Εδώ μιλάει για τη διαχρονική Ελλάδα; Δηλαδή και για την Ελλάδα της τουρκοκρατίας;Αρίστος έγραψε: ↑17 Μαρ 2021, 03:08Δεν μιλαω αφηρημενα, εχω εντοπισει ποιημα του Δαποντε που αποθεωνει την Ελλαδα διαχρονικα από την αρχαία εποχή. Ο οφθαλμός της οικουμένης όλης που υπάρχει στο ποίημα ήταν προσηγορία που συνήθως έδιναν οι λόγιοι στην Κωνσταντινούπολη του Βυζαντίου, τώρα ο Δαπόντες την αποδίδει συνολικά στην Ελλάδα.
"Ελλάς, καθέδρα των εθνών και των αυτών μαντείον
Ελλάς, σοφία ζωντανή, και το αυτής ταμείον.
Το των σοφών βασίλειον, η των ηρώων πόλις,
ο νόμος και ο οφθαλμός της οικουμένης όλης.
Το θησαυροφυλάκιον ήτον των κειμηλίων,
το θέατρον των θαυμαστών οικοδομών,
κτιρίων."
Από το Καθρέφτης γυναικών.

Γιατί εγώ ποιους είπα ότι θεωρούσε αρχαίους προπάτορες;Το ποιες είναι οι "θαυμαστές οικοδομές" αποσαφηνίζεται στο "Κήπος Χαρίτων" με στίχους που εμπνεύσθηκε από αρχαία μνημεία στη Σάμο.
"ανδρείας της ελληνικής καθρέφτης το καθένα·
τά ’βλεπα και εθαύμαζα, και ελεεινολογούσα
το γένος μας το τωρινό και εδακρυροούσα"
"θέαμα νά ’ναι θαυμαστό, σάλπιγξ και της ανδρείας
των πάλαι προπατόρων μας, αλλά και της σοφίας".
Οι "πάλαι προπάτορες" που είναι ανδρείοι και σοφοί είναι λοιπόν οι αρχαίοι Έλληνες, οι κατασκευαστές των μνημείων στη Σάμο.
Το τριπλό σχήμα και τη νεοελληνική συνείδηση δεν βλέπω όμως. Βλέπω έναν Βυζαντινό Ρωμαίο που θαυμάζει τους πολύ μακρινούς Έλληνες προπάτορες και θρηνεί για την απώλεια της προχθεσινής βασιλείας του τωρινού γένους μας, του ρωμέικου.
Τα έβλεπα κ’εθαύμαζα κ’ελλεινολογούσα
Το γένος μας το τωρινό και εδακρυρροούσα
παρακάτω μιλάει για τους κίονες του Κωνσταντίνου και του Θεοδοσίου στην Πόλη:
Λείψανα της προχθεσινής δικής μας εξουσίας
Αγάλματα της κραταιάς εκείνης βασιλείας