Δεκαοχτούρα έγραψε:
Ένιωθαν ευχαρίστηση οι Αθηναίοι της Ρωμανίας όταν πέντε παρασκευές το χρόνο (πραγματικό σχολείο) άκουγαν ότι η Παρθένος Μαρία διέσπασε τας πλοκάς της Αθήνας και έβγαλε ανόητους όλους τους φιλοσόφους της και ξεράθηκαν οι μυθογράφοι, οι ποιητές και οι ρήτορές της;
Ζαποτέκος έγραψε:Δύο Παρασκευές παμμίαρε.

Την τρίτη και την πέμπτη. Τις άλλες τρεις διαβάζονται άλλα.



Ζαποτέκος έγραψε: Πάντως η Αγία Φιλοθέη η Αθηναία δεν είχε πρόβλημα να λέει στους σύγχρονούς της Αθηναίους πως ήταν καθάρματα σαν τους προγόνους τους. Όπως εκείνοι κυνήγησαν τους Σωκράτη , Μιλτιάδη και Θεμιστοκλή , έτσι και αυτοί κυνηγάνε τώρα αυτή.
Να λέει
για τους σύγχρονούς της Αθηναίους εννοείς. Αυτά τα λέει σε μια ιδιωτική επιστολή της προς τον Ιέρακα, μέγα οικονόμο του Πατριάρχείου, όχι μπροστά στους Αθηναίους, όπως είχε κάνει η Ευδοξία και ο Ιουλιανός με τους Αντιοχείς (ο Μισοπώγων του είχε αναρτηθεί δημόσια). Επίσης, με πήγες στον 16ο αιώνα. Οπότε επανέρχομαι στους Χαιρετισμούς. Βλέπεις εκεί να διαχωρίζονται, τιμής ένεκεν, κάποιοι άριστοι Αθηναίοι, τύπου Σωκράτης Μιλτιάδης κτλ; Καταδικάζονται τα πάντα: ό,τι ήταν και εκπροσωπούσε η αρχαία Αθήνα. Και μάλιστα το κάνει η ίδια η μητέρα του Χριστού

Δυο φορές το χρόνο...Κάθε χρόνο...Επί αιώνες...Τι αντίκτυπο μπορεί να είχε αυτό στους ελληνόφωνους Ρωμανίας (και Τουρκοκρατίας); Συντελούσε στην καλλιέργεια ελληνικής εθνικής συνείδησης και ενός πνεύματος διασύνδεσης τους με τους "αρχαίους προγόνους" ή το αντίθετο;
Ζαποτέκος έγραψε: ... αγοραίον γένος, αχρείον και άτιμον… βαρβαρόφωνον, φιλαίτιον, φιλοτάραχον … Νηλεές άνωθεν Αττικοί, οι τους αρίστους απώλεσαν. Σωκράτης αδίκως απέθανε συκοφαντηθείς υπ’ αυτών, και Θεμιστοκλής ο την Ελλάδα ελευθερώσας εξηλάθη, και Μιλτιάδης γέρων ών εν δεσμωτηρίω απέθανεν. Τοιούτοι πολλάκις Αττικοί.
Ο Καμπούρογλου στην Ιστορία των Αθηναίων (τόμος Α', σελ. 109) λέει ότι η επιστολή γράφτηκε για λογαριασμό της Φιλοθέης από κάποιον πιο γραμματιζούμενο ιερωμένο διότι η Φιλοθέη δεν είχε το επίπεδο να γράψει τόσο λόγια. Όπως και να έχει: Μιλάμε για πολυ βρισίδι ενάντια στους Αθηναίους:
εἰ δὲ καὶ μαρτύρων χρεία, οὐκ Ἀθηναῖοι στήσονται, ἀγοραῖον γένος, ἀχρεῖον, καὶ ἄτιμον. Τοῦτο δὴ τὸ γένος ἀβούλευτον, ἀνόσιον, ἀναίσχυντον, βδελυρόν, ἀπονενοημένον, τὸ στόμα ἔυλυτον ἔχον πρὸς λοιδορίαν, μεμψίμοιρον, καὶ καρδαμογλύφον, βαρβαρόφωνον, φιλαίτιον, φιλοτάραχον, μικρολόγον, μικρόψυχον, στωμύλον, υπερφίαλον, αθέμιστον, δολερόν, περίεργον, ἄγρυπνον ἐπὶ συμφοραῖς ἑτέρων.
Στην αρχή της επιστολής λέει ότι οι Αθηναίοι είχαν λυσσάξει εναντίον της (
κατ' ἐμοῦ σφόδρα ἐλύττησαν οἱ Ἀττικοί). Και ευχαριστεί τον Κωνσταντινουπολίτη Ιέρακα που την προστάτεψε: "
οὕς ἐξουδένωσας ὡς εὐήθεις, καὶ ὀνηλάτας καὶ πρὸς κέντρα λακτίζοντας. Τὸ τὲ φρύαγμα αὐτῶν ἀνδρείως κατέβαλες, ὡς ὁ Δαβὶδ τὸν ἀλλόφυλον, ὡς κανθάρους ἐρράπισας τῇ πτέρυγι τοῦ λόγου καὶ φυγάδες ᾤχοντο ἐκ τῆς θέας σου, λογιώτατε"...Ωραίες παρομοιώσεις: Τους πάταξε σαν να ήταν
σκαθάρια, κατέστειλε το οργίλο χλιμίντρισμά τους,
όπως ο Δαβίδ τον αλλόφυλο...
Ζαποτέκος έγραψε: Ελληνική συνέχεια λιέμε ...

Η μόνη συνέχεια είναι ότι αυτός ο λαός είναι εθισμένος να τιμάει ανθρώπους της Εκκλησίας που τον καταριούνται! Δες εδώ:
...ἀθέμιστον, δολερόν, περίεργον, ἄγρυπνον ἐπὶ συμφοραῖς ἑτέρων, καὶ γὰρ τί ἄλλο εἰπεῖν, ἐξ αὐτῆς τῆς νεότητος διῶκον ἡμιόνους, καὶ αὐτῶν ἐπιμελούμενον, κατὰ τὸν Ἰδουμαῖον Δωήκ, ὅν ἀρᾶται Δαβὶδ ἐν να' ψαλμῷ.
η Φιλοθέη παραλληλίζει τους Αθηναίους με τον Δωήκ και λέει με νοήμα "τον οποίον καταριέται ο Δαβίδ στον 51ο ψαλμό":
Για να δούμε την δαβιδική κατάρα που επαναφέρει η αγία ενάντια στους Αθηναίους:
"Γι' αυτό, ο Θεός θα σε εξολοθρεύσει για πάντα· θα σε αποσπάσει και θα σε μετατοπίσει από τη σκηνή σου, και θα σε ξεριζώσει από τη γη των ζωντανών ανθρώπων" διὰ τοῦτο ὁ Θεὸς καθέλοι σε εἰς τέλος· ἐκτίλαι σε καὶ μεταναστεύσαι σε ἀπὸ σκηνώματός σου καὶ τὸ ρίζωμά σου ἐκ γῆς ζώντων.
Το ότι οι Αθηναίοι πάνε και φιλάνε το λείψανό της είναι ένα από τα άπειρα κουφά και παράλογα της ενδόξου τρισχιλιετούς μας συνέχειας
