Η μόνη ουσιαστική προσέγγιση μέχρι τώρα.George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 19:17Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Eχει να κανει ελαχιστα με Εικονομαχια και καθολου με Τουρκοκρατια.
Ειναι το πως βλεπουν την απεικονιση του θειου οι ορθοδοξοι και οι καθολικοι.
Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Πιστεύω επειδή θέλει να διαφοροποιηθεί από την Δυτική Εκκλησία λόγω του Σχίσματος. Σίγουρα το έκανε στην μουσική, όπου αρνήθηκε την πολυφωνία. Μόνον το Βυζάντιο όμως, οι Ρώσοι δεν ακολούθησαν. Διαφωνείς;George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 19:17Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Eχει να κανει ελαχιστα με Εικονομαχια και καθολου με Τουρκοκρατια.
Ειναι το πως βλεπουν την απεικονιση του θειου οι ορθοδοξοι και οι καθολικοι.
- George_V
- Δημοσιεύσεις: 34461
- Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
- Phorum.gr user: George_V
- Τοποθεσία: Kαλαμαι
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.sharp έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:23Πιστεύω επειδή θέλει να διαφοροποιηθεί από την Δυτική Εκκλησία λόγω του Σχίσματος. Σίγουρα το έκανε στην μουσική, όπου αρνήθηκε την πολυφωνία. Μόνον το Βυζάντιο όμως, οι Ρώσοι δεν ακολούθησαν. Διαφωνείς;George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 19:17Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Eχει να κανει ελαχιστα με Εικονομαχια και καθολου με Τουρκοκρατια.
Ειναι το πως βλεπουν την απεικονιση του θειου οι ορθοδοξοι και οι καθολικοι.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Κατά την γνώμη μου, οι θρησκευτικές διαφορές ήσαν αφορμές. Τα πραγματικά αίτια ήσαν πολιτικά, ποιος δηλ. θα κάνει κουμάντο. Τελικά ήρθε ο Οθωμανός και έκανε εκείνος κουμάντο.George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:29Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.sharp έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:23Πιστεύω επειδή θέλει να διαφοροποιηθεί από την Δυτική Εκκλησία λόγω του Σχίσματος. Σίγουρα το έκανε στην μουσική, όπου αρνήθηκε την πολυφωνία. Μόνον το Βυζάντιο όμως, οι Ρώσοι δεν ακολούθησαν. Διαφωνείς;George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 19:17Γιατι η ορθοδοξη θρησκευτικη τεχνη ειναι πιο πνευματικη. Δεν ενδιαφέρεται να αποτυπωσει ωραια προσωπα και ωραιες σκηνες. Θελει να δειξει εναν πνευματικο συμβολισμο χωρις να ενδιαφέρεται αν ειναι ωραιο στο ματι. Ειναι σαν ενα "παραθυρο" στον κοσμο του Divine.
Eχει να κανει ελαχιστα με Εικονομαχια και καθολου με Τουρκοκρατια.
Ειναι το πως βλεπουν την απεικονιση του θειου οι ορθοδοξοι και οι καθολικοι.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
- hellegennes
- Δημοσιεύσεις: 45134
- Εγγραφή: 01 Απρ 2018, 00:17
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Τζιτζιμιτζιχότζιρας έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 22:03Φρονω πως η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Ναι μεν ο σκοπός της βυζαντινής αγιογραφίας είναι η απεικόνιση του θείου και έχει διδακτικό χαρακτήρα, από την άλλη η σχηματοποίηση της ήταν και αποτέλεσμα της περιορισμένης τεχνικής και εξέλιξης από ένα σημείο και μετά.
Δηλαδή δεν είναι πως ένας μάστορας αγιογράφος μπορούσε να ζωγραφίσει σαν τον Καραβάτζιο και επέλεγε ντε και καλά να το κάνει βυζαντινή εικόνα.
Η εικονομαχία σίγουρα ήταν καθοριστική, αλλά η τελική μορφή της βυζαντινής εικονογραφίας διαμορφώθηκε και σχηματοποιηθηκε τον 11ο αιώνα. Μέχρι τον 10ο έχουμε και πιο κλασικιζουσες απεικονίσεις (κυρίως σε χειρόγραφα) παράλληλα με τις άκαμπτες μορφές με περίγραμμα που κυριαρχούν στην αγιογραφία.
10ος
11ος
Επίσης τότε περίπου αποκρυσταλλώνεται και το εικονογραφικό πρόγραμμα των ναών , καθώς και η απεικόνιση των συγκεκριμένων αγίων.
Στον τρούλο ο Παντοκράτορας, γύρω του οι Ευαγγελιστές, άλλου οι στρατιωτικοί άγιοι, στο ιερό οι ιεράρχες, η ζωή του Χριστού κλπ. Υποτίθεται πως απεικονίζεται η τάξη που υπάρχει στους Ουρανούς , σε σύμπνοια με την τάξη και την οργάνωση του κράτους.
Το πλαίσιο γίνεται σχεδόν ασφυκτικό και δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για πρωτοτυπία.
Χαρακτηριστικο παράδειγμα είναι οι στρατιωτικοί άγιοι. Υπάρχει μεγάλη κουβέντα για το αν η απεικόνιση τους είναι ρεαλιστική σύγχρονη της εποχής ή έχει αναχρονισμούς. Προσωπικά τάσσομαι με την πλειοψηφία που θεωρεί πως ο κύριος εξοπλισμός τους είναι αρχαιζων και σχηματοποιημένος και μόνο επιμέρους στοιχεία μπορούν να είναι χρήσιμα ως ρεαλιστικές αναπαραστάσεις (πχ ένα ξίφος η μία ασπίδα)
Όσο προχωράμε προς την παλαιολόγεια περίοδο τόσο πιο έντονο γίνεται αυτό. Θα πρέπει να ψάξει κανείς στην επαρχία σε εκκλησάκια για να βρει πιο ζωντανές και ελεύθερες απεικονίσεις και μάλιστα σε "κομπάρσους" πχ στους στρατιώτες στη σταύρωση και όχι στον Άγιο Γεώργιο πχ.
Ωραία ανάρτηση. Ενδιαφέρουσα αυτή η τοποθέτηση.
Ξημέρωσε.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
Α, τι ωραία που είναι!
Ήρθε η ώρα να κοιμηθώ.
Κι αν είμαι τυχερός,
θα με ξυπνήσουν μια Δευτέρα παρουσία κατά την θρησκεία.
Μα δεν ξέρω αν και τότε να σηκωθώ θελήσω.
- George_V
- Δημοσιεύσεις: 34461
- Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
- Phorum.gr user: George_V
- Τοποθεσία: Kαλαμαι
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Δεν εκανε κουμαντο ομως στο πως θα ζωγραφιζονται οι αγιοι. Γιατι αυτο συζητάμε τωρα.sharp έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:36Κατά την γνώμη μου, οι θρησκευτικές διαφορές ήσαν αφορμές. Τα πραγματικά αίτια ήσαν πολιτικά, ποιος δηλ. θα κάνει κουμάντο. Τελικά ήρθε ο Οθωμανός και έκανε εκείνος κουμάντο.George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:29Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Και κάποια επιπλέον στοιχεία:
Η Βυζαντινή Ορθόδοξη Αγιογραφία
Για την Ορθοδοξία, η αγιογραφία δεν είναι μια μορφή ζωγραφικής τέχνης άλλα έκφραση θεολογίας και συνάντησης με το θείο, “εις Χρι- στόν παιδαγωγία” και δίνει έμφαση στο πνευματικό και όχι στο σωματικό κάλλος. Τα άγια πρόσωπα εικονίζονται "εν αφθαρσία",ως ένα σημείο συναντήσεως κτιστού και ακτίστου, παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, του "νυν" και "αεί".
Ιδιότητες της Βυζαντινής Αγιογραφίας
Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι η αποδέσμευση από τη φυσιοκρατική αντίληψη της κοσμικής τέχνης. Έτσι καταργείται το κοσμικό φως. Σε καμμία Ορθόδοξη εικόνα δεν αποδίδεται σκιά. Υπάρχει μόνον το πνευματικό φως των αγίων προσώπων. Η εικόνα μπορεί να διατηρεί τα ιστορικά στοιχεία και πλαίσια αυτού που απεικονίζει, αλλά δεν δεσμεύεται από αυτά γιατί ο Θεός είναι άχρονος και αχώρητος ενώ ο χώρος και ο χρόνος είναι ανθρώπινα μεγέθη. Καταργείται η προοπτική επειδή στην ορθόδοξη αγιογραφία δεν ισχύει η φυσική τάξη των πραγμάτων. Με την αφαιρετικότητα αυτή προβάλλεται η αντίστροφη προοπτική, που υποδηλώνει το μυστικό βάθος της εικόνας.
Σχολές της Βυζαντινής Αγιογραφίας
H βυζαντινή αγιογραφία περιλαμβάνει τη φορητή εικόνα, την τοιχογραφία, το ψηφιδωτό και τη μικρογραφία, πού κοσμεί χειρόγραφους κώδικες και βιβλία. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες χρησιμοποιήθηκαν κυρίως κηρόχυτες και εγκαυστικές φορητές εικόνες και ψηφιδωτά. Τα ψηφιδωτά, μέχρι την εικονομαχία, κυριαρχούσαν στην ιστόρηση των ιερών ναών, επειδή οι μικροσκοπικές ψηφίδες της χρωματισμένης υαλόμαζας, με την ανακύκλιση και αντανάκλαση του φωτός, αναδείκνυαν τα χρώματα λαμπερά και ζωηρά, δημιουργώντας μίαν υπερβατική ατμόσφαιρα. Σταδιακά, όμως, αυξάνεται ή χρήση της φορητής εικόνας και της τοιχογραφίας, είτε με τη μορφή της υδατογραφίας είτε με τη μορφή της ξηρογραφίας.
Η περίοδος της δυναστείας των Παλαιολόγων αυτοκρατόρων του Βυζαντίου (1261-1453) θεωρείται ό χρυσούς αιών της βυζαντινής αγιογραφίας. Την εποχή αυτή διαμορφώνονται δύο Σχολές-τεχνοτροπίες: η Μακεδονική, πού κυριαρχεί μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνος και η Κρητική, πού ανθεί κατά τον 16o αιώνα.
Η Μακεδονική τεχνοτροπία είναι πιο εξωστρεφής και χρησιμοποιεί έντονα χρώματα ενώ η Κρητική πιο σκοτεινή, με μυστικιστικό ασκητικό χαρακτήρα.
Αχειροποίητες εικόνες
Με αυτόν τον όρο χαρακτηρίζονται οι εικόνες που εμφανίζονται χωρίς να μεσολαβήσει ανθρώπινο χέρι. Για να γίνει σαφής ο διαχωρισμός, ο προσδιορισμός “χειρ” ή “δια χειρός” υπάρχει πάντα πάνω από το όνομα του αγιογράφου.
Ο Eυαγγελιστής Λουκάς
Ονομάζεται και “Eυαγγελιστής της Παναγίας” επειδή λέγεται ότι είναι ο πρώτος που απεικόνισε με κερί και μαστίχα τις πρώτες εικόνες της Θεοτόκου αλλά και επειδή ως ιστορικός δίνει πολύτιμες ιστορικές πλη-
ροφορίες για την εποχή. Γι’ αυτόν τον λόγο, στην προσευχή των αγιογράφων γίνεται επίκληση στον όνομα του:
“Ο δια του Αγίου σου Πνεύματος συνετίσας τον θείον Απόστολον σου και Ευαγγελιστήν Λουκάν την μορφήν της παναμώμου σου μητρός διαγράψαι, φερούσης σε ως βρέφος εν ταις αγκάλαις αυτής, και το “Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος δι εμού μετ’ αυτών” ειπούσης, αυτός Δέσποτα Θεέ των όλων, φώτισον και συνέτισον την ψυχήν, την καρδίαν και την διάνοιαν του δούλου σου (όνομα του αγιογράφου) και τάς χείρας αυτού εύθυνον προς το αμέμπτως και αρίστως διαγράφειν το είδος της εμφερείας σου και της παναχράντου σου μητρός και πάντων σου των Αγίων.”
Για τους επηρεασμούς αυτής της "συντηρητικής" τέχνης σε όσους μονδέρνους καλλιτέχνες θεωρούν πρωτοπόρους τα σμερινά και χθεσνά προχωκάγκουρα, θα τα πούμε αύριο.
Η Βυζαντινή Ορθόδοξη Αγιογραφία
Για την Ορθοδοξία, η αγιογραφία δεν είναι μια μορφή ζωγραφικής τέχνης άλλα έκφραση θεολογίας και συνάντησης με το θείο, “εις Χρι- στόν παιδαγωγία” και δίνει έμφαση στο πνευματικό και όχι στο σωματικό κάλλος. Τα άγια πρόσωπα εικονίζονται "εν αφθαρσία",ως ένα σημείο συναντήσεως κτιστού και ακτίστου, παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, του "νυν" και "αεί".
Ιδιότητες της Βυζαντινής Αγιογραφίας
Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό είναι η αποδέσμευση από τη φυσιοκρατική αντίληψη της κοσμικής τέχνης. Έτσι καταργείται το κοσμικό φως. Σε καμμία Ορθόδοξη εικόνα δεν αποδίδεται σκιά. Υπάρχει μόνον το πνευματικό φως των αγίων προσώπων. Η εικόνα μπορεί να διατηρεί τα ιστορικά στοιχεία και πλαίσια αυτού που απεικονίζει, αλλά δεν δεσμεύεται από αυτά γιατί ο Θεός είναι άχρονος και αχώρητος ενώ ο χώρος και ο χρόνος είναι ανθρώπινα μεγέθη. Καταργείται η προοπτική επειδή στην ορθόδοξη αγιογραφία δεν ισχύει η φυσική τάξη των πραγμάτων. Με την αφαιρετικότητα αυτή προβάλλεται η αντίστροφη προοπτική, που υποδηλώνει το μυστικό βάθος της εικόνας.
Σχολές της Βυζαντινής Αγιογραφίας
H βυζαντινή αγιογραφία περιλαμβάνει τη φορητή εικόνα, την τοιχογραφία, το ψηφιδωτό και τη μικρογραφία, πού κοσμεί χειρόγραφους κώδικες και βιβλία. Κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες χρησιμοποιήθηκαν κυρίως κηρόχυτες και εγκαυστικές φορητές εικόνες και ψηφιδωτά. Τα ψηφιδωτά, μέχρι την εικονομαχία, κυριαρχούσαν στην ιστόρηση των ιερών ναών, επειδή οι μικροσκοπικές ψηφίδες της χρωματισμένης υαλόμαζας, με την ανακύκλιση και αντανάκλαση του φωτός, αναδείκνυαν τα χρώματα λαμπερά και ζωηρά, δημιουργώντας μίαν υπερβατική ατμόσφαιρα. Σταδιακά, όμως, αυξάνεται ή χρήση της φορητής εικόνας και της τοιχογραφίας, είτε με τη μορφή της υδατογραφίας είτε με τη μορφή της ξηρογραφίας.
Η περίοδος της δυναστείας των Παλαιολόγων αυτοκρατόρων του Βυζαντίου (1261-1453) θεωρείται ό χρυσούς αιών της βυζαντινής αγιογραφίας. Την εποχή αυτή διαμορφώνονται δύο Σχολές-τεχνοτροπίες: η Μακεδονική, πού κυριαρχεί μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνος και η Κρητική, πού ανθεί κατά τον 16o αιώνα.
Η Μακεδονική τεχνοτροπία είναι πιο εξωστρεφής και χρησιμοποιεί έντονα χρώματα ενώ η Κρητική πιο σκοτεινή, με μυστικιστικό ασκητικό χαρακτήρα.
Αχειροποίητες εικόνες
Με αυτόν τον όρο χαρακτηρίζονται οι εικόνες που εμφανίζονται χωρίς να μεσολαβήσει ανθρώπινο χέρι. Για να γίνει σαφής ο διαχωρισμός, ο προσδιορισμός “χειρ” ή “δια χειρός” υπάρχει πάντα πάνω από το όνομα του αγιογράφου.
Ο Eυαγγελιστής Λουκάς
Ονομάζεται και “Eυαγγελιστής της Παναγίας” επειδή λέγεται ότι είναι ο πρώτος που απεικόνισε με κερί και μαστίχα τις πρώτες εικόνες της Θεοτόκου αλλά και επειδή ως ιστορικός δίνει πολύτιμες ιστορικές πλη-
ροφορίες για την εποχή. Γι’ αυτόν τον λόγο, στην προσευχή των αγιογράφων γίνεται επίκληση στον όνομα του:
“Ο δια του Αγίου σου Πνεύματος συνετίσας τον θείον Απόστολον σου και Ευαγγελιστήν Λουκάν την μορφήν της παναμώμου σου μητρός διαγράψαι, φερούσης σε ως βρέφος εν ταις αγκάλαις αυτής, και το “Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος δι εμού μετ’ αυτών” ειπούσης, αυτός Δέσποτα Θεέ των όλων, φώτισον και συνέτισον την ψυχήν, την καρδίαν και την διάνοιαν του δούλου σου (όνομα του αγιογράφου) και τάς χείρας αυτού εύθυνον προς το αμέμπτως και αρίστως διαγράφειν το είδος της εμφερείας σου και της παναχράντου σου μητρός και πάντων σου των Αγίων.”
Για τους επηρεασμούς αυτής της "συντηρητικής" τέχνης σε όσους μονδέρνους καλλιτέχνες θεωρούν πρωτοπόρους τα σμερινά και χθεσνά προχωκάγκουρα, θα τα πούμε αύριο.

Τελευταία επεξεργασία από το μέλος ΓΑΛΗ την 27 Μάιος 2024, 23:44, έχει επεξεργασθεί 1 φορά συνολικά.
Η ελπίδα είναι παγίδα.
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Πρέπει να σταματήσεις να συχνάζεις σε τέτοια μερηέργο_μακέτο έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 18:57Σε όποια εκκλησία κι αν πάτε, σε όποιο εικονοστάσι κι αν μπείτε θα δείτε ως επί το πλείστον εικόνες και αγιογραφίες βυζαντινής τεχνοτροπίας.
Ενώ η εκκλησιαστική των καθολικών χωρών έκανε το άλμα στην Αναγέννηση, το μπαρόκ, τον κλασσικισμό ακόμα και στη μοντέρνα τέχνη.
Αν η εκκλησιαστική τέχνη είναι ένα μέσο να επικοινωνήσει η εκκλησία το μήνυμά της γιατί επιμένει σε ένα τόσο παλιακό, στριφνό και δυσπρόσιτο για πολλούς νέους του σήμερα μέσο;
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:37Δεν εκανε κουμαντο ομως στο πως θα ζωγραφιζονται οι αγιοι. Γιατι αυτο συζητάμε τωρα.sharp έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:36Κατά την γνώμη μου, οι θρησκευτικές διαφορές ήσαν αφορμές. Τα πραγματικά αίτια ήσαν πολιτικά, ποιος δηλ. θα κάνει κουμάντο. Τελικά ήρθε ο Οθωμανός και έκανε εκείνος κουμάντο.George_V έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:29
Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
Ποιος κάνει κουμάντο στο πώς ζωγραφίζονται οι άγιοι;
- George_V
- Δημοσιεύσεις: 34461
- Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
- Phorum.gr user: George_V
- Τοποθεσία: Kαλαμαι
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Διαβασε πιο πανω τι εγραψα.
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.
- έργο_μακέτο
- Δημοσιεύσεις: 4674
- Εγγραφή: 22 Σεπ 2021, 23:19
- Phorum.gr user: έργο μακέτο
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Πάλι δεν πήρες τα χάπια σου.
- Have you been to Samos ?
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.
- Yes, I was one of the first.
- No, you have not been to Samos!
- Yes I have!
- Look, you are not here today to insult me.
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
Αυτό εννοείς;
- George_V
- Δημοσιεύσεις: 34461
- Εγγραφή: 17 Ιούλ 2018, 23:08
- Phorum.gr user: George_V
- Τοποθεσία: Kαλαμαι
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Ξεκινα απο την αρχη διαβασε τι εγραψα και μετα με ρωτας. Αν δεν εχεις καταλαβει ακομα θα στο εξηγησω αυριο.Aitwlos έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:48
Τα ορια και οι νορμες ειχαν τεθει πολυ νωριτερα απο το Σχισμα. Αλλωστε αν εξαιρέσει κανεις τις θεολογικες διαφορες (οι οποιες βασικα ηταν 2) μεχρι και τον 14ο αιωνα δεν ειχαμε ουσιαστικες διαφορες με τη Ρωμαικη Εκκλησια. Απο εκει και μετα αρχισε να γιγαντωνεται το χάσμα.
Οι Ρωσοι απο την αλλη οσον αφορά την εκκλησιαστικη μουσικη και σε μικροτερο βαθμο την εικονογραφια επηρεαστηκαν εντονα απο τους Καθολικους Πολωνους τον 16ο αιωνα (βλ. Τimes of Troubles).
Και αυτος ηταν ενας απο τους λογους των μεταρρυθμισεων του Πατριαρχη Νικωνα. Να εκκαθαρίσει την Ρωσικη Εκκλησια απο τις ξενες επιρροες και τις σλαβικες παραδοσεις ευθυγραμμιζοντας το Τυπικο της με το Τυπικο της Κωνσταντινουπολης. Και αναμεσα στα αλλα εκκαθαρισε τις Πολωνικες/Καθολικες και αλλες επιρροες.
Αυτό εννοείς;
Ειμαστε η μοναδικη χωρα με Χατζηαβατη στην Κυβερνηση και Καραγκιοζη στην Αντιπολιτευση.
- lonelyrider
- Δημοσιεύσεις: 4279
- Εγγραφή: 28 Ιούλ 2018, 00:12
- Phorum.gr user: lonelyrider
- Τοποθεσία: Τόπος ζώντων
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Η πραγματικη ορθοδοξη αγιογραφια ειναι η αγιογραφια του εμμανουηλ πανσεληνου και του θεοφανη του κρη.
Οποιος δεν το εννοει αυτο ειναι μακραν της ορθοδοξης αγιογραφικης πνευματικοτητας.
Οποιος δεν το εννοει αυτο ειναι μακραν της ορθοδοξης αγιογραφικης πνευματικοτητας.
"Οἶδά σου τὰ ἔργα, ὅτι οὔτε ψυχρὸς εἶ οὔτε ζεστός· ὄφελον ψυχρὸς ἦς ἢ ζεστός, οὕτως ὅτι χλιαρὸς εἶ, καὶ οὔτε ζεστὸς οὔτε ψυχρός, μέλλω σε ἐμέσαι ἐκ τοῦ στόματός μου." (Αποκάλυψη 3,15-16)
Re: Γιατί η ελληνορθόδοξη εκκλησιαστική τέχνη έχει μείνει κολλημένη στο Μεσαίωνα;
Σε τέτοια μέρη, συχνάζουν δύο τελείως διαφορετικοί τύποι ανθρώπων. Αυτοί που σέβονται τον χώρο και αυτοί που απλώς ξερνάνε τα απωθημένα τους, προκαλώντας τις ίδιες ακριβώς εμετικές τάσεις στους περιφερειακούς.Aitwlos έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 23:44Πρέπει να σταματήσεις να συχνάζεις σε τέτοια μερηέργο_μακέτο έγραψε: ↑27 Μάιος 2024, 18:57Σε όποια εκκλησία κι αν πάτε, σε όποιο εικονοστάσι κι αν μπείτε θα δείτε ως επί το πλείστον εικόνες και αγιογραφίες βυζαντινής τεχνοτροπίας.
Ενώ η εκκλησιαστική των καθολικών χωρών έκανε το άλμα στην Αναγέννηση, το μπαρόκ, τον κλασσικισμό ακόμα και στη μοντέρνα τέχνη.
Αν η εκκλησιαστική τέχνη είναι ένα μέσο να επικοινωνήσει η εκκλησία το μήνυμά της γιατί επιμένει σε ένα τόσο παλιακό, στριφνό και δυσπρόσιτο για πολλούς νέους του σήμερα μέσο;
Η ελπίδα είναι παγίδα.
-
- Παραπλήσια Θέματα
- Απαντήσεις
- Προβολές
- Τελευταία δημοσίευση
-
-
Νέα δημοσίευση Σοβαρές εξελίξεις για την Ελληνορθοδοξη Μονή Σινά. Θέλουν να την καταλάβουν κοπτες
από Ίακχος » 07 Αύγ 2024, 14:15 » σε Θρησκειολογία - 28 Απαντήσεις
- 1110 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Αρίστος
31 Αύγ 2024, 14:46
-
-
-
Νέα δημοσίευση Νιώθετε τον μεσαίωνα δίπλα σας ?
από Μαδουραίος » 19 Ιούλ 2024, 20:40 » σε Εσωτερική Πολιτική - 8 Απαντήσεις
- 305 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Στύξ
19 Ιούλ 2024, 21:03
-
-
- 14 Απαντήσεις
- 780 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από ΛΑΘΕ ΒΙΩΣΑΣ
27 Μάιος 2023, 11:49
-
-
Νέα δημοσίευση Πώς έβλεπαν τις Ρωμιές οι Άραβες τον Μεσαίωνα
από Καραμελίτσα » 28 Μάιος 2024, 22:13 » σε Ιστορία - 25 Απαντήσεις
- 1140 Προβολές
-
Τελευταία δημοσίευση από Στρακαστρουκας
29 Μάιος 2024, 15:41
-