινών αυτοκρατόρων και δευτερευόντως στη συμβολή της αρχαίας ρωμαϊκής πολιτικής κληρονομιάς στη συλλογική ταυτότητα του βυζαντινού λαού.

Εσύ πρέπει να παραμερίσεις τον εγωϊσμό σου, να αναγνωρίσεις ότι υπήρχε σταθερά ο μύθος της αρχαιο-ρωμαϊκής καταγωγής των Βυζαντινών αυτοκρατόρων (που εξάλλου αποτυπώνεται σε όλες τις δηλώσεις "διπλής καταγωγής") και να "μαζέψεις" αυτά που έγραφες στο παρελθόν:

Όμως οι Βυζαντινοί χωρίς πρόβλημα απαξιώνουν την εθνική σχέση με την ρωμαϊκή φυλή [...] αφού στη δική τους θεωρία δεν χρειάζονται ούτε φυλετική σχέση, ούτε σχέση γλώσσας ή παιδείας με τη Ρώμη αλλά τους αρκεί να υποστηρίζουν ότι μεταβιβάστηκε σε αυτούς η Ρωμαϊκή Αρχή (Αυτοκρατορικά Σκήπτρα, Γερουσία, Στρατιωτική Αρχή, η οποία έφυγε από τη Ρώμη και ήρθε στην Κων/πολη. Η θεωρία αυτή δείχνει ότι κάθε επίκληση του όρου «Ρωμαίος» από τους Βυζαντινούς για τον εαυτό τους παραπέμπει στην υπερηφάνεια τους για την κληρονομιά της Ρωμαϊκής Αρχής. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι οι Βυζαντινοί δεν διατυπώνουν την παραμικρή αντίρρηση ως προς το ότι είναι εθνικά «Γραικοί» (γλώσσα, ήθη και έθιμα) και αποδέχονται το συμπέρασμα του Λιουτπράνδου ότι διαφέρουν από τους αρχαίους Ρωμαίους.
Το ελληνικό Βυζάντιο του 968 μ.Χ. και ο επίσκοπος Λιουτπράνδος

Βλέποντας στο προηγούμενο τεκμήριο τον χαρακτηρισμό των Ρωμαίων της εποχής του Μ. Κων/νου ως «ευτελή ανδράποδα», θα λέγαμε ότι οι βυζαντινοί απαξιώνουν κάθε σχέση και με τους αρχαίους Ρωμαίους. Επιπλέον, ένα σχήμα που περιλαμβάνει στρατιωτική ηγεσία και σύγκλητο (άνευ παρουσίας γυναικών), μαζί με τα σκήπτρα (που δεν αφήνουν απογόνους…), σίγουρα δεν ενδιαφέρεται για ανθρώπινη γενεαλογία αλλά για μεταβίβαση εξουσίας: το σχήμα εννοεί ότι Αυτοκρατορικά σκήπτρα, Πολιτειακή εξουσία, Στρατιωτική ισχύς μεταβιβάστηκαν από την Πρεσβυτέρα στη Νέα Ρώμη.
Η Βυζαντινή ελληνο-ρωμαϊκή ταυτότητα: πολιτειακά ρωμαϊκά (Νέα Ρώμη) και πολιτισμικά ελληνική

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 08 Ιούλ 2019, 20:28

Chronicle έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 10:50
Pertinax έγραψε:
07 Ιούλ 2019, 04:11
τα καταληκτικά λόγια του Λιουτπράνδου δείχνουν ότι και αυτός και οι Βυζαντινοί είχαν συναίσθηση πως η βυζαντινή αριστοκρατία καταγόταν από τη Ρώμη
Καταρχάς, από τη μελέτη περί Λιουτπράνδου σας ήρθε το πρώτο χτύπημα, καθώς ακόμα τότε ζούσατε στις νεφέλες, ότι δήθεν το κείμενο φανερώνει πως οι Βυζαντινοί... απεχθάνονταν το όνομα Γραικός! Και όπως ξέρεις είναι η μοναδική μελέτη που αναδεικνύει όλο το μέγεθος της παρανόησης (επιεικώς) έως και συνειδητής καταδολίευσης της συγκεκριμένης πηγής από κάποιους.

Οπότε, άσε τα μαθήματα περί Λιουτπράνδου, τουλάχιστον σε μένα.

Ο Λιουτπράνδος σε όλο του το κείμενο θεωρεί σαφώς τους βυζαντινούς ως Γραικούς, ένα άλλο έθνος, με άλλη γλώσσα κα άλλα ΠΑΤΡΙΑ έθιμα. Και φυσικά, αν πίστευε ο ίδιος ότι οι Βυζαντινοί είχαν δικαίωμα στη ρωμαϊκότητα, δεν θα έλεγε... "πιστεύαμε ότι το όνομα Ρωμαίος σας δημιουργεί αίσθημα ΑΠΑΡΕΣΚΕΙΑΣ"! Λες να άλλαξε γνώμη;

Εικόνα

Δεν την γνωρίζεις την πηγή και πας και μπλέκεσαι και μπερδεύεσαι περισσότερο. Αλλά αρκούσε και το εξής να σκεφτείς: είναι ποτέ δυνατόν, μέσα στη σκέψη του Λιουτπράνδου να υπήρχε έστω και η παραμικρή αποδοχή ότι αυτοί οι παλιο-Γραικοί είχαν κληρονομικά δικαιώματα στη ρωμαϊκότητα;!! Μα όλος ο σκοτωμός για τη ρωμαίκότητα γινόταν, σε ποιον από τους δύο ανήκε! Και εσύ λες ότι ο Λιουτπράνδος πίστευε ότι η ρωμαίκότητα ανήκει στους... μισητούς εχθρούς του;! Είναι ακριβώς οι αντιλήψεις της Δύσης που αναλύουν ο Clemens Gantner όπως και ο Ευάγγελος Χρυσός στο τελευταίο του άρθρο:

Εικόνα

Όπως είχα γράψει λοιπόν, πρόκειται για διπλωματικό τέχνασμα και ο Λιουτπράνδος εκεί λέει απλώς στους Βυζαντινούς αυτά που ΘΕΛΟΥΝ να ακούσουν, όμως έτσι προκύπτει μία ακόμη απόδειξη για την ευμενή αποδοχή που έδειχναν οι Βυζαντινοί στην ημική τους γραικότητα, οι οποίοι φυσικά σύμφωνα με την translatio imperii που έφτιαξαν διεκδικούν αυτό που είπαμε χίλιες φορές τώρα, το αποκλειστικό δικαίωμα στην αυτοκρατορική διαδοχή.

Όμως ούτε ο πλέον αρχάριος στο ζήτημα της βυζαντινής ταυτότητας δεν θα έλεγε ότι οι δυτικοί όντως πίστευαν και αποδέχονταν την... translatio imperii των Βυζαντινών!
Και ο πλέον αρχάριος βλέπει αυτό που δεν σου επιτρέπει να δεις ο φανατισμός σου.

Και οι δύο μεριές (Λιουτπράνδος & Βυζαντινοί) αναγνωρίζουν την προέλευση των βυζαντινών αριστοκρατών από τους αρχαίους Ρωμαίους (σύγκλητο και στρατό) που έφερε μαζί του ο Κωνσταντίνος.

Η διαφορά είναι ότι, σύμφωνα με τον Λιουτπράνδο, αυτοί οι Ρωμαίοι αριστοκράτες αλλάζοντας έδρα, γλώσσα και πολιτισμό, άλλαξαν και εθνικότητα και έγιναν εθνικά Γραικοί. Οι ίδιοι όμως οι αριστοκράτες πίστευαν το αντίθετο: παρόλο που συγχρωτίστηκαν με τους Γραικούς αλλάζοντας γλώσσα και έθιμα, διατηρούσαν πάντοτε την αρχαία ρωμαϊκή συνείδηση μέσω της ιστορικής μνήμης. Η ημική γραικικότητα που δέχονταν ήταν περιορισμένη στα εξωτερικά πολιτιστικά χαρακτηριστικά, αλλά δεν έσβηνε τη μνήμη της καταγωγής τους.

Και πράγματι, στο τέλος, ο Λιουτπράνδος λέει στους Βυζαντινούς αριστοκράτες αυτά που ήθελαν να ακούσουν: ότι "έκανε λάθος" ο Πάπας πιστεύοντας πως η αλλαγή έδρας-γλώσσας-εθίμων τους είχε αποσυνδέσει ταυτοτικά/συνειδησιακά από τους αρχαίους Ρωμαίους.
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος Pertinax την 08 Ιούλ 2019, 21:51, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.

Άβαταρ μέλους
Pertinax
Δημοσιεύσεις: 1528
Εγγραφή: 20 Απρ 2018, 23:29

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Pertinax » 08 Ιούλ 2019, 20:57

Chronicle έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 09:13
Για τους Βυζαντινούς δεν υπάρχει αυτοκρατορία χωρίς σύνδεση με την αυτοκρατορική διαδοχή ή τη συνέχεια των πολιτειακών θεσμών. Έτσι το "Ρωμαίος" είναι δεσμευτικό και ζωτικό για την ταυτότητα του βυζαντινού (και όχι "πουκάμισο αδειανό" όπως γράφει μια άλλη προσέγγιση, με πολλά θετικά στοιχεία αλλά υποβάθμιση του "Ρωμαίος").

Οι ιστορικές συνδέσεις δεν έχουν αξία μόνο εκεί που βολεύουν τον Καλδέλλη, όπως π.χ. με την πολιτειακή συγκρότηση που είναι επίτευγμα των αρχαίων Ρωμαίων. Οι ιστορικές συνδέσεις έχουν αξία για όλο το φάσμα των ημικών πηγών. Γι' αυτό είναι εξίσου ζωτικής σημασίας ότι ο Βυζαντινός μπορεί να επικαλείται τη σύνδεση του με την ιστορία ενός "έθνους", ΜΗ ΡΩΜΑΪΚΟΥ. Όφειλαν να αφυπνίσουν τον Καλδέλλη τα εθνωνύμια των Ελλήνων (πόσο μάλλον οι διατυπώσεις μύθου καταγωγής) με τα οποία οι βυζαντινοί μπορούσαν να αναφέρονται στην ΙΔΙΑ τη ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ συλλογικότητα, την οποία ονόμαζαν και με το "ιερό" ρωμαϊκό όνομα.

Από το αρχαίο ρωμαϊκό παρελθόν πήγαζε η υπερηφάνεια για την πολιτειακή τάξη πραγμάτων, όπως από το παρελθόν των Αρχαίων Ελλήνων πήγαζε η υπερηφάνεια για την πολιτισμική τους ΥΠΟΣΤΑΣΗ η οποία αποτελεί ΚΑΙ ΑΥΤΗ διακριτό και ΕΠΩΝΥΜΟ (μή ρωμαϊκό) άξονα ταυτότητας:

Εικόνα

Ακόμα και με βάση τις θεωρίες των κοινωνικών ταυτοτήτων (που φυσικά δεν προηγούνται στη μελέτη του Βυζαντίου, μόνο οι πηγές προηγούνται) ο Καλδέλλης εντελώς αυθαίρετα, έχει πετάξει έξω από τον προσδιορισμό της ταυτότητας του υποκειμένου ένα πλήθος παραμέτρων για τις οποίες ο βυζαντινός είναι υπερήφανος, από τις οποίες αντλεί αυτοεκτίμηση ή αυτοεπιβεβαίωση, παραμέτρους τις οποίες αποτιμά με θετικό τρόπο και μάλιστα εκδηλώνοντας ταυτόχρονα περιφρόνηση για τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά της αντίπαλης ταυτότητας. Όλα αυτά τα στοιχεία δηλώνουν ταυτότητα.

Έτσι, η ταυτότητα του Βυζαντινού είναι μια σύνθετη ταυτότητα και όχι μονολιθική και μονοδιάστατη όπως ατυχώς την έχει περιγράψει ο Καλδέλλης.
Κάνεις πάλι κύκλους και κοντράρεσαι με την ιδέα του Καλδέλλη περί συνέχειας του αρχαίου ρωμαϊκού έθνους στο Βυζάντιο, γιατί προφανώς δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτά που σου γράφω.

Φυσικά ήταν σημαντικές όλες οι παράμετροι, αλλά ο συνδυασμός των παραμέτρων (ρωμαϊκής και ελληνικής) δεν οδηγούσε σε "αναστολή" της εθνοτικότητας. Αντίθετα δημιούργησε μια νέα εθνοτική σημασία του όρου "Ρωμαίος" και μια νέα εθνοτικότητα: τη βυζαντινή/ρωμέικη που απέρρεε από την ιδεολογία της Νέας Ρώμης. Η ανάπτυξη της νέας ελληνικής εθνοτικότητας από την υστεροβυζαντινή περίοδο και μετά, στους λόγιους βυζαντινούς κύκλους, είναι μια άλλη ιστορία.

Chronicle
Δημοσιεύσεις: 678
Εγγραφή: 11 Σεπ 2018, 07:56
Phorum.gr user: Chronicle

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Chronicle » 09 Ιούλ 2019, 08:29

Pertinax έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 20:00
φυλετικής καταγωγής τους από τη Ρώμη
αρχαιο-ρωμαϊκής καταγωγής
αυτά που ήθελαν να ακούσουν: ότι "έκανε λάθος" ο Πάπας πιστεύοντας πως η αλλαγή έδρας-γλώσσας-εθίμων τους είχε αποσυνδέσει ταυτοτικά/συνειδησιακά από τους αρχαίους Ρωμαίους.
να "μαζέψεις" αυτά που έγραφες στο παρελθόν
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι από όσα έχω διατυπώσει σε χωρίζει ελάχιστος δρόμος ακόμα. Για τα καλδελλικά περί "έθνους" δεν αναφέρομαι καν, αλλά ειλικρινά δεν καταλαβαίνω τις προσπάθειες σου να βαδίζεις στα όσα έχω γράψει και ταυτόχρονα να γράφεις με ένα λεξιλόγιο σαν να διαφωνείς.
Τέλος πάντων, δικαίωμα σου.

Από όσα έγραψες θα κάνω ένα σχόλιο μόνο στα όσα παραθέτω εδώ.

Αν υπήρχε ιδέα από όσες έχω γράψει που θα έπρεπε να την αλλάξω, αυτό θα το είχα κάνει. Ούτε καν στο άρθρο του Λιουτπράνδου που είναι το παλαιότερο όλων δεν υπάρχει τέτοιος λόγος.

Αν δεχτώ ότι πράγματι σε μπερδεύει κάτι, είναι ότι το λεξιλόγιο που οφείλει κάποιος να χρησιμοποιήσει σε απαντητικό άρθρο, αναγκαστικά βαδίζει προς την κατεύθυνση της απάντησης. Και το λεξιλόγιο απαντά στη σχέση Βυζαντίου και λατινικότητας.

Η επιπολαιότητα με την οποία χρησιμοποιείς λέξεις όπως "φυλετική" ή "αρχαιο-ρωμαϊκή καταγωγή" είναι ακατανόητη. Μιλάμε για ένα κείμενο που παρουσιάζει το Βυζάντιο γραικικό ως προς όλα, τα λατινικά ανύπαρκτα, η ελληνική γλώσσα κυριαρχεί, το φυλετικό κομμάτι έχει πεταχτεί στα σκουπίδια με το υβρεολόγιο κατά του λατινογενούς πληθυσμού της Πρεσβυτέρας Ρώμης και τη στιγμή που οι διπλωματικές συζητήσεις ευθέως ξεκαθαρίζουν εθνοτικές διαφορές γραικών και ιταλών. Ακόμα και την πρεσβυτέρα Ρώμη τους τη χαρίζουν. Έχουν την Νέα Ρώμη.

Άρα, είναι εντελώς παρεξηγήσιμο το φυλετική" ή "αρχαιο-ρωμαϊκή καταγωγή".

Οι αρχαίοι Ρωμαίοι ήταν Λατίνοι. Εδώ όμως και σε μια σειρά από άλλες πηγές, οι Βυζαντινοί υβρίζουν και γενεαλογικά τους Λατίνους και μάλιστα της ίδιας της Πρεσβυτέρας Ρώμης. Ακόμα και τα εδάφη όπου ρίζωσε και αναπτύχθηκε η λατινική γενεαλογία πάνε και αυτά στον Καιάδα, καθώς οι αυτοκράτορες και η άρχουσα τάξη φεύγουν από αυτά, τα παρατάνε, τη στιγμή που οι Λατίνοι του Λιουτπράνδου λένε εμείς "ζούμε στη Γη των Ρωμαίων"!

Κατά συνέπεια, το κείμενο οφείλει να μείνει με ακρίβεια σε αρχές που εσύ τις προσπερνάς με επιπολαιότητα. Δεν μπορεί να μένει η ψευδαίσθηση ότι υπάρχει κάτι στις πηγές που μας βεβαιώνει για αντίληψη φυλετικής λατινικότητας, ή για λατινογενή αρχαιο-ρωμαϊκή καταγωγή των Βυζαντινών αυτοκρατόρων (για τον λαό ούτε συζήτηση). Έχουμε μια σειρά πηγών που φανερώνουν ισοπεδωτική σύγκρουση με αντιλατινικά υβρεολόγια.

Και αυτό είναι φυσικό, διότι η μελαγχολία του 6ου αιώνα οφείλεται στην αλλαγή γλώσσας που είναι κορυφαίος άξονας ταυτότητας ενώ μετά από εκεί ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΑΝ ΚΑΝ τη θεμελιώδη γλώσσα με την οποία εξαπλώθηκε η αρχαία ρωμαϊκότητα. Ο Ιούλιος Καίσαρας ανήκει στο "απατηλό" και "πονηρό" "γένος των ιταλών", όμως εσύ μιλάς για "φυλετική" και "αρχαιο-ρωμαϊκή καταγωγή" που ήταν όλα ΛΑΤΙΝΙΚΑ:

Εικόνα

Υπακοή στις πηγές λοιπόν σημαίνει ότι δεν μπορούν να υπάρχουν λέξεις που υπονοούν λατινογενή φυλετική ή γενεαλογική συνέχεια. Οι αλλαγές του Βυζαντίου με κατεύθυνση προς τον ελληνισμό, η σύγκρουση με τους λατινογενείς που οδηγεί σε καταδίκη της εχθρικής ταυτότητας, η υπερηφάνεια για την ελληνική που οδηγεί σε υβρεολόγια για την λατινική που είναι η γλώσσα που οδήγησε στην αίρεση, δεν επιτρέπει παρά να μιλάμε για μύθο που περιλαμβάνει μια αντίληψη συνέχειας της αυτοκρατορικής διαδοχής χωρίς εμβάθυνση στο "φυλετικό" ζήτημα.

Το λεξιλόγιο που διαμορφώνεται οφείλει να πάρει υπόψη όλες τις πηγές και από αυτές, το μόνο συμπέρασμα που βγαίνει είναι όχι μύθος φυλετικής γενεαλογικής καταγωγής, αλλά μύθος διαδοχής και συνέχειας των πολιτειακών θεσμών ανεξάρτητα από λατινικότητες. Οι ορολογίες που χρησιμοποιείς εσύ είναι εξαιρετικά επιπόλαιες και επικίνδυνες καθώς μπορούν να παροδηγήσουν τον αναγνώστη για μια σχέση με τη λατινική γενεαλογία πολύ βαθύτερη από αυτή που επιτρέπουν οι πηγές να κατανοήσουμε.

Σχετικό ήταν και το παράδειγμα με τον Ι. Βρυέννιο που ενώ δήλωνε για τους Βυζαντινούς "απόγονοι της πρεσβυτέρας Ρώμης"(!), εντούτοις αυτό ως κατά γράμμα δήλωση αναιρείται όταν βλέπουμε πως το φρόνημα του αυτοκράτορα, της άρχουσας τάξης, των ευγενών κ.λπ. για τη σωτηρία της Κων/πολης, της ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ, ανυψώνεται με χρήση απογόνων της Αρχαίας Ελλάδας.

Όπως είχα γράψει:
"ο υβριστικός τόνος περιελάμβανε και τα ονόματα «Λατίνοι» και «Ιταλοί». Όμως, οι πρώτοι Ρωμαίοι, οι αρχαίοι Ρωμαίοι, ήταν ακριβώς Λατίνοι και Ιταλοί! Είναι λοιπόν ηλίου φαεινότερο πως αυτός που αντιμετωπίζει με τρόπο απαξιωτικό τα συγκεκριμένα εθνωνύμια, δεν αισθάνεται ούτε «Λατίνος», ούτε «Ιταλός» και γι’ αυτό οι Βυζαντινοί αποδέχτηκαν χωρίς την παραμικρή αντίρρηση (Ζαμπέλιος, σελ. 555) ότι είναι Γραικοί στη γλώσσα, τα έθιμα και την ενδυμασία".

Και εδώ χρειάζεται ΠΡΟΣΟΧΗ: ο φορέας που εξέφραζε όλο αυτό το υβρεολόγιο κατά των ονομάτων Λατίνος και Ιταλός, ήταν ο ίδιος ο φορέας της αυτοκρατορικής διαδοχής, ο ΥΨΙΣΤΟΣ φορέας της βυζαντινής ρωμαϊκότητας, τον οποίο εσύ περιγράφεις ως να έχει δήθεν ανάγκη να αποδείξει συνέχεια ΦΥΛΕΤΙΚΗ!

Άρα, η σχέση που όντως ήθελαν οι Βυζαντινοί να παραδεχτεί ο Λιουτπράνδος, σχετικά με τις ηγετικές τάξεις που ήλθαν στη Νέα Ρώμη δεν ήταν σχέση "φυλετική" ή σχέση "αρχαιο-ρωμαϊκής καταγωγής". Άλλο "αρχαιορωμαϊκή καταγωγή" και άλλο η διατύπωση μιας σχέσης "συνέχειας" με το κράτος που δημιούργησαν οι αρχαίοι Ρωμαίοι και ανήκει στους νόμιμους κληρονόμους, τους Βυζαντινούς (ο Καίσαρ ήταν ενδοξότατος (συνέχεια) ΑΛΛΑ ήταν Ιταλός (όχι γενεαλογία)).

Τέλος πάντων, τα έχω πει ήδη πολλές φορές, από εκεί και πέρα δεν έχω κάτι να προσθέσω.

Άβαταρ μέλους
Ζαποτέκος
Δημοσιεύσεις: 10206
Εγγραφή: 14 Ιαν 2019, 17:08

Re: Ήταν το Βυζάντιο Ελληνικό;

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Ζαποτέκος » 09 Ιούλ 2019, 10:00

Chronicle έγραψε:
08 Ιούλ 2019, 11:45
Αν δεν υπήρχε προ-ρωμαϊκό παρελθόν θα ήταν πιο απλό. Διότι έχει μια αντίθεση: οι κατακτητές ήταν αυτοί που "κατασκαφήναι" και "πυρί δοθήναι". Ενώ όταν ήταν ρωμαϊκή, ήταν "περιφανής και λαμπρά". Άρα, ανάμεσα στις δυνάμεις που "καταβαλούσαν" ήταν και οι Ρωμαίοι; Μήπως το "καταβαλούσαν" είναι αρκετά αρνητικό για κάποιους που έκαναν την πόλη "περιφανή και λαμπρά" και άρα δεν τους συμπεριλαμβάνει σε αυτούς;
Σκέφτομαι απλά έναν πιθανό αντίλογο.
Ξέρεις τι έγινε, μάλλον εγώ δεν διάβασα σωστά το χωρίο. :oops: Νόμιζα πως αυτό το χωρίο μέχρι τότε πόλιν περιφανῆ καὶ λαμπρὰν καὶ πολλὰς πολλάκις ̔Ελληνικάς τε καὶ βαρβαρικὰς δυνάμεις ἐπ' αὐτὴν ἐλθούσας καταβαλοῦσαν σήμαινε πως οι Συρακούσες είχαν αποκρούσει όλους τους εχθρούς ( Έλληνες και βάρβαρους ) που της είχαν επιτεθεί.



Για τον Ευστάθιο, το παράδειγμα αυτό το αναφέρει στο τελευταίο του άρθρο και ο Γουναρίδης, μαζί με το εξαιρετικό "Ελλήνιο" των Μικρασιατών:

Εικόνα
Πολύ ωραίο ο "Ελλήνιο" ! :smt023



Την επικαλείται ο Ευάγγελος Χρυσός, εξαιρετική μαρτυρία:

Εικόνα
:smt038


------------------------------------------
Στο μεταξύ μέχρι και οι πιο "ελληνοκεντρικοί" - ας τους πούμε έτσι - Βυζαντινοί δεν αρνούνταν την πολιτειακή καταγωγή του κράτους τους. Π.χ. Ακροπολίτης και Θεόδωρος Β΄Λάσκαρις που χρησιμοποιούν το "Αύσονική γή" για την Βυζαντινή γη :

ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΣΑ ΕΙΡΗΝΗ
Ὁ μητροπάτωρ βασιλεὺς γῆς Αὐσόνων , Ἀλέξιος Αὔγουστος Κομνηνῶν γένους· Πατὴρ δὲ λαμπρὸς καὶ γένος καὶ τὴν τύχην , Θεόδωρος Λάσκαρις , οὗ θρύλλος μέγας. (…)Ὑπὲρ τὸν Ἑλλήσποντον ἤρθη τὸ κράτος , Εἰς Εὐρώπην ἔφθασεν ἐκ τῆς Ἀσίας Καὶ τὴν Θρᾳκῶν ἐπέσχε καὶ Μακεδόνων Καὶ τῶν πυλῶν ἔψαυσε τῆς Κωνσταντίνου. Ἀνδραποδισμὸς Ἰταλῶν καὶ ζωγρία Καὶ συνεχῆ λάφυρα τούτων καὶ σκῦλα Καὶ παντελὴς δίωξις ἐκ γῆς Αὐσόνων).


Οι Αύσονες πλέον δεν είναι Ιταλοί. Οι Ιταλοί είναι εχθροί.
Ομοίως "Αυσονίτιδα γη" : https://books.google.gr/books?id=JdSRCw ... B1&f=false
σελ .248
https://en.calameo.com/read/00309402286786c38e755
… εις μικράς μεν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δε και επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται . ( Στρατηγικόν Κεκαυμένου )

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Ιστορία”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών