Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Η πολιτική στην Ελλάδα. Νέα, προτάσεις, κριτικές και σχόλια.
Άβαταρ μέλους
kongrosian
Δημοσιεύσεις: 5562
Εγγραφή: 30 Μάιος 2020, 13:26

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από kongrosian » 23 Απρ 2023, 19:42

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:26
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:16
mao mao έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:15


και πάλι συμφωνώ. Το σκάκι είναι εντελώς ατομικό και εγωιστικό παιχνίδι. Τα παιδιά για μένα πρέπει να τα βάζουν τα ετοιμάζουν διάφορα προτζεκτ σε ομάδες. Στη συνεργασία πρέπει να εκπαιδευθούν γιατί μόνο έτσι θα πετύχουν επαγγελματικά.
:+1:
Δηλαδή πώς ακριβώς θα συνεργασθεί ένα παιδί που έχει κλίση στη ζωγραφική με ένα παιδί που έχει κλίση στα μαθηματικά, στη γλώσσα, στον αθλητισμό κλπ;

Χωρίς φυσικά να αποκλείει η μία ιδιότητα την άλλη.

Και πώς ακριβώς τις φαντάζεστε αυτές τις ομάδες;


Μήπως έχετε μία λίγο χαώδη (λέμε τώρα) εικόνα στο μυαλό σας;

το σκάκι δλδ ποια κλίση καλύπτει; τις ακονίζει όλες;

μια χαρά δραστηριότητες-παιχνίδια μπορούν να βρούν, ομαδικά και εκπαιδευτικά.

στο σκάκι θα ξεχωρίσουν κάποια σχετικά έξυπνα παιδιά, με (κακό) εγωισμό, που θα θέλουν να νικήσουν τις παρτίδες, και που καταλήγουμε; στο ότι κερδίζει ο καλύτερος/δυνατότερος/εξυπνότερος; πολύ χρήσιμο κοινωνικά ε; :xena:

nemo
Δημοσιεύσεις: 12357
Εγγραφή: 04 Ιούλ 2018, 11:08

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από nemo » 23 Απρ 2023, 19:43

paul25 έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:11
ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ έγραψε:
23 Απρ 2023, 18:20
Το βρίσκω θετικό το μέτρο, ιδίως αν εφαρμοστεί σε μη υποχρεωτικό πλαίσιο.

Πέρασα ωραία εφηβικά χρόνια ως νεαρός σκακιστής στον ΠΟΣ (Πειραϊκός Όμιλος Σκακιστών). Τα απογεύματα κάναμε ωραία παρέα με τα λοιπά παιδιά και μαθαίναμε από τους μεγάλους. Με τον Σιαπέρα-ευαγγέλιο στο χέρι και με συχνές επισκέψεις πότε στον Ελευθερουδάκη και κυρίως στον Παντελίδη (οδός Αμερικής) που έφερναν αγγλικά βιβλία για ανοίγματα κλπ, βίωσα αυτό το ωραίο πεδίο σχόλης.

Έτσι ξεκίνησα και με τα παιδιά μου να τους δείχνω και βλέπω ότι ο μικρός μου έφαγε κόλλημα με το σκάκι, το βρήκε διασκεδαστικό και τον ιντριγκάρει, και πού τον χάνεις πού τον βρίσκεις παίζει ον λάιν με άλλους ανά τον κόσμο.

Τώρα αυτούς τους προβληματισμούς που διαβάζω εδω (του τύπου ποια είναι η χρησιμότητά του δώθε κείθε κλπ) δεν τους πολυσπουδαιολογώ: το παιχνίδι έχει την αυταξία του και, ανάλογα τη χρήση που θα του κάνεις, σε οδηγεί προς αυτή ή εκείνη την κατεύθυνση, διότι αποτελεί κι ενός είδους βαθύτερο στοίχημα με τον εαυτό σου για να διαπιστώσεις μέχρι που φτάνει το "βέλος" σου...

ΥΓ. Και κάπου εδώ να απευθύνω έναν φιλικό και "αγωνιστικό" χαιρετισμό στον Παναγιώτη Φρεντζά (αυτό το μεγάλο ταλέντο), με τον οποίο έτυχε να συγχρωτιστώ ένα διάστημα :smt023
Η τελευταία παράγραφο νομίζω αναφέρεται και σε μένα. Το θέμα του νήματος είναι η επιλογή του σκακιού ως επιπλέον μάθημα από τα σχολεία, επομένως αφού τα σχολεία επέλεξαν αυτό το παιχνίδι για να υπηρετηθεί ο εκπαιδευτικός σκοπός τους, σημαίνει ότι πιστεύουν ότι τον εξυπηρετεί, που είναι ότι εφοδιάζει τον μαθητή με μια δια βίου πολύτιμη χρησιμη δεξιότητα. Αυτή την σχέση ερευναμε λοιπόν, σκακιού και ζωής και αν ισχύει.
οι περισσοτεροι ανθρωποι δεν αντεχουν το σκακι γιατι δεν αντεχουν ή δεν μπορουν να σκεφτουν οκ;!
υσ πεστο ετσι για να μην μπαινουν σε κοπο να σε εξηγουν

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85855
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 23 Απρ 2023, 19:46

kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:42
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:26
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:16


:+1:
Δηλαδή πώς ακριβώς θα συνεργασθεί ένα παιδί που έχει κλίση στη ζωγραφική με ένα παιδί που έχει κλίση στα μαθηματικά, στη γλώσσα, στον αθλητισμό κλπ;

Χωρίς φυσικά να αποκλείει η μία ιδιότητα την άλλη.

Και πώς ακριβώς τις φαντάζεστε αυτές τις ομάδες;


Μήπως έχετε μία λίγο χαώδη (λέμε τώρα) εικόνα στο μυαλό σας;
το σκάκι δλδ ποια κλίση καλύπτει; τις ακονίζει όλες;

μια χαρά δραστηριότητες-παιχνίδια μπορούν να βρούν, ομαδικά και εκπαιδευτικά.

στο σκάκι θα ξεχωρίσουν κάποια σχετικά έξυπνα παιδιά, με (κακό) εγωισμό, που θα θέλουν να νικήσουν τις παρτίδες, και που καταλήγουμε; στο ότι κερδίζει ο καλύτερος/δυνατότερος/εξυπνότερος; πολύ χρήσιμο κοινωνικά ε; :xena:
Ρε συ, έτσι από περιέργεια, σκέφτηκες πολύ πριν γράψεις αυτήν την εξυπνάδα;

Αν ναι, μπορουμε να την αναλύσουμε λέξη προς λέξη.
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
kongrosian
Δημοσιεύσεις: 5562
Εγγραφή: 30 Μάιος 2020, 13:26

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από kongrosian » 23 Απρ 2023, 19:53

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:46
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:42
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:26


Δηλαδή πώς ακριβώς θα συνεργασθεί ένα παιδί που έχει κλίση στη ζωγραφική με ένα παιδί που έχει κλίση στα μαθηματικά, στη γλώσσα, στον αθλητισμό κλπ;

Χωρίς φυσικά να αποκλείει η μία ιδιότητα την άλλη.

Και πώς ακριβώς τις φαντάζεστε αυτές τις ομάδες;


Μήπως έχετε μία λίγο χαώδη (λέμε τώρα) εικόνα στο μυαλό σας;
το σκάκι δλδ ποια κλίση καλύπτει; τις ακονίζει όλες;

μια χαρά δραστηριότητες-παιχνίδια μπορούν να βρούν, ομαδικά και εκπαιδευτικά.

στο σκάκι θα ξεχωρίσουν κάποια σχετικά έξυπνα παιδιά, με (κακό) εγωισμό, που θα θέλουν να νικήσουν τις παρτίδες, και που καταλήγουμε; στο ότι κερδίζει ο καλύτερος/δυνατότερος/εξυπνότερος; πολύ χρήσιμο κοινωνικά ε; :xena:
Ρε συ, έτσι από περιέργεια, σκέφτηκες πολύ πριν γράψεις αυτήν την εξυπνάδα;

Αν ναι, μπορουμε να την αναλύσουμε λέξη προς λέξη.
έχω παίξει σκάκι σε διάφορες ηλικίες, επίπεδα, και βαθμό σοβαρότητας/συγκέντρωσης και ξέρω τι σου λέω. :8)

Άβαταρ μέλους
southern
Δημοσιεύσεις: 16345
Εγγραφή: 19 Απρ 2018, 15:23
Phorum.gr user: southern

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από southern » 23 Απρ 2023, 19:54

paul25 έγραψε:
23 Απρ 2023, 15:48
southern έγραψε:
23 Απρ 2023, 13:19
paul25 έγραψε:
23 Απρ 2023, 13:14


Δεν το βρίσκω απαραίτητα κακό και αυτά επίσης είναι παιχνίδια με κανόνες, στρατηγική, σκέψη κλπ.
ισχύει σε κάποιο βαθμό αλλά ο πολύς εθισμός όμως μπορεί να προκαλέσει παραμελήση του διαβάσματος. τα παιχνίδια strategy στα pc απαιτούν σκέψη. Βλ heroes of might and magic, civilization, total war κλπ. αλλά νομίζω πως υποχωρεί το pc gaming.
Ακριβώς! Είναι καθαρά θέμα διαχείρισης του χρόνου και όχι η ποιότητα των παιχνιδιών (σκακι-βιντεο γκεημ) αυτό καθεαυτο.
εγω πιστευω πως η μαθηματικη παιδεια πρεπει να χτιζεται απο νωρις, ακομα και απο τη πρωτη γυμνασιου. ειμαι υπερ των θετικων και τεχνικων επαγγελματων :wink
Δελτίο τύπου της Δράσης υπερ της στεγης ψευτομακεδονικου πολιτισμου το 2012, αναδημοσιευμενο στην επισημη σελίδα του Ουρανιου Τοξου http://www.florina.org/news/2012/october06_g.asp
Γενικός Γραμματέας υπουργείου προέρχεται από κόμμα που υποστηρίζει την ψευδομειονότητα στη Μακεδονία

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85855
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 23 Απρ 2023, 19:54

Κατά τα άλλα, οι περισσότεροι αντιδρούν λες και θα καταργηθούν όλα τα άλλα μαθήματα και στις πανελλήνιες θα παίρνουν ό,τι πτυχίο γουστάρουν οι πρωταθλητές στο σκάκι.


Για προσθήκη στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων πρόκειται. :lol:

Αλλά είπαμε, αν υπάρχουν ΤΥΦΛΑ και αμετακίνητα σημεία, ο καθένας θεωρεί πραγματικότητα το δικό του φαντασιακό πλαίσιο.
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
paul25
Δημοσιεύσεις: 6583
Εγγραφή: 02 Απρ 2018, 12:43

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από paul25 » 23 Απρ 2023, 20:00

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:29
paul25 έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:18
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:10


Σαφώς όχι. Απλώς στο σκάκι δεν μπορείς να ξεφύγεις από τα υπάρχοντα δεδομένα. Εννοώ ότι δεν παρέχει ούτε μία δικαιολογία που να μπορεί να αποδοθεί στην τύχη, στον σανό που μας ταϊζουν, στον καπιταλισμό, στην κακούργα κενωνία, στην δυτική τοξική πατριαρχία κλπ

Αυτό που μπορείς στη δεδομένη χρονική στιγμή, αυτό ακριβώς είσαι στη δεδομένη χρονική στιγμή. Δεν παίζει καν η Αθηνά μαζί σου, παίζεις μόνος σου. :lol:

Αν χάσεις και το δεις θετικά, έχει καλώς. Θα γίνεις καλύτερος. Αν χάσεις και τα πάρεις, άντε γεια. Έτσι θα λειτουργείς πάντα. Και δεν θα καταλάβεις ποτέ γιατί έχασες, στο οτιδήποτε.


Το δεύτερο ενικό πρόσωπο, με τη γενική έννοια.
Κάνεις απίστευτο λάθος. Η τύχη παίζει και εδώ ρόλο. Μπορεί να παίζεις με κάποιον που ξέρει λιγότερα από εσένα, μπορεί να παίζεις με κάποιον που δεν κοιμήθηκε καλά, μπορεί να έχεις αντίπαλο που παλεύει με κατάθλιψη που δεν έχεις εσύ και του αποσπά την σκέψη, μέχρι και ότι ο κλιματισμός ρίχνει πιο ζεστό αέρα από την μεριά του η επειδή δεν πρόλαβε να φάει καλα. Όλα αυτά τα μικρά σε επηρεάζουν, δεν είσαι αποκομμένος από τον κόσμο.

Αλλά ας ξαναγυρίσουμε στο θέμα μας, μόνο στο σκάκι το μαθαίνεις; Στο survivor στα αγωνίσματα δεν υπάρχει τύχη (όπως την αντιλαμβάνεσαι) ούτε στα περισσότερα αθλήματα, γιατί να μην ασχολούνται με αυτά, να γυμνάζονται κιόλας;
Ρε συ, αφού δεν πιάνουμε με τίποτα επαφή, γιατί να το κουράζουμε; :)

Με ειλικρινά καλή διάθεση, το λέω.
Μια χαρά επαφή πιάνουμε, ήδη έχεις καταλάβει τα αδιέξοδα της θέσης σου ενώ σου αποκαλύπτονται και νέα θέματα. Αν τώρα κάνεις χρήση της δεξιότητας του σκακιού που μου ελεγες σε προηγούμενο ποστ, δηλαδή να ξέρεις πότε να τα παρατάς και την βάλεις σε εφαρμογή και τα παράτησεις, τότε θα έχουμε και το πρώτο έμπρακτο παράδειγμα μπροστά στα μάτια μας ότι το σκάκι όχι μόνο δεν προσφέρει, αλλά ζημειώνει κιόλας, αφού δεν θα έχεις διερευνήσει σε βάθος την θέση σου.
«Μνημείο περιβαλλοντικού χάους, αρρώστιας και ανθρώπινου πόνου».
Για τον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ η Επιτροπη Αναφορων του Ευρωπαικου Κοινοβουλιου.

mao mao
Δημοσιεύσεις: 8539
Εγγραφή: 12 Μάιος 2018, 23:33

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από mao mao » 23 Απρ 2023, 20:09

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:54
Κατά τα άλλα, οι περισσότεροι αντιδρούν λες και θα καταργηθούν όλα τα άλλα μαθήματα και στις πανελλήνιες θα παίρνουν ό,τι πτυχίο γουστάρουν οι πρωταθλητές στο σκάκι.


Για προσθήκη στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων πρόκειται. :lol:

Αλλά είπαμε, αν υπάρχουν ΤΥΦΛΑ και αμετακίνητα σημεία, ο καθένας θεωρεί πραγματικότητα το δικό του φαντασιακό πλαίσιο.
:smt023

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85855
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 23 Απρ 2023, 20:16

kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:53
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:46
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:42


το σκάκι δλδ ποια κλίση καλύπτει; τις ακονίζει όλες;

μια χαρά δραστηριότητες-παιχνίδια μπορούν να βρούν, ομαδικά και εκπαιδευτικά.

στο σκάκι θα ξεχωρίσουν κάποια σχετικά έξυπνα παιδιά, με (κακό) εγωισμό, που θα θέλουν να νικήσουν τις παρτίδες, και που καταλήγουμε; στο ότι κερδίζει ο καλύτερος/δυνατότερος/εξυπνότερος; πολύ χρήσιμο κοινωνικά ε; :xena:
Ρε συ, έτσι από περιέργεια, σκέφτηκες πολύ πριν γράψεις αυτήν την εξυπνάδα;

Αν ναι, μπορουμε να την αναλύσουμε λέξη προς λέξη.
έχω παίξει σκάκι σε διάφορες ηλικίες, επίπεδα, και βαθμό σοβαρότητας/συγκέντρωσης και ξέρω τι σου λέω. :8)
Και γιατί ξεκίνησες να παίζεις σκάκι από τη στιγμή που προκαλεί γιγάντωση του (κακού) εγωϊσμού, που είναι αντικοινωνικό πράγμα;

Θα μπορούσες να κάνεις κάτι πιο ομαδικό, βρε παιδί μου.
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85855
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 23 Απρ 2023, 20:24

paul25 έγραψε:
23 Απρ 2023, 20:00
Μια χαρά επαφή πιάνουμε, ήδη έχεις καταλάβει τα αδιέξοδα της θέσης σου ενώ σου αποκαλύπτονται και νέα θέματα. Αν τώρα κάνεις χρήση της δεξιότητας του σκακιού που μου ελεγες σε προηγούμενο ποστ, δηλαδή να ξέρεις πότε να τα παρατάς και την βάλεις σε εφαρμογή και τα παράτησεις, τότε θα έχουμε και το πρώτο έμπρακτο παράδειγμα μπροστά στα μάτια μας ότι το σκάκι όχι μόνο δεν προσφέρει, αλλά ζημειώνει κιόλας, αφού δεν θα έχεις διερευνήσει σε βάθος την θέση σου.
Δεν έχω αναφέρει ούτε μία φορά στη δεξιότητα ή πρωταθλητισμό για τα πιτσιρίκια. Αυτό που έχω γράψει δυο ή τρεις φορές είναι το ότι θεωρώ απολύτως χρήσιμη ακόμη και τη γνώση των κανόνων και τις προσομοιώσεις που μπορούν να παίξουν σε όλα τα επίπεδα.

Αν αυτό δεν έχει γίνει αντιληπτό προφανώς αφορά στην δική μου παντελή έλλειψη δεξιοτήτων στον γραπτό λόγο.


Δεκτόν.

Ίσως στη νοηματική τα πήγαινα καλύτερα αλλά η άποψη μου για το σκάκι, παραμένει ως έχει. Ισχύει και για την ενέργεια που ξοδεύω όταν δεν έχω στόχο τη νίκη.
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
Feindflug
Δημοσιεύσεις: 15919
Εγγραφή: 08 Φεβ 2019, 21:00
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από Feindflug » 23 Απρ 2023, 20:37

Naranjita έγραψε:
23 Απρ 2023, 13:17
μαζί με το σκάκι, καλά θα ήταν να εντατικοποιηθεί το μάθημα των Ελληνικών. Αγράμματα βγαίνουν.
Σε αυτό δεν ξέρω, τύπισσα, αν φταίνε τα παιδιά ή το νέο είδος ελληνικών που διδάσκονται.

Βλέπω καμμία φορά στον Τροχό της Τύχης κάτι απλοποιήσεις - ανορθογραφίες και απορώ πότε ξεκίνησε αυτή η φάση.
Dein Herz, meine Gier
Ab jetzt gehörst du nur mir

Άβαταρ μέλους
ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ
Δημοσιεύσεις: 2413
Εγγραφή: 24 Σεπ 2019, 15:07

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΠΑΓΧΡΗΣΤΟΣ » 23 Απρ 2023, 20:59

Ενδιαφέρον σχετικό κείμενο:



Το σκάκι είναι η γυμναστική του μυαλού (Blaise Pascal, 1623-1662)

Με αφορμή την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας με θέμα «ένταξη του σκακιού στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου» (ΥΠΕΠΘ, 2014), ο δάσκαλος του δημοτικού σχολείου μπορεί να γνωρίσει το σκάκι στον μαθητή με σκοπό τη χρήση του ως ένα εκπαιδευτικό εργαλείο μάθησης, τόσο στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης (Α’ – Δ΄ δημοτικού) όσο και σε ομίλους Αριστείας (Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία), αλλά και μέσω των προγραμμάτων της προαιρετικής ζώνης 14.00 – 17.00 στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Βασικός στόχος του σεναρίου αυτού, είναι η ώθηση των μαθητών στην αγάπη του σκακιού και όχι απαραίτητα στην εκμάθησή του, ώστε να μπορέσουν να απομυζήσουν τα μέγιστα οφέλη. Όπως έχει ήδη αποδειχθεί, σε πλήθος στοχευμένων ερευνών, με τη βοήθεια του σκακιστικού παιχνιδιού οι μαθητές μπορούν να βοηθηθούν στην επίλυση μαθηματικών και όχι μόνο, προβλημάτων, στη γλώσσα, σε κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες, στη μνήμη, στην αυτοσυγκέντρωση, στην κοινωνικοποίηση, στη συμπεριφορά κ.α. (Ενδεικτικά: Frank, 1974; Dullea, 1982; Palm 1990; Van Zyl, 1991; Ferguson, 1994; Ferguson 2000; Ferreira, et al., 2008; Sundberg, 2011; Kazemi et al., 2011; Barrett et al., 2011; Jerrim 2013; Aghuzumtsyan & Poghosyan 2014; Nicotera et al., 2014; Moreno 2014; Trinchero et al., 2014; Zielinska, 2014 κ.α.)

Το σκάκι είναι ένα μα­θη­σια­κό παι­χνί­δι και με την κατάλληλη προσέγγιση είναι δυνατό να πετύχει στους στόχους της ευέλικτης ζώνης (ΥΠΕΠΘ/Π.Ι., 2001) καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί διαθεματικά τόσο στο πρόγραμμα σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όσο και στον τομέα της σύγχρονης διδακτικής μεθοδολογίας, όπου η κριτική, η βιωματική -ανακαλυπτική μάθηση, η ομαδοσυνεργατική μάθηση, η καθοδηγούμενη διερεύνηση αλλά και η παιγνιώδης προσέγγιση είναι απαιτητές προϋποθέσεις. Στο σενάριο το σκακιστικό παιχνίδι θα παρουσιαστεί στους μαθητές με παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο και θα εμπλουτιστεί με παράλληλες δράσεις (Παιδί και Σκάκι, 1996-97; Γιουβαντσιούδης & Μουσιάδου, 1999; Giouvantsioudis, 2014;).

Το σκάκι είναι ένα παιχνίδι κανόνων. Το παιχνίδι με κανόνες έχει ένα σύστημα κανόνων που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ο παίκτης μπορεί να κερδίσει ή να χάσει (Κίργινας, 2013). Τα παιχνίδια κανόνων είναι οι δραστηριότητες που δίνουν ένα ξεχωριστό χρώμα στην ομαδική ζωή. Οι κανόνες δεν επιβάλλονται αλλά πηγάζουν αυθόρμητα από την ανάγκη της συνεργασίας και της ομαλής εξέλιξης του παιχνιδιού. Έτσι το παιδί αποκτά πλήρη συνείδηση του αντιπάλου του, τον αναγνωρίζει ως ανώτερο όταν κερδίζει αλλά και όταν χάνει δεν παύει να τον θεωρεί φίλο του (Κάππας, 2005; Δαφέρμου et al., 2006; Ζαχοπούλου, 2009). Μέσα από τα παιχνίδια κανόνων τα παιδιά μαθαίνουν να αναλαμβάνουν τις ευθύνες και τις αρμοδιότητές τους (Γκαράνη, 2008) και να δημιουργούν κοινωνικές ή διαπροσωπικές σχέσεις (Νικολακάκη et al., 2009). Ο Ζωιτσάκος (στο Χασάπης, 2012), ο οποίος βασίστηκε στη θεωρία του Vygotsky σχετικά με την ανάπτυξη του παιχνιδιού, πιστεύει ότι στο σκάκι οι δυνατότητες και οι περιορισμοί για τις κινήσεις των κομματιών μπορεί να μη προσφέρουν άμεσα υποκατάστατα για τις σχέσεις της πραγματικής ζωής αλλά δημιουργούν μια φανταστική κατάσταση με συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς. Στο παιχνίδι με κανόνες, το παιδί από τη μια είναι ελεύθερο να αποφασίσει για τις πράξεις του ενώ από την άλλη οι πράξεις του πρέπει να υπακούν στο νόημα των αντικειμένων. Στο σενάριο αυτό, η διαδικασία ενισχύεται, καθώς το φαινόμενο της μάθησης που βασίζεται στη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών με συγκεκριμένη δομή και κανόνες, περιορισμούς και προσχεδιασμένους μαθησιακούς στόχους, αποτελεί μια σύγχρονη τάση του ευρύτερου πεδίου της Τεχνολογικά Υποστηριζόμενης Μάθησης συγκεντρώνοντας, τα τελευταία χρόνια, το έντονο ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας. Ορίζεται ως μια καινοτόμα διδακτική προσέγγιση, που απορρέει από τη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών με παιδαγωγική αξία, για σκοπούς εκπαίδευσης και κατάρτισης όπως η υποστήριξη της μάθησης, η βελτίωση της διδασκαλίας, η αποτίμηση και η αξιολόγηση των μαθητών (Κίργινας, ο.π.).

Τα δύο βασικότερα χαρακτηριστικά του σκακιού, που είναι αλληλένδετα μεταξύ τους, είναι η παντελής έλλειψη τύχης και η δυνατότητα πλήρους πληροφόρησης των δεδομένων. Δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι, αλλά ένα σύνολο από αξιόλογες και χρήσιμες για τη ζωή πνευματικές ιδιότητες, που μπορούν μέσω αυτού να αποκτηθούν. Θα πρέπει να τονιστεί ότι αυτές οι ιδιότητες μπορούν να εξελιχθούν και να γίνουν συνήθειες οι οποίες ποτέ δεν μας εγκαταλείπουν, γιατί το σκάκι έχει μεν υπόσταση παιχνιδιού αλλά εμπεριέχει στοιχεία, τέχνης (δημιουργικότητα), επιστήμης (στον τρόπο μελέτης του) και αθλήματος (συναγωνισμός). Στο σκάκι έχουμε μια συνεχή διαδικασία κρίσης, σύγκρισης και δημιουργικής σκέψης, σε όλα τα επίπεδα, που απαιτεί αυτοσυγκέντρωση. Πρόκειται για μια πορεία αυτογνωσίας, που τις περισσότερες φορές δεν γίνεται συνειδητά, γι’ αυτό μπορεί να ωφελήσει παιδιά μικρής ηλικίας ή άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως άτομα με προβλήματα αυτοσυγκέντρωσης και προσήλωσης. (Κουρκουνάκης, 1995; Γιουβαντσιούδης, 1997) Στο σκάκι, οι παίκτες παίρνουνε υπόψη την στάση και τις αποφάσεις άλλων ατόμων. Ως βασικό στοιχείο κοινωνικής ανάπτυξης, αυτό το χαρακτηριστικό του σκακιού συχνά αποδεικνύεται το σημαντικότερο για ένα παιδί, καθώς ο βιολογικός εγωκεντρισμός του δεν ισορροπείται εύκολα με άλλα μέσα (στο σκάκι, η πρώτη αυθόρμητη αντίδραση του ηττημένου, είναι να συγχαρεί τον αντίπαλο για την νίκη του). Το παιδί, μέσω του σκακιστικού παιχνιδιού, συνηθίζει να παίρνει αποφάσεις για θέματα όπου οι σημαντικότερες παράμετροι μεταβάλλονται διαρκώς, οπότε καταπολεμά την αναποφασιστικότητα, καθώς και το άσκοπο χάσιμο χρόνου, ενισχύοντας έτσι την αποτελεσματικότητά του. Η ανάλυση και η εμβάθυνση της σκακιστικής σκέψης βασίζεται και προϋποθέτει αναλυτικό τρόπο σκέψης (Γιουβαντσιούδης, 1999; Κουρκουνάκης, 2009). Ενώ οι βασικοί κανόνες του παιχνιδιού διδάσκονται, δεν ισχύει το ίδιο και για το κίνητρο που πρέπει να έχουν οι μαθητές, ώστε να μάθουν και να παίξουν σκάκι. Για το σκοπό αυτό ιδιαίτερο ρόλο έχει η μεθοδολογία εκμάθησης του παιχνιδιού, η οποία πρέπει να προσαρμοστεί και στην ηλικία των μαθητών. Παρ' ότι το σκάκι είναι ένα πνευματικό παιχνίδι, η εκμάθησή του θα πρέπει να γίνεται με ευχάριστο τρόπο που να βασίζεται σε κοινωνικο – δραματικές δράσεις. Η περισσευούμενη ενέργεια που διαθέτουν τα παιδιά μικρής ηλικίας, θα πρέπει να διοχετευτεί σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με βάση το σκάκι. Δράσεις όπως η δραματοποίηση, η παντομίμα και κάθε μορφής θεατρικό δρώμενο μπορεί να τονώσει το ενδιαφέρον των παιδιών προσφέροντάς τους παράλληλα και παιδαγωγικά οφέλη (Γιουβαντσιούδης & Μουσιάδου, 1999; Ogneva, 2014;).

Από το 1893 που έγινε η πρώτη έρευνα από τον Alfred Binet (1966) σε σκακιστές που έπαιζαν "τυφλό" σκάκι με σκοπό τη διερεύνηση της μνημονικής τους ικανότητας, έχουν πραγματοποιηθεί πλείστες έρευνες που κατέληξαν συμπερασματικά, ότι με τη βοήθεια του σκακιού, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές στην επίλυση μαθηματικών και όχι μόνο, προβλημάτων με μεγαλύτερη ευκολία, ενώ παράλληλα οι μαθητές ωφελούνται σε θέματα όπως η γλώσσα, οι κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες, η μνήμη, η αυτοσυγκέντρωση, η κοινωνικοποίηση, η συμπεριφορά. Η εισαγωγή του σκακιού στα σχολεία και μάλιστα από το Νηπιαγωγείο έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια σε χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής ένωσης. Σε πολλές χώρες και πρόσφατα και στην Ελλάδα, το σκάκι έχει εισαχθεί πιλοτικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ σε άλλες χώρες (όπως στην Αρμενία) είναι βασικό υποχρεωτικό μάθημα (Lputian, 2014). Στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί μεγάλο ενδιαφέρον σχετικά με την έρευνα του μαθησιακού οφέλους σε παιδιά μικρής ηλικίας (Κουρκουνάκης, 2009).

Το σενάριο «Σκάκι - Ένα εργαλείο μάθησης στην εκπαίδευση» προτείνεται να αξιοποιηθεί πρώτιστα από τους μαθητές Α'-Δ' δημοτικού στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης (ΥΠΕΠΘ, 2014) αλλά και από μεγαλύτερους μαθητές, εφόσον ο εκπαιδευτικός μπορέσει να βρει τον κατάλληλο χρόνο για τη διδασκαλία του. Προσεγγίζει τους μαθητές μέσω της εποικοδομιστικής θεωρίας του Piaget, της ανακαλυπτικής μάθησης του Bruner και της κοινωνιογνωστικής προσέγγισης του Vygotsky καθώς και της αρχής της φθίνουσας καθοδήγησης (Ματσαγγούρας, 1998). Οι τρόποι διδασκαλίας που προτείνονται, περιλαμβάνουν κυρίως την Ομαδοσυνεργατική - Καθοδηγούμενη διερεύνηση και την Βιωματική - Ανακαλυπτική μάθηση. Οι στόχοι του σεναρίου ακολουθούν την ταξινομία του Bloom (1956) και τις μετέπειτα αναθεωρήσεις (Anderson et al. 2000 & Krathwohl et al 2004). Το σενάριο μπορεί να διδαχθεί τόσο στην σχολική αίθουσα διδασκαλίας, όσο και σε εργαστήριο υπολογιστών, ενώ δεν πρέπει να παραβλεφθεί και η δυνατότητα χρήσης της αυλής -είτε με επιδαπέδια σκακιέρα, είτε με ιδιο-κατασκευασμένα σκακιστικά κομμάτια. Η προσέγγιση που προτείνεται επιδιώκει να καλύψει το διττό στόχο της «Ευέλικτης Ζώνης Διαθεματικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» μέσω της ελεύθερης και ενεργητικής μεθοδολογίας (ΥΠΕΠΘ/Π.Ι., 2001).

https://aesop.iep.edu.gr/node/11764
Από την αποπλανητική έλξη στον σημειωτικό τυχοδιωκτισμό μια αμφίκρημνη παλινδρομία

Άβαταρ μέλους
kongrosian
Δημοσιεύσεις: 5562
Εγγραφή: 30 Μάιος 2020, 13:26

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από kongrosian » 23 Απρ 2023, 21:49

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 20:16
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:53
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:46


Ρε συ, έτσι από περιέργεια, σκέφτηκες πολύ πριν γράψεις αυτήν την εξυπνάδα;

Αν ναι, μπορουμε να την αναλύσουμε λέξη προς λέξη.
έχω παίξει σκάκι σε διάφορες ηλικίες, επίπεδα, και βαθμό σοβαρότητας/συγκέντρωσης και ξέρω τι σου λέω. :8)
Και γιατί ξεκίνησες να παίζεις σκάκι από τη στιγμή που προκαλεί γιγάντωση του (κακού) εγωϊσμού, που είναι αντικοινωνικό πράγμα;

Θα μπορούσες να κάνεις κάτι πιο ομαδικό, βρε παιδί μου.
μικρό παιδί ήμουν, δεν ήξερα απ' αυτά.

Άβαταρ μέλους
ΓΑΛΗ
Δημοσιεύσεις: 85855
Εγγραφή: 05 Απρ 2018, 12:19

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από ΓΑΛΗ » 23 Απρ 2023, 21:52

kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 21:49
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 20:16
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 19:53


έχω παίξει σκάκι σε διάφορες ηλικίες, επίπεδα, και βαθμό σοβαρότητας/συγκέντρωσης και ξέρω τι σου λέω. :8)
Και γιατί ξεκίνησες να παίζεις σκάκι από τη στιγμή που προκαλεί γιγάντωση του (κακού) εγωϊσμού, που είναι αντικοινωνικό πράγμα;

Θα μπορούσες να κάνεις κάτι πιο ομαδικό, βρε παιδί μου.
μικρό παιδί ήμουν, δεν ήξερα απ' αυτά.
Όταν τελείωσες το δημοτικό, με πόσα ομαδικά ασχολήθηκες επιτυχώς;
Η ελπίδα είναι παγίδα.

Άβαταρ μέλους
kongrosian
Δημοσιεύσεις: 5562
Εγγραφή: 30 Μάιος 2020, 13:26

Re: Σκάκι: Μπαίνει ως επιπλέον μάθημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά

Μη αναγνωσμένη δημοσίευση από kongrosian » 23 Απρ 2023, 21:54

ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 21:52
kongrosian έγραψε:
23 Απρ 2023, 21:49
ΓΑΛΗ έγραψε:
23 Απρ 2023, 20:16


Και γιατί ξεκίνησες να παίζεις σκάκι από τη στιγμή που προκαλεί γιγάντωση του (κακού) εγωϊσμού, που είναι αντικοινωνικό πράγμα;

Θα μπορούσες να κάνεις κάτι πιο ομαδικό, βρε παιδί μου.
μικρό παιδί ήμουν, δεν ήξερα απ' αυτά.
Όταν τελείωσες το δημοτικό, με πόσα ομαδικά ασχολήθηκες επιτυχώς;
για μένα θα συζητήσουμε τώρα; :xena: έπαιζα με όλα τα παιδιά. το κάθε τι :102:

Απάντηση


  • Παραπλήσια Θέματα
    Απαντήσεις
    Προβολές
    Τελευταία δημοσίευση

Επιστροφή στο “Εσωτερική Πολιτική”

Phorum.com.gr : Αποποίηση Ευθυνών